Scroll

Naar de eerste pagina van Google met

Linkbuilding

Linkbuilding

  • Word beter gevonden in zoekmachines
  • Hogere autoriteit
  • Focus op kwalitatieve linkbuilding
  • Één aanspreekpunt, korte lijnen
  • We zijn trotse winnaars van FD Gazelle Awards 2016 t/m 2021
4.8

Gebaseerd op 39 beoordelingen

Let’s go linkbuilding

Snelle website? Check! Kwalitatieve content waar je ‘u’ tegen zegt? Check! Toch kan het gewenste resultaat uitblijven. Grote kans dat de autoriteit van de website nog niet aansluit bij de concurrentie. Met linkbuilding kun je de autoriteit van de website of bepaalde landingspagina verhogen waardoor de posities op Google positief worden beïnvloed. Zo kun je de website als het ware een laatste zetje geven om toch de eerste pagina van Google te bereiken.

Heb je al aan tig knoppen gedraaid, maar sta je nog niet op de eerste pagina? Schakel dan onze linkbuilder Paul in. Hij weet wat jouw website nodig heeft!

Paul van Berkom

SEO specialist

De eerste pagina van Google

Dag in, dag uit werken onze SEO specialisten aan tientallen projecten met als doel om voor onze klanten een plekje op de pagina van Google te bemachtigen. In SEO-land telt namelijk maar één ding en dat is een top-10 notering. Met de inzet van linkbuilding zorgen wij voor resultaat, resultaat wat telt, namelijk een de eerste pagina van Google!

Eerste pagina van Google

90% van de (be)zoekers bekijkt enkel de eerste pagina

Top 5 resultaten

75% van de bezoekers op een van de eerste vijf zoekresultaten klikt

Nummer #1 positie

30% op de eerste positie klikt

Achtergrond van linkbuilding

Google gebruikt meer dan 200 verschillende rankingsfactors om jouw website te beoordelen en uiteindelijk een positie te geven. Klik en draai je aan de goede knopjes, dan word je beloond met een hogere positie in de zoekmachines. Een belangrijke rankingsfactor is de autoriteit van de website. Google weegt de autoriteit van de website met ongeveer 40% van het totaal. Je kunt misschien wel voorstellen dat de autoriteit van de website een flinke impact kan hebben op de scores van de website.

De autoriteit wordt onder andere gemeten door inkomende links naar de website. Een link van website A naar website B dus. Google krijgt door het linken tussen websites een signaal dat de ontvanger van de link belangrijk is. Tijdens linkbuilding ga je actief op zoek naar websites die naar jouw website willen linken. En wanneer ze dat willen doen, geven ze in principe een stem op jouw website. Een stem die uiteindelijk de autoriteit verhoogd.

Wat is linkbuilding?

Zoals hierboven beschreven, zorg je met linkbuilding ervoor dat de website meer inkomende links ontvangt. Linkbuilding is simpelweg het verzamelen van externe links naar jouw website. Maar, niet alle links zijn relevant en waardevol. Met effectieve linkbuilding verzamel je kwalitatieve links naar jouw website, links die de autoriteit ook daadwerkelijk doet stijgen. Verderop in de tekst gaan we hier dieper op in.

Uit een groot netwerk van websites kiest een linkbuilder relevante websites waar links geplaatst worden met het doel om de autoriteit van de website en target landingspagina’s te verhogen. Lukt dat? Dan beloont Google je met een hogere positie in de zoekresultaten.

Eerst techniek, dan content en dan pas…..

Linkbuilding is een effectieve manier om de organische posities positief te beïnvloeden. Maar, de effectiviteit van een linkbuilding campagne hangt samen met de SEO pijlers: techniek en content.

Om de pijlers techniek en content goed te kunnen verduidelijken, halen we de visie van Google er bij:

‘’Het leveren van relevante zoekresultaten uit alle gegevensbronnen – het internet, de lokale computer van de gebruiker en het bedrijfsnetwerk- waarbij het gebruiksgemak voor de eindgebruiker centraal staat.’’

