Heb je een vraag? Stuur ons een berichtje en we reageren zo snel mogelijk :) x

Scroll

De weg naar de top

Meer resultaat met SEO? Start met een zoekwoordenonderzoek!

Met duizenden zoekopdrachten per seconde Googelen wij er met z’n allen flink op los. We zijn bijvoorbeeld op zoek naar informatie, andere websites of naar producten en diensten. Als bedrijf zijnde wil je dan wel vindbaar zijn op een relevant zoekwoord. Maar, op welke zoekwoorden dan? En hoeveel mensen zoeken er naar een specifieke zoekopdracht? Daar komt een zoekwoordenonderzoek om de hoek kijken. In dit artikel leg ik je uit hoe je een gedegen zoekwoordonderzoek moet uitvoeren. Dus ga er maar even lekker voor zitten. 🙂

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Zoals de naam al impliceert, ga je onderzoeken welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf of branche, waardoor je vervolgens in staat bent om gericht content te creëren rondom dat zoekwoord.

Gedurende het zoekwoordenonderzoek wordt duidelijk:

  • Welke woorden er op Google wordt ingetypt
  • Naar welke zoekwoorden veel wordt gezocht
  • Welke kansen er zijn voor jouw website

En na het uitvoeren van het onderzoek weet jij wat er nodig is om de online vindbaarheid van jouw website te vergroten.

Waarom is een zoekwoordenonderzoek belangrijk?

Elke website heeft verkeer nodig. Zonder verkeer kun je geen online succes behalen. Daarom is het van belang dat jouw website zichtbaar is in de zoekmachines, zodat een internetsurfer jouw website ook daadwerkelijk kan vinden. Om dit te bewerkstelligen zul je moeten weten naar welke woorden de doelgroep op zoek is. Je kunt niet als een kip zonder kop beginnen met het schrijven van teksten en het aanmaken van nieuwe pagina’s (kan wel, maar dat is zeker niet aan te raden). Misschien schrijf je een stuk, maar is niemand op zoek naar dat woord of heeft de concurrentie sterk ingezet op een bepaalde term. Hier moet je rekening mee houden, voordat je begint met content creatie.

Daarnaast zijn er ook veel zoekwoorden waar de zoekintentie niet goed aansluit bij jouw producten of diensten. We onderscheiden vier typen zoekwoorden met bijbehorende zoekintenties:

De vier verschillende soorten zoekintenties

Elk type zoekwoord heeft een bepaalde intentie. Dit artikel is bijvoorbeeld geschreven ten behoeve van het zoekwoord ‘’zoekwoordenonderzoek’’ en is informatief van aard. Onze doelstelling is om enerzijds kennis te delen, waardoor ons bureau wordt gezien als een autoriteit op het gebied van SEO en online marketing. Anderzijds schrijven wij onze artikelen op basis van zoekwoordenonderzoek. We willen ook hoog scoren op Google en een constante stroom aan websitebezoekers genereren. Wanneer jij overweegt om de SEO werkzaamheden uit te besteden, hoop ik dat je een mailtje stuurt naar paul@buro-3.nl. 😉

Een ander voorbeeld: een meubelwinkel heeft verschillende ronde tafels in haar assortiment.

  • Op het zoekwoord ‘ronde tafel’ wordt 12.100 keer gezocht
  • Op het zoekwoord ‘ronde tafel 150’ wordt 210 keer gezocht
  • Op het zoekwoord ‘eiken ronde tafel’ wordt 210 keer gezocht

Voorbeeld zoekwoorden

Menig mens wil graag hoog scoren op het zoekwoord ronde tafel, want het zoekwoord heeft het meeste zoekvolume. De kans van slagen zal hoogstwaarschijnlijk niet zo hoog zijn, aangezien veel andere websites ook het zoekwoord ronde tafel gebruiken. Daarnaast is de zoekintentie ook niet heel duidelijk: ronde tafel kopen, verkopen, lakken? Alles is in dit eerste zoekstadium nog mogelijk.

