Scroll

Continue optimalisatie voor een betere klantervaring

Conversie optimalisatie

Voor mensen, door mensen

Conversie optimalisatie

  • Begrijpbare conclusies
  • Handige prioriteit vs impact matrix
  • Bezoekergericht design
  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek
  • FD Gazellen Awards 2016 t/m 2020
  • Gezelligste internet nerds van Deurne
4.8

Gebaseerd op 26 beoordelingen

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie (ofwel CRO) staat voor het datagedreven optimaliseren van je website met het doel om meer conversies te behalen. In mensentaal wil dit zeggen: goed luisteren naar je klant en hierop inspelen zodat deze meer en vaker een doel voltooid.

Het is een verzamelterm die alle activiteiten omvat rond het verhogen van de conversieratio door het wegnemen van conversiedrempels en het verhogen van herhaalaankopen.

Wij verbeteren jouw website of webshop door datagedreven analyses en experimenten uit te voeren. Benieuwd welke resultaten onze conversie specialisten al voor onze klanten hebben behaald? Bekijk onze cases.

Laten we, voor we een hoop vakjargon van stal halen, beginnen bij het begin.

Wat is een conversie?

Een conversie is eigenlijk gewoon een andere naam voor het behalen van een doel. Het zijn acties die een gebruiker doet op je website waarvan jij hebt besloten dat ze belangrijk zijn voor je website/bedrijf. Een conversie kan dus voor elk bedrijf iets anders betekenen. Een aantal voorbeelden zijn:

  • doorklikken naar een volgende pagina op je website;
  • klikken op het telefoonnummer om te bellen (op mobiel);
  • aanmelden voor een nieuwsbrief;
  • aanvragen van een offerte;
  • downloaden van een whitepaper;
  • toevoegen van een product aan je winkelmandje;
  • afrekenen van je winkelmandje.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is, zeer kort door de bocht, het verbeteren van je website met als doel het verhogen van het aantal behaalde doelen. Gebaseerd op de data uit analytische software zoals Google Analytics, gedragsdata uit software als Hotjar en andere onderzoeken, bepalen we waar en vooral waarom mensen afhaken op je website.

Met deze kennis formuleren onze conversie optimalisatie specialisten oplossingen voor de conversiedrempels (hindernissen die mensen ervaren wanneer ze iets willen doen) die gebruikers ervaren op je website. Deze hypotheses dienen nadien getest te worden met uiteindelijk als doel de conversieratio te verhogen.

Ruimer door de bocht is de betekenis van conversie optimalisatie het verbeteren van de klantgerichtheid in je organisatie. Dit gaat veel verder dan je website aanpassen om meer klikken op een bepaalde knop te krijgen of het ruwe aantal transacties te verhogen. Hierbij wordt namelijk elk contactmoment met je merk meegenomen. Van advertentie tot service na verkoop en weer terug. Elk van deze momenten is namelijk beslissend voor het gevoel dat mensen bij je merk hebben. En dat is eigenlijk de essentie. Laat mensen een goed gevoel hebben bij je merk en ze blijven klant of worden zelfs ambassadeur.

Kijk even naar jezelf, hoe vaak heb je al iets bij een bepaalde partij besteld omdat de service top is terwijl het product bij een andere partij goedkoper was?

Gelukkig voor ons als data-nerds zijnde, zijn gevoelens te herleiden naar data. Gevoelens uiten zich namelijk in gedrag en gedrag is meetbaar met behulp van doelen. En dat maakt de cirkel weer rond.

Jouw website verbeteren?

Neem contact op

Peter Leenen

Marketingstrateeg

Waarom conversie optimalisatie?

Omdat je (hoogstwaarschijnlijk) nog veel meer uit je website, webshop en organisatie kunt halen. Een website is namelijk nooit echt af. De behoeften van mensen veranderen namelijk steeds en jouw organisatie moet mee veranderen. Er zijn in het verleden genoeg verhalen van giganten *kuch* Kodak en Yahoo *kuch* die voorbijgestoken zijn alsof ze stilstonden en niet 80%+ van de markt in handen hadden.

Het grootste voordeel van conversie optimalisatie is verhoogde klantretentie. Wanneer klanten een fijne ervaring hebben gehad met je bedrijf en tevreden zijn over de aankoop, kopen ze sneller bij jou. Dit wil je, want zo verhoog je de CLV (Customer Lifetime Value). Daarnaast hoef je weinig te investeren in een bestaande klanten, aangezien zij al overtuigd zijn van je merk. Nieuwe klanten werven daarentegen kost veel energie en geld.

strategy icoon

Begrijpbare conclusies

Ontvang een complete analyse in duidelijke taal waar je meteen mee aan de slag kan. Met de handige prioriteit vs impact matrix weet je exact wat moet gebeuren.

Verhoogde klantbehoud

Wanneer klanten een fijne ervaring hebben gehad met je bedrijf en tevreden zijn over de aankoop, kopen ze sneller weer bij jou. Dat levert je meer omzet op.

icoon prachtig design

Bezoekergericht design

Bezoekers komen op je website met een doel. Dat doel willen ze zo snel mogelijk bereiken. Als jouw website dat verhindert of bemoeilijkt, gaan mensen weg zonder te converteren.

