Geschreven door Daan Verber
Wat is Google Tag Manager en hoe stel ik het in?
Ontdek hoe Google Tag Manager je helpt met het eenvoudig beheren van tags en code snippets op je website.
Scroll
De SEO titel, wat is het eigenlijk en waarom is het zo belangrijk? Tja, onze vriend (en vijand) Google heeft het zelf wel eens gezegd, dus het moet wel belangrijk zijn! In dit artikel leg ik uit waarom de SEO titel zó belangrijk is en geef ik je een paar handige tips waarmee je meteen aan de slag kunt. Zo leer je zelf de perfecte meta descriptions en SEO titels schrijven!
Inhoud van dit artikel:
Een SEO titel is de titel van een webpagina. Maar het is niet zomaar de titel van een webpagina. Deze SEO titel wordt in het blauw weergegeven op Google. Je kent de SEO titel misschien ook wel als de title tag of meta titel.
Door een SEO titel in te stellen (en te optimaliseren), begrijpt Google of een andere zoekmachine je webpagina beter.
En daar houdt het niet op! Je SEO titel wordt ook nog eens weergegeven in de zoekresultaten van Google. Het is als een podium voor jouw website! Het optimaliseren van je SEO titel kan er dus voor zorgen dat je meer verkeer naar je website genereert. Als deze mensen ook nog eens relevant zijn voor jouw bedrijf, zal het je uiteindelijk ook nog iets opleveren (verkoop, aanmeldingen, downloads etc).
Je vindt meta titels op verschillende plekken! Laten we bekijken waar jij de meta titels kunt ontdekken.
In je browser, daarbovenaan in dat kleine tabblad, verstopt zich de meta titel. Wanneer je met de muis op het tabblad gaat staan, dan wordt de volledige titel zichtbaar.
En dan op Google zelf! Google toont een aantal zoekresultaten, ook wel SERPs (Search Engine Result Pages) genoemd nadat je een zoekopdracht uitvoert. En als je het goed doet, zie je daar jouw meta titel als die bekende, klikbare blauwe link!
Je kunt een SEO titel zelfs vinden in de broncode van een website. Dus voor het geval je zin hebt om te graven: navigeer naar een desbetreffende pagina > rechtermuisknop > inspecteer broncode en zoek de meta titel.
Het is natuurlijk heel leuk om te weten wat een SEO titel is, maar uiteindelijk wil je deze titel ook optimaliseren. Om te begrijpen waarom het optimaliseren van de titel zo belangrijk is, zal ik eerst het F-patroon kort toelichten.
Het F-patroon is de manier waarop onze ogen bewegen wanneer we online inhoud lezen. Binnen een paar seconden scannen onze ogen een pagina. Dit is wat er gebeurt:
Wat we hieruit opmaken, is dat alleen de eerste resultaten op Google uitgebreid worden gelezen. Dit zou ook kunnen verklaren waarom ongeveer 75% van de gebruikers op één van de eerste vijf resultaten klikt.
Verder zal bij lager genoteerde resultaten alleen de eerste woorden worden gelezen. De SEO titel moet dus goed aansluiten op de zoekopdracht waar een gebruiker naar opzoek is.
Allereerst is de SEO titel een onderdeel van on-page SEO en dus ook een ranking factor van Google. Google gebruikt de SEO titel in haar algoritme om te begrijpen waarover een specifieke pagina gaat. Stel: je wil een pagina schrijven voor het focus zoekwoord roze taarten en je voegt dit woord toe aan de titel, dan zal Google ervan uitgaan dat de pagina gaat over roze taarten. De zoekmachine zal jouw resultaat weergeven bij een zoekopdracht over roze taarten.
Daarnaast zijn de SEO titel en meta description het eerste wat een bezoeker zal zien in de zoekresultaten. Eigenlijk vormen ze dus de online etalage van jouw bedrijf. Val jij op tussen de rest van de zoekresultaten? Dan zal een bezoeker eerder geneigd zijn om op jouw link te klikken, wat zorgt voor een hoger doorklikpercentage. Én het doorklikpercentage is ook weer een ranking factor van Google. Als bezoekers namelijk maar vaak genoeg op jouw zoekresultaat klikken en minder op hogere resultaten of de bezoeker kan bij een ander zoekresultaat niet vinden wat hij/zij zoekt, dan zal jouw webpagina op den duur hoger scoren dan andere zoekresultaten.
Verder zijn jouw meta description en een goede SEO titel belangrijk, omdat het je onderscheidt van de concurrentie. Een bezoeker krijgt bij het intypen van een zoekopdracht 10 verschillende organische, betaalde en soms ook nog extra resultaten, zoals video suggesties of een Google Maps kaartje, te zien. In principe zijn dit allemaal jouw concurrenten. Wanneer je een pagina optimaliseert voor een super relevant zoekwoord (een zoekwoord waarop jouw potentiële klanten zoeken), wil je natuurlijk wel dat ze op jouw zoekresultaat klikken. Door de SEO titel en meta beschrijving te optimaliseren, oefen jij hier invloed op uit.
Een goede titel en goede meta omschrijving schrijven is makkelijker gezegd dan gedaan. Om je op weg te helpen deel ik een aantal tips, zodat jij zelfstandig een goede meta titel en beschrijving kunt schrijven volgens de richtlijnen van Google.
Wil je weten hoe goed jouw website scoort op een aantal belangrijke SEO aspecten? Vul onderstaand formulier in en wij voeren een gratis SEO audit voor je uit.
Goed of fout is er gelukkig niet. Waar we wel fan van zijn is optimaliseren. Uiteindelijk gaat het om trial and error én wie uniek is en blijft schrijft de beste SEO titels en beschrijvingen. Om je op weg te helpen, geef ik je 5 tips!
Voor landings-, verkoops-, overzichts- en productpagina’s wil je de bezoeker triggeren om voor jouw zoekresultaat te kiezen. Maar hoe trigger je deze personen? Een aantal onderdelen waarmee je kunt spelen in je meta titel zijn:
Vergelijk jouw titel tags en beschrijving met die van je concurrentie. Welke woorden gebruiken zij? Welke woorden gebruik jezelf en welke woorden kan je toevoegen om nog meer op te vallen? Het zal je verbazen hoe creatief de mens is geworden (NOT!).
Cijfers (8 tips , 4 weken, 123% stijging etc.) vallen op én dat kan gunstig zijn voor je doorklikpercentage. De gebruiker scant namelijk tussen alle verschillende zoekresultaten. Ons brein gaat op zoek naar iets waar ze aan vast kunnen klampen. Cijfers vallen op en zijn specifiek, waardoor je soms hogere doorklikpercentages kan behalen door enkel nummers toe te voegen.
Door haakjes toe te voegen aan je title tag, is het mogelijk om de doorklikpercentage te laten stijgen met 38%. Deze techniek wordt vaak toegepast bij verschillende soorten blogposts, zoals een template, guide, stappenplan etc.
Een vraag toevoegen aan je meta titel kan de nieuwsgierigheid van een mens triggeren. Het kan je zelfs een hogere CTR opleveren. Uit een studie van Backlinko blijkt dat een titel met vraag een stijging van 14,1% doorklikpercentage oplevert (vergeleken met titels zonder vraag).
Structured data voegt extra informatie toe aan je SERP (Search Engine Result Page). Bij een recept krijg je bijvoorbeeld de bereidingstijd en reviews te zien. Bij een pagina waar veel vragen op staan, wordt een FAQ blok weergegeven. Het voordeel van structured data is dat jouw SERP meer zichtbaarheid heeft en dus beter opvalt tussen de andere resultaten, waardoor een gebruiker eerder op jouw resultaat klikt.
Jouw SEO titel en beschrijving optimaliseren én je hebt een WordPress website? Dan moet je de Yoast of Rankmath plugin hebben. Deze plugins maken eenvoudig om je SEO titels en meta descriptions aan te passen.
Door het gebruik van rood, oranje en groen zie je in één oogopslag of je meta titel en meta description binnen het maximale aantal tekens blijven. Daarnaast geven de plugins ook een voorbeeld van jouw SERP op mobiel en desktop weer.
Nu kun je nu aan de slag met het optimaliseren van de SEO titels en meta omschrijvingen. Mocht je toch wat vragen hebben over SEO titels, title tags, meta titels, meta descriptions, omschrijvingen, Google Search Console, de Yoast of Rankmath plugin of iets anders met betrekking tot SEO, neem dan zeker contact op. Wil je het allemaal zelf leren? Bekijk dan ook eens onze SEO cursus!