Een persoon op zoek naar een eiken ronde tafel heeft al een bepaald product in zijn hoofd en daardoor heeft het zoekwoord een hogere commerciële intentie. Bovendien zullen minder websites het zoekwoord gebruiken, waardoor het gemakkelijker is om hoog te scoren op Google.

Kortom, door een zoekwoordenonderzoek maak je weloverwogen keuzes, weet jij op welke woorden je moet focussen en ontdek je kansen om de online vindbaarheid te vergroten.

Dé basis voor jouw website of webshop

Vooraf aan de ontwikkeling van een nieuwe website of webshop wordt een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd om te bepalen welke landingspagina’s aangemaakt dienen te worden. De zoekwoorden dienen vervolgens als input voor de menustructuur en worden verwerkt in de URL’s van de verschillende pagina’s, waardoor de website vanaf het begin goed wordt opgebouwd volgens de richtlijnen van Google.

Voor een bestaande website is het natuurlijk een ander verhaal. De navigatie op de website en URL’s zijn bovendien al aangemaakt. Een zoekwoordenonderzoek dient dan als input voor constante websiteoptimalisaties. Bijvoorbeeld, het herschrijven van content op een bestaande pagina voor een specifiek zoekwoord.

Tot slot is het zoekwoordenonderzoek ook de basis voor Google Ads. Wellicht ben je al actief aan het adverteren of overweeg je om te adverteren op Google. Een zoekwoordenonderzoek voer je niet alleen uit voor SEO, maar ook voor (toekomstige) advertenties. Je weet namelijk naar welke zoekwoorden wordt gezocht en/of het de moeite waard is om überhaupt te adverteren.

Long-tail vs short-tail zoekwoorden

In de online marketingwereld spreken ze van long-tail en short-tail zoekwoorden. Op welke zoekwoorden focus je en welke juist niet? Gedurende het onderzoek krijg je te maken met deze vraag. In onderstaande afbeelding zie je het verschil tussen short- en long-tail woorden.

longtail zoekwoorden grafiek voorbeeld

Wat zijn short-tail zoekwoorden?

Short-tail zoekwoorden zijn woorden met hoge volumes. Vaak zijn het algemene woorden die door veel mensen worden gebruikt. Het woord omschrijft bijvoorbeeld een erg breed onderwerp. Enkele voorbeelden zijn:

  • eettafel
  • bureaustoel
  • sneakers

Er wordt veel naar deze woorden gezocht en veel bedrijven willen graag hoog scoren op short-tail zoekwoorden, want het levert veel gratis verkeer op. Helaas is de concurrentie ook erg hoog, aangezien veel andere websites zich ook richten op datzelfde zoekwoord en daarnaast worden de zoekwoorden ook onbewust toegepast op websites, waardoor de competitie nog hoger is. Al met al, is het lastiger om hoog te scoren op een short-tail zoekwoord. Maar, mocht het toch lukken om een hoge positie te behalen, dan levert het wel veel websiteverkeer op. En dat heeft weer een positief effect op jouw naamsbekendheid.

Wat zijn long-tail zoekwoorden?

Long-tail zoekwoorden bestaan uit meerdere woorden. Voorbeelden van long-tail woorden zijn: ‘’eiken ronde tafel kopen’’ of ‘’wat zijn long-tail zoekwoorden’’. Over het algemeen wordt er niet vaak naar deze woorden gezocht (10-250 keer per maand). Daarnaast is de concurrentie veel lager en sluit de zoekintentie ook beter aan. Het kan een strategie zijn om te focussen op een aantal long-tail zoekwoorden, aangezien deze beter converteren.

Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Een zoekwoordenonderzoek is als het ware het begin van een SEO contentstrategie. In deze fase bepaal je welke zoekwoorden relevant zijn voor je website en welke juist niet. Tijdens het onderzoek ga je een uitgebreide lijst (in Excel of Google Sheets) vervaardigen met alle woorden die je maar kunt bedenken. Natuurlijk moeten deze woorden enigszins aansluiten bij jouw productaanbod of diensten. Daarnaast maakt het ook niet uit of je al wordt gevonden op die zoekwoorden. Het doel is om een uitgebreide lijst op te stellen, waarin je aan het eind de zoekwoorden gaat rangschikken op bruikbaarheid. Hierover vertel ik je later meer.

Zoekwoorden waar je al op wordt gevonden

Door de jaren heen heb je al heel wat posities behaald op tig verschillende zoekwoorden. Het zou zonde zijn als je deze zoekwoorden niet meeneemt in je onderzoek, want op deze woorden kun je gemakkelijker een goed resultaat behalen.

Met de gratis tool: Google Search Console monitor je de prestaties van de website. Navigeer naar de website. Er zal automatisch een dashboard openen. Aan de linkerkant zie je ‘prestaties’ staan. Op de prestaties pagina zie je op welke zoekopdrachten de website wordt vertoond, hoeveel klikken je ontvangt en wat de gemiddelde posities zijn. Relevante zoektermen noteer je in de zoekwoordenlijst.

voorbeeld google search console zoekwoorden

Zoekwoorden waar je nog niet op wordt gevonden

Naast de zoekwoorden waar je nu al op scoort, zijn er waarschijnlijk ook tientallen (of meer 😃) potentiële zoekwoorden die interessant kunnen zijn voor de website. Dit zal je nog verder moeten onderzoeken. Hoe je dat precies doet, Lees je in het volgende hoofdstuk.

Tips en tricks voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek

1) Brainstorm

Welke producten of diensten bied je aan? En op welke zoekwoorden wil je bovenaan op Google staan? In de brainstormfase schrijf je alle zoekwoorden en zoekwoordcombinaties op die je maar kunt bedenken. Schrijf alles op. Er is geen goed of fout. Verplaats jezelf in de be(zoeker) en denk ook goed na over de zoekintentie. Door zelf goed na te denken, creëer je een lange lijst met zoekwoorden.

2) Google alternatives

Bij het intypen van een zoekopdracht in de zoekbalk van Google worden alternatieven weergegeven waarvan Google denkt dat jij daar misschien naar op zoek bent. Google selecteert deze automatische suggesties op basis van het algoritme en machine learning.

Google alternatives

Zoals je op bovenstaande afbeelding ziet, ontdek je eenvoudig relevante long-tail zoekwoorden. Naast Google alternatieven kun je ook een gratis online tool raadplegen, namelijk keywordtool.io.  Met deze tool ontdek je binnen no time honderden verschillende long-tail suggesties in slechts één klik (yes please! 🙂).

Zoekwoorden onderzoek keywoord tool voorbeeld

3) Google gerelateerde zoekopdrachten

Onderaan de pagina geeft Google een aantal gerelateerde zoekopdrachten weer voor een specifiek zoekwoord. Dit zijn zoekopdrachten waar men regelmatig naar zoekt. Deze woorden neem je ook op in de lijst.

Voorbeeld gerelateerde zoekopdrachten

4) Answer the public

Met Answer the Public genereer je binnen no-time honderden verschillende suggesties op basis van een ingevoerd zoekwoord. Erg handig om verschillende variaties van één zoekwoord in kaart te brengen, bijvoorbeeld long-tail zoekwoorden of veelgestelde vragen. Ook erg handig dus voor toekomstige blogposts. Het is mogelijk om de resultaten te downloaden en daardoor eenvoudig toe te voegen aan de zoekwoordenlijst.

Nadeel: het is slechts mogelijk om twee zoekwoorden te analyseren per IP-adres per dag. Dus haal je VPN maar alvast tevoorschijn.