Techniek

De techniek van de website is eigenlijk de basis van SEO. Een slecht opgebouwde of een trage website is niet fijn voor de gebruikerservaring van de bezoeker. Google wil altijd de beste ervaring geven aan gebruikers van de zoekmachine. Voldoet de website niet aan de eisen van Google? Dan wordt de website lager geplaatst in de zoekresultaten. Technische SEO optimalisaties zijn in het leven geroepen om aan de achterkant van de website belemmeringen weg te halen.

Content

Een webpagina moet relevant zijn voor de zoekopdracht van de eindgebruiker. Sluit de website naadloos aan op wat diegene zoekt? Dan is de kans groter dat de gebruiker goed geholpen wordt. Het creëren van kwalitatieve content met hoge relevantie voor de doelgroep wordt beloond met een hogere positie in de zoekmachines. Anderzijds zal content wat minder goed aansluit, lager scoren in de resultaten.

Wanneer linkbuilding?

Wij starten pas met linkbuilding nadat de techniek van de website en de content op de website zo goed mogelijk geoptimaliseerd zijn. Waarom? Linkbuilding is een prijzige aangelegenheid en zo wordt het budget optimaal benut. Tevens, heeft het optimaliseren van de techniek en content ook direct invloed op de organische posities. In een gunstig geval schommel je al op al op de tweede pagina van Google en is de eerste pagina al binnen handbereik.

Een natuurlijk linkprofiel

Een natuurlijk linkprofiel is het organisch genereren van links naar de website. Tijdens het bestaan van een website genereer je altijd wel een aantal links naar de website. Voor deze links heb je nooit iets hoeven te doen. Een andere website heeft, buiten jezelf, gekozen om naar de website te linken. Iedere website mag en kan dit doen. Voor Google is een natuurlijk linkprofiel belangrijk, want zo weet het algoritme dat de links op een eerlijke manier zijn verkregen. Het is namelijk niet de bedoeling om het algoritme van Google expres te beïnvloeden.

Met linkbuilding ga je actief op zoek naar websites die naar jouw website willen linken. In principe zijn deze links niet natuurlijk verkregen, want je vraagt aan een andere partij om een linkje. Onze SEO specialisten zorgen voor een ideale mix van links, zodat er in de ogen van Google een natuurlijk linkprofiel wordt opgebouwd. Daarbij letten we op de volgende aspecten.

Verschillende soorten links

Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit een mix van verschillende soorten links, zoals startpagina links, partnerlinks, in-content links, links in een blog, advertorial links, bedrijfsprofielen en Social Media links. Tijdens het linkbuilden verzorgen wij een perfecte mix van soorten links. Zo plaatsen we sporadisch op een startpagina’s en plaatsen we het gros op partnerpagina’s en in blogs.

Verschillende anchorteksten

Een anchortekst is de klikbare tekst van een link. In een natuurlijk linkprofiel worden veel verschillende anchorteksten gebruikt. Het zou raar zijn als alle inkomende links zijn voorzien van dezelfde anchorteksten. Google is in staat om anchorteksten te herkennen en wanneer deze altijd hetzelfde zijn, riskeer je een waarschuwing of penalty. Daarom voorzien wij de links altijd van verschillende anchorteksten.

Unieke IP adressen

Bij het afsluiten van websitehosting krijgt een website een specifiek IP adres. Wanneer meerdere websites in een bepaald hosting cluster worden geplaatst, krijgen de websites hetzelfde IP adres. Google gebruikt IP adressen van inkomende links om manipulatieve praktijken op te sporen. Natuurlijk komt het voor dat een aantal IP adressen hetzelfde zijn, maar 50 inkomende links met hetzelfde IP adres is zeer twijfelachtig.

