Scroll

Horizon Motor Reizen

Gegroeid naar marktleider in Nederland

Al jaren op rij minimaal 20% meer boekingen

De afgelopen jaren heeft Horizon Motor Reizen zich ontpopt tot marktleider in Nederland en België op het gebied van motorreizen. Jaarlijks genieten ruim 4000 reizigers van de meest prachtige routes in Europa en daarbuiten. Al jaren op rij groeien het aantal online boekingen met minimaal 20%.

Meer resultaat door het constant optimaliseren van de klantreis

Al sinds 2011 werken we intensief samen met Horizon Motor Reizen. Bij de start van onze samenwerking was Horizon Motor Reizen één van de aanbieders van georganiseerde motorreizen, maar daar nam de nieuwe eigenaar, Carlo Bankers, geen genoegen mee. Voor zowel de organisatie, de uitstraling als de dienstverlening moest er een professionaliseringsslag gemaakt worden. De doelstellingen en ambitie zijn duidelijk; meer naamsbekendheid, de concurrentie voorblijven en meer online boekingen genereren.

Onze rol als online partner is daarnaast niet alleen zorgen voor een goede toestroom, dus een goed werkende website met meer boekingen, maar ook een goede doorstroom, dus het optimaliseren van de back office door slimme automatisering en dat weten we al sinds de start van onze samenwerking ieder jaar te bereiken. In deze case lichten we een aantal voorbeelden uit van hoe wij slim inspelen op de behoefte van de doelgroep in verschillende fases van de klantreis.

Meer inzicht in de klantreis door klantenonderzoek

Gegroeid naar 500.000 potentiële boekers op de website per jaar

360% meer brochure aanvragen in 2018

Back office verwerkingstijd per boeking teruggedrongen met 80% in 2020

Zichtbaarheid creëren bij potentiële motorreizigers

In de zien-fase is het van belang dat Horizon Motor Reizen op zo veel mogelijk plekken getoond wordt bij de relevante doelgroep. Met gave reisbeelden wekken we latente behoefte op waar ieder motorminded hart sneller van gaat kloppen. Door met slimme targeting in Facebook en het Google Display netwerk vergaren we zo veel (en goedkoop) mogelijk relevante vertoningen. Hiermee behalen we in de belangrijkste maanden van het jaar ruim 2.5 miljoen vertoningen in het Google Display netwerk en 500.000 videoweergaven in Facebook.

Overtuigd worden door een sterke brochure

In de overtuigingsfase, waar potentiële boekers aan het oriënteren zijn naar motorreizen, is het van belang zo relevant mogelijk te zijn. Dit doen we moet slimme inzet van Google Ads in combinatie met dynamische landingspagina’s.

Slimme Google Ads: Single Keyword Adgroeps

Wanneer men zoekt naar een motorreis sturen we op het aanvragen van brochures. De Google Ads campagnes hebben we opgezet als SKAG’s. Dit is een alternatieve strategie voor het opzetten van advertentiegroepen die, mits juist toegepast, zeer succesvol is. SKAG staat voor Single Keyword Ad Groups, waarbij je in plaats van je Ad Groups op te stellen met 10-20 zoektermen rondom een product of dienst, je een Ad group met slechts 1 zoekterm opstelt. Hierdoor sluit de advertentie veel beter aan bij de zoekintentie van de (be)zoeker waardoor je relevanter bent en hierdoor een hogere kwaliteitsscore behaalt.

Dynamische landingspagina’s

Dit combineren we met dynamische landingspagina’s. Via dynamische koppen wordt de zoekopdracht van de bezoeker in Google search (bijvoorbeeld: ‘met de motor naar Schotland’), die ook getoond is in de advertentie, op de landingspagina getoond. Dus zowel de advertentie als de kop op de landingspagina sluiten 1 op 1 aan bij de zoekopdracht. Dit resulteert in een hogere positie tegen een lagere klikprijs, dus meer zichtbaarheid voor minder kosten en daar worden niet alleen wij maar ook de klant blij van. Daarnaast is het conversiepercentage van brochure-aanvragen met 10% gestegen, omdat de landingspagina beter aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker. Dus een win-win-win situatie.

Minder afhakers door een betere boekingservaring

Reis boeken, geoptimaliseerd proces met voor en achterkant? Hier de tijdswinst van Daan vermelden.

 

Front-end:
– Slimme validatie (postcode check, waardoor adres altijd goed is ingevuld en de gebruiker bespaart tijd). Kentekencheck, API gekoppeld, minder invoeren, altijd correcte data. Wordt automatisch in je account ingeschoten / account gemaakt. Daar kun je je boeking zien en alle informatie omtrent je reis en voorbereiding.
Vragen alleen relevante informatie per boeking die nodig is voor specifieke reizen, er zijn 8 verschillende verianten (zelfs kamerindeling mogelijkheden die beschikbaar zijn in de reis). DIt is weer gekoppeld met de beschikbaarheid, zodat een hotel /reis nooit overboekt raakt. Hier krijgt HMR notitificateis over.  en het boekingsformulier speelt hier automatisch op in. Overzichtelijk + helpdesk.

Back-end
Boekingen worden automatisch ingeschoten in het CRM en er wordt direct een conceptfactuur gemaakt. Voorheen gebeurde dit handmatig waardoor de verwerkingstijd van een boeking van 45 minuten naar 5 minuten is verminderd. Met de boekingen die horizon doet besparen zij hiermee 1,2 FTE.

Meer resultaat door co-creatie

Het recept van de continue groei in de afgelopen jaren is eigenlijk heel gemakkelijk: testen, optimaliseren en experimenteren. Zo steken we op regelmatige basis de koppen bij elkaar om aan de hand van een marketingplan de strategie voor de komende periode bij te stellen en kijken we ieder seizoen in welke klantreisfase we potentiële reizigers beter kunnen bedienen. Of dit nu aan campagnes in de zien-fase, de front-end (dus voor de websitegebruiker) of in de back-end (optimaliseren voor de back-office van Horizon Motor Reizen) is. Zo hebben we voor het seizoen 2020 de website in een nieuw jasje gestoken, waarin we met de opgedane kennis van de doelgroep, de markt en het gedrag op de website een volgende stap in online reisbeleving hebben gezet.

 

Content voor iedere fase van de klantreis

Zien

In beeld komen en opwekken van interesse

Overtuigd worden

Helpen kiezen, overtuigen en in contact komen

Doen

Actie uitvoeren, klant worden

Terugkeren

Loyaliteit en aanbeveling

Zien

In beeld komen en opwekken van interesse

Beurzen

Google Search

Google Display banners

Social Media

Mond tot mond

Reclame bij evenementen

Overtuigd worden

Helpen kiezen, overtuigen en in contact komen

Telefonische helpdesk

Klantervaringen

Reisvideo's

Brochure

Foto's van gebruikers

Brochure presentatie evenement

Doen

Actie uitvoeren, klant worden

Offerte aanvragen

Contact opnemen

Reis boeken

Terugkeren

Loyaliteit en aanbeveling

Ervaring plaatsen

Foto's van reis toevoegen

Brochure presentatie evenement

Nieuwsbrief

Slim inspelen op de behoefte van mijn klanten, dat wil ik ook!

Een goede aanpak begint met het in kaart brengen van de klantreis. Samen kijken we naar alle touchpoints op deze klantreis. We kijken hoe jij hier al op inspeelt en waar kansen ontstaan. Hier stemmen we je marketingpositionering en -strategie op af.

Meer inzicht in de klantreis door klantenonderzoek

Gegroeid naar 500.000 potentiële boekers op de website per jaar

360% meer brochure aanvragen in 2018

Back office verwerkingstijd per boeking teruggedrongen met 80% in 2020