Geschreven door Daan Verber
Wat is Google Tag Manager en hoe stel ik het in?
Ontdek hoe Google Tag Manager je helpt met het eenvoudig beheren van tags en code snippets op je website.
Scroll
Verstuur jij op regelmatige basis een nieuwsbrief naar je (potentiële) klanten of ben je van plan om nieuwsbrieven actiever in te gaan zetten? Dan zijn er verschillende mogelijkheden om dit te doen, maar een van de meest gebruikte manieren is om dit via Mailchimp te doen. Misschien heb je er weleens van gehoord maar weet je niet of het geschikt is voor jou. Misschien ben je wel helemaal nieuw bij het schrijven en versturen van nieuwsbrieven. In dit artikel leggen wij uit wat Mailchimp is, wat de voordelen van Mailchimp zijn en geven wij je tips voor het opstellen van een goede nieuwsbrief. Zo kan jij aan de slag met het schrijven en versturen van nieuwsbrieven naar je (potentiële) klanten.
Mailchimp is een e-mail marketing platform dat in 2001 is opgericht. Mailchimp is een software waarmee je mailinglijsten, nieuwsbrieven en campagnes maakt en onderhoudt. Het is een gebruiksvriendelijke tool waarmee je gemakkelijk in contact blijft met jouw klanten. Je gebruikt Mailchimp om jouw contacten te beheren, e-mail nieuwsbrieven te versturen en de resultaten van jouw campagnes te volgen. Mailchimp is een essentieel hulpmiddel voor elk bedrijf dat in contact wil blijven met zijn klanten en sterke relaties wil opbouwen. Dankzij het gebruiksgemak en de krachtige functies is Mailchimp een van de populairste e-mail marketing platforms ter wereld geworden.
Nu je al een beter beeld hebt van wat Mailchimp is en wat je met Mailchimp kan doen, hebben wij enkele voordelen van Mailchimp voor je op een rijtje gezet.
Een van de voordelen van Mailchimp is dat Mailchimp het eenvoudig maakt om jouw e-mail marketing taken te automatiseren, zodat je meer tijd overhoudt voor andere aspecten van jouw bedrijf. Met Mailchimp stel je geautomatiseerde e-mails op die naar je lijst van contacten worden gestuurd op een schema dat voor jou werkt. Je kunt je lijst ook segmenteren, zodat alleen bepaalde abonnees bepaalde e-mails ontvangen.
Met de sjablonen en ontwerptools van Mailchimp maak je professioneel ogende e-mails die de aandacht van je lezers trekken. Met Mailchimp ontwerp je prachtige e-mails die bij de stijl van jouw merk passen, zonder dat je enige ontwerp ervaring nodig hebt. Bovendien is het met de gebruiksvriendelijke editor van Mailchimp eenvoudig om afbeeldingen, video’s en andere rich media aan jouw e-mails toe te voegen, waardoor ze nog boeiender worden voor jouw lezers. En omdat Mailchimp een cloudservice is, heb je altijd en overal toegang tot jouw account. Zo kan je overal en altijd wijzigingen doorvoeren om ervoor te zorgen dat de nieuwsbrief eruit komt te zien zoals jij wilt.
De rapportage functies van Mailchimp bieden een groot voordeel als het gaat om het bijhouden van de prestaties van jouw campagnes. Je ziet welke het beste presteren en zo nodig aanpassingen doorvoeren bij nieuwe nieuwsbrieven. Zo haal je het meeste uit jouw marketinginspanningen en weet je zeker dat jouw campagnes zo effectief mogelijk zijn. Bovendien kunnen de rapportage functies van Mailchimp je helpen trends en patronen in de loop van de tijd te identificeren, waardoor je waardevolle inzichten krijgt in jouw klantenbestand. De rapportagetools van Mailchimp zijn dus geweldige hulpmiddelen om de prestaties van jouw campagnes te verbeteren en het meeste uit jouw marketingbudget te halen.
Voor het schrijven van nieuwsbrieven is Mailchimp een betaalbare optie voor bedrijven van elke omvang, waardoor het een geweldige keuze is voor kleine bedrijven of startende ondernemingen. Zo biedt Mailchimp een gratis plan voor maximaal 2.000 contactpersonen. Bovendien biedt Mailchimp een aantal functies die voordelig zijn voor bedrijven, zoals automatiseringstools en aanpasbare sjablonen. Daarnaast integreert Mailchimp ook met een aantal populaire apps en diensten, waardoor het gemakkelijk te gebruiken is met bestaande workflows.
Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je een vraag hebt over Mailchimp of dat er iets fout gaat bij het schrijven van een nieuwsbrief, gelukkig hoef je bij bij Mailchimp niet bang te zijn dat de klantenservice hierbij niet kan helpen. De medewerkers van de klantenservice van het bedrijf zijn deskundig en vriendelijk, en ze staan altijd klaar om te helpen. Of je nu hulp nodig hebt bij het instellen van je account of een vraag hebt over een functie, het Mailchimp-team zal er alles aan doen om je te helpen. Bovendien biedt het bedrijf een aantal nuttige bronnen op hun website, waaronder FAQ’s, instructievideo’s en gebruikershandleidingen.
