Scroll

Ontdek alle ins en outs van Display advertising.

Wat is display advertising en hoe zet je het in?

Hé Google, waarom krijg ik altijd van die super specifieke beeldadvertenties te zien? Ja, daar zijn de SEA marketeers uiterst goed in. Maar, wat is display advertising eigenlijk, waarom zou je het gebruiken en hoe werkt het precies? In dit artikel geef ik antwoord op al je vragen omtrent display adverteren op Google.

Wat is display advertising?

Display advertising (ook wel display adverteren) is het online vertonen van beelden (banners) aan mensen via websites en/of apps. Het is eigenlijk de online versie van adverteren via kranten, tijdschriften, bushokjes en borden langs de kant van de weg. Heb je vandaag een weer- of nieuwswebsite bekeken? Dan zijn er al een aantal om je oren heen gevlogen. En hoogstwaarschijnlijk ook nog eens van bedrijven of branches waar je interesse in hebt vertoond. Welkom in de wereld van beeldadvertenties en display advertising! Het grote voordeel ten op zichte van traditionele media is dat je met display marketing heel speciefiek kan richten op een doelgroep, terwijl je met een advertentie in de krant met hagel schiet.

Nog geen display advertentie gezien vandaag? Bekijk hier een voorbeeld op buienradar:

Voorbeeld plaatsingen Google Display Voorbeeld display advertenties op Buienradar.nl

Waarom zou je display advertising inzetten?

Jouw klanten bevinden zich in bepaalde fases van de klantreis. Jantje is op zoek naar een specifiek product en raadpleegt Google in zijn zoektocht naar een oplossing. Pietje heeft het product al gevonden en hij vergelijkt verschillende bedrijven met elkaar. Henkie weet het zeker, hij wil het product kopen!  Als bedrijf zijnde wil je de juiste doelgroep aanspreken op het juiste moment met een perfecte boodschap die naadloos aansluit op de behoefte van de specifieke doelgroep. Met display adverteren ben je in de gelegenheid om jouw doelgroep aan te spreken in elke fase van de klantreis. En zo haal je dus nog meer resultaat uit je Google Ads campagnes.

 

See Think Do

See-fase

Als men niet bekend is met jouw organisatie, dan gaan ze nooit een aankoop doen. Schreew het van de daken dat je bestaat én dat jij de beste oplossing voor hen hebt. In de see-fase is het doel om merk- en/of productbekendheid te verhogen. Je wil de doelgroep laten zien wie jij bent en hoe jij hen kan helpen. Met display advertising maak jij het mogelijk jouw organisatie of webshop bekend te maken bij een groter publiek. Met een inspirerende en overtuigende beeldadvertentie lok je mensen naar je website of webshop. De eerste stap is gemaakt. Vanaf dit moment is de potentiele klant bekend met jouw bedrijf en maak je kans dat ze in de toekomst voor jou kiezen.

Het voordeel van display adverting in de see-fase zijn de relatief lage klikkosten. Daartegenover zal het directe resultaat wat tegenvallen, aangezien de doelgroep nog niet zover is om direct een aankoop te doen.

Think-fase

In te think-fase, ook wel overtuigingsfase genoemd, wil je de potientiële klant overtuigen om voor jou product of dienst te kiezen. De potentiële is in deze fase op zoek naar een oplossing voor een product of dienst waar zij behoefte aan hebben. Zij vergelijken verschillende producten en aanbieders voordat ze overgaan tot een aankoop of het invullen van een contactformulier. De banners in deze fase zijn gericht op specifieke producten of categorieën en de boodschap op de website moet goed aansluiten bij de doelgroep, zodat jij vanaf nu ook meedoet in de overweging van de doelgroep.

De klikkosten voor display adverteren in de think-fase zijn al wat hoger, aangezien je stuurt op het binnenhalen van relevant verkeer. Verkeer dat mogelijk converteert.

Do-fase

De do-fase is gericht op een specifieke conversie. Dit kan een aankoop, download maar ook een contactaanvraag zijn. In deze fase toon je banners met producten of diensten met een duidelijke CTA (call to action), zoals ‘koop nu’ of ‘download nu’. Daarnaast zijn er mensen op de website geweest die nog direct converteren. Met remarketing heb je de mogelijkheid om websitebezoekers alsnog laten converteren. Je laat dan een specifieke banner zien, met een specifieke boodschap die aansluit op een specifieke doelgroep.

Hoe werkt display advertising?

Display marketing is, net als affiliate marketing, een samenwerking tussen bedrijven (adverteerders), een advertentienetwerk en eigenaren van een website of applicatie.

Een adverteerder koopt in essentie advertentieruimte in op een website. Meestal gaat dit via een tussenpartij genaamd het advertentienetwerk. In de praktijk sluit je jezelf als adverteerder aan bij een advertentienetwerk (bijvoorbeeld: het display netwerk van Google) en bied je advertenties aan het display netwerk. De advertenties worden dan vertoond op de sites en/of applicaties die verbonden zijn aan het netwerk. Natuurlijk tegen een bepaalde prijs.

In de praktijk zie je vaak dat een ‘beter’ netwerk (meer kwalitatieve websites aangesloten en meer surfverkeer naar de aangesloten websites) duurder is om op te adverteren. Dat is ook niet gek, aangezien het voor de adverteerder ook relevanter verkeer oplevert. Als adverteerder wil je dan ook op deze websites adverteren. In deze situatie geldt dat het resultaat leidend is én niet de advertentiekosten. Een aantal bekende display netwerken licht ik hieronder nader toe.

Verschillende display netwerken

1. Google Display Netwerk

Het Google Display Netwerk (GDN) is het grootste display netwerk en bereikt naar schatting zo’n 70% van de internetgebruikers. Via dit netwerk kan je op websites, in applicaties en op YouTube adverteren. Dankzij de uitgebreide gegevens die Google bezit over internetgebruikers kan je via het GDN een zeer specifieke doelgroep bereiken.

2. DPG Media netwerk

Het DPG media netwerk bestaat uit bekende nieuws en entertainment websites, zoals ed.nl en ad.nl. Met deze merken heeft het netwerk een zeer sterk netwerk. Daarnaast hebben zij ook nog een groot offline netwerk ter beschikking wat het netwerk een interessante optie maakt voor omni-channel marketing activiteiten.

3. YouTube

Ook op YouTube kan je banners vertonen. Deze vind je terug langs de videos op het platform. Dankzij het gigantische aantal video’s dat dagelijks bekeken wordt, is het een interessante optie om in de gaten te houden. Het voordeel aan banners op YouTube ten opzichte van video’s is dat je doelgroep minder snel geïrriteerd raakt door de reclame-uitingen.

4. AppNexus

AppNexus is een vrij grote vis in de zee van advertentienetwerken. Zeker sinds de overname door AT&T heeft het netwerk een groot bereik gekregen. Naast display adverteren bieden zij ook advertentieruimte op televisie aan.

Types display advertenties

Nota: Vanwege de dominantie van Google op gebied van online adverteren, zoomen we hier enkel in op de verschillende types display advertenties binnen Google Ads.

Statische banners

De meest eenvoudige vorm van een beeldadvertentie is een enkele afbeelding met daarop je boodschap. Dit is te vergelijken met offline adverteren via reclameborden. Dit type advertenties bestaat al sinds de opkomst van het internet.

Wanneer je van dit type advertenties gebruik wil maken, dien je een advertentie in het bestandstype JPG, PNG of HTML 5 te maken en deze in je Google Ads account te uploaden. Selecteer vervolgens een gebied en doelgroep die je wil bereiken, bepaal het budget en voor je het weet ben je actief aan de bekendheid van je product/dienst of merk aan het werken!

Responsieve banners

Dit is een statisch type advertentie in Google Ads dat je in staat stelt om zeer makkelijk banners te maken. Je hoeft enkel een geschikte afbeelding of video, je logo en je boodschap in te geven om een volledige bannerset te genereren. Google gaat dan zelf banners maken gebaseerd op de inhoud die je hebt opgegeven en de beschikbare advertentieruimte op de website waar de advertentie wordt vertoond. Helaas kan je enkel afbeeldingen uploaden en geen bewegende beelden.

Het grote voordeel van dit type banners is de snelheid waarmee je banners kan maken en aanpassen. Je hoeft namelijk niet elke keer een volledige nieuwe set te (laten) maken omdat je de boodschap toch net iets anders wil. Je kan gewoon de advertentie openen en een nieuwe boodschap toevoegen.

Dynamische banners

Een dynamische of bewegende banner is een statische banner met bewegende elementen. Vandaar de naam natuurlijk. Deze banners zijn er gekomen vanuit de nood om op te vallen tussen de ontelbare statische advertenties die mensen in de beginjaren van display adverteren te zien kregen.

Dit type banner is tegenwoordig veelvoorkomend. Niet alleen zorgen de bewegende beelden ervoor dat de advertenties beter opvallen, je kan ook meer informatie tonen aangezien je eigenlijk een aantal statische banners aan elkaar plakt.

De toegestane bestandstypes zijn: GIF en HTML 5.

Google Ads ondersteunt veel verschillende formaten display banners. Hieronder een overzicht:

Aan de slag met display advertising?

Wil je aan de slag gaan met display advertising maar weet je niet goed hoe? Neem contact op. We denken graag met je mee over hoe we samen een zo goed mogelijke campagne kunnen neerzetten. Onze aanpak heeft zich al in de meest uiteenlopende sectoren bewezen.

Meer weten onze vriend Google? Bekijk dan ook eens deze lijst met interessante Google feiten.

Aan de slag met display advertising?

Stuur een mailtje naar Xander

Xander Horvath

SEA specialist