Scroll

Hoger scoren in Google

Hoe voer je een SEO concurrentieanalyse uit? [complete gids]

Google, onze vriend en vijand. Een plekje bemachtigen op de eerste pagina en je zal meer verkeer, leads en klanten genereren. De weg er naartoe kan soms een hele opgave zijn. Hoe bereik je deze felbegeerde eerste pagina? Begin je lukraak met schrijven, doe je onderzoek of gooi je alles over de schutting bij een derde?

Er zijn tig verschillende factoren die jouw positie op Google bepalen. Één aspect binnen een holistische SEO strategie die jouw kansen aanzienlijk vergroten, is het uitvoeren van een SEO concurrentieanalyse. Weet jij wat de concurrentie doet, dan kan je daar natuurlijk perfect op inspelen. In deze gids leg ik je precies uit hoe jij een concurrentieanalyse uitvoert. Lees je even mee?

Zoekwoordonderzoek en optimalisatie-analyse

Het uitvoeren van een concurrentieanalyse is onder te verdelen in twee delen: een zoekwoordonderzoek en optimalisatie-analyse. Tijdens een zoekwoordonderzoek ga je onderzoeken welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf en bepaal je de concurrentie voor jouw huidige zoekwoorden. Je onderzoekt of het überhaupt mogelijk is om op deze zoekwoorden te scoren, want het is zonde om je tijd en energie te stoppen in een prachtige pagina of blogbericht, terwijl deze eigenlijk helemaal geen kans maakt hoog te scoren op Google vanwege de zware concurrentie. Bij een optimalisatie-analyse onderzoek je bestaande pagina’s die je wil optimaliseren voor een betere positie. Je onderzoekt de directe concurrentie en probeert te achterhalen wat ervoor nodig is om een hogere positie op Google te behalen.

Zoekwoord concurrentie bepalen

Een SEO traject start altijd met een zoekwoordonderzoek en het bepalen van de concurrentie. Je wil natuurlijk weten of mensen naar jouw product of dienst zoeken. Daarnaast moet het zoekwoord ook nog relevant zijn voor jouw organisatie. Tot slot wil je weten hoe zwaar de concurrentie is voor de betreffende zoekwoorden.

Een goed zoekwoordonderzoek zorgt ervoor dat jij niet met hagel schiet, maar dat je kansen vindt, die daadwerkelijk bijdragen aan online succes.

Het onderzoek hoeft niet altijd heel uitgebreid te zijn. In principe wil je weten of er voldoende zoekvolumes zit op relevante zoekwoorden en of je mogelijk een hoge positie kan behalen.

Wil je starten met een zoekwoord onderzoek? Er zijn vele tools die je hierbij kunnen helpen. Met gratis zoekwoordtools zoals Ubersuggest of de keyword planner van Google Ads kom je al ver. Zie onderstaande afbeelding van Ubersuggest.

Zoekwoord onderzoek op Ubersuggest

Hoeveel concurrenten focussen op een zoekwoord?

Na het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek heb je een duidelijk beeld van potentiële zoekwoorden, waarvoor je content wil schrijven. De volgende stap is om na te gaan of je hier ook relatief gemakkelijk op kan scoren. Het achterhalen van het aantal concurrenten is best eenvoudig, maar eerst zal ik toelichten waarom je een inschatting maakt van de concurrentie.

On-page SEO (één van de drie pijlers van SEO) is het optimaliseren van de content op een pagina voor een desbetreffend zoekwoord. Als het goed is, past de concurrentie on-page SEO op de juiste manier toe op de website, zodat het algoritme van Google de pagina kan begrijpen en deze een bepaalde positie kan toewijzen. Klinkt logisch toch?

In de SEO concurrentieanalyse ga je dus achterhalen hoeveel concurrenten een pagina juist hebben geoptimaliseerd voor een bepaald zoekwoord. Ik leg je uit hoe je dit gemakkelijk kunt achterhalen door een Google search operator in te typen in de zoekbalk van Google:

  • allintitle:focus zoekwoord
  • allinurl:focus zoekwoord

Je krijgt nu het aantal zoekresultaten te zien waarvan het focus zoekwoord in de title tag of URL staan (beide een ranking factor). Op de onderstaande afbeelding is zichtbaar hoeveel mensen optimaliseren voor het zoekwoord zoekmachine optimalisatie.