Kwalitatieve links en minder kwalitatieve links

Elke website ontvangt links, daar ontkomt je niet aan. De links bestaan uit kwalitatieve en minder kwalitatieve links. Een natuurlijk linkprofiel bestaat dus uit een mix kwalitatieve en minder kwalitatieve links. Bij het linkbuilden houden wij rekening met een goede kwaliteitsverhouding. We kijken bijvoorbeeld naar de volgende linkbuilding metrics: domein autoriteit, trust flow, citation flow en spamscore. Ook plaatsen we na het behalen van een aantal goede posities steeds meer blogs. Een link in een blog heeft voor Google meer waarde dan bijvoorbeeld een startpagina link.

Link velocity

Link velocity heeft betrekking op de snelheid van plaatsen van links. Start je een website en binnen een maand ontvangt de website 200 links, dan is het te betwijfelen of deze links natuurlijk zijn verkregen. Een goede fasering in het plaatsen van links is tijdens het linkbuilden belangrijk om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen.

Houd je linkprofiel up to date

Zoals eerder benoemd is linkbuilding gerelateerd aan de autoriteit van de website. Een belangrijk onderdeel is het up to date houden van het linkprofiel. Een website die geen links meer ontvangt, is wellicht niet actueel en relevant. Het algoritme van Google houdt de actualiteit van inkomende links bij en wanneer er maanden- of jarenlang geen links bijkomen, beïnvloedt dat de organische posities. Google wil altijd relevante content weergeven in de zoekresultaten en out-dated content heeft niet de voorkeur.

Je website is immers minder interessant geworden vergeleken met andere zoekresultaten. Uiteindelijk daalt de website wat terug in de zoekresultaten. Het up to date houden van het linkprofiel middels linkbuilding is daarom ook belangrijk voor het behouden van de posities op Google.

Een uitgekiende linkbuildingstrategie

Geen organisatie, branche en website is hetzelfde. Linkbuilding bij Buro 3 begint daarom altijd met een uitgekiende linkbuildingstrategie. Onze SEO specialisten onderzoeken wat nodig is om het gewenste resultaat te behalen. Daarbij scheppen wij voorafgaand aan het traject eerlijke verwachtingen.

Linkbuilding biedt namelijk garanties voor een goed resultaat. Externe factoren, zoals de mate van concurrentie en inspanningen van concurrenten hebben effect op jouw posities. Een verlenging van het oorspronkelijke linkbuilding traject of andere SEO werkzaamheden gedurende het linkbuildingtraject zijn wellicht nodig om toch een goed resultaat te behalen.

Daarnaast is het behouden van de posities ook een belangrijk aspect van een goede linkbuildingstrategie. Het zou zonde zijn wanneer behaalde posities na een tijd wegzakken in de zoekresultaten. Wij adviseren daarom altijd om op laag niveau te blijven linkbuilden. De website blijft dan relevant en actueel voor Google.

Onze linkbuildingstrategie begint met een technische SEO en content audit. Want, zoals reeds eerder beschreven, de techniek en content moet goed zijn om het meeste effect met linkbuilding te creëren. Nadat we essentiële stappen hebben gemaakt op gebied van techniek en content starten we met een maatwerk linkbuildingtraject. Elke organisatie bewandelt een andere weg naar de top. En tijdens het linkbuilden generen wij een perfecte mix van links. Wij houden rekening met:

  • Anchorteksten;
  • Nofollow en follow
  • Relevantie
  • Unieke IP adressen
  • Domain Authority, Trust Flow en Citation Flow

Monitoring en bijsturen

Het effect van linkbuilding is pas na enkele maanden zichtbaar. Het duurt namelijk even voordat Google de nieuwe inkomende links oppikt. Google crawlt alle websites op het web door de links te volgen en wanneer een nieuwe link wordt geregistreerd, zal het algoritme een waarde geven aan de link. Stijgt de totale waarde naar de website, dan stijgen ook de posities in de zoekresultaten.

