Scroll

Social proof: 6 bewezen succesvolle online toepassingen

paul-3

De term social proof (sociale bewijskracht) is in 1984 aan ons geschonken door hoogleraar en onderzoeker dr. Robert Cialdini. Deze man, expert op het gebied van beïnvloeden en overtuigen, stelt dat er zeven verschillende principes zijn, waardoor mensen beïnvloed raken.

In dit artikel wordt ingegaan op het overtuigingsprincipe social proof en lichten we toe hoe je middels social proof meer online resultaat behaalt.

Wat is social proof?

Stel, je bent op vakantie met een paar vrienden en je loopt door de straten van een prachtige authentieke stad. Nadat je alle bezienswaardigheden hebt bezocht, besluiten jullie uit te gaan eten op een pleintje. Het terras van het ene restaurant is veel drukker dan het andere. Daar wil jij natuurlijk ook gaan eten, want als er zoveel mensen zijn, dan moet het eten wel goed zijn toch? Deze gedachtegang bewijst het overtuigingsprincipe social proof!

Met de komst van het internet is social proof nog belangrijker geworden. Het is nu mogelijk om een restaurant te googelen en dat beïnvloedt de keuze voor een bepaald restaurant zeker. Veel mensen zoeken voorafgaand aan een aankoop of bezoek bevestiging van hun keuze. Dit is een kans voor jou als ondernemer of marketeer. Ik leg je graag uit op welke manieren je hierop in kan spelen.

social proof wordcloud met woorden betrekking tot social proof

Verschillende vormen van social proof

Wanneer een groep voorgangers een positieve of negatieve bevestiging over een aankoop geeft, dan beïnvloedt dat onze keuzes. Daarom is het belangrijk dat jij social proof marketing inzet.

Reviews zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een online fietsenwinkel bijvoorbeeld heeft er baat bij als klanten een product review achterlaten. Een bedrijf in de dienstverlening zou bijvoorbeeld een case study kunnen plaatsen op de website, zodat een potentiële klant een succesverhaal van een klant van deze organisatie kan bekijken.

Er zijn verschillende manieren om social proof in te zetten voor jouw website of webshop:

  • Reviews
  • Testimonials
  • Trust symbols & keurmerken
  • Case studies
  • Social media influence
  • Live social proof

Reviews

Een review, ofwel klantbeoordeling geeft een duidelijk signaal af aan alle personen die interesse hebben in een bedrijf of product. Een bedrijf met een 4+ sterren op Google zal vast een goed product of dienst leveren. Daartegenover kunnen bedrijven en producten met veel slechte reviews meedogenloos worden afgestraft.

TIP: reageer altijd op je Google reviews. Ook als je een negatieve review hebt ontvangen. Je hebt dan de mogelijkheid om op een nette manier te reageren. Hierdoor daalt de negatieve lading van de ontvangen review.

Review voorbeeld van een product op Bol.com

Zou jij dit product kiezen? 

Testimonials

Een testimonial is een verklaring van een klant over zijn positieve ervaring met een product of bedrijf. Over het algemeen zijn het korte quotes die weergegeven worden op bijvoorbeeld de homepagina. Over het algemeen betreft het een geschreven tekst, maar het kan ook een audio of video boodschap zijn.

Testimonials worden veel gebruikt op zakelijke websites en brochures. Ook wordt er regelmatig geadverteerd met een testimonial op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Je probeert een potentiële klant te overtuigen om jouw product of bedrijf in overweging te nemen.

Testimonial voorbeeld klant van buro 3

Trust symbols & keurmerken

Een website of webshop met een keurmerk staat garant voor een bepaalde service. Ter illustratie, de leden van de keurmerken Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk hanteren de algemene voorwaarden die zij met de consumentenbond hebben afgesproken. Als consument kan je naar een onafhankelijke geschillencommissie stappen als je een geschil hebt met een aangesloten webshop.

keurmerk webshop keurmerk

 

Case studies

De inspanningen van jouw organisatie vertalen naar een succesverhaal van één van je klanten. Wie wil dat nou niet weten? Case studies helpen de potentiële klant overtuigen om voor jouw organisatie te kiezen. Dit kan een beslissende factor zijn!