Voordat we kijken naar de tips voor het schrijven van een nieuwsbrief, moet er een Mailchimp account aangemaakt worden. Dit moet wel goed gebeuren om niet tegen problemen aan te lopen. Bij het aanmaken van jouw Mailchimp-account zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Ten eerste moet je een Mailchimp-account aanmaken en jouw bedrijfsgegevens opgeven. Vervolgens moet je een plan kiezen. Mailchimp biedt verschillende abonnementen, dus zorg ervoor dat je het abonnement kiest dat het beste bij jouw bedrijf past. Tot slot moet je jouw contactgegevens toevoegen. Wanneer dit allemaal goed is ingevuld en aangemaakt kan je beginnen met het schrijven van een eerste nieuwsbrief.
Het aanmaken van een Mailchimp account is gelukt en de voordelen van Mailchimp zijn bekend, dan is het tijd om een eerste nieuwsbrief te gaan schrijven. Om je hierbij te helpen geven wij enkele tips voor het schrijven van een goede nieuwsbrief.
Nieuwsbrieven zijn een goede manier om in contact te blijven met je klanten en hen op de hoogte te houden van het laatste nieuws in je bedrijf. Maar als het op nieuwsbrieven aankomt, is minder zeker meer. Jouw lezers hebben het druk, dus zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief beknopt en to the point is. Zorg er dus voor dat je de daadwerkelijke boodschap die je wilt vertellen, vertelt. Een goede vuistregel is om het onder de 500 woorden te houden. Op die manier is de kans groter dat je hun aandacht vasthoudt en dat ze terugkomen voor meer.
Als je de aandacht van mensen wil trekken met je nieuwsbrief, is één van de beste dingen die je kan doen een aantal aantrekkelijke visuals toevoegen. Mensen zijn visuele wezens, dus het toevoegen van afbeeldingen, infographics of zelfs video’s aan je nieuwsbrief helpt om de nieuwsbrief meer in het oog te laten springen en aantrekkelijker te maken. Plus, het helpt ook om alle tekst te breken en het visueel aantrekkelijker te maken. Zorg er wel voor dat je visuals kiest die relevant zijn voor je onderwerp, die je doelpubliek aanspreken en dat er een goede verhouding is tussen tekst en visuals. Met de juiste visuals, til jij je nieuwsbrief naar een hoger niveau.
Nieuwsbrieven moeten makkelijk scanbaar zijn, zodat jouw lezers de informatie die ze zoeken snel en gemakkelijk vinden. Gebruik hiervoor duidelijke koppen en subkoppen, lijsten met opsommingstekens en korte paragrafen. Dit helpt de tekst te breken en maakt het gemakkelijker te scannen. Markeer ook belangrijke punten in vet of cursief om ze te laten opvallen. Door je nieuwsbrief scanbaar te maken, maak je de kans groter dat je lezers hem ook echt lezen!
Het onderwerp van je nieuwsbrief is belangrijk omdat het de mensen verleidt om hem te openen. Je wil er zeker van zijn dat je de onderwerpregel interessant en in het oog springend is. Een sterke onderwerpregel zorgt ervoor dat mensen meer willen weten over wat je te zeggen hebt. Neem dus de tijd om een sterk onderwerpregel te verzinnen voor je volgende nieuwsbrief. Het maakt het verschil tussen mensen die hem lezen of niet.
Voeg een persoonlijk tintje toe door je lezers bij naam aan te spreken en een vriendelijke, conversationele toon te gebruiken. Let hier wel bij op dat je niet een andere toon aan gaat nemen dan normaal gesproken. De toon van je mail moet niet geforceerd aanvoelen.
Als je wil dat mensen je nieuwsbrief blijven lezen, moet je hen iets van waarde bieden. Dit kan nuttige informatie zijn, exclusieve aanbiedingen of vroegtijdige toegang tot nieuwe producten of diensten. Als je lezers iets biedt dat ze nergens anders kunnen krijgen, is de kans veel groter dat ze blijven terugkomen voor meer. Bedenk dus wat je jouw lezers biedt, zodat ze terug willen komen voor meer.
Om jouw nieuwsbrief effectief te laten zijn, is het belangrijk om een duidelijke call-to-actions (CTA) op te nemen. Bijvoorbeeld, je wilt dat ze zich abonneren op je blog, je website bezoeken of je volgen op sociale media. Door een CTA op te nemen, maak je het mensen gemakkelijk om de volgende stap met je te zetten. En dat is essentieel als je relaties wilt opbouwen en jouw bedrijf wilt laten groeien.
Hopelijk heb je dankzij dit artikel een beter beeld wat Mailchimp is, wat de voordelen zijn van het gebruik van Mailchimp en hoe je een sterke en goede nieuwsbrief moet schrijven. Toch nog vragen of ben je op zoek naar een partner die je helpt bij het schrijven en versturen van nieuwsbrieven? Neem gerust contact met ons op.