Heb je een vraag? Stuur ons een berichtje en we reageren zo snel mogelijk :) x

Scroll

Straal het juiste gevoel uit met de juiste kleur!

Kleuren in marketing en hun betekenis ๐ŸŒˆ

In de kleurrijke wereld van marketing spelen kleuren een belangrijke rol in het overbrengen van de juiste boodschap. Mensen vellen binnen 90 seconden na de eerste indruk een oordeel over een merk. Dit oordeel wordt voor een groot deel ook gebaseerd op kleur. Het is dus erg belangrijk welke kleuren je kiest. Deze keuze gaat verder dan het kiezen van โ€˜alleen maar je lievelingskleurโ€™. Bepaalde kleuren roepen bepaalde emoties en associaties op en hebben bepaalde betekenissen. Het kiezen van de juiste kleur is dus erg afhankelijk van de boodschap die je over wilt brengen. Mensen hebben namelijk een voorkeur voor merken waarbij de kleuren die ze gebruiken aansluiten op de visie. Kleuren zijn dus een belangrijk onderdeel van je branding en strategie.

Laten we kijken naar een van de belangrijkste uitingen in je marketing: kleuren. In dit blog lees je alles over de betekenis van de verschillende kleuren en in onderstaande tabel vind je een handig overzicht.

Marketing kleuren

Betekenis kleur rood

De kleur rood staat voor energie en opwinding. Rood is een krachtige kleur, waarmee je dus een sterke indruk achterlaat. Het wordt vaak gebruikt door merken die energie willen opwekken. Rood laat je merk opvallen en laat duidelijk zien dat je vastberaden, moedig en energiek bent. Maar de kleur rood heeft nog een andere betekenis. Rood wordt namelijk vaak geassocieerd met liefde, passie en romantiek. Daarnaast wordt de kleur rood veel gebruikt in call-to-action knoppen omdat deze opvallende kleur snel de aandacht trekt en goed opvalt. Daarom zijn veel ‘actie’ reclames in het rood. Maar de betekenis van rood kan ook negatieve associaties opwekken. Zo kunnen merken die deze kleur veel gebruiken als dominant en zelfs een beetje agressief ervaren worden.

Bekende merken die rood gebruiken

Warme kleuren, met name rood, wekken dus energie op. Red Bull is een perfect voorbeeld van een merk dat energie wil uitstralen. Zo sponsoren ze veel evenementen met (extreme) sporten. De rode kleur past daarom ook goed bij de emotie die Red Bull wil opwekken.

Een ander voorbeeld van een merk dat de kleur rood toepast is Tesla. Het merk van Elon Musk staat erom bekend dat ze innovatief zijn en risico’s durven te nemen, net als de kleur rood. Daarnaast geeft de rode kleur het merk een sportieve en dynamische uitstraling, wat goed past bij de auto’s die Tesla uitbrengt.

Verder gebruiken merken als Kruidvat en HEMA een rood blok in hun logo. Dit heeft veel vergelijkingen met een typisch ‘sale’ teken, en dat is niet per ongeluk. Door dit na te bootsen krijgen klanten onbewust de indruk dat het merk veel acties hanteert en dus goedkoop is.

Betekenis kleur blauw

Blauw is een van de meest koele kleuren. Dit zorgt ervoor dat deze kleur zo’n beetje het tegenovergestelde effect heeft van warme kleuren zoals rood. De kleur blauw straalt namelijk betrouwbaarheid en zekerheid uit. Merken die deze kleur gebruiken willen hun expertise en kundigheid laten zien. Vaak zie je dat merken die de kleur blauw gebruiken een professionele en ervaren uitstraling hebben en vaak zakelijk zijn. Daarom is een valkuil van het gebruik van blauw dat je merk kil en afstandelijk overkomt. Maar voor sommige merken is zakelijk zijn en betrouwbaar overkomen precies wat ze willen uitstralen. Is dit iets wat bij jouw merk past? Dan is het gebruik van blauw in je branding wellicht een slimme zet.

Bekende merken die blauw gebruiken

Blauw staat dus voor en vertrouwen. Merken zoals ASML, KLM en Oral-B gebruiken bewust deze kleur. ASML en KLM zijn beide grote partijen waar je op kunt bouwen. Dat is een van de sterke punten van deze merken en dat willen ze dat ook duidelijk maken.

Oral-B is een goed voorbeeld van een merk dat zekerheid wil uitstralen. Ze geven ook altijd de bevestiging dat tandartsen ook voor Oral-B kiezen. Blauw is voor hen dus een passende kleur.

LinkedIn is een app die social media zakelijk maakt. Zakelijkheid is ook het beste uit te stralen door de kleur blauw te gebruiken.

Betekenis kleur geel

De kleur geel staat voor optimisme en geluk. Geel geeft een gevoel van eenvoud en speelsheid aan de uitstraling van het merk dat deze kleur gebruikt. Merken die geel gebruiken willen enthousiasme opwekken en mensen opvrolijken. Dit zijn vaak merken die oprechtheid willen uitstralen en die echt gezien willen worden als ‘vriend’ van de klant in plaats van gewoon een bedrijf. Een perfect voorbeeld is het welbekende tekenfilmpersonage Spongebob. Dat is natuurlijk een extreem voorbeeld van iemand die altijd vrolijk en enthousiast is. Wil je dus met je bedrijf vrolijkheid uitstralen? Dan is het opnemen van geel in je kleurgebruik het overwegen waard.

Bekende merken die de kleur geel gebruiken

Geel staat dus voor vrolijkheid en plezier. Het is een redelijk warme kleur en het straalt energie uit. In de praktijk zie je dus ook dat geel vaak gebruikt wordt door merken die niet als al te serieus gezien willen willen worden.

