Scroll

SEO in corona tijd

Waarom een goede SEO basis zich juist in crisistijd uitbetaalt

De Corona-crisis brengt vele problemen en ongemakken met zich mee. Van gezondheidsproblemen tot bedrijven die faillissement moeten aanvragen, omdat er gewoonweg geen business meer binnenkomt. Ik wil nu eigenlijk niet naar een, ‘maar’, toe, want het negatieve leed overstijgt vanzelfsprekend het positieve. Echter is er wel iets opvallends aan de hand in zoekmachine-land. We zien namelijk bij veel van onze klanten een positieve stijging in de organische positie in Google. Waar komt deze stijging vandaan? We gaan op onderzoek uit.

In dit artikel over het positieve effect van een goede SEO-basis komen de volgende onderwerpen aan bod:

In tijden van crisis is zichtbaar dat in Google, naar voor veel bedrijven relevante zoekwoorden, minder wordt gezocht. De kern is dat alleen de beste ‘overleven’ en boven komen drijven. Waarbij het hebben van een goede SEO-basis belangrijker lijkt te zijn dan ooit.

De SEO-basis van een website

Een eerste inzicht brengt ons bij de SEO-basis van een website. Hiervoor kijken we ook even naar de missie van Google die luidt als volgt:

De missie van Google

Key elementen hierin zijn de toegankelijkheid en bruikbare informatie van je website. Deze 2 elementen dekken voor een groot gedeelte de lading waaraan een website in beginsel aan moet voldoen om überhaupt te ranken in Google. De volgende 3 concrete punten vloeien hieruit voort en zijn wat ons betreft de SEO-basis van elke website en webshop om te kunnen ranken in Google:

  • Site audit (hiervoor gebruiken wij SEMrush, maar je hebt tal van tools om je website in kaart te brengen)
  • Snelheid (Google Pagespeed kan hiervoor geraadpleegd worden)
  • Content op je website

Benieuwd hoe jouw SEO basis ervoor staat?

Neem contact op met Mike

Mike van der Horst

Online marketeer

Site audit

Er zijn diverse online tools te vinden die je website scannen (als ware het Google zelf is) en vanuit daar een algehele score en zowel inhoudelijke als technische verbeterpunten doorgeven welke opgelost kunnen worden.

Met name de punten van een site audit en de snelheid van je website of webshop moeten niet zozeer gezien worden als rankingfactoren in Google. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat wanneer deze in orde zijn je ook goed rankt in Google. Het is wel zo dat wanneer dit niet in orde is je het voor jezelf moeilijker maakt om wel te ranken in Google. Wij zien het als belemmeringen die je moet wegnemen om zo je potentiële groei te realiseren. Zonder een goede basis kun je nog steeds goed ranken hoor, echter kost het dan meer moeite en energie om hetzelfde resultaat te behalen. Zonde als je het mij vraagt.

seo score 90 route 66 reizen Voorbeeld van de SEO score in SEMrush van www.route66reizen.nl

Snelheid van de website

Google maakt er geen geheim van dat de snelheid van je website essentieel is voor de zoekresultaten in Google. Een reden voor deze mate van belangrijkheid is dat het merendeel van het verkeer afkomstig is van mobiele gebruikers, die los van verbinding met WiFi, gemakkelijk over een website moeten kunnen navigeren. Als er op elke pagina eerst 100 MB aan foto’s ingeladen moet worden kost dat én veel tijd waardoor de kans dat je afhaakt groot is én je bent uiteindeljk snel door je internet abonnement heen. Een ander belangrijk punt is dat Google periodiek je website crawlt waarbij er gekeken wordt naar of er nieuwe of bijgewerkte content is toegevoegd. Maar Google heeft het druk dus zit maar geringe tijd bij jou op je pagina. Afhankelijk van de snelheid waarmee pagina’s geladen worden kan Google dus meer pagina’s crawlen in minder tijd waardoor er uiteindelijk meer pagina’s geïndexeerd kunnen worden.

snelheidsscore route 66 reizen Voorbeeld van de Google Pagespeed score van www.route66reizen.nl

De content van je website

In alle updates van Google lees je in de regels, en tussen de regels door, dat het voornaamste doel van Google is om zoekende gebruikers te koppelen aan een resultaat (website) die aansluit bij de zoekopdracht en de intentie. De content op je website is dus belangrijker dan ooit.

De resultaten van een goede basis

Om de resultaten van een goede SEO-basis inzichtelijk te maken nemen we als voorbeeld Route 66 Reizen; een aanbieder van motorreizen naar Amerika en Canada die door de Corona crisis momenteel vanzelfsprekend hard getroffen wordt.

Wat we terugzien in resultaat is een stijging van zoekwoorden posities in Google. De website rankt met meer zoekwoorden in Google en deze zoekwoorden staan ook nog eens hoger in de resultaten.

Ook de gemiddelde genomen positie in Google, in dit geval op de zoekwoorden waarop we graag hoog willen ranken, is gestegen van gemiddeld 9 naar 5 (toename van 80%).

Sinds de ‘start’ van de Corona-crisis in Nederland is een kantelpunt zichtbaar en zijn het aantal zoekwoorden die ranken in de top 100 zoekresultaten in Google gestegen van 990 naar 1.101 (toename van 11%).

zoekresultaten top 100 google van route 66

In de top 3 rankende zoekwoorden in Google is ook een kantelpunt zichtbaar. Hier is de stijging van 39 naar 50 (toename van 28%).

zoekresultaten top 3 google van route 66

Als we dieper graven in de data en kijken naar de zoekwoorden die het belangrijkste zijn in Google dan is het verschil in posities en zichtbaarheid van het domein gigantisch gestegen. Een verklarende reden hiervoor is het wegvallen van belangrijke concurrenten waarvan deze SEO basis minder goed in orde is. Zo scoren de gemiddelde concurrenten samen 72% bij de site audit en noteren ze bij de Pagespeed test van Google een gemiddelde score van 68%. In beide gevallen zonder flinke uitschieters onderling.

(Onzichtbaar) resultaat

Al deze stijgingen moeten ertoe leiden dat er meer organisch verkeer binnen komt op de website via Google. Is dat nu het geval? Nee. De reden hiervoor is dat de gehele markt dalende is. Door de maatregelen omtrent het Coronavirus mogen mensen niet meer afreizen naar Amerika, waarna vanzelfsprekend er minder mensen zoeken naar, voor Route 66 Reizen, relevante zoektermen.

Tijd zal moeten uitwijzen of dit resultaat blijvend is. Maar gezien de moeilijkheidsgraad die bepaalde zoektermen met zich meebrengen verwacht ik niet dat ‘gevallen concurrenten’ met hun zoektermen posities dezelfde stijgingen, als dat ze nu gedaald zijn, gaan terugkrijgen in de nabije toekomst.

Vooralsnog is het resultaat voorlopig onzichtbaar, want deze stijgingen zouden normaal gesproken wel moeten leiden tot meer organisch verkeer van Google naar de website. Dit is vooralsnog dus niet zo, omdat het volume (de hoeveelheid mensen die deze zoekwoorden gebruikt) vanzelfsprekend is afgenomen. Uiteindelijk kom je er na alle Corona-perikelen qua posities in Google wel sterker uit en ben je de concurrentie direct een flinke stap voor als de markt weer aantrekt. Om dit alles als daadwerkelijke conclusie te noteren is misschien nog wat voorbarig, maar het positieve effect van een goede SEO-basis is duidelijk waarneembaar. Dit benadrukt het belang van een goede SEO-basis van je website of webshop, dit moet wat ons betreft altijd in orde zijn.

Lastige materie? Geen probleem

Wil je graag weten of je eigen basis goed (genoeg) is? Stuur een berichtje naar mij en ik ga voor je op onderzoek uit.

Mike van der Horst

Online marketeer