Scroll

Merken zijn net mensen. Tenminste, als je het goed aanpakt...

Merkpersoonlijkheid: Wat is het en welke past bij jou? 😎🤓

In eerste instantie zou je het niet meteen zeggen, maar merken hebben heel veel weg van mensen. Of ja, als je het goed aanpakt tenminste wel. Merken zou je met mensen kunnen vergelijken. Elk merk heeft namelijk zijn eigen unieke persoonlijkheid, net zoals mensen dat hebben. Dit concept staat bekend als “merkpersoonlijkheid” of brand personality en het is een cruciaal aspect van marketing en branding. In dit blog lees je alles over merkpersoonlijkheid of brand personality. Wat het is, waarom het precies een belangrijk onderdeel is van je branding en strategie, welke verschillende merkpersoonlijkheden er zijn en welke dan bij jou past. Ook geven we bij iedere merkpersoonlijkheid voorbeelden.

Wat is merkpersoonlijkheid? 🧐

Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige merken je aanspreken alsof ze je beste vriend zijn, terwijl anderen je eerder een formele, zakelijke indruk geven? Het antwoord ligt vaak in de merkpersoonlijkheid. Een merkpersoonlijkheid is de set van menselijke eigenschappen en kenmerken die aan een merk worden toegeschreven en onderdeel zijn van je merkidentiteit. Het staat ook wel bekend als “brand personality” Het is de manier waarop een merk communiceert en zich gedraagt, vergelijkbaar met het gedrag van mensen. Dit is terug te zien in de hele communicatie van een merk. Bijvoorbeeld in het logo, de slogan, je tone-of-voice, maar ook in het kleurgebruik. Hierbij geldt: ‘’Consistency is key!’’ 🔑

Waarom is merkpersoonlijkheid belangrijk? 🔍

Het hebben van duidelijke merkpersoonlijkheid biedt tal van voordelen voor je merk, waaronder:

Klanten zijn meer verbonden 🔗

Het hebben van een sterke merkpersoonlijkheid die aansluit bij de waarden en overtuigingen van je merk is een krachtig middel om klantenbinding te bevorderen. Klantenbinding is het proces waarbij klanten een sterke emotionele band en loyaliteit ontwikkelen naar een merk.

Mensen doen liever zaken met andere mensen dan met bedrijven of organisaties. Het hebben van een goede merkpersoonlijkheid gaat ervoor zorgen dat (potentiële) klanten zich beter kunnen verbinden met het merk. Ze zien namelijk menselijke behoeften en kenmerken terug in een merk.

Iedereen heeft een persoonlijkheid. Een bepaalde persoonlijkheid kan je leuk en grappig vinden, of juist irritant of vervelend. Maar als iemand helemaal geen persoonlijkheid zou hebben, dan zou je die persoon al snel vergeten. Hetzelfde geldt voor merken. Een merkpersoonlijkheid zorgt ervoor dat de klanten waar jij met je persoonlijkheid op richt, beter met je zullen kunnen verbinden en jou onthouden.

Zet je af van concurrentie 🏃

In een competitieve markt is het belangrijk om onderscheidend vermogen te hebben ten opzichte van je concurrenten. Dit kan je doen door middel van een concurrentiematrix op te stellen en te focussen op wat jouw merk uniek maakt. Vervolgens kan je via laddering erachter komen welke merkwaarden bij jouw merk passen. Maar ook merkpersoonlijkheid is een uitstekend hulpmiddel om dit te bereiken. Het maakt je merk namelijk herkenbaar.

Elk merk heeft zijn eigen unieke persoonlijkheid, en deze persoonlijkheid kan fungeren als een onderscheidende factor. Wanneer je merk een duidelijke en herkenbare persoonlijkheid heeft, wordt het gemakkelijker voor consumenten om het te onderscheiden van andere merken in dezelfde categorie. Wanneer je met jouw merk geen sterke persoonlijkheid hebt, dan wordt je al gauw gezien als “13-in-een-dozijn merk”. Met andere woorden, je bent erg makkelijk vergeten en wordt gezien als overbodig.

Neem bijvoorbeeld de motormarkt als voorbeeld. Er zijn veel verschillende partijen die motoren aanbieden. Maar een merk met een sterke merkpersoonlijkheid valt meteen op. Een mooi voorbeeld hiervan is Harley Davidson. Zij stralen de juiste persoonlijkheid voor hun beoogde doelgroep. Je hebt vast wel een beeld voor je van een typische Harley Davidson rijder. Zij zetten zichzelf in de markt als een echt mannelijk, stoer en ruig merk. Dat zorgt ervoor dat deze mensen zich direct aangetrokken voelen tot het merk.

Consistente uitingen 📈

Consistentie is enorm belangrijk in branding. Het betekent dat je merk een uniforme boodschap en uitstraling behoudt over verschillende kanalen en gedurende de tijd. Een duidelijke merkpersoonlijkheid helpt bij het handhaven van deze consistentie.

Een merkpersoonlijkheid biedt een rode draad voor de communicatie van je merk. Het bepaalt je tone-of-voice, stijl en eigenlijk alle uitingen die je doet als merk. Door deze consistentie te handhaven creëer je een herkenbare en vertrouwde

merkervaring voor je klanten. Zo is het voor iedereen duidelijk waar jouw merk voor staat en weten ze wat ze kunnen verwachten van je merk.

Loyalere klanten ♻️

Loyaliteit leidt tot herhaalde aankopen en een hogere levensduurwaarde van klanten. Een sterke merkidentiteit zorgt voor een hogere loyaliteit van je klanten omdat het zorgt voor meer emotionele binding van je klanten en jouw merk. Wanneer klanten zich kunnen identificeren met de waarden, eigenschappen en tonen die een merk uitstraalt, ontstaat er een gevoel van affiniteit en betrokkenheid. Dit zorgt voor een diepere en duurzamere relatie met het merk.

Loyaliteit is een van de meest waardevolle resultaten die je kunt bereiken door middel van een sterke merkpersoonlijkheid. Loyaliteit betekent namelijk dat klanten niet alleen herhaalde aankopen doen bij jouw merk, maar ook bereid zijn om jouw merk aan te bevelen aan anderen. Merkpersoonlijkheid biedt op deze manieren toegevoegde waarde en is dus een onmisbaar onderdeel van de branding van jouw merk.

De vijf verschillende merkpersoonlijkheden:

Er zijn vijf verschillende merkpersoonlijkheden waar je alle merken (die het goed aanpakken) onder kan plaatsen. We leggen ze allemaal uit:

 

Oprechtheid 💛

De oprechte persoonlijkheid past bij merken die vriendelijk en eerlijk over willen komen. Vaak zijn dit merken die mee willen denken en samen willen werken met de klant. Merken met deze persoonlijkheid willen uitstralen dat consumenten hun kunnen zien als vriend en niet als bedrijf. Klanten die eerlijkheid en een persoonlijke aanpak erg waarderen, zullen zich meer aangetrokken voelen tot merken met deze persoonlijkheid. Persoonlijkheidskenmerken van deze merkpersoonlijkheid zijn: Vrolijk, vriendelijk, eerlijk en origineel. Als je deze merkpersoonlijkheid als een karakter uit wil drukken, dan past een karakter als Mickey Mouse of Spongebob goed bij deze merkpersoonlijkheid.

Een voorbeeld van een merk dat deze merkpersoonlijkheid uitoefent is Coolblue. Coolblue doet er alles aan om te laten zien dat ze de klant willen laten lachen. Kijk bijvoorbeeld naar hun slogan: “Alles voor een glimlach”. Ook op social media nemen ze zichzelf niet al te serieus (zie de afbeelding hieronder). Op de website zie je ook veel afbeeldingen waarin je ze een klant echt ziet helpen. De busjes hebben ook een uniek en lollig design. Coolblue laat dus zien dat ze vrolijk en vriendelijk zijn. Kortom, Coolblue is een schoolvoorbeeld van een merk dat de merkpersoonlijkheid “oprechtheid” hanteert.

 

Opwinding 💥

De opwindende persoonlijkheid past bij merken die energie willen opwekken bij de klant. Bij het zien van merken met deze persoonlijkheid moet het hart van de klant sneller gaan kloppen en moet de consument denken: “Wat vet!”. Persoonlijkheidskenmerken die bij deze merkpersoonlijkheid passen zijn: levendig, uniek, gedurfd, trendy en cool.

Een perfect voorbeeld van een merk dat deze persoonlijkheid uitvoert is Red Bull. Dat merk staat voor actie en opwinding. Ze sponsoren veel evenementen die dit ook uitstralen (voetbal, extreme sporten en Formule 1), wat je ook vaak terugziet in de strategie van opwindende merken. Ook maken ze slim gebruik van videomarketing om deze persoonlijkheid uit te drukken. Daarnaast is “Red Bull” een sterke merknaam voor een merk met deze merkpersoonlijkheid, wat hen ook herkenbaar maakt als opwindend merk.

Voorbeeld merkpersoonlijkheid opwinding

 

Bekwaamheid 💡

De bekwame merkpersoonlijkheid past bij merken die competent en betrouwbaar zijn. Merken met deze merkpersoonlijkheid stralen vertrouwen en zekerheid uit. Dit zijn merken waar je op kan bouwen. Vaak straalt de marktleider in de sector deze persoonlijkheid uit. Deze persoonlijkheid zorgt ervoor dat klanten die zekerheid willen, zich meer aangetrokken voelen tot jouw merk. Enkele persoonlijkheidskenmerken die bij deze merkpersoonlijkheid passen zijn: vertrouwen, zekerheid, intelligentie, technisch, zakelijk en succesvol.

Een mooi voorbeeld van een merk dat de bekwame merkpersoonlijkheid uitvoert is Volvo. Dit merk speelt de rol van een betrouwbaar automerk. Koop je een Volvo? Dan weet je dat je erop kan vertrouwen dat je iets fatsoenlijks krijgt. In de communicatie noemen ze daarom ook vaak dat ze focussen op veiligheid en duurzaamheid. Deze merkpersoonlijkheid lijkt voor de hand liggend, maar dat maakt het juist extra lastig om het zo goed uit te voeren dat je je daarom onderscheid van je concurrenten.

Voorbeeld merkpersoonlijkheid bekwaamheid

 

Verfijning 💎

De verfijnde persoonlijkheid past bij merken die luxe en exclusiviteit willen uitstralen. Merken met deze persoonlijkheid zijn van hoge klasse en willen dat ook laten weten. Dit betekent niet per se dat de merken ook heel duur moeten zijn (denk aan Zara), maar vaak zijn merken met deze persoonlijkheid wel luxe producten. Mensen vinden het vaak niet erg om met een merk met deze persoonlijkheid geassocieerd te worden en vaak lopen mensen er zelfs een beetje mee te koop. Eigenschappen van een verfijnd merk zijn: High-class, aantrekkelijk, charmant en glamorous.

Een voorbeeld van een merk dat zich wil positioneren als een verfijnd merk is Rolex. Rolex maakt bewust associaties met dingen die als verfijnd worden gezien zoals jachten, tennis, luchtvaart en duiken. Daarnaast communiceert het heel trots dat het Zwitserse luxehorloges zijn. Sommige landen worden ook geassocieerd met verfijning of juist niet en mensen hebben het idee dat alles wat in Zwitserland gemaakt is, goed is.

Voorbeeld merkpersoonlijkheid verfijning

 

Robuustheid 🏕️

De robuuste persoonlijkheid past bij merken die stoer en ruig zijn. Vaak worden deze merken ook als mannelijk gezien. Dit zijn merken die graag de grens opzoeken. Merken met deze persoonlijkheid worden ook gezien als avontuurlijkheid en vrijheid. Eigenschappen die kenmerkend zijn voor robuuste merken zijn: mannelijk, stoer, ruig en outdoorsy.

Een voorbeeld van een merk dat robuustheid uit wil stralen is Harley-Davidson. Je hebt waarschijnlijk meteen een beeld in je gedachten van een Harley Davidson rijder. Harley-Davidson bereikt precies de juiste doelgroep met de communicatie die ze uitvoeren en er is geen enkel ander merk in die industrie die het beter zou kunnen doen. Ze focussen met al hun uitingen op de stoere, mannelijke karaktereigenschappen die Harley-Davidson heeft.

Voorbeeld merkpersoonlijkheid robuustheid

Merkpersoonlijkheid: voorbeeld uit de praktijk

Hierboven zijn al een aantal voorbeelden genoemd, maar we gaan er nog eentje uitlichten om duidelijk te maken dat een merkpersoonlijkheid niet alleen een kwestie is van wat tekstjes veranderen op de website. Je moet, met al de uitingen die je met je merk doet, een bepaalde merkpersoonlijkheid ademen. Alles moet dus op elkaar aansluiten om het duidelijk te maken aan de klant. We nemen Disney als voorbeeld:

Onder welke merkpersoonlijkheid zou Disney vallen? Niet zo’n lastige keuze toch? Dat is omdat Disney de persoonlijkheid “oprechtheid” ademt in alles wat ze doen. Een belangrijk kenmerk van deze merkpersoonlijkheid is dat zo’n merk familie-georiënteerd is. Disney omarmt dit helemaal. Ze focussen op ervaringen die je met het hele gezin kunt doen. Ze staan bekend om hun familie vriendelijke films. Ook hebben we pretparken die leuk zijn voor mensen van iedere leeftijd. Hun mascotte, Mickey Mouse, heeft ook een oprechte persoonlijkheid.

Kortom, een persoonlijkheid moet je laten zien in alles wat je doet. In iedere indruk die een (potentiële) klant van je kan krijgen, moet de persoonlijkheid duidelijk worden.

Welke merkpersoonlijkheid past bij jouw merk?

Wat is nou de goede merkpersoonlijkheid voor jouw merk? Om te weten welke persoonlijkheid bij jouw merk past is onderzoek nodig. De eerste stap is weten welke merkpersoonlijkheden er zijn. Nu je dat weet is het tijd om grondig onderzoek te doen binnen jouw bedrijf. Hoe zit het bedrijf in elkaar? Hoe zien klanten het bedrijf? Hoe zien de medewerkers het bedrijf? En als belangrijkste, is dat wat jij met je merk wilt uitstralen.

Het is dus belangrijk dat je goed nagaat waar jij op wilt focussen met je merk en hoe je dat wilt uitstralen. Wij begrijpen dat dit een moeilijke keuze kan zijn waar wij je graag bij helpen. Met een gesprek over de branding en strategie van jouw merk zet je de eerste stap naar een sterk merk met een goede positionering en een passende identiteit. Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.