McDonald’s gebruikt nu de bekende gele ‘M’ veelal met groen en rood als complementaire kleuren. Voorheen was dit eigenlijk alleen maar rood. Een leuk feitje is dat de kleurencombinatie rood en geel eetlust opwekt. Perfect dus voor een fastfood restaurant. Daarnaast staan ze natuurlijk voor plezier, vrolijkheid en willen ze bovenal mensen een ‘Happy Meal’ bezorgen.

Een ander goed voorbeeld is Intertoys, die in hun kleurkeuze ook hebben gekozen voor geel, wat logischerwijs een populaire kleur is in de speelgoed branche. De producten die je in deze branche verkoopt staan natuurlijk op zichzelf al voor plezier.

Betekenis kleur paars

Met de kleur paars straal je onbereikbaarheid uit. Dat klinkt negatief, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. De kleur paars is vanuit vroeger al sterk verbonden met het ‘koninklijke’. Daarom wordt paars nog steeds geassocieerd met luxe, rijkdom en wijsheid. Wanneer je luxe producten verkoopt, en dit wil uitstralen, dan kan het dus slim zijn om de kleur paars te gebruiken. Paars voegt elegantie toe aan je merk. Daarnaast wordt paars ook vaak gebruikt als de kleur die staat voor creativiteit, spiritualiteit en magie. Zijn dit dus belangrijke merkwaarden voor jouw bedrijf? Dan kan paars een goede kleur zijn voor jouw huisstijl.

Bekende merken die de kleur paars gebruiken

Er zijn weinig merken die de kleur paars gebruiken. Dat geeft de merken die wรฉl deze kleur gebruiken een voordeel. Ze zijn uniek! Je ziet de paarse kleur terugkomen bij bijvoorbeeld Taco Bell. Hiermee willen ze uitstralen dat ze niet ‘zomaar een fastfood restaurant’ zijn die burgers en friet verkopen.

Verder zie je deze kleur terug bij merken zoals Fontys en Hallmark, waarbij creativiteit en fantasie belangrijk zijn. Fontys geeft natuurlijk opleidingen, waarbij ze een gevoel willen creรซren dat de mogelijkheden met zo’n opleiding oneindig zijn. Het zet mensen aan het dromen en geeft de fantasie de ruimte. Wie weet hoe ver je het nog kan schoppen na het volgen van zo’n opleiding? Hallmark verkoopt kaarten en wil een beetje hetzelfde gevoel geven. Je kunt je creativiteit de vrije loop geven en zelf bedenken wat voor kaart je geeft. Daarnaast willen ze het gevoel wekken dat het magisch kan zijn om zo een speciaal cadeautje te krijgen.

Betekenis kleur groen

Van alle kleuren is groen waarschijnlijk het meest een open deur, maar die trappen we graag in. Waar denk je aan bij de kleur groen? Precies. Gezondheid en duurzaamheid. Het is een kleur die veel voorkomt in de natuur en daarom geeft het mensen gelijk een gevoel van gezondheid en kalmte. Groen zorgt dus voor rust bij mensen. Daarnaast heeft deze kleur een sterke associatie met het milieu en in het bijzonder duurzaamheid. Bijna alle keurmerken die iets met gezondheid of duurzaamheid hebben te maken, gebruiken de kleur groen. Wanneer duurzaamheid belangrijk is voor je merk en je wilt dit uitstralen, dan is groen een voor de hand liggende (en waarschijnlijk de goede) keuze. Wanneer je een donkerdere variant van de kleur groen gebruikt, dan geeft het meer een robuust en stoer gevoel.

Bekende merken die de kleur groen gebruiken

Je ziet de kleur groen terug bij merken die gezondheid willen uitstralen. Goede voorbeelden hiervan zijn Plus, Subway en Hello Fresh. Plus staat voor goed eten en gezond eten. Net zoals Subway, die vergeleken met andere fastfood restaurants gezond eten verkopen, of in ieder geval, ze willen mensen dat gevoel geven. Hello Fresh heeft ook al propositie dat ze gezonde maaltijden gemakkelijk maken voor iedereen.

Bij al deze merken is gezondheid dus een belangrijke merkwaarde. Daarnaast gebruikt ook Land Rover groen in hun branding. Hiermee willen ze uitstralen dat ze buiten in de natuur goed presteren. Dat is de sterke kant van hun auto’s. Zoals eerder gezegd, zie je dat ze gaan voor de stoerdere donkergroene kleur.

Betekenis kleur oranje

De kleur oranje brengt verschillende associaties met zich mee. De oranje kleur draagt bij aan een gevoel van vriendschap creรซren. Oranje staat voor vriendelijkheid, positiviteit en humor. Het is een combinatie van rood en geel en valt in dit opzicht een beetje in het midden. Merken die de kleur oranje gebruiken zijn vaak merken die een accent willen leggen op de niet-serieuze en jeugdige kant van hun merk. Dit kunnen negatieve associaties zijn voor je merk, wanneer je juist wรฉl serieus over wilt komen. Daarnaast is de kleur oranje natuurlijk onlosmakelijk verbonden met Nederland en de cultuur.

Bekende merken die de kleur oranje gebruiken

Oranje wordt gebruikt door merken die zichzelf niet al te serieus nemen, zoals Mora en Coolblue. Denk maar eens na over de reclames die je ziet van deze merken. Die hebben allemaal niet echt een serieuze toon.

Een ander voorbeeld van een merk waar de kleur oranje goed bij past is Nickelodeon. Nickelodeon wil natuurlijