Scroll

Behaal meer resultaten met hoge posities in Google

Topposities op Google behalen door een holistische SEO aanpak [KiesZon]

paul-3

De oplevering van een website is voor onze marketeers het startschot, want nu kunnen we pas echt los. Alle voorbereidingen en ideeën kunnen nu in de praktijk getoetst worden. Slaat het concept van de website aan bij de bezoeker? Hoe reageren zij erop, wat vertelt de data ons? Hoe goed scoren we qua vindbaarheid in Google. Allerlei vragen waar ons marketinghart sneller van gaat kloppen en waar we nu eindelijk antwoord op gaan krijgen. Wil je meer weten over onze totaalaanpak. Wil je meer weten over onze totaalaanpak. Bekijk ook eens de KiesZon klantcase.

We zagen dat KiesZon op een aantal zoekwoorden met hoge intentie niet goed genoeg vindbaar was. Met een holistische SEO aanpak hebben we ervoor gezorgd dat we met deze zoekwoorden topposities hebben behaald.

Wat deze aanpak inhoudt en hoe we dit voor gerealiseerd hebben leg ik je uit in dit blog aan de hand van de volgende onderdelen:

Snelcursus SEO: de basis van zoekmachine optimalisatie

Weet je al hoe SEO in elkaar steekt? Sla deze alinea dan over, weet je dat niet dan leg ik je graag de basis in een paar zinnen uit. De tijden van ‘gebruik 10 keer het zoekwoord in de tekst op de pagina en wordt daarop gevonden’ zijn voorbij. Er zijn 1001 factoren die bepalen of jij topposities in Google behaald of je concurrentie. Deze factoren kunnen we onderverdelen in drie SEO-pijlers, namelijk: techniek, content en autoriteit.

Wil je beter scoren dan moeten deze zaken op orde zijn en zul je ook in die volgorde ermee aan de slag moeten. Dus zorg er ten eerste voor dat de techniek van je website op orde is, zorg er vervolgens voor dat de content (inhoud) op je website geoptimaliseerd is voor de gewenste zoektermen en werk tot slot aan je autoriteit met linkbuilding. Linkbuilding inzetten voordat je techniek en content op orde zijn geeft niet het maximale effect. En je snapt hem al; ook alleen de content optimaliseren zonder dat de techniek op orde is of visa versa zet (te) weinig zoden aan de dijk.

Lees hier meer over onze holistische SEO strategie.

Situatie en aanpak voor KiesZon

Wanneer de techniek van en de content op je website goed is, kan het soms voorkomen dat je geen topposities in Google behaald. Jouw website heeft misschien nog niet genoeg autoriteit opgebouwd of je bevindt je in een sterk competitieve markt. In dat geval heeft jouw website nog een laatste zetje nodig om topposities te behalen en op de eerste pagina op Google te komen. Dan zetten we linkbuilding in.

Dit hebben we ook voor 5 belangrijke zoektermen met hoge intentie gedaan voor KiesZon. Aan de hand van verschillende stappen doorloop ik het proces waarmee we voor KiesZon topposities hebben behaald voor deze zoektermen.

Fase 1: Technische SEO audit

Twee hoofd SEO factoren voor de techniek van je website zijn snelheid en errors. Google houdt niet van technische errors, omdat dat de gebruikerservaring niet ten goede komt. En dat is maar goed ook want jij als gebruiker houdt daar ook niet van. Dat geldt hetzelfde voor trage websites, ik hoef je niet te vertellen wat een trage laadtijd van je website doet met je conversies. Maar dat doe ik wel. Eén seconde vertraging zorgt voor maar liefst 7% conversieverlies en na drie seconden is zelfs 40% afgehaakt op je website.

Deze twee technische SEO factoren zijn belangrijker dan ooit. Reden om de website van KiesZon op deze vlakken weer eens tegen het licht te houden. Dit doen we middels SEMrush, een SEO tool waarmee we een technische audit kunnen uitvoeren en Google pagespeed. Hieruit kwamen een aantal optimalisatiepunten naar boven, die we aangepakt hebben waarna de ‘site-health-score’ weer op gewenst niveau is.

Nadat de website technisch geoptimaliseerd is, zijn we overgegaan naar fase 2.

Fase 2: De content op de pagina

De content op de pagina moet van hoge kwaliteit zijn. Kwalitatieve content sluit beter aan bij de zoekintentie van de gebruiker. Daarnaast wil je de gebruiker laten overgaan tot actie, bijvoorbeeld door het invullen van een contactformulier of het bestellen van een product.

Bovendien zijn er een aantal on-page ranking factoren waaraan een landingspagina moet voldoen. Onze SEO specialisten weten precies hoe een landingspagina moeten worden opgebouwd, inclusief het toepassen het focus zoekwoord op de desbetreffende landingspagina. Er zijn door onze specialisten vier verschillende landingspagina’s on-page geoptimaliseerd.

Fase 1 en 2 zijn nu afgerond. Nu kan het echte werk beginnen: linkbuilding!

Fase 3: Het linkbuilding traject

In november 2019 begonnen met linkbuilden. Uit ervaring weten we dat een goede linkbuilding strategie het mogelijk maakt om de eerste pagina Google te bereiken. Het doel van het traject was om vijf focus zoekwoorden te pushen naar de eerste pagina van Google. 

In samenspraak met KiesZon is besloten om de zoekwoorden niet prijs te geven. Wij proberen verder alles zo transparant mogelijk weer te geven en toe te lichten.

0-meting

Allereerst is er een 0-meting uitgevoerd. Op onderstaande afbeelding is zichtbaar dat KiesZon met twee focus zoekwoorden in de top 100 van Google staat. De andere focus zoekwoorden ranken nog niet. De voornaamste verklaring hiervoor is dat er specifieke landingspagina’s zijn aangemaakt voor deze zoekwoorden. Vanwege de korte bestaansduur, hebben deze pagina’s nog geen hoge posities kunnen behalen.

kieszon linkbuilding focus zoekwoorden posities 0-meting

Een natuurlijk linkprofiel

Nu het startpunt duidelijk is, zijn we aan de slag gegaan met linkbuilding. We proberen hierbij een natuurlijk linkprofiel op te bouwen (een profiel wat door Google als natuurlijk wordt beschouwd, zodat je geen waarschuwing of penalty krijgt).

Maandelijks worden op websites van derden een link geplaatst die verwijzen naar één van onze specifieke landingspagina’s waar het focus zoekwoord op wordt vermeld. De variatie in verschillende websites, domein autoriteit en de trust en citation flow resulteren in een dynamisch linkprofiel. Daarnaast gebruiken wij ook verschillende soorten anchor teksten, wat bijdraagt aan een natuurlijk linkprofiel. Wij zien dit zelf als een holistische SEO strategie.

Het resultaat

In onderstaande afbeelding zijn de resultaten zichtbaar. We zijn begonnen met twee focus zoekwoorden in de top 100, waarvan één op de eerste pagina van Google. Op 30 juni 2020 staan alle focus zoekwoorden in de top 100 en vier zoekwoorden staan zelfs op de eerste pagina. Een prachtig resultaat voor KiesZon!

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Stel een vraag aan Mike!

Google analytics

Een hoge positie in Google is leuk, maar het moet ook wat opleveren natuurlijk. In Google Analytics hebben wij een segment aangemaakt waarin alle specifieke landingspagina’s met organische bezoekers zijn gebundeld. Er is een duidelijk trend zichtbaar in organisch verkeer.  Het linkbuilden heeft ook écht effect!

kieszon linkbuilding focus landingspagina's samengevoegd in een grafiek op Google analytics

Google search console

Om de organische posities en alle werkzaamheden te bevestigen hebben wij ook Google Search Console geraadpleegd. Met deze gratis tool zie je precies via welke zoekopdracht een gebruiker de website bezoekt. Als voorbeeld zijn twee afbeeldingen met zoekopdrachten toegevoegd. Er is een duidelijk verband tussen de behaalde positie en het aantal klikken. Hieruit blijkt dat een top 5 positie in Google significant meer verkeer genereert. Als bedrijf zijnde wil je hiervoor gaan. De afbeeldingen geven gemiddelde posities (oranje) en het aantal klikken (blauw) weer. Hoe hoger de posities, hoe meer verkeer je genereert. Maar, dat wisten we natuurlijk allemaal al. 🙂

Kieszon focus zoekwoord genereert meer verkeer naarmate de positie stijgt

Kieszon focus zoekwoord genereert meer verkeer naarmate de positie stijgt afbeelding 2

Waarom investeren in SEO?

De strijd tussen SEO en SEA is nog altijd actief en zeker nog niet gestreden. Wij proberen altijd een perfecte mix te creëren tussen deze disciplines.

Uit ervaring weten we dat organisch verkeer een hogere relevantie heeft, waardoor deze personen beter converteren. Ook creëer je meer online zichtbaarheid voor een langere periode (mits je de pagina’s blijft optimaliseren).

Had KiesZon ervoor gekozen om te adverteren in plaats van het SEO traject, dan betaal je per klik. In onderstaande afbeelding staat een indicatie van de klikkosten per zoekwoord voor bovenaan de pagina.

klikkosten focus zoekwoorden in zoekwoordplanner

Wanneer KiesZon zou adverteren tussen 1 november 2019 en 30 juni 2020 en de verdeling klikken is exact hetzelfde als het organisch verkeer, dan zouden de advertentiekosten tussen de 786,77 en 2937,52 euro zijn (zie onderstaande afbeelding). Ofwel, dat hebben ze nu bespaard. Daarnaast blijven de posities behouden, waardoor KiesZon de komende maanden en jaren gratis verkeer naar de website krijgt.

klikkosten kosten indicatie voor kiesZon

* De kosten zijn een indicatie. Er zijn een aantal factoren waardoor de werkelijke advertentiekosten verschillen. Verder is er alleen gekeken naar instappunten per specifieke url. Hiervan weten we dat ze via een focus zoekwoord of een combinatie van zoektermen de pagina hebben bezocht.

 

De terugverdientijd van een linkbuilding traject is natuurlijk niet zwart op wit. Niet iedereen adverteert op Google. Het geeft echter wel het belang van een toppositie weer, want het kan veel geld besparen en veel omzet opleveren.

Wil je ook een hoog scoren in Google? Neem dan nu contact op met Mike. Middels een holistische SEO strategie verbeteren wij jouw online vindbaarheid.