Scroll

Meer zichtbaarheid in de SERP op Google

Rich snippets: wat zijn het en hoe zet je ze in?

De wereld gaat steeds sneller en dat betekent dat mensen voortdurend op zoek zijn naar informatie. En het liefst zo snel mogelijk. Dit heeft geleid tot een toename van zoekmachine optimalisatie tactieken zoals rich snippets. Rich snippets helpen om relevante inhoud sneller aan te bieden aan de gebruiker. In deze blog duiken we in de wereld van rich snippets. Wat zijn ze en welke types kun je gebruiken voor jouw website of webshop? Het komt allemaal aan bod.

Wat zijn rich snippets?

Een rich snippet is een stukje content dat op de zoekresultatenpagina bij een specifiek zoekresultaat verschijnt. Deze wordt toegevoegd om zoekers snel te voorzien van nuttige informatie, zoals recensies van producten of contactgegevens van websites. Via structured data (een codefragment op de website) is het voor de zoekmachine duidelijk waarover het stukje content gaat. Vervolgens kan de zoekmachine het stukje content weergeven in de zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht. Het is optioneel, niet altijd zal een rich snippet getoond worden.

Op onderstaande afbeelding staat een voorbeeld van een veelgestelde vragen rich snippets. Bij de zoekopdracht kunnen ook extra vragen uitgelezen worden. Je specifieke zoekopdracht heeft hierdoor meer zichtbaarheid vergeleken met de concurrentie.

Voordelen van rich snippets

Met rich snippets kun je je gemakkelijk onderscheiden van andere zoekresultaten en zelfs je CTR verhogen. Door het toevoegen van extra gegevens voorzie je het zoekresultaat van extra zichtbaarheid op het scherm. Hierdoor val je beter op vergeleken met de concurrentie en zal men vaker op je zoekresultaat klikken. Het doorklikpercentage naar de website is een belangrijke ranking factor voor Google. Het toevoegen van structured data op de website heeft dus niet direct invloed op de online vindbaarheid, maar indirect kan het zeker een positieve bijdrage leveren via een hogere CTR.

Structured data guidelines

Met Structured Data Markup kun je informatie over je inhoud presenteren die zoekmachines vervolgens in de resultaten weergeven. De opmaak wordt gemaakt met behulp van specifieke tags die worden gekoppeld aan de inhoud van je webpagina. Een recept op Allerhande heeft bijvoorbeeld een specifieke structured data tag voor recepten. Google zou hierdoor relevante informatie kunnen weergeven in de zoekmachines, zoals bereidingstijd, hoeveelheid calorieën etc.

Google geeft ook richtlijnen voor het markeren van gestructureerde gegevens. Deze richtlijnen zijn in overeenstemming met de Schema.org woordenlijst. Het is ook mogelijk om een plugin voor structured data te gebruiken. De plugin implementeert juiste structured data code op je website.

Rich snippets toevoegen met een Microdata markup

Het toevoegen van rich snippets met behulp van een Microdata markup doe je door stukjes informatie toe te voegen aan regels in de HTML code. Echter, is het toevoegen van stukjes informatie aan de HTML code vaak tijdrovend. Daarnaast is het niet altijd overzichtelijk en kun je fouten maken die de gehele website beïnvloeden. Google heeft voorkeur voor een ander format en raadt JSON-LD aan.

Rich snippets toevoegen met JSON-LD

Het is mogelijk om zelf gestructureerde gegevens toe te voegen met een Microdata markup, maar de gemakkelijkste en beste manier is met JSON-LD. Ook Google beveelt dit formaat aan vanwege de eenvoud in code structuur en het lagere risico op fouten bij het plaatsen van informatie op de website. JSON-LD plaats je in header, body of footer op de website.

Via verschillende structured data generators op het web kun je gemakkelijk  JSON-LD code genereren.

Rich snippets toevoegen met plug-ins

Voor alle bekende CMS’s zijn verschillende plugins beschikbaar die het aanbrengen van structured data uit handen nemen. Je hoeft hiervoor niet eens code te kennen. Via de plug-in vul je alle relevante informatie voor je verschillende webpagina’s. De plug-in doet de rest en voegt structured data toe aan de pagina’s, zodat Google ook daadwerkelijk in de gelegenheid is om rich snippets weer te geven in de zoekresultaten.

Voor WordPress zijn diverse structured data plug-ins beschikbaar. Op deze website vind je de mogelijkheden: https://rich-snippets.io/best-structured-data-plugin-for-wordpress/Rich snippets: wat zijn het en hoe zet je ze in?

Rich snippet test

Heb je gestructureerde gegevens toegevoegd en wil je weten of je de code correct hebt implementeert? Met de structured data testing tool van Google test je gemakkelijk of het codefragment goed op de website staat. Vul een URL in van een specifieke webpagina en Google geeft in een overzicht aan of de structured data goed op de website staat.

Verder is het belangrijk om regelmatig in Google Search Console te kijken bij optimalisaties links in het menu. Voor de gehele website zie je of er fouten zijn bij het lezen van de gestructureerde gegevens.

Voorbeeld van rich snippet rapport in Google Search Console

Verschillende soorten rich snippets

Je kunt verschillende typen structured data toevoegen aan de website. Het is echter niet altijd even relevant voor jouw branche of bedrijf. Een accountant heeft bijvoorbeeld niet veel aan een recepten rich snippet. Vandaar dat je keuze hebt uit verschillende soorten rich snippets. Heb je een goed beeld van alle mogelijkheden, dan weet jij wat nodig is om, middels structured data, de zichtbaarheid in de zoekresultaten te vergroten.

Vacatures

Door een speciale markup aan je vacaturepagina’s toe te voegen, zorg je ervoor dat ze in de zoekresultaten van Google verschijnen. Dit is een gemakkelijke manier om meer aandacht te krijgen voor openstaande vacatures. Bij het intypen van een vacature gerelateerde zoekterm zal een vacature box verschijnen met alle verschillende vacatures in een bepaalde regio.  De vacatures dienen natuurlijk voorzien te zijn met structured data.

Recepten

Met een recepten rich snippet breng je een recept onder de aandacht. Je kunt de volgende informatie toevoegen:

  • afbeelding van het gerecht
  • reviews
  • bereidingstijd
  • calorieën
  • ingrediënten
  • recept
  • datum
  • aantal porties

Veelgestelde vragen

Een FAQ structured data markup is een geweldige manier om zoekmachine optimalisatie toe te passen en op te vallen in de SERPs. De veelgestelde vragen zijn zichtbaar onder het zoekresultaat en drukken, in principe, de concurrentie verder naar beneden. Aangezien slecht een klein deel helemaal naar beneden scrolt, kunnen veelgestelde vragen je zichtbaarheid aanzienlijk vergroten. Daarnaast voorzie je ook in de behoeften of twijfels van je doelgroep. Je kunt men verder helpen, waardoor ze in de toekomst eerder aan je organisatie denken. Je hebt ze immers goed geholpen.

Breadcrumbs

Wanneer je een URL met een ”/” invoert, is het voor bezoekers soms moeilijk te zien waar ze op je website terecht zullen komen. Door een pijl in plaats van “/” als scheidingsteken tussen pagina’s in de URL’s te gebruiken, kan Google deze links duidelijker en eenvoudiger tonen.

De breadcrumps code vind je hier: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/breadcrumb

Sitelink zoekbalk

Een sitelinks zoekvak is een snelle en handige manier voor mensen om snel een product te zoeken op je website of app zonder het bezoeken van de website. De door Google Search aangedreven resultaten geven in real time suggesties en andere door de AI aangedreven functies, waardoor het gemakkelijker is dan ooit om nieuwe producten te ontdekken!

Ook een sitelink als rich snippet? Je vindt de code hier: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/sitelinks-searchbox

Evenementen

Een rich snippet voor evenementen is een prima manier om de aandacht van je publiek te trekken en hen naar de juiste pagina te leiden. Als iemand bijvoorbeeld naar een website van een evenement zoekt, kan hij er met één klik alle beschikbare informatie over vinden!

Je kunt de volgende informatie toevoegen:

  • naam
  • adres
  • datum
  • prijs
  • beschikbaarheid
  • omschrijving
  • afbeelding

Voorbeeld evenement rich snippet

Video’s

Onze vriend Google mag dan slim zijn, maar het algoritme kan geen filmpjes op je website bekijken. Met structured data geef je aan waar de video over gaat. Zo vergroot je de kans dat jouw video bij een bepaalde zoekopdracht wordt getoond.  Toch zal een video niet altijd zichtbaar zijn in de normale zoekresultaten. Dit hangt samen met de zoekintentie en relevantie van het getypte woord.

Rich Cards

De rich card snippets zijn een geweldige manier om je artikel te laten opvallen en meer klikken naar je website te genereren. Door gestructureerde gegevens voor artikelen toe te voegen aan alle gepubliceerde artikelen op je website, maak je het mogelijk om als rich card weergegeven te worden in de zoekresultaten. Nieuwsberichten zijn een voorbeeld van rich cards die vaak zichtbaar zijn.

Voorbeeld rich cards

Producten

Met behulp van product markup kun je in de zoekresultaten extra informatie over een product tonen, zoals de prijs en reviews. Bovendien maak je in één oogopslag zichtbaar of het product direct te bestellen is in je webshop. Deze rich snippet is voor e-commercebedrijven een echte must-have. Door meer context te bieden vergeleken met de concurrentie beïnvloed je daarnaast ook nog eens het aankoopproces van de doelgroep.

Voorbeeld product rich snippet

Reviews

Reviews zijn een perfect voorbeeld van Social Proof. In dit artikel vertellen we je meer over de positieve (of negatieve) invloed van reviews. Je kunt de beoordelingen van klanten ook in de organische zoekresultaten laten zien! De sterren bij een zoekresultaat vergroten de zichtbaarheid in de SERPs aanzienlijk. Voornamelijk positieve beoordelingen kunnen extra klikken verwachten. Hierdoor stijgt het doorklikpercentage, wat ook weer positief bijdraagt aan je organische posities.

Organisaties

Google is voortdurend op jacht naar nieuwe manieren om bedrijven beter te begrijpen. Ze willen dat de zoekopdrachten van hun gebruikers met geloofwaardigheid en precisie beantwoord worden, zodat je in de toekomst nog eens terugkomt, of ze online aanbeveelt! Om dit te doen gebruiken ze veel verschillende criteria bij het hoger rangschikken van pagina’s, waaronder zaken als contactinformatie, logo’s/omslagfoto’s, locatiegegevens, Social Media kanalen etc.

Lokale bedrijven

Een musthave voor elke organisatie met een kantoorpand, winkel of ander stenen gebouw. Een lokale bedrijven rich snippet maakt het mogelijk om weergegeven te worden naast de normale zoekresultaten. Met deze rich snippet ziet men in een oogopslag belangrijke bedrijfsinformatie zoals openingstijden, NAP gegevens, website url, beoordelingen en meer. De afbeelding hieronder toont een voorbeeld van een lokale bedrijven rich snippet in de zoekresultaten.

Voorbeeld Bedrijfsvermelding op Google

Een holistische SEO aanpak

Het toepassen van gestructureerde gegevens garandeert niet dat je zoekresultaten ook werkelijk voorzien worden van rich snippets. Evenmin heeft het direct invloed op de organische posities. Rich snippets zijn voornamelijk waardevol door het toenemen van de zichtbaarheid in de zoekresultaten. Val jij meer op ten opzichte van de concurrentie, dan nodigt het natuurlijk uit om op jouw zoekresultaat te klikken. Wat uiteindelijk resulteert in een hogere CTR.

Het SEO landschap bestaat uit honderden puzzelstukjes waarvan rich snippets zeker een belangrijk onderdeel zijn. Denk na over relevante structured data en implementeer rich snippets op de website. Weten hoe je website ervoor staat? Vraag dan een gratis SEO scan aan. Of heb je vragen na het lezen van dit artikel? We helpen je graag op weg.

Paul van Berkom

SEO specialist