Het kan echter soms wat inspanning kosten om een case study samen te stellen, aangezien dit in samenspraak gaat met de klant. Gelukkig willen jouw tevreden klanten je vaak een handje helpen!

Social media influence

Social media influence is in feite het vermogen van een individu om het denken van anderen in een online community te beïnvloeden.

Bijvoorbeeld, een sportvisser die regelmatig YouTube filmpjes maakt over vissen en vistechnieken,  kan een bepaalde hengel aanbevelen of afraden (wellicht krijgen ze betaald om bepaalde producten te promoten). Omdat hij een influencer is in een bepaald interessegebied, zal zijn community zijn aanbevelingen eerder opvolgen.

Social-media-influence-youtube nikkitutorials

Live social proof

Last but not least: live social proof! Deze vorm van social proof is nog redelijk onbekend bij het grote publiek. Echter, is iedereen dit wel eens tegen gekomen op het internet. Bij het bezoeken van de website komt links of rechts onderin een pop- up met een bepaalde tekst. Enkele voorbeelden:

”Drie anderen bekijken dit product” 

” Twee personen lezen nu onze blog” 

”Onze ebook ‘tien vormen van sociale bewijskracht’ is 3 keer gedownload in de afgelopen 24 uur” 

Wij merken dat steeds meer bedrijven een live social proof tool inzetten om haar conversies te verhogen. Live social proof kunnen (micro) conversies zelfs verhogen met 15 procent!

Benieuwd hoe deze vorm van social proof jouw conversies kunnen verhogen? Neem dan contact met ons op.

voorbeeld van live social proof van onze klant ipm partnersLive social proof bij een van onze klanten

Social proof voor meer online resultaat

Wij mensen laten ons graag informeren en beïnvloeden. Uit onderzoek blijkt dat 92% van de consumenten online reviews leest. Daarnaast vormt 88% van de consumenten een mening door het lezen van reviews.

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat reviews een positief (of negatief) effect kan hebben op jouw online resultaten. Een aantal interessante kernstatistieken omtrent reviews worden hieronder toegelicht.

Het online aankoopproces

Als ondernemer of online marketeer probeer je een goed beeld te krijgen van het aankoopproces van jouw doelgroep. Meer dan 88% van de online shoppers neemt reviews mee in hun aankoopbeslissing.

Meer verkeer naar de website

Een website of webshop heeft online verkeer nodig. Zonder verkeer, geen succes. 48% van de mensen bezoekt een website na het lezen van positieve reviews. Social proof helpt je dus ook om meer bezoekers te krijgen.

Meer online verkopen

Een groot deel van jouw websitebezoekers gaat nog niet direct over tot aankoop. Deze mensen bevinden zich nog in de oriëntatie- of overtuigingsfase. Je wil natuurlijk proberen om hen voor jouw product of dienst te laten kiezen. Reviews kunnen een positief effect hebben op jouw verkopen en resulteren gemiddeld in een stijging van 18% in verkopen.

Productreviews

Productreviews is een vorm van social proof wat geschikt is voor webshops. Producten met meer dan 50 reviews kunnen leiden tot een stijging van 4,6% in conversiepercentages.

Het is aan te raden om actief productreviews te verzamelen. Doe je dit nog niet? Via een (geautomatiseerde) e-mailcampagne is het gemakkelijk om een reminder naar een klant te sturen.

Vermijd altijd deze valkuil!

Social proof is natuurlijk een prachtig mechanisme dat eigenlijk door iedere ondernemer of marketeer ingezet moet worden om meer online marketing resultaten te behalen. Maar dit fenomeen heeft ook een keerzijde.

Een testimonial of een case study dient transparant te zijn. Anders bevind je jezelf al snel in een grijs gebied. Een websitebezoeker heeft natuurlijk ook een portie gezond verstand van huis meegekregen. Het vervalsen of het weglaten van belangrijke informatie zal direct argwaan opwekken. Dit geldt natuurlijk ook voor fake reviews.