Scroll

Hoe Google het MKB uitmelkt met slimme biedstrategieën en algoritmes.

The wolf of Google

Bij Google zijn ze fan van de Customer Journey (wij ook). Maar ze willen graag kenbaar maken dat deze Customer Journey tegenwoordig zooo complex in elkaar zit dat wij stervelingen hier niet op in kunnen spelen. Handmatige biedstrategieën werken niet, je moet gaan voor de slimme strategieën en algoritmes van Google. Gewoon normaal boerenverstand verliest het.

Wij zijn er al jaren geleden achtergekomen dat de slimme algoritmes van Google eigenlijk heel erg dom zijn.

Het draait bij Google maar om 1 ding en dat zijn keiharde pegels.

Maar we zijn de flauwste niet en willen geregeld wel eens kijken of deze uber slimme algoritmes van Google zich ook verder ontwikkelen en de scheidingslijn tussen algoritme en boerenverstand in de tussentijd al bereikt heeft.

Vanuit de laatste documenten van Google komt vooral naar voren, als strekking van het verhaal, dat er meer zoekvolume gecreëerd moet worden in slimme campagnes door het creëren van grotere campagnes en advertentiegroepen. Dit bereik je weer door het toevoegen van meer brede zoektermen (zonder modifiers wel te verstaan).

Dit ziet er als volgt uit:

Links geeft Google aan hoe het moet, rechts is voor mensen die "niet slim" zijn.

Links zie je wat Google graag terugziet in haar campagnes. Hiermee dekken ze de complete rechterkant mee af als mensen zoeken.

Onze eigen strategie staat daar haaks op en we hanteren juist de rechterkant door het gebruik van Single Keyword Adgroups.

De resultaten van Google’s strategie zijn ook geweldig.

Volgens Google.

Wij van WC eend...

Zoals gezegd namen we de proef op de som om te kijken of de algoritmes van Google zich een beetje verbeteren.

Na alles goed te zetten moesten we de campagne instellingen volgens Google nog wijzigen naar conversies maximaliseren. De onderstaande resultaten zijn van 2 weken t.o.v. daarvoor.

Auw..

Een whopping 600% kostenstijging met daar tegenover een conversiedaling van ruim 26% en een kosten per resultaat stijging van 845%. Daarbij (niet zichtbaar in de afbeelding) is het doorklikpercentage hetzelfde gebleven, maar zijn de klikken en gemiddelde kosten per klik wel flink gestegen.

Waar zijn die beloofde conversies Google!? Ik had toch conversies maximaliseren ingesteld?

Het ziet er dus naar uit dat Google verkeer genereert door de kosten per klik fors te verhogen waardoor te hoge posities behaald worden t.o.v. de aard/intentie van de zoekopdracht. De statistieken waar Google op hoort te sturen, volgens de settings van deze tactiek, zijn dus niet de statistieken waar daadwerkelijk op gestuurd wordt.

De standaard reactie van Google luidt dan als volgt: ‘Ons algoritme heeft meer tijd nodig om resultaten te behalen’.

Wie kan er, op Jeff Bezos na, nu wachten op resultaten als heel je budget er doorheen gejaagd wordt door Google zonder dat het iets oplevert?

Google de MKB melker

Het ergste van dit alles vind ik dat Google medewerker steeds vaker direct contact zoeken met kleine bedrijfseigenaren en ze deze onzin verkopen. ’Nee je hebt geen kennis en ervaring nodig, laat Google het werk voor je uit handen nemen met slimme biedstrategieën en algoritmes’.

Zum kotzen.

Geld aftroggelen van MKB die in deze tijd net het hoofd boven water kan houden.

Liefde en haat; ben jij ook klaar met Google, maar kun je niet zonder? Vul onderstaand formulier in en ik kijk mee met je huidige campagnes. Kosteloos met échte aanbevelingen die je daadwerkelijk resultaten opleveren.

 

Gratis Google Ads scan

Lees in onze privacyverklaring hoe we de gegevens uit dit formulier verwerken.