Geschreven door Daan Verber
Google Analytics 4: wat betekent de overgang voor jouw bedrijf of website?
Ontdek wat de overgang naar Google Analytics 4 betekent voor jouw bedrijf of website.
Scroll
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, ook wel bekend als GDPR) van kracht. 248 dagen later, op de Data Privacy Day, zijn er nog steeds veel organisaties die geen correcte privacyverklaring hebben. Vaak omdat het simpelweg onduidelijk is voor veel MKB-bedrijven. In dit artikel som ik de belangrijkste onderdelen voor je op.
Er moet behoorlijk wat informatie in een privacyverklaring staan om deze te bestempelen als ‘AVG-proof’. Volgens de AVG-wetgeving moet de privacyverklaring ’transparant en beknopt’ zijn. De desbetreffende organisatie moet volgens de AVG ‘passende maatregelen’ treffen om een betrokkene (dat is de persoon waar de persoonsgegevens bij horen) voldoende te informeren. Hoe kan dit dan beknopt zijn als men zoveel informatie moet geven?
De manier waarop je de privacyverklaring ‘beknopt’ kan houden is door eenvoudig en duidelijk te schrijven. Veel mensen zullen niet precies weten wat het ‘verzamelen van cookies’ inhoudt. Ook formulieren die gebruikt worden op de website horen op een ‘eenvoudige manier’ gemeld te worden.
De informatie die je in eenvoudige en duidelijk taal overbrengt moet je schriftelijk of met ‘andere middelen’ (zoals elektronische middelen) verstrekken. Dus, zorg voor een goede privacyverklaring die je bijvoorbeeld onderaan in de footer plaatst zodat je daarnaar kunt linken. Daarnaast is het belangrijk om altijd te linken naar de ‘cookie-instellingen’ op de website, zodat de gebruiker zelf kan beslissen welke data wel én niet verzameld mag worden.
Om een volledige privacyverklaring op te stellen, zijn er een aantal algemene regels die je moet volgen. Verder bestaan er ook nog een aantal specifiekere regels, bijvoorbeeld wanneer je gevoelige gegevens verzamelt. Maar hier zullen we niet al te diep op in gaan.
Nee, helaas niet. Alleen de privacyverklaring verstrekken is nog niet voldoende om volledig aan de AVG-wetgeving te voldoen. Je moet bijvoorbeeld ook nog verwerkersovereenkomsten vastleggen met partijen die voor jou ook gegevens opslaan of gebruiken. Verder is een juiste cookie-melding ook van groot belang.
Heb jij hier hulp bij nodig? Check dan hoe wij je kunnen helpen!