Geschreven door Thijs Aarts
Merkpositionering: Wat is het en hoe pak je het aan? ๐
Wat doet je concurrentie en wat willen je klanten? De positionering van je merk is key voor je communicatie ๐
Scroll
Wij helpen klanten graag bij het creรซren van een online aanwezigheid die perfect aansluit bij hun merkidentiteit. We nemen je mee in een recent project waarbij we hebben samengewerkt met het frisse merk “Happje” om hun nieuwe website te ontwikkelen. Dit project draaide niet alleen om webontwikkeling, maar ook om het aanscherpen van hun unieke merkidentiteit. Deze case gaat dus verder dan alleen code en design: we brachten hun verhaal tot leven.
Bij de ontwikkeling van een nieuwe website is het belangrijk om een digitale uitstraling neer te zetten die aansluit op de identiteit van het merk. Je website is namelijk het uithangbord van je bedrijf. Daarom begonnen we dit websitetraject met een brand review van het merk โHappjeโ, waarin we onderzoek doen naar de concurrentie, de doelgroep en naar het merk zelf. We onderzoeken wie de concurrenten zijn, hoe zij zich uiten en hoe het merk Happje zich daarvan af kan zetten. Daarnaast kijken we naar wie de doelgroep is, wat zij willen en hoe je daar als merk op in kan spelen. Ook doen we uitgebreid onderzoek naar het merk zelf: Wat zijn de belangrijkste waarden van het merk, wat is de uiteindelijke visie waar ze aan bij willen dragen en wat maakt ze uniek ten opzichte van de concurrentie?
Het product dat Happje verkoopt, een app met recepten voor babyhapjes, is op zichzelf al uniek. Op dat gebied is er dus nog weinig concurrentie. De grootste concurrentie komt van het alternatief: babyhapjes uit een potje. Hier komt het interessantste gedeelte: Happje overtreft de concurrentie door te focussen op gezondheid en veiligheid. Zelfgemaakte hapjes behouden alle vitaminen en mineralen, en met de ondersteuning van een gecertificeerd kinderdiรซtiste zorgen ze voor 100% veilige en gezonde voeding voor baby’s.
Uit een laddering onderzoek komen โgezondheid en veiligheidโ naar voren als belangrijke eindwaarden voor het merk Happje. Een onderzoek onder de klantenkring van Happje heeft daarnaast bevestigd dat zij โgezondheidโ een belangrijke drijfveer vonden bij het kiezen voor de app van Happje. Met deze bevestiging worden โgezondheid en veiligheidโ belangrijke merkwaarden voor Happje.
De klantenkring van Happje heeft bevestigd dat โgezondheidโ een belangrijke drijfveer was bij het kiezen voor Happje.
Uit een laddering onderzoek komt 'veiligheid' naar voren als belangrijke eindwaarde.
Met deze merkwaarden in gedachten is een visie opgesteld die de basis vormt van de positionering en identiteit van Happje. Dit zie je terug in alle uitingen van het merk, door de nadruk te leggen op de competentie en bekwaamheid van Happje. De app is namelijk niet alleen erg makkelijk, maar ook serieus gezond en goed voor jouw kleintje.
Happje positioneert zich als autoriteit op het gebied van gezondheid in de markt. Daardoor ligt de focus op de merkattributen die Happje onderscheiden als een gezond en veilig alternatief voor potjes of andere online recepten. Een van deze belangrijke onderscheidende attributen is de samenwerking met een gecertificeerd kinderdiรซtiste. Daarnaast wordt een wat serieuzere tone-of-voice gebruikt wanneer het om gezondheid gaat. Happje heeft dus verstand van zaken en neemt gezondheid erg serieus. Aan de andere kant ligt de nadruk in de site ook op de persoonlijke trekjes die het merk heeft. Zo hebben we veel gebruik gemaakt van fotoโs van het gezin en een persoonlijke tone-of-voice op relevante plekken.
Andere unieke attributen, zoals aandacht voor allergieรซn en gegarandeerd veilige recepten, komen naar voren door de hele website, onder andere in de belangrijkste teksten op de website. Door gebruik te maken van woorden als “gezond” en “veilig” wordt Happje’s identiteit benadrukt, zelfs in de microcopy van de site. Deze nieuwe identiteit maakt Happje extra betrouwbaar en geloofwaardig voor ouders.
En natuurlijk is het hebben van een goede site die je merkwaarden en visie ademt een belangrijk merkattribuut. Na de uitgebreide brand review is het dus tijd om de visie en identiteit van Happje tot leven te brengen in de vorm van een indrukwekkende nieuwe website. Deze website is niet alleen visueel aantrekkelijk, maar straalt ook vertrouwen, gezondheid en veiligheid uit in elk detail. De gezonde basis die gezet is door de brand review resulteert in een website om van te smullen!
Dit project is een goed voorbeeld van hoe een nauwe samenwerking met de klant leidt tot een succesvolle website die niet alleen mooi is, maar ook de identiteit en de gezichten achter het merk in de schijnwerpers zet. Zodat de website het juiste verhaal vertelt en aansluit bij de behoeften in de markt.
In een wereld waarin online aanwezigheid cruciaal is, zijn wij er om de online zichtbaarheid van jouw merk tot leven te brengen. Wil je meer weten over ons werk of hoe we jouw merk kunnen helpen?
๐๐โ๐ ๐ฝ๐ฎ๐ฟ๐๐ ๐๐ถ๐บ๐ฒ, ๐๐ฒ ๐ต๐ฒ๐ฏ๐ฏ๐ฒ๐ป...
Het is weer maandag: ๐ธ๐ผ๐ฝ๐ท๐ฒ ๐ธ๐ผ๐ณ๐ณ๐ถ๐ฒ? โ
#koffietijd...
Vandaag is Wesley de headliner van het festival! Gefeliciteerd met je verjaardag, feestbeest!...
Van harte gefeliciteerd, Arno! Als onze โMessi van de codeโ scoor jij altijd een doelpunt...
Bij Buro 3 draait alles op volle toeren en onze succesvolle marketingcampagnes gaan als een...
Welkom Jef! ๐
Als ๐๐ถ๐ด๐ถ๐๐ฎ๐ฎ๐น ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ท๐ฒ๐ฐ๐...
๐ฅ๐ฒ๐ฑ๐ฒ๐ป ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ณ๐ฒ๐ฒ๐๐๐ท๐ฒ! ๐
Al 8...
๐๐๐ง ๐ฉ๐๐๐ซ ๐ฆ๐จ๐จ๐ข๐ ๐ก๐ข๐ ๐ก๐ฅ๐ข๐ ๐ก๐ญ๐ฌ...