Gebruik allintitle op Google in je SEO concurrentieanalyse

Een aantal zaken waarop je kan letten:

  • Een allintitle met minder dan 100 zoekresultaten, is relatief makkelijk scoren
  • Deel allintitle door maandelijkse volumes (max 250). Een getal lager dan één is kansrijk (bijvoorbeeld 120/230 = 0,52 👍).
  • Een hoge allintitle en allinurl is zeer competitief of het zoekwoord is te generiek
  • Er is minder concurrentie op long tail zoekwoorden en deze zoekwoorden zijn vaak super relevant
  • Hoge volume zoekwoorden, verder onderzoek nodig

Google SERP (Search Engine Result Page) analyse

Een SERP is een zoekresultaat weergegeven in de zoekopdrachten van Google. Een SERP analyse van een zoekwoord, geeft waardevolle informatie over de SERPs op de eerste pagina van Google, zoals domein autoriteit (DA), pagina autoriteit (PA), verwijzende domeinen en het aantal backlinks. In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een SERP analyse uit de gratis SERP checker van Ahrefs. De top 3 resultaten zijn gratis te bekijken.

Voorbeeld SERP analyse Ahrefs

Welke informatie haal je uit de SERP? 

Door het analyseren van de SERP weet jij precies wie de SEO concurrenten zijn. Je krijgt een beeld van alle verschillende websites op de eerste pagina.

Waarom is het waardevol? 

  1. Wordt de eerste pagina van Google gedomineerd met homepagina’s? Dan kan het lastig zijn om een hoge positie te behalen op dit zoekwoord, want het domein heeft veel autoriteit en de autoriteit van een pagina is nog altijd bepalend voor je positie. Zie je veel pagina’s zoals: www.voorbeeld.nl/zoekmachine-optimalisatie, dan weet je welke concurrenten hierop focussen met een landingspagina.
  2. Hebben de pagina’s in de top 10 veel verwijzende domeinen en backlinks? Zo ja, dan wordt er waarschijnlijk aan linkbuilding gedaan. Natuurlijk hoef je hier niet van te schrikken, want een kwalitatieve pagina kan ook hoog scoren zonder veel backlinks. Daarnaast kan je natuurlijk zelf ook de slag gaan met linkbuilding.
  3. Wordt de eerste pagina gedomineerd door verzamelpagina’s? Dit zijn wellicht niet jouw directe SEO concurrenten, maar waarschijnlijk ga je het niet winnen van deze websites. In dat geval kun je beter je energie en tijd stoppen in een zoekwoord met een hogere slagingskans.

SERP checker tools

Er zijn veel online tools beschikbaar om de SERP te checken en helaas zijn er maar een aantal tools gratis te gebruiken. Via de SERP checker van Ahrefs kun je de top 3 van Google bekijken. Het is natuurlijk ook mogelijk om handmatig de SERPs in te voeren in de backlink checker. Verder zijn er natuurlijk ook veel betaalde tools die je hierbij kunnen helpen, zoals Ahrefs, SEMrush en Mangools.

Voorbeeld backlink checker Ahrefs

Winnen van de concurrentie

Hoogstwaarschijnlijk scoort je website al redelijk op een aantal zoekwoorden, maar behaal je nog geen topposities (1-3) op Google. Dan is het aan te raden om te beginnen met het plukken van het laaghangend fruit, dus het optimaliseren van bestaande landingspagina’s voor een specifiek zoekwoord. Met Google Search Console kun je de huidige posities van alle zoekwoorden achterhalen waarop jij nu rankt. Alle top-20 zoekwoorden met een hoge relevantie voor jouw bedrijf en vertoningen zijn interessant (zie onderstaand voorbeeld). Daarnaast heb je uit het zoekwoordonderzoek ook een aantal relevante zoektermen geselecteerd waarvoor je nieuwe landingspagina’s wil aanmaken.

Nu je weet wat de focus zoekwoorden zijn, kun je starten met het in kaart brengen hoe je kan winnen van de concurrentie. Om het maximale resultaat te behalen en om te achterhalen OF je überhaupt kunt winnen, is het belangrijk om een concurrentie optimalisatie analyse uit te voeren. Een optimalisatie analyse bestaat uit een SEO technische-, on-page- en een backlink analyse.

Voorbeeld GSC van Buro 3 zoekopdrachten

De techniek

De techniek van de website heeft invloed op de posities op Google en je kan er vanuit gaan dat de topposities het redelijk goed voor elkaar hebben.

Start daarom altijd eerst met het onderzoeken van de techniek van je eigen website, want Google houdt niet van technische fouten en zal je straffen met een lagere positie in de zoekresultaten wanneer de website veel fouten bevat. Voorbeelden van technische fouten zijn: 404’s (pagina’s die niet bestaan) en gebroken links. Om te waarborgen dat jouw eigen website technisch in orde is, kun je Google Search Console inzetten om 404s op te sporen en met Screaming Frog kun je een gratis technische audit draaien van maximaal 500 URL’s en bijvoorbeeld gebroken links achterhalen. Zo zorg je ervoor dat jouw website altijd up to date is, waardoor je een streepje voor hebt vergeleken met een aantal concurrenten.

Daarnaast is de laadsnelheid van de website ook een belangrijk aspect. Enerzijds is dit een ranking factor van Google en anderzijds genereren trage websites ook minder conversies. Gedurende de SEO concurrentieanalyse is het aan te raden om de website snelheid van concurrentie te analyseren met Google pagespeed insights.  Vergelijk een aantal voornaamste concurrenten met je eigen website, scoort jouw website slechter dan de concurrentie? Ga dan aan de slag met het verhogen van de website snelheid. Je wil natuurlijk altijd hoger scoren dan de concurrentie (of minimaal even hoog 😀).

Naast de bovengenoemde tools, zijn er natuurlijk ook tig betaalde SEO tools waarmee je de techniek van de website kan analyseren. Een online marketingbureau heeft de capaciteit om gebruik te maken van de meest uitgebreide SEO tools. Ben je benieuwd hoe goed jouw website scoort? Laat het me weten en wij draaien vrijblijvend een technische SEO audit voor je uit.

Website score Buro 3 uit Google page speed insights

On-page

De zoekresultaten op de eerste pagina van Google zullen allemaal geoptimaliseerd zijn. Heel interessant om daar eens aandachtig naar te kijken. Wat doet de concurrentie? En hoe kan jij het beter doen?

Zijn de pagina’s goed geoptimaliseerd?

Om te controleren of pagina’s goed geoptimaliseerd zijn, kun je kijken naar de top vijf resultaten op Google. Let daarbij op de kwaliteit van de content, leesbaarheid, UX design en video’s/afbeeldingen.

Klopt het on-page, maar is de kwaliteit van de content slecht? Zorg dat jij het beter schrijft!

Enkele onderdelen waar je naar kunt kijken:

  • Focus zoekwoord in H1 (eventueel in H2 of H3)
  • Focus zoekwoord in inleiding
  • Focus zoekwoord komt sporadisch voor in de tekst
  • Focus zoekwoord in URL
  • Focus zoekwoord in title tag & meta description
  • Synoniemen & LSI zoekwoorden (Latent Semantic Indexing)
  • Interne linkstructuur
  • Geoptimaliseerde afbeeldingen & foto’s
  • Algemene gebruiksvriendelijkheid
  • Leesbaarheid

Nu je dit allemaal in kaart hebt gebracht rest er nog maar één vraag: kan jij het op on-page SEO gebied evenaren of misschien zelfs beter doen?

Lengte van de pagina’s

Op de eerste pagina van Google staan de pagina’s met de beste content. Anders zou je dit plekje niet verdienen volgens Google. De zoekmachine wil namelijk het beste, meest relevante resultaat tonen bij een zoekopdracht. Tijdens de concurrentieanalyse kun je ook kijken naar het aantal woorden op de pagina van de concurrentie.

Over het algemeen scoren pagina’s met ‘’long content’’ hoger. Analyseer je concurrentie, ga na hoeveel woorden er op een pagina staan. Is het gemiddelde 1800 woorden voor de eerste pagina? Dan maak jij een tekst met 2000+ woorden.

Lange stukken content ranken gemiddeld hoger

Backlinks

Zoals eerder benoemd, is het ook interessant om het backlinkprofiel van de concurrentie te  analyseren. In SEO land telt de autoriteit van het domein en de pagina’s nog steeds zwaar mee. Uit een onderzoek van Backlinko blijkt dat pagina’s met meer backlinks hogere posities behalen. Dus neem dit ook mee in je SEO concurrentieanalyse! Gebruik de gratis backlink checker van Ahrefs of Neil Patel voor een analyse.

Tip: bij het invoeren van een URL, krijg je een overzicht van verwijzende domeinen en backlinks. Wellicht zit er een website tussen waar jij ook een backlink van kan krijgen.

 Hulp nodig bij je SEO concurrentieanalyse?

Wij maken zelf ook gebruik van een aantal uitgebreide SEO tools waarmee het uitvoeren van SEO concurrentieanalyse makkelijker gaat. Om je op weg te helpen, bieden wij vrijblijvend een SEO technische audit aan,  zodat je zelfstandig aan de slag kan met het verbeteren van de techniek van de website.

Neem contact met me op  en ik stuur de technische audit naar je toe.