Tijdens het linkbuilden monitoren wij behaalde posities en sturen we waar nodig bij. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat we eerst wat meer partnerlinks plaatsen om vervolgens de strategie te verleggen naar kwalitatieve links uit blog plaatsingen. Ook is het mogelijk om de focus te verleggen naar andere zoekwoorden wanneer goede posities zijn behaald. We linkbuilden nog voor het behouden van posities en plaatsen meer links naar de nieuwe focus zoekwoorden. De halfjaarlijkse en jaarlijkse evaluatie biedt ruimte om focus aan te brengen en vervolgstappen te definiëren. Bovendien bespreken we wat nodig is om het gewenste resultaat te behalen.

Maandelijks ontvang je een rapportage met een overzicht van focus zoekwoorden en bijbehorende posities. Daarnaast sturen we maandelijks ook een overzicht met de geplaatste links en artikelen. Zo heb jij altijd inzicht in onze uitgevoerde linkbuildingwerkzaamheden.

Verschillende linkbuildingpakketten

Om linkbuilding toegankelijk te maken voor iedere organisatie bieden wij verschillende linkbuildingpakketten aan. De pakketprijzen zijn op basis van twaalf maanden,  aangezien linkbuilding niet direct effect heeft. Bovendien is een verspreide plaatsing vereist voor een natuurlijk linkprofiel. Kortom, er is gewoonweg tijd nodig om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Neem contact met ons op voor meer informatie over de linkbuildingpakketten.

Onze werkwijze

Allereerst is linkbuilding slechts een onderdeel van SEO. Linkbuilding kan wel een steuntje in de rug geven voor een hogere positie, maar de content op de website, snelheid van de website en techniek moet ook op orde zijn. Hierin wil je wel geadviseerd worden voordat je een prijzig linkbuildingtraject start. Voordat wij starten met linkbuilden voorzien we je van een technische en content audit. Dit is voer om de SEO pijlers flink aan te pakken.

Nadat de techniek en content zeker voldoende is, starten we met linkbuilding. Om jou inzage te geven over hoe het budget wordt besteed, voorzien we je maandrapportage met geplaatste links en artikelen. Hierdoor weet jij precies wat je krijgt voor het beschikbaar budget. Bovendien voorzien we de geplaatste links ook met belangrijke linkbuilding metrieken, zoals Domain Authority, Trust Flow en Citation Flow.

Linkbuilding uitbesteden aan Buro 3

Wil je aan de slag met linkbuilding, maar weet je niet waar je moet starten of beschik je niet over een uitgebreid linknetwerk? Besteed het linkbuilden dan uit aan Buro 3. Achter onze computers speuren wij het hele internet af op zoek naar relevante links voor jouw website en wanneer we een mogelijke plaatsing opmerken, nemen we contact op met de redactie van de website voor een plaatsing.

Stuur een mail naar paul@buro-3.nl voor een vrijblijvende afspraak. Hij vertelt je graag meer over onze linkbuildingstrategie, de werkwijze en deelt graag een aantal resultaten.

Paul van Berkom

SEO specialist

Klanten om trots op te zijn

Groot of klein, met een flinke dosis doorzettingsvermogen werken we intensief samen met toffe opdrachtgevers om klantreizen te optimaliseren.

Naar de eerste pagina van Google met

Linkbuilding

  • Word beter gevonden in zoekmachines
  • Hogere autoriteit
  • Focus op kwalitatieve linkbuilding
  • Één aanspreekpunt, korte lijnen
  • We zijn trotse winnaars van FD Gazelle Awards 2016 t/m 2021

Linkbuilding

  • Word beter gevonden in zoekmachines
  • Hogere autoriteit
  • Focus op kwalitatieve linkbuilding
  • Één aanspreekpunt, korte lijnen
  • We zijn trotse winnaars van FD Gazelle Awards 2016 t/m 2021
4.8

Gebaseerd op 39 beoordelingen