Is conversie optimalisatie enkel voor webshops?

Conversie optimalisatie is geschikt voor alle organisaties die meer online resultaat met de website of webshop wil behalen. Het is een veelvoorkomend misverstand dat CRO enkel geschikt is voor webshops. Het is vaak makkelijker toe te passen bij webshop, want je hebt vaak meer data, maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om conversie optimalisatie toe te passen op een website. Door bijvoorbeeld een andere kleur button te gebruiken of een contactformulier op een andere plek op de website te plaatsen, kunnen de conversies ook laten stijgen. En doe je dus aan conversie optimalisatie.

Om onderbouwde conclusies te trekken en het meeste resultaat uit het optimalisatie traject te halen, verwachten wij dat de website minstens 1000 maandelijkse bezoekers heeft en er 6 maanden data beschikbaar is (inclusief behaalde doelen).

Hoe lang duurt een traject bij conversie optimalisatie bureau Buro 3?

Gemiddeld duurt een analyse een paar maanden, maar eigenlijk heeft een conversie optimalisatie traject geen einde. Je website of webshop is immers nooit écht af en de eisen die je bezoekers hebben, veranderen door de tijd. Waar mensen nu bijvoorbeeld veel waarde hechten aan bestelvoorwaarden, kan dit in de toekomst verschuiven naar bijvoorbeeld de duurzaamheid van producten. De website pas je hierop aan, zodat de klant jouw producten of diensten blijft afnemen en niet naar de concurrentie gaat die dit wel duidelijk communiceert.

Wat kost conversie optimalisatie?

Om de website klantgerichter te maken, hebben we voor twee verschillende conversie optimalisatie pakketten samengesteld. Deze pakketten zijn gebaseerd op investering en looptijd van het traject. We zijn namelijk van mening dat je altijd aan CRO moet doen, ongeacht de grootte van je budget.

Het basis pakket

Ons eerste pakket is het basis pakket. Dit pakket is verkrijgbaar vanaf €750,- .

Gedurende het traject analyseren we de belangrijkste pagina’s van je website eenmalig en rapporteren we onze bevindingen gebaseerd op eigen kennis en ervaring, analytische software zoals Analytics, heatmaps, opnames van gebruikers en meer. Met dit rapport worden de belangrijkste verbeterpunten op je site inzichtelijk en adviseren we hoe je deze aanpakt.

Het uitgebreide pakket

Het tweede pakket is het uitgebreide pakket. Dit pakket is verkrijbaar vanaf €1750,-.

Gedurende het traject analyseren we je volledige website eenmalig en rapporteren we hindernissen en mogelijke verbeterpunten. Dit doen we onder meer door gebruikersonderzoek en mystery shopping. Met dit rapport heb je een totaaloverzicht van alle verbeterpunten op je website én advies over hoe je deze aanpakt.

Hoe ziet het traject eruit?

We starten met het in kaart brengen van duidelijke verbeterpunten op je website door zelf een aankoop/aanvraag te doen. Vaak komen onze specialisten dan al (technische) hindernissen tegen die het aankoopproces ingewikkeld maken voor gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan een knop die niet (meer) werkt of een productconfiguratie die niet meer beschikbaar is, maar nog wel te koop is op de website.

Daaropvolgend duiken we in de beschikbare data, in programma’s zoals Google Analytics, om een cijfermatig beeld te krijgen van de hindernissen op je website. Een pagina uit het aankoopproces met 80% uitstappercentage zou bijvoorbeeld verschillende alarmbellen doen rinkelen.

Onze CRO specialisten selecteren een aantal pagina’s waar het meeste winst te behalen valt en zoomen hierop in met gebruikersonderzoeken. Uit cijfers kan je namelijk moeilijk afleiden waarom mensen wel óf juist niet overgaan tot actie. Aan de hand van deze gebruikersonderzoeken stellen we hypotheses op om de pagina te verbeteren en geven we concreet advies over hoe je de specifieke pagina moet optimaliseren.

Ten slotte dienen de hypotheses getest te worden in een doordachte A/B test om het effect van de aanpassingen te meten. Deze vervolgstap is echter geen onderdeel van de analyse die hierboven wordt toegelicht.

Wil jij meer conversies?

Neem contact op

Peter Leenen

Marketingstrateeg

Klanten om trots op te zijn

Groot of klein, met een flinke dosis doorzettingsvermogen werken we intensief samen met toffe opdrachtgevers om klantreizen te optimaliseren.

Continue optimalisatie voor een betere klantervaring

Conversie optimalisatie

  • Begrijpbare conclusies
  • Handige prioriteit vs impact matrix
  • Bezoekergericht design
  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek
  • FD Gazellen Awards 2016 t/m 2020
  • Gezelligste internet nerds van Deurne
Voor mensen, door mensen

Conversie optimalisatie

  • Begrijpbare conclusies
  • Handige prioriteit vs impact matrix
  • Bezoekergericht design
  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek
  • FD Gazellen Awards 2016 t/m 2020
  • Gezelligste internet nerds van Deurne
4.8

Gebaseerd op 26 beoordelingen