Geschreven door Daan Verber
Wat is Google Tag Manager en hoe stel ik het in?
Ontdek hoe Google Tag Manager je helpt met het eenvoudig beheren van tags en code snippets op je website.
Scroll
Websites zijn steeds meer online vestigingen geworden. Wat kost z’n online vestiging nu eigenlijk? Een standaard antwoord op deze vraag kan niet gegeven worden. Veel hangt af van de wensen, eisen en het doel van de website, desondanks gaan we proberen je wat meer inzicht te geven op de vraag: ‘Wat kost een website?’
De afgelopen jaren is er veel veranderd in webdesign zoals hierboven goed zichtbaar is. Wanneer de website van people.com er anno 2016 nog hetzelfde uitziet als dat in 1999 het geval was zou deze hopeloos verouderd zijn qua webdesign. Is dat slecht? Niet per se en dat brengt ons meteen bij een belangrijk punt namelijk:
Dit is in een notendop waar het om draait en wat vaak ook de prijs van je website bepaald. Denk hier vooraf goed over na of spar erover met een internetbureau. Een website laten bouwen is namelijk een investering die een aantal jaren mee moet gaan. Deze investering bepaald voor die jaren hoeveel je uit je online vestiging haalt. Dat wil niet zeggen dat alleen het design en de techniek van een doordachte website bepaald of je succes behaalt of niet. Je marketingactiviteiten en het product of dienst dragen daar ook aan bij. Zie het design van je website als vermenigvuldigingsfactor van je marketingactiviteiten en het product.
Deze vermenigvuldigingsfactor kan grote gevolgen hebben voor de groei van je onderneming. Een rekensom: een verschil van 10% groei t.o.v. 13% per jaar lijkt op het eerste gezicht geen groot verschil, toch is dit 30% meer groei. Trek je dit door naar de 3 tot 5 jaar dat je website mee gaat en het verschil is enorm. Je zou dan bijna kunnen zeggen: ‘prijs speelt geen rol’ wanneer de invloed zo groot kan zijn en dat klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat je per se veel geld moet investeren in het laten maken van een website. Zo komen we weer terug bij de vraag: ‘Wat is het doel van jouw website?’
Een succesvolle website is namelijk een website die doet waar die voor gemaakt is. Dit kan bijvoorbeeld het verkopen van producten zijn of puur ter informatievoorziening. Het startpunt dient dan ook altijd de bezoeker te zijn en niet wat de website maker zelf mooi vindt.
“Een mooie website is niet hetzelfde als een succesvolle website.”
Om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst dieper duiken in factoren die het uurtarief bepalen en wat er allemaal bij komt kijken om een professionele website te maken.
Je ziet dat het uurtarief erg schommelt, dat komt omdat het tarief wordt bepaald door de kennis, ervaring en overheadkosten gekoppeld aan de complexiteit van de gewenste website. Houdt daarbij ook rekening dat het laten maken van een doordachte professionele website een investering is die uitgesmeerd dient te worden over meerdere jaren en zich laat terugbetalen.
In de regel geldt: hoe makkelijker en intuïtiever iets oogt, hoe meer tijd erin geïnvesteerd is. Een site werkt bijvoorbeeld gemakkelijk omdat er goed over na is gedacht, getest en verbeterd. Deze en andere, wat meer verborgen, werkzaamheden zijn niet direct zichtbaar.
Men onderschat vaak de tijd die bij de ontwikkeling van een website gemoeid is. Dit komt omdat het complete proces veel verborgen uren en werkzaamheden bevat. Transparantie in dit proces van hoe een website nu daadwerkelijk wordt gemaakt is dus erg belangrijk. Een, voor de klant ogende kleine aanpassing, kan vele uren in beslag nemen. Een ‘kleine’ opsomming van wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een website.
Een hele lijst als je het zo bekijkt. Vermenigvuldig je deze uren met het uurtarief van € 50,- tot € 100,- en dan kom je al snel uit op een prijs van € 3.000,- tot € 6.000,- voor een goed doordachte, responsive website. Een website voor een paar honderd euro is zeker mogelijk wanneer je een WordPress thema aankoopt. Helaas is zo’n thema vaak niet flexibel, wat je ziet is wat je krijgt. Althans als je dit zelf werkend krijgt. Misschien prima voor een starter, maar voor een serieuze organisatie niet.
Wat je precies krijg voor dit bedrag is niet altijd even duidelijk. Heb het hier dus over met je internetbureau en kijk daarbij wat er afgesproken is en wat er in de geleverde offerte staat. Transparantie hierover is belangrijk en voorkomt frustraties achteraf. Over het algemeen kun je het volgende verwachten:
Ook hiervoor geldt, heb het erover met je internetbureau, maar over het algemeen kun je er van uitgaan dat de volgende zaken niet bij de prijs inbegrepen zitten:
Een veelvuldig probleem wat we zien is dat websites ‘gewoon’ gemaakt zijn. Ja alles is aanwezig en ja alles werkt naar behoren, maar zodra je onder de ‘motorkap’ gaat kijken zie je dat de basis toch niet zo goed is als je dacht. Dit komt vaak door de techniek die zicht uit in een slordige SEO technische website vol met fouten welke Google liever niet ziet en/of een trage website welke bij oplevering al niet meer toekomstbestendig is. De SEO technische kant en de snelheid van een website zijn de 2 voornaamste punten die we tegen komen bij nieuwe websites en dit maakt het verschil tussen een partij die websites maakt en een partij die websites maakt met een sterke online marketing inslag. Uiteindelijk hoort je website een onderdeel te zijn van je marketingstrategie en is het geen doel op zich, hierdoor moet er bij de ontwikkeling anders naar gekeken worden.
Bekijk de website en het portfolio van het internetbureau waar je mee in zee wilt gaan goed door. Is het duidelijk wat de websites doen (verkopen, informeren etc.) en de bezoekers moeten doen? Zijn de teksten op de website uniek en gericht op het doel van de website?
Maak een kennismakingsgesprek met één of twee internetbureaus en ga in gesprek. Wat je graag wil is een internetbureau die met je meedenkt om er zo samen met jou voor te zorgen dat jouw zakelijke bedrijfsdoelstellingen worden vertaald in een resultaatgerichte en bovenal succesvolle website die weldoordacht en toekomstbestendig is.
En dan is het moment daar, jouw website wordt gelanceerd.
Dit betekent echter niet dat het werk nu gedaan is. Je website zal namelijk moeten opvallen tussen de bijna 900.000.000 andere websites. En natuurlijk zal het aantal websites in jouw specifieke vakgebied kleiner zijn, maar onderzoek van Google wijst uit dat het doorklikpercentage drastisch afneemt naarmate de positie daalt.
De volgende tak van sport is nu aan de beurt om je website te laten stijging in de zoekresultaten van Google. Dit kan zowel organisch (SEO – Search Engine Optimalisation) als betaald (SEA – Search Engine Advertising) gebeuren. Lees hier meer over de basisbeginselen van Google AdWords.
Jouw zakelijke doelstellingen vertalen in een resultaatgerichte website die weldoordacht en toekomstbestendig is? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag.