Geschreven door Paul van Berkom
Wat is enhanced conversions en hoe stel je het in? (+ handig stappenplan)
Enhanced conversions helpen jou om conversies aan de juiste bron toe te schrijven, super handig!
Scroll
Wat is Google Ads precies? Via Google Ads (voorheen Google AdWords genoemd) kun je adverteren in het Google Netwerk en worden er tegen betaling advertenties boven en naast de organische zoekresultaten geplaatst. Advertenties worden vertoond wanneer een gebruiker in Google een zoekopdracht uitvoert met een zoekterm waarop de advertentie is gericht. Door gebruik te maken van Google Ads benader je gerichter je doelgroep en komt jouw advertentie naar voren wanneer de koopintentie hoog is.
Inhoudsopgave
Google Ads werkt middels een veilingsysteem. Iedere keer wanneer je een zoekopdracht uitvoert in Google vindt er een veiling plaats. Tijdens deze veiling wordt bepaald welke Google advertenties op welke posities vertoond gaan worden in de zoekresultaten van de Google zoekmachine. Bij deze veiling wordt grofweg gekeken naar het biedingsbedrag, de relevantie van de zoekopdracht en de bestemmingspagina van de advertentie. De combinatie van deze factoren bepaalt op welke positie je advertentie getoond wordt. Het is dus niet zo dat de hoogste bieder de beste positie krijgt toegewezen. Dit proces wordt iedere keer herhaald wanneer je een zoekopdracht uitvoert. Je bent altijd op de juiste plaats op het juiste moment. Het gebruik van Google Ads is daarmee dus meteen zichtbaar in de zoekresultaten, dit in tegenstelling tot zoekmachine optimalisatie (SEO).
Wanneer je zover bent en een campagne op wilt stellen kun je kiezen welk campagnetype je wilt gaan gebruiken. Het campagnetype dat je selecteert bepaalt waar je Google advertenties gezien kunnen worden.
Dit zijn tekstadvertenties die worden weergegeven op de Google zoekresultaten pagina. Je kunt dit type advertenties richten op relevante zoekwoorden, zodat ze verschijnen wanneer mensen die termen opzoeken. Je kan zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf vinden met een andere gratis tools, genaamd Google Keyword Planner.
Deze campagnes maken gebruik van grafische advertenties die op een breed netwerk van websites worden getoond. Je kunt deze advertenties richten op specifieke doelgroepen, onderwerpen, of plaatsingen om bij je doelgroep terecht te komen. Wil je meer weten over het displaynetwerk? Lees dan het blog van onze marketinggoeroe Peter over Display Advertising!
Met deze campagnes kan je videoadvertenties plaatsen op YouTube en op andere sites in het Google Display Netwerk.
Shopping-campagnes zijn perfect voor e-commerce bedrijven. Ze laten een foto van je product, een titel, prijs, winkelnaam, en meer zien. Deze advertenties worden getoond in het Google Shopping-tabblad en kunnen ook verschijnen in Google Zoeken en Google Afbeeldingen.
Met deze campagnes kun je advertenties voor je mobiele app laten zien op Google Zoeken, Play, YouTube, en meer.
Lokale campagnes zijn ontworpen om mensen naar fysieke winkels te leiden. Ze worden getoond op Google Zoeken, Maps, YouTube, en het Google Display Netwerk.
Performance Max is het nieuwste campagnetype van Google, ontworpen om je te helpen je bereik te maximaliseren en betere resultaten te behalen op alle Google-inventaris. Met pMax kun je al je Google-advertentiedoelen bereiken, van winkelbezoeken en online verkopen tot leads genereren en meer, allemaal binnen één enkele campagne.
In 2019 heeft Google de mogelijkheid toegevoegd om je advertenties uit te breiden met meer gedetailleerde informatie door middel van uitbreidingen. Je kunt nu locatie-extensies, oproepextensies, prijsextensies en nog veel meer aan je Google advertenties toevoegen, wat je helpt om meer waarde te halen uit je Google Ads advertenties.
De biedstrategie die je hanteert hangt af van het doel waarvoor je Ads inzet. Dit kan het kopen van een product of dienst zijn of simpelweg getoond worden in het Google zoeknetwerk. Nadat je hebt bepaald welk doel je wilt bereiken ga je kijken naar de verschillende biedstrategieën.
CPC of gewoon op z’n Hollands gezegd kosten per klik. Bij deze biedstrategie betaal je pas wanneer iemand op je advertentie klikt en heb je de meeste controle over de uitgaven. Daarnaast bestaat er ook verbeterde CPC (eCPC). Dit is een semi-geautomatiseerde biedstrategie die je handmatige biedingen aanpast, op basis van de waarschijnlijkheid dat een klik leidt tot een conversie. eCPC is een slimme strategie om te gebruiken als je net begint met geautomatiseerd bieden.
CPM, dit houdt in dat je betaalt per duizend vertoningen van je advertentie. Deze methode is uitermate geschikt wanneer je vooral aan je naamsbekendheid wilt werken.
Doel-CPA, kosten per conversie. Bieden op basis van conversie zoals aankopen of aanmeldingen. Deze methode is vooral geschikt voor de doorgewinterde Ads gebruiker.
Doel-ROAS (return on advertising spend): Met deze biedstrategie stelt Google biedingen in om zo veel mogelijk conversiewaarde te genereren tegen je doel-ROAS. Het is een goede keuze als je een specifiek rendementsdoel wilt bereiken.
Probeer je biedstrategie dus af te stemmen op basis van de doelen die je wilt bereiken. Het merendeel van de Ads adverteerders maakt gebruik van de biedstrategie op basis van kosten per klik. Je stelt hierbij een maximum bedrag in dat je bereid bent te betalen wanneer iemand op je advertentie klikt. Het hoogste bedrag dat je betaalt is het minimum bedrag dat nodig is om je advertentiepositie te behouden. Vaak betaal je dus minder dan het maximale bod dat je hebt ingesteld.
Bij het gebruik van vrijwel alle biedstrategieën is conversiemeting super belangrijk. Conversiemeting is het proces van het vaststellen hoeveel klanten een actie uitvoeren nadat ze op een advertentie hebben geklikt, zoals een aankoop doen of een formulier invullen.
Met Google Tag Manager kun je tags instellen om conversies bij te houden. Dit is een tool die je in staat stelt om code snippets op je website te plaatsen zonder dat je een webdeveloper nodig hebt. Om conversiemeting op te zetten met Google Tag Manager, maak je tags en triggers aan die afvuren wanneer gebruikers een bepaalde actie uitvoeren op je website. Deze tags kan je vervolgens koppelen aan je Google Ads account, waardoor je inzicht krijgt in de effectiviteit van je advertenties.
De kosten voor Google Ads zijn sterk afhankelijk van het budget dat je bereid bent te besteden. Er is geen vast bedrag dat je moet betalen om te adverteren met Google Ads; je bepaalt zelf je dagbudget. Dit betekent dat de daadwerkelijke kosten verschillen afhankelijk van de gekozen biedstrategie, de concurrentie binnen je markt en de kwaliteit van je advertenties. Door je budget, biedingen en advertentieprestaties zorgvuldig te sturen, kun je de kosten optimaliseren en zorgen voor genoeg opbrengst.
Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op het zoekwoord ‘modelauto kopen’, verschijnt de website van House of Modelcars meteen bovenaan de zoekresultaten. Bovendien worden de producten van House of Modelcars weergegeven tussen de shopping advertenties. Dit toont het belang aan van het richten op specifieke zoekwoorden die duiden op koopintentie en het belang van het opzetten van een effectieve shopping campagne. Door de juiste zoekwoordcombinaties en targeting te gebruiken binnen je Google Ads campagnes, zorg je ervoor dat jouw advertenties worden getoond aan de meest relevante doelgroep. Op deze manier speel je direct in op gebruikers met een hoge koopintentie.
Google Ads is een krachtig hulpmiddel dat een bijdrage kan leveren aan het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen. In het kort de belangrijkste voordelen van adverteren in Google – Ads op een rijtje;
Google Ads is een efficiënte manier is om snel de gewenste doelgroep te bereiken, al vereist het wel een bepaalde mate van kennis en kunde. Het is belangrijk om de juiste instellingen te gebruiken om te voorkomen dat je budget verspild wordt aan niet-relevante kliks. Het grote voordeel van Google Ads is dat je de prestaties van de verschillende campagnes in je account kan monitoren. Hierdoor kun je weloverwogen aanpassingen doen om meer succes te behalen met je advertenties.
Wil je zelf je Google Ads account verbeteren? Begin dan met het ijsberg effect aan te pakken. De gedachte hierachter is dat er slechts een klein gedeelte aan de oppervlakte zichtbaar is in je Google Ads account en het merendeel bevindt zich onder het wateroppervlak. Dit is iets dat je vaak terugziet in Google Ads zoekcampagnes en hier lees je hoe je dit ijsberg effect kan opsporen en aanpakken.
Wij hebben gecertificeerde Ads specialisten in huis en zijn daarom door Google bestempeld als Google Certified Partner. We blijven up-to-date met de nieuwste Google Ads-functies en -trends om ervoor te zorgen dat jouw Google Ads campagnes effectief en efficiënt zijn. Lees meer over ons Google Partnership.
Wil je een Google Ads campagne opzetten of meer informatie over hoe Google Ads een bijdrage kan leveren aan jouw bedrijfsdoelstellingen? Of ben je al begonnen met een Google Ads campagnes en wil je weten of je op de goede weg bent? Neem dan gerust contact op met ons!
In de snel veranderende digitale wereld kan het uitbesteden van Google Ads adverteren een slimme zet zijn. Ons team van experts blijft op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen, en kan je helpen om het meeste uit je advertentiebudget te halen. Het uitbesteden van deze werkzaamheden kost niet alleen geld, maar levert meer op dan je denkt. Wil je liever zelf dé specialist worden binnen je organisatie? Dat kan! In onze Google Ads cursus leer je binnen 8 weken effectief adverteren.
Dit blog is origineel geschreven door onze oud-collega Mike. Inmiddels is dit blog vernieuwd door Daan om je te voorzien van de nieuwste en meest complete informatie.