Scroll

Scoren met bestaande content

Republishing content: oude content updaten voor hogere organische posities

Google geeft bezoekers graag de meest relevante informatie in de zoekresultaten. Een relevante website is een website die leeft: dus waar content wordt toegevoegd en oude content wordt aangepast zodat het actueel is en blijft. Daarom loop je het risico dat verouderde content in de loop der tijd daalt in de rankings – bijvoorbeeld omdat de content in de ogen van Google niet relevant genoeg is, of er in de loop der tijd betere stukken zijn geschreven door concurrentie. Maar ook voor de bezoeker zelf speelt relevantie een grote rol. Je blog leeft en heeft af en toe een onderhoudsbeurt nodig. Dit doe je door het actualiseren, uitbreiden en combineren van blogs/pagina’s met verouderde content.

Blogs worden doorgaans ‘from scratch’ geschreven. En dat is natuurlijk prima om actuele en nieuwe content te maken. Maar, check eens of je tussen je oude content nog wat diamanten hebt zitten, die je als je ze oppoetst en een beetje tijd en aandacht geeft boost tot ijzersterke blogs met potentie om te ranken in de zoekresultaten.

Duik eens in je oude blogs en waarschijnlijk zie je dat sommige blogs nog prima scoren in zoekmachines en er nog relatief veel verkeer op binnenkomt. Voor die blogs kan het een positief effect hebben om de content een update te geven.

Verouderde content verwijderen?

Een veelgestelde vraag: moet ik verouderde content verwijderen? Nee, niet per se. Zeker niet als het gaat om belangrijke artikelen/blogs of evergreen content*. Ook in het geval van content die relevant is voor je business, goede posities heeft in google, of waar veel verkeer op binnenkomt is het niet slim om de content te verwijderen. Verderop in dit blog gaan we hier dieper op in.

*Evergreen content is content die voor lange tijd relevant is voor je doelgroep. Vaak is deze content niet tijdgevoelig.

Verouderde content gevonden? Wat nu?

Ben je verouderde content tegengekomen op je website? Voor de hand liggende aanpak: laat de content staan of verwijder de verouderde content. Wat je ook doet, laat nooit oude content staan én schrijf een nieuw bericht over hetzelfde onderwerp dat is geoptimaliseerd voor dezelfde zoekwoorden als het oude bericht. Zo verhoog je de kans op duplicate content. In dit blog over canonical tags vertel ik je hier alles over en lees hoe je dit voorkomt.

Verder in dit blog lees je over de aanpak van verouderde pagina’s.

Republishing content: wat is het?

Republishing content is letterlijk het bijwerken en opnieuw publiceren van bestaande of verouderde content. Vaak in de vorm van een artikel of blog. Het is dus een vorm van content management.

Republishing content: waarom is het belangrijk?

Een van de voordelen van bloggen is dat het een boost geeft aan je SEO. Scoort een blog of artikel goed in de zoekresultaten? Grote kans dat iemand op de pagina landt, zelfs jaren na de originele publicatiedatum. Waardevolle pagina’s op je website mogen dus (het liefst) nooit verouderde content bevatten.

Bezoekers die op je pagina terechtkomen willen vinden waar ze naar zoeken. Je moet dus relevant en waardevol zijn. Maar, ook Google laat het liefst waardevolle en relevante pagina’s zien voor een zoekopdracht. Dus een relevant en waardevol artikel maakt meer kans om te scoren in de zoekresultaten.

Conclusie: maak oudere evergreen content/goed presterende pagina’s actueel. Zo verleng je de levensduur en blijf je betrouwbaar en actueel, voor je bezoekers én voor Google. Loop waardevolle content dus regelmatig na.

Management van dubbele content

Een andere reden waarom het republishen van oude content je posities een boost kan geven: het is onmogelijk om eindeloos over dezelfde of overlappende onderwerpen te schrijven. Er komt dan een moment dat Google niet meer weet welke van je artikelen nu het relevantst is om te tonen. Op dat moment concurreer je met je eigen content om een positie op de SERP. Je hebt dan te maken met dubbele inhoud. Dus ga liever voor de optie om je oude content een nieuw leven te geven.

Republishing content: hoe werkt het?

Er zijn twee manieren die wij bij Buro 3 zelf toepassen:

  1. samenvoegen van verouderde content met een andere pagina
  2. republishen van verouderde content, bijvoorbeeld een blog

Optie 1: verouderde content samenvoegen, waarom?

Wanneer je te maken hebt met meerdere artikelen of pagina’s over een zeer vergelijkbaar of identiek onderwerp kun je ervoor kiezen deze artikelen/blogs te combineren. Zijn beide blogs geoptimaliseerd voor dezelfde zoekwoorden? Dan doe je er goed aan om ze te combineren tot 1 één blog. Zo voorkom je wederom dubbele pagina’s en verouderde informatie.

Tip van Flip: Kies de url van de bestaande pagina waarop het meeste verkeer binnenkomt. Voeg de content samen tot een samenhangend en up to date blog, republish en zorg dat je het andere blog/de verwijderde pagina’s echt hebt verwijderd. Let op: verander nooit de url! Verderop in dit blog vertel ik je waarom.

Optie 2: verouderde content updaten

Heb je maar één artikel of blog over een bepaald onderwerp/bepaalde zoekwoorden gepubliceerd? Dan is het genoeg om de verouderde content een update te geven. In dat geval hou je bijvoorbeeld de grote lijnen van je oude content aan, maar ga je deze uitbreiden met nieuwe informatie.

Voeg geen woorden en informatie toe om maar iets nieuws te schrijven, zorg dat alle woorden die je aan het blog of artikel toevoegt waardevol zijn.

Tips om verouderde content te vernieuwen:

Nu je weet wat het herpubliceren en vernieuwen van verouderde content is en waarom dit zo belangrijk is kun je beginnen. Een paar tips om je op weg te helpen. Ga bij elk punt na of het noodzakelijk is voor het updaten van je artikel:

  1. Vernieuw de titel van het blog
  2. Schrijf een nieuwe inleiding
  3. Herschrijf paragrafen als deze niet meer passen bij je tone-of-voice
  4. Check extra voor spelfouten of kromme zinnen
  5. Zorg dat oude en irrelevante informatie is verwijderd
  6. Voeg relevante en nieuwe informatie toe
  7. Zorg dat eventuele afbeeldingen en video’s weer up to date zijn
  8. Actualiseer de CTA aan het eind van je artikel/pagina
  9. Loop de paginastructuur nog een keer na. Hebben alle titels de juiste HTML tag? Zijn er genoeg tussenkopjes? etc.
  10. Controleer links. Verwijzen ze nog naar de goede pagina? Is deze pagina nog actueel genoeg om naar te verwijzen? Voeg nieuwe (interne) links toe waar nodig.

Welke verouderde content is geschikt voor een update en herpublicatie?

Hoe weet je welke content geschikt is om te updaten? Dat is altijd afhankelijk van de situatie en je eigen inzicht moet je hierbij helpen. Maar er zijn een aantal richtlijnen om te analyseren of de pagina rijp is voor een update:

  • Kom liever niet aan blogs/artikelen met een positie tussen 1 en 5. Deze content rankt al goed in de zoekmachine voor een zoekopdracht of meerdere zoekopdrachten. Op het moment dat je deze artikelen gaat herschrijven is de kans groot dat je meer kwaad dan goed doet voor je posities.
  • Maar, begin wel bij blogs/artikelen die al relatief goed presteren in Google. Wij adviseren om eerst te kijken naar blogs met een positie tussen de 5 en 20. Daarna kijk je bijvoorbeeld naar blogs met een positie tussen de 20 en 50. Zo bouw je dit steeds verder uit en kun je artikelen gelijkmatig vernieuwen.
  • Zorg dat het geen nieuwe pagina is. Wanneer is een blog oud genoeg voor een update? Wij adviseren om alleen blogs te vernieuwen die ouder zijn dan 1 jaar. Ranken kost tijd, dus heb geduld.
  • Evergreen content. Zoals ik eerder in dit blog aangaf blijft evergreen content voor lange tijd relevant voor je doelgroep. Daarom verdienen artikelen die behoren tot je evergreen content zo nu en dan een update. Zo kun je bezoekers actuele informatie blijven geven.
  • Cornerstone content lijkt op evergreen content. Zie dit als de beste en belangrijke artikelen op je website die je graag op een hoge positie in de zoekresultaten ziet. Het verschil met evergreen content is dat je op de cornerstone pagina meerdere artikelen of blogs met een overkoepelend onderwerp combineert. Vanuit de cornerstone pagina kan een bezoeker navigeren naar de onderliggende artikelen. Het is een soort spinnenweb van artikelen en informatie over dat onderwerp. Lees in dit blog alles over cornerstone content en de bijbehorende contentpiramide.
  • Is het blog tijdgevoelig? Heb je te maken met een blog of artikel over een onderwerp wat ten tijde van schrijven super actueel was? Ga dan na of dat nog steeds zo is. Is het relevant om het blog te updaten?
  • Informatieve zoekintentie. Zorg dat het om een informatieve zoekintentie gaat. Ranken categorie-, product- of andere landingspagina’s hoger op de zoektermen, dan zijn mensen die zoeken op die termen waarschijnlijk niet op zoek naar een blogbericht. Zijn de concurrerende pagina’s ook blogs? In dat geval weet je dat mensen die zoeken daadwerkelijk op zoek zijn naar informatie. Dan is het verfrissen van het blog of artikel de moeite waard.
  • Routine. Ga je blogs een keer per jaar langs. Maak dan een overzicht van blogs die een update nodig hebben. Zo hou je het bij.

In de praktijk:

Maak een lijst met de blogs die je gaat updaten. Vervolgens ga je de lijst af en republish je de artikelen en verfris je de oude content stap voor stap. Mijn lijstje voor blogs zag er bijvoorbeeld zo uit:

Per blog beschrijf ik waarom het blog een opfrisbeurt kan gebruiken, welke nieuwe zoekwoorden in de tekst moeten komen en welke punten ik moet updaten. Ook krijgen sommige blogs een deadline zodat ik dit in mijn planning kan verwerken.

Republishing content: vuistregels

Aan de slag met republishing content? Met bovenstaande tips breng je pagina’s en blogs in kaart waarvoor herpubliceren interessant is. Nu is het tijd om om aan de slag te gaan! Met de volgende vuistregels maak je de content op jouw website weer relevant en up to date:

1: de url is een no-go!

Het veranderen van de url is een simpele manier om je ranking om zeep te helpen. Let er dus altijd op dat de url van het blog dat je gaat publiceren origineel blijft. Zet daarom nooit jaartallen, data of aantallen in je url. Op deze manier blijf je flexibel en kun je het blog altijd optimaliseren. Voor een nieuw blog is het dus slim om de url zo kort en algemeen mogelijk te houden.

Besluit je om de url toch te wijzigen, dan ziet Google dit als een nieuwe pagina en kun je dus weer van 0 beginnen met het pakken van posities. Natuurlijk kun je dit oplossen met een redirect vanuit de originele url, zo neem je een groot deel van de opgebouwde autoriteit mee, maar die moeite is te voorkomen en het is nooit 100%.

Er zijn nog meer redenen, zoals links naar je blog die niet meer naar de goede pagina verwijzen, maar het is makkelijker om gewoon te zorgen dat je niet aan de url komt. Dus vuistregel 1: de url is een no-go.

Een voorbeeld uit de praktijk:

In het verleden hebben ook wij de fout gemaakt met een te specifieke url. De url van dit blog is:

Maar na onze content update in 2022 is de titel van het blog ‘Bouncepercentage verlagen in 9 stappen’. Dat is jammer, de url klopt nu niet bij de content.

Daarom is de url van dit blog: www.buro-3.nl/republishing-content/ en niet zoiets als: www.buro-3.nl/republishing-content-oude-content-updaten-voor-hogere-rankings. Want, stel dat we over 3 jaar besluiten om in dit blog alleen nog maar tips voor republishing content te delen – met de huidige url kan dat prima, maar met de andere optie zou dat slordig zijn.

2: transparantie

Ben transparant. Breng de bezoeker op de hoogte dat het artikel of blog is vernieuwd. Zo kun je eventuele verwarring bij de bezoeker voorkomen, maar ook als iemand het blog opnieuw tegenkomt weten ze dat er nieuwe informatie te halen valt. Wij doen dat bijvoorbeeld door een aankondiging onder het blog:

3: verander de datum

Als wij een blog of artikel opnieuw publiceren veranderen we de publicatiedatum naar de nieuwe datum. Zo komt het blog weer bovenaan onze blogpagina en is het duidelijk dat het blog vernieuwd is en het om een actueel artikel gaat. Ook vertel je dan aan Google dat het blog actueel is. Als je deze mogelijkheid hebt doe je er dus goed aan om ook de datum aan te passen.

4: indexeren van de nieuwe content

Het is ook aan te raden om een aankondiging richting Google te doen dat de content van het artikel is gewijzigd. Dit doe je in Google Search Console. Nadat je opnieuw indexering hebt aangevraagd in Google Search Console komt je pagina op een prioriteitenlijst van Google, je pagina zal dan sneller gecrawld worden.

Wist je dat… je deze indexering maar één keer hoeft aan te vragen nadat je de pagina hebt gewijzigd? Als je dit vaker achter elkaar doet krijg je geen hogere prioriteit. Verander je de pagina in de toekomst weer, dan doe je weer hetzelfde en vraag je opnieuw indexering aan via search console.

Lise van den Elzen

Designer & Content Marketeer