Heb je een vraag? Stuur ons een berichtje en we reageren zo snel mogelijk :) x

Scroll

Wat is content marketing: De essentie (update augustus 2020)

Toen je voor het eerst hoorde over “content marketing” dacht je waarschijnlijk aan blog artikelen en virale Facebook en YouTube video’s, maar content marketing bestaat al langer dan het internet zelf.

Hoe dat dan?

Omdat content marketing gaat over een verhaal vertellen; storytelling, en dat doen wij mensen al sinds we kunnen praten.

Marvel Comics Cover

Dit is toch wel een van de beste voorbeelden in de geschiedenis van content marketing.

Toen Hasbro en Marvel gingen samenwerken en het bovenstaande stripboek “G.I. Joe – A Real American Hero!” uitbrachten in 1982 was hun marketingstrategie simpel. Wat ze wilde was de nieuwe G.I. Joe actiefiguren een goed achtergrondverhaal geven.

Binnen 2 maanden na het uitbrengen van hun eerste stripboek had ongeveer 20% van de potentiele doelgroep; jongens in de leeftijd van 5 tot 12 jaar, 2 of meer G.I Joe actiefiguren.

7 jaar later; de G.I. Joe serie is een van Marvel’s sterkste stripboeken serie en 2 van de 3 jongens in dezelfde leeftijdscategorie hebben tenminste 1 G.I. Joe actiefiguur. Voilà content marketing in werking.

Wat is nu content marketing?

Volgens de Content Marketing Institute wordt content marketing als volgt gedefineerd:

“… a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Dit betekent dat content marketing een lange termijn strategie is gebaseerd op het opbouwen van een sterke relatie met je doelgroep middels kwalitatief goede content die relevant is.

De geschiedenis van content marketing:

Je ziet dat content marketing al langer bestaat dan de term zelf. Het grote verschil tegenwoordig zit ‘m in het online gedeelte. Dit online gedeelte is ontzettend belangrijk geworden bij het uitvoeren van een succesvolle content marketingstrategie.

Dit komt omdat storytelling veranderd is de afgelopen jaren. De interesse en aandachtspanne van mensen is verdeeld over veel meer plaatsten en kanalen tegenwoordig en marketeers moeten natuurlijk wel verhalen vertellen die relevant zijn voor het jaartal waarin we ons bevinden.

“it is not the most intellectual of the species that survives; it is not the strongest that survives; but the species that survives is the one that is able best to adapt and adjust to the changing environment in which it finds itself.” – Charles Darwin.”

Nu we weten wat content marketing inhoudt vraag je jezelf misschien af: “Hoe kan ik content marketing succesvol inzetten?”

Goede vraag!

De beste manier om een goede content marketeer te worden is door voorbeelden te bekijken waaruit je learnings kunt trekken die je vervolgens toepast in je eigen vakgebied.

Content marketing voorbeeld  #1 – Netflix

In de gouden radio jaren waren er tal van radio-soaps vol dramatische elementen en cliffhangers. Deze radio-soaps waren vooral gericht op huisvrouwen die tijdens het huishouden hier naar luisterde. Commerciële bedrijven sprongen al snel aan boord en zonden soap-reclames uit tijdens de rustblokken van de daadwerkelijke radio-soaps.

Deze soap-reclames vertelde verhalen en verkochten producten zoals bijvoorbeeld stofdoeken, waarvan het gebruik weer terug leidt naar het luisteren van nog meer radio-soaps en daardoor weer meer soap-reclames. Een vicieuze cirkel.

Wat heeft dit nu te maken met Netflix? Drama, cliffhangers… binge watching. Bingo! Netflix.

Een aantal jaar geleden is Netflix begonnen met het zelf produceren van films en series zoals House of Cards en Daredevil.

In plaatst van gewoon alleen maar geweldige TV series en films aan te bieden besloot Netflix dus om zelf verhalen te creëren en te vertellen. Hierdoor creëren ze meer awareness voor het merk en is hun klantendatabase flink uitgebreid de afgelopen jaren.

Zie je hoe het content marketingwiel rond blijft draaien?

Content marketing voorbeeld  #2 – GoPro

“Hey, wanneer je de volgende keer van die helling snowboard, wil je dat filmen? Hier is een camera die perfect is om dat te doen!”

GoPro camera’s zijn geweldig om visuele content te schieten en de beste manier om dit te promoten is om te laten zien hoe geweldig goed het doet wat het moet doen. Daarom sponsort GoPro allerlei evenementen en atleten.

De marketingstrategie is om mensen GoPro camera’s te geven en ze te laten doen wat ze doen. Het product verkoopt zichzelf.

Youtube Video GopPro

De essentie van content marketing

Creëer en vertel verhalen.

Nu je weet wat content marketing is kun je dit toepassen in een strategie die wel werkt. Harder schreeuwen over hoe goed je bedrijf en je product is zullen je niet helpen.

Degenen die zich focussen op het vertellen van goede verhalen ongeacht via welk kanaal of in welke context zullen op de lange termijn winnen.

Content marketing matrix

Wil je aan de slag met content marketing, maar zit je een beetje vast? Probeer dan eens gebruik te maken van de content marketing matrix. Nieuw is het allerminst, maar wel een beproefd en betrouwbaar hulpmiddel.

Geweldige marketing begint natuurlijk met geweldige content, en geweldige content heeft een richting en doel. De content matrix is ​​een raamwerk om je content te sturen op basis van specifieke doelen in de klantreis. Uiteindelijk komt alles neer op content creatie voor de juiste doelgroep in de juiste fase van de klantreis, de content marketing matrix helpt je daarbij een handje.