Answer the public ronde tafel

5) Google Ads zoekwoordplanner

De zoekwoordplanner van Google Ads (je hebt wel een account nodig) gebruik je normaliter om zoekwoorden en zoekvolumes voor je ads campagnes te ontdekken. Echter, je kunt deze tool ook goed gebruiken om zoekwoorden en zoekwoordsuggesties te achterhalen.

Zoekwoordplan in Google Ads met zoekwoord suggesties

6) Ubbersuggest

Ubersuggest is een gratis zoekwoord tool van internet guru Neil Patel. De tool heeft veel voordelen, vooral voor diegene die geen gebruik maken van een betaalde SEO tool, is Ubersuggest zeker een aanrader. Zo is het mogelijk om zoekwoord ideeën op te doen, wordt de zoekwoord moeilijkheid weergegeven (SD) en heb je ook inzichten in de SERP’s (Search Engine Result Pages) van een bepaald zoekwoord. Zo weet je precies welke concurrenten zich op de eerste pagina van Google bevinden.

overzicht van een zoekwoord in keyword overzicht van ubersuggest

7) Betaalde tools

Er zijn vele betaalde SEO tools, zoals Ahrefs en SEMrush. Het voordeel van een uitgebreide SEO tool is dat je heel gemakkelijk een zoekwoordenonderzoek kan uitvoeren, content ideeën kan opdoen, de concurrentie kan analyseren etc. Met deze allesomvattende tools is veel mogelijk op het gebied van SEO.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om een URL of een exacte URL te onderzoeken. Het resultaat is een lijst met zoekwoorden waar de website of specifieke pagina op rankt. Je weet dan direct op welke zoekwoorden een concurrent scoort en of deze zoekwoorden wellicht interessant zijn voor jouw bedrijf. Zo ranken 371 zoekwoorden op deze pagina van Fonq: https://www.fonq.nl/producten/categorie-eettafel/rond/. Bovendien worden er ook andere interessante statistieken weergegeven. Deze zal ik kort toelichten:

  • Pos: de positie van het zoekwoord
  • Traffic: geschat websiteverkeer van het zoekwoord
  • Volume: geschatte maandelijkse zoekvolumes
  • KD%: zoekwoord moeilijkheidsgraad
  • CPCs: geschatte kost per klik voor adverteren

organisch research voorbeeld in semrush

Het is belangrijk om rekening te houden met de volgende metrics:

Volume 

Het geschatte maandelijkse volume zal je moeten verifiëren met de zoekwoordplanner van Google Ads. Een SEO-tool heeft niet altijd de exacte data en Google heeft daar een beter beeld van. Er kan dus een verschil ontstaan in geschatte maandelijkse volumes.

KD%

De moeilijkheidsgraad van een zoekwoord geeft aan hoe lastig het is om op een bepaald zoekwoord te scoren. In elke zoekwoord onderzoek is het belangrijk om de concurrentie in kaart te brengen. Hoeveel bedrijven focussen op een bepaald zoekwoord? Hoe goed zijn deze pagina’s geoptimaliseerd? Hoe goed is de content op deze pagina’s? Dit zijn allemaal vragen waar je rekening mee moet houden.

Naar mijn mening geeft de KD% niet accuraat genoeg de moeilijkheid van een zoekwoord weer. Een SEO concurrentieanalyse is geschikt om daadwerkelijk de moeilijkheid te bepalen.

CPC’s

Dit zijn de geschatte kosten per klik wanneer je zou adverteren op het zoekwoord. Heel goed om in je achterhoofd te houden, want je kiest uiteraard wel voor een zoekwoord met een commerciële intentie. Als een zoekwoord een geschat CPC heeft van 0.00, dan ga je er waarschijnlijk ook niks aan verdienen, omdat niemand er op adverteert.

Een hoge CPC (afhankelijk van je product of dienst) is een goede graadmeter of deze zoekwoorden ook daadwerkelijk iets opleveren.

Het nadeel van een uitgebreide SEO-tool, zoals SEMrush of Ahrefs, is dat deze partijen erg prijzig zijn voor een eenmanszaak of het MKB. Gelukkig zijn er goedkopere alternatieven op de markt, bijvoorbeeld KWFinder of Surfer SEO. Deze tools zijn ook uiterst geschikt om een gedegen zoekwoordenonderzoek uit te voeren.

Dé weg naar de top

Met bovenstaande tips en tricks moet het zeker lukken om een uitgebreide zoekwoordenlijst te vervaardigen. Nu je al deze woorden in kaart hebt gebracht, wil je weten wat de geschatte zoekvolumes zijn en of het mogelijk is om hoog te scoren. Je gaat natuurlijk niet al je kostbare tijd, energie en geld stoppen in een specifiek zoekwoord waarvan je waarschijnlijk nooit de eerste pagina van Google bereikt. Bijvoorbeeld doordat Google wordt gedomineerd door grote organisaties of het zoekwoord te algemeen is (short tail).

Daarnaast kun je ook niet focussen op alle mogelijke zoekwoorden. Er zijn misschien wel 50 zoekwoorden interessant voor jouw organisatie, maar ga je ook daadwerkelijk 50 verschillende landingspagina’s schrijven? Nee, waarschijnlijk niet. Bovendien moeten al deze pagina’s ook nog eens gaan scoren. Het is veel effectiever om top 5 posities te behalen voor vijf zoekwoorden, want de meeste mensen klikken toch op één van deze zoekresultaten.

Uit een casestudy van Backlinko blijkt dat de top 5 ongeveer 75% van alle klikken genereert. En wist je dat slechts 10 procent doorklikt naar de tweede pagina!

Organische CTR op google per positie

De weg naar de top gaat zwaar zijn, maar hé, ik zal je altijd bij staan. Rome is ook niet in een dag gebouwd. Lees snel verder en volg het ultiem stappenplan voor jouw zoekwoordenonderzoek.

Stap 1: zoekvolume bepalen

In Google Ads kan je in bulk je zoekwoorden op zoekvolume controleren. Hiervoor heb je dus een Google Ads account nodig. Maak gemakkelijk een account aan via Google Ads of neem contact met ons op voor meer ondersteuning.

Navigeer naar: tools en instellingen > zoekwoordplanner > zoekvolume en prognoses bekijken

Zoekvolume en prognose bekijken in google ads

Bekijk de historische statistieken en download het rapport naar CSV of Google Spreadsheets (rechtsboven, pijltje naar beneden).

Overzicht zoekvolumes in Google Ads

Stap 2: zoekwoorden groeperen

Waarschijnlijk heb je nu een bestand met zoekwoorden die allemaal kriskras door elkaar staan. De volgende stap is om deze zoekwoorden te groeperen per categorie en grootte. Dit is voor elke branche en organisatie anders. Naar ronde tafel wordt maandelijks 40.500 keer gezocht. Het is begrijpelijk dat in een nichemarkt maar 50-300 keer gezocht wordt naar een dienst of product.

Het doel is om interessante clusters te maken van zoekwoorden waar je wellicht een nieuwe landingspagina voor wil aanmaken of bestaande pagina’s wil optimaliseren. Je weet dit nog niet, want eerst moet je de concurrentie nog in kaart brengen.

Voorbeeld zoekwoorden onderzoek in google spreadsheets

Stap 3: concurrentie bepalen

Je hebt nu bepaald welke zoekwoorden potentieel interessant zijn voor de website. Nu ga je achterhalen of je überhaupt kans maakt, want er zijn ook andere websites die op de zoekwoorden scoren.

Wanneer men een pagina volgens de richtlijnen van Google optimaliseert, dan komt het zoekwoord terug in de title tag (de blauwe titel op Google). Middels een Google Search Operator kun je achterhalen hoeveel websites geoptimaliseerd worden voor een bepaald zoekwoord.

Dit doe je door allintitle:zoekwoord in te typen in Google, dus bijvoorbeeld allintitle:ronde tafel. 

Allintitle ronde tafel

Het aantal resultaten weergegeven in Google noteer je in de zoekwoordenlijst.

Voorbeeld zoekwoordenlijst met allintitle

Stap 4: analyseer de eerste pagina van Google

De eerste pagina van Google bevat tegenwoordig zoveel verschillende extra’s. Dit worden rich snippets genoemd. Rich snippets voegen extra stukjes content toe aan een zoekresultaat.

Bij een recept worden bijvoorbeeld de reviews, ingrediënten en bereidingstijd weergegeven. Een ander voorbeeld is een FAQ vak, die weer extra zichtbaarheid afsnoept van de rest.

Wanneer er bij het intypen van een bepaald zoekwoord veel verschillende rich snippets worden weergegeven, zou je dit eventueel even kunnen noteren in je zoekwoordenlijst (of in je achterhoofd houden natuurlijk). Misschien is het dan toch niet zo interessant om hoog te scoren op dit zoekwoord, want je concurrenten genereren veel meer zichtbaarheid met bijvoorbeeld antwoord box en/of een afbeelding/video carrousel.

Stap 5: kansen bepalen

Zoals je op bovenstaande afbeelding kunt zien, zal het een uitdaging worden om direct hoog te scoren op deze zoekwoorden.

Is het bijvoorbeeld interessant om een pagina aan te maken voor ‘’teak ronde tafel’’ met een maandelijks zoekvolume van 50 met 1380 websites met het zoekwoord in de titel? Ik denk van niet.

Aan de andere kant is het wellicht wel interessant om een aparte pagina te maken voor het zoekwoord ‘’ronde tafel 120’’.

Naast het analyseren van de allintitle op Google zou je er ook voor kunnen kiezen om een uitgebreidere analyse uit te voeren. Hierdoor vergroot je de slagingskans om goed te scoren. Wil je hier meer over weten? Lees dan ook het artikel over het uitvoeren van een SEO concurrentieanalyse

Stap 6: content schrijven

Nu je weet op welke zoekwoorden je wilt scoren, moet je kwalitatieve content schrijven. De zoekresultaten op de eerste pagina van Google zijn allemaal goed geoptimaliseerd volgens de richtlijnen. Jij moet dit ook doen én eigenlijk moet jouw content nog beter worden.

Enkele  belangrijke on-page SEO aspecten zijn:

  • Het zoekwoord in de titel van de pagina (ook wel H1 genoemd)
  • Het zoekwoord sporadisch laten terugkomen in de subkoppen (ofwel H2, H3 etc)
  • Het zoekwoord gebruiken in de eerste 100 woorden van de tekst
  • Het zoekwoord in de URL
  • Het zoekwoord in de title tag & meta description
  • Synoniemen & LSI zoekwoorden (Latent Semantic Indexing) toepassen
  • Duidelijke interne linkstructuur
  • Geoptimaliseerde afbeeldingen & foto’s
  • Algemene gebruiksvriendelijkheid
  • Leesbaarheid van de tekst

Je bent er nu helemaal klaar voor

Door bovenstaande stappen toe te passen moet een zoekwoordenonderzoek zeker lukken. Heb je hier eigenlijk helemaal geen tijd voor, of schakel je liever toch de expertise in van een SEO specialist. Ik help je graag op weg.

Stel je vraag of kom eens lang voor een potje tafelvoetbal (ik ben echt slecht) en we bespreken samen de mogelijkheden om jouw website of webshop beter vindbaar te maken op Google.

Het zoekwoordenonderzoek is onderdeel van onze SEO cursus.

Paul van Berkom

SEO & SEA specialist