Geschreven door Daan Verber
Een wereldwijde marketplace strategie voor House of Modelcars 🏎️
In deze case lees je over de marketplace-strategie van House of Modelcars, geïmplementeerd met Channable.
Scroll
Bijna iedereen is wel bekend met social media en het merendeel van alle Nederlanders heeft wel een account op een social media kanaal. Maar zet jij social media al (goed) in voor jouw bedrijf? En waarom zou je social media moeten inzetten?
In dit blogartikel nemen wij je mee langs de meeste gebruikte social media kanalen van Nederland en geven je wat kern informatie over onderstaande onderdelen.
Zo zie je dat social media een veel bredere functie heeft dan roepen hoe geweldig je product of dienst is dat je aanbiedt. Het kan ook dienen om een band met je klanten op te bouwen en de klantloyaliteit te verhogen. Daarnaast is het een waardevolle bron van informatie en feedback en vergroot je brandawareness en traffic bij de juiste inzet ervan. Nog niet overtuigd? Oke, wat dacht je hiervan: de penetratie van social media is in onze maatschappij gestegen van 70% in 2015 naar maar liefst 95% in 2016.
Facebook is opgericht door wie kent ‘m niet, Mark Zuckerberg en is gelanceerd in 2004. Tijdens de oprichting was Facebook alleen beperkt tot studenten van Harvard, maar later werd het beschikbaar voor iedereen boven de 13 jaar, zolang je maar een geldig e-mailadres had. Nu jaren verder is Facebook verreweg het grootste sociale netwerk ter wereld geworden.
Het is ook de belangrijkste sociale mediasite voor marketeers geworden, ondanks het afnemende organische bereik in Facebook is Facebook-marketing nog steeds toenemende in 2020 met een aanzienlijk bedrag in digitale advertentie uitgaven. En als het gaat om statistieken van sociale media kanalen, is Facebook de standaard waarmee alle andere netwerken nu worden vergeleken.
Met ±10 miljoen actieve Nederlands gebruikers is Facebook als social media kanaal enorm groot en de kans dat jouw doelgroep hier deel van uitmaakt idem. Lees hier waarom een Facebook bedrijfspagina een must have voor ieder bedrijf is.
Dat gezegd hebbende, hier zijn enkele van de meest recente Facebook-statistieken:
Instagram is in 2010 opgericht door Mike Krieger en Kevin Systrom. Het was vooral bedoeld om het delen van foto’s en video’s mogelijk te maken, zowel openbaar als privé. Het is sinds 2012 overgenomen door Facebook.
Instagram is bij uitstek geschikt om als bedrijf een kijkje achter de schermen te laten zien. Plaats je op LinkedIn een vacature dan laat je op Instagram zien hoe je bedrijfscultuur eruit ziet voor toekomstige werknemers. Zo speelt elk kanaal zijn eigen rol en komen ze bij elkaar. Instagram gebruikers zijn wel relatief jong. 43%, van de ±5,5 miljoen Nederlandse gebruikers, is tussen de 18 en 29 jaar. Al is dit bij schrijven waarschijnlijk al verouderd door de snelle groei in oudere gebruikers 😉
Bekijk na een decennium enkele fascinerende Instagram-statistieken:
LinkedIn is een professionele netwerkdienst die werd opgericht in 2002 maar later werd gelanceerd in 2003. Het is officieel het oudste sociale netwerk en hoewel het de oudste is, heeft het in de loop der jaren zeker moeite gehad om het gebruikersbestand te laten groeien. Dit komt vooral door het professionele karakter van het netwerk. Het begon als een plek om simpelweg je cv up-to-date te houden en het veranderde niet echt in een volledig sociaal netwerk totdat Facebook op zijn hoogtepunt was.
Zeker voor B2B bedrijven liggen er kansen, om met advertenties via LinkedIn de juiste personen te benaderen en kwalitatieve leads binnen te halen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram, zijn actieve gebruikers op LinkedIn relatief oud. Van de ±4,5 miljoen Nederlandse gebruikers is 79%, 35 jaar of ouder.
Sinds de lancering kan het bogen op de volgende gebruikersstatistieken:
YouTube is een van de oudste social netwerken en is opgericht in 2005 door Steve Chen, Chad Hurley en Jawed Karim (voormalige PayPal-medewerkers). Het wordt beschouwd als de op twee na populairste website ter wereld. Jaren na oprichting zijn dit de verbluffende YouTube-statistieken:
Daarnaast wordt YouTube, afhankelijk van de doelgroep, steeds meer als soort van zoekmachine gebruikt om informatie te achterhalen.
WhatsApp is een instant messaging-applicatie voor smartphones. Het werd in 2009 opgericht door Jan Koum en Brian Acton en later gekocht aan Facebook in 2014. Hoewel sommigen het misschien ten onrechte weglaten uit statistieken-studies over sociale media, is het absoluut een van de titanen onder sociale netwerken.
In de jaren sinds de oprichting heeft het de volgende statistieken behaald:
Voor bedrijven liggen er vooral mogelijkheden in laagdrempelig klantcontact via WhatsApp. Interactie ligt hier doorgaan een stuk hoger dan via andere chat-achtige mogelijkheden en het voelt zeer natuurlijk aan.
Zelf aan de slag met social media marketing? Naast dat wij graag meedenken en helpen bij het opzetten van een social media strategie bieden wij ook een 8 weekse social media cursus aan.
Social media strategie uitwerken
Het startpunt van social media succes begint met het identificeren van je doel, zorg er ook voor dat je je doelgroep goed kent en begrijpt wat hen beweegt. Je kunt vervolgens beter bepalen welk social media kanaal je het beste in kan zetten, welk kanaal past bij de strategie van mijn bedrijf en de doelgroep? En past dit kanaal eigenlijk bij het DNA van mijn bedrijf? Hoe kan ik welk kanaal het beste inzetten? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen alvorens je dieper ingaat op het specifieke social media kanaal waarop je actief wilt en moet zijn.