Scroll

Horizon Motor Reizen

Gegroeid naar marktleider in Europa

Klant sinds 2013

400% groei in 6 jaar

De afgelopen jaren heeft Horizon Motor Reizen zich ontpopt tot marktleider in Europa op het gebied van motorreizen. Jaarlijks genieten ruim 5.000 reizigers van de meest prachtige motorvakanties in Europa en daarbuiten. In 6 jaar tijd zijn ze gegroeid van 800 reizigers op jaarbasis naar meer dan 5.000 in 2019.

Meer resultaat door het constant optimaliseren van de klantreis

Al sinds 2013 werken we intensief samen met Horizon Motor Reizen. Bij de start van onze samenwerking was Horizon Motor Reizen één van de aanbieders van georganiseerde motorreizen, maar daar nam de nieuwe eigenaar, Carlo Bankers, geen genoegen mee. Voor zowel de organisatie, de uitstraling, het aanbod als de kwaliteit van de dienstverlening moest er een professionaliseringsslag gemaakt worden. De marketingdoelstellingen en ambitie zijn duidelijk; meer naamsbekendheid, de concurrentie voorblijven en meer online boekingen genereren.

Onze rol als online partner is daarnaast niet alleen zorgen voor een goede toestroom, dus een goed werkende website met meer boekingen, maar ook een goede doorstroom, dus het optimaliseren van de back office door slimme automatisering en dat weten we al sinds de start van onze samenwerking ieder jaar te bereiken. In deze case lichten we een aantal voorbeelden uit van hoe wij slim inspelen op de behoefte van de doelgroep in verschillende fases van de klantreis.

Gegroeid naar 500.000 potentiële boekers op de website per jaar

360% meer brochure aanvragen in 2018

Back office verwerkingstijd per boeking teruggedrongen met 80% in 2020

Zichtbaarheid creëren bij potentiële motorreizigers

Zienfase

Zichtbaarheid creëren bij potentiële motorreizigers

In de zien-fase is het van belang dat Horizon Motor Reizen op zo veel mogelijk plekken getoond wordt bij de relevante doelgroep. Met gave reisbeelden wekken we latente behoefte op waar ieder motorminded hart sneller van gaat kloppen. Door met slimme targeting in Facebook en het Google Display netwerk vergaren we zo veel (en goedkoop) mogelijk relevante vertoningen. Hiermee behalen we in de belangrijkste maanden van het jaar ruim 2.5 miljoen vertoningen in het Google Display netwerk en 500.000 videoweergaven in Facebook.

Overtuigd worden door een sterke brochure

Overtuigingsfase

Overtuigd worden door een sterke brochure

In de overtuigingsfase, waar potentiële boekers aan het oriënteren zijn naar motorreizen, is het van belang zo relevant mogelijk te zijn. Dit doen we moet slimme inzet van Google Ads in combinatie met dynamische landingspagina’s.

Slimme Google Ads: Single Keyword Adgroups

Wanneer men zoekt naar een motorreis sturen we op het aanvragen van brochures. De Google Ads campagnes hebben we opgezet als SKAG’s. Dit is een alternatieve strategie voor het opzetten van advertentiegroepen die, mits juist toegepast, zeer succesvol is. SKAG staat voor Single Keyword Ad Groups, waarbij je in plaats van je Ad Groups op te stellen met 10-20 zoektermen rondom een product of dienst, je een Ad group met slechts 1 zoekterm opstelt. Hierdoor sluit de advertentie veel beter aan bij de zoekintentie van de (be)zoeker waardoor je relevanter bent en hierdoor een hogere kwaliteitsscore behaalt.

Dynamische landingspagina’s

Dit combineren we met dynamische landingspagina’s. Via dynamische koppen wordt de zoekopdracht van de bezoeker in Google search (bijvoorbeeld: ‘met de motor naar Schotland’), die ook getoond is in de advertentie, op de landingspagina getoond. Dus zowel de advertentie als de kop op de landingspagina sluiten 1 op 1 aan bij de zoekopdracht. Dit resulteert in een hogere positie tegen een lagere klikprijs, dus meer zichtbaarheid voor minder kosten en daar worden niet alleen wij maar ook de klant blij van. Daarnaast is het conversiepercentage van brochure-aanvragen met 10% gestegen, omdat de landingspagina beter aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker. Dus een win-win-win situatie.

Minder afhakers door een betere boekingservaring

Doenfase

Minder afhakers door een betere boekingservaring

Met input uit gebruikersonderzoek hebben we de belangrijkste pagina van de website geoptimaliseerd; de boekingspagina. Naast het wegnemen van ruis (hoofdmenu en footer) en het toevoegen van de helpdesk, zijn er slimmigheden toegepast om de doorlooptijd van het formulier te beperken.

Snellere doorlooptijd door een slim boekingsformulier

Er wordt alleen nog maar relevante informatie gevraagd voor de reis die geboekt gaat worden. Dit klinkt logisch, maar is in de parktijk ingewikkelder dan het lijkt. Het formulier speelt automatisch in op de k 8 verschillende reismogelijkheden, de kamerindeling kan verschillen per hotel, er moet rekening gehouden worden met de vorm van reizen (per vliegtuig, met de veerboot, met of zonder motorvervoer etc). Daarnaast is dit gekoppeld met de beschikbaarheid per reis en per hotel, zodat een reis nooit overboekt kan raken. Als dit bijna het geval is zijn er slimme notificaties richting Horizon Motor Reizen ingesteld, zodat zij hier tijdig op in kunnen spelen.

Minder invullen door slimme validatie

We hebben een koppeling gelegd met postcode.nl, waarmee een postcode wordt gecontroleerd en automatisch de straat en plaatsnaam wordt ingevuld. Dit bespaard niet alleen tijd voor de gebruiker, maar verminderd ook fouten die de back-office nu niet meer op hoeft te lossen.

Naast de postcodecheck is er een kentekencheck toegevoegd. Hiervoor hebben we een koppeling gelegd met Kentekencheck, waardoor op basis van het kenteken het merk van de motor en type automatisch wordt ingevuld. Deze informatie wordt automatisch gekoppeld met je account, waardoor je dit slechts 1 keer in hoeft te vullen. In het mijn account gedeelte kun je alle informatie omtrent je geboekte reis en voorbereiding ervan inzien.

1 FTE besparing per jaar door automatisering van het boekingsproces

Een droom voor de back-office is werkelijkheid geworden. Waar voorheen de gegevens van boekingen binnen kwamen per mail en handmatig werden verwerkt, worden deze nu direct ingeschoten in Perfectview (CRM-pakket). Dit is tevens gekoppeld met de boekhouding software waardoor er met een boeking direct een conceptfactuur wordt aangemaakt. Het handmatig overnemen van reiziger- en brekingsgegevens is dus verleden tijd. Hiermee is de gemiddelde verwerkingstijd van een boeking van 20 minuten verlaagd naar 5 minuten. Met het aantal boekingen van Horizon Motor Reizen besparen zij hiermee 1 FTE op jaarbasis.

Meer resultaat door co-creatie

Het recept van de continue groei in de afgelopen jaren is eigenlijk heel gemakkelijk: testen, optimaliseren en experimenteren. Zo steken we op regelmatige basis de koppen bij elkaar om aan de hand van een marketingplan de strategie voor de komende periode bij te stellen en kijken we ieder seizoen in welke klantreisfase we potentiële reizigers beter kunnen bedienen. Of dit nu aan campagnes in de zien-fase, de front-end (dus voor de websitegebruiker) of in de back-end (optimaliseren voor de back-office van Horizon Motor Reizen) is. Zo hebben we voor het seizoen 2020 de website in een nieuw jasje gestoken, waarin we met de opgedane kennis van de doelgroep, de markt en het gedrag op de website een volgende stap in online reisbeleving hebben gezet.

 

Content voor iedere fase van de klantreis

Zien

In beeld komen en opwekken van interesse

Overtuigd worden

Helpen kiezen, overtuigen en in contact komen

Doen

Actie uitvoeren, klant worden

Terugkeren

Loyaliteit en aanbeveling

Zien

In beeld komen en opwekken van interesse

Beurzen

Google Search

Google Display banners

Social Media

Mond tot mond

Reclame bij evenementen

Overtuigd worden

Helpen kiezen, overtuigen en in contact komen

Telefonische helpdesk

Klantervaringen

Reisvideo's

Brochure

Foto's van gebruikers

Brochure presentatie evenement

Doen

Actie uitvoeren, klant worden

Offerte aanvragen

Contact opnemen

Reis boeken

Terugkeren

Loyaliteit en aanbeveling

Ervaring plaatsen

Foto's van reis toevoegen

Brochure presentatie evenement

Nieuwsbrief

Slim inspelen op de behoefte van mijn klanten, dat wil ik ook!

Een goede aanpak begint met het in kaart brengen van de klantreis. Samen kijken we naar alle touchpoints op deze klantreis. We kijken hoe jij hier al op inspeelt en waar kansen ontstaan. Hier stemmen we je marketingpositionering en -strategie op af.

Gegroeid naar 500.000 potentiële boekers op de website per jaar

360% meer brochure aanvragen in 2018

Back office verwerkingstijd per boeking teruggedrongen met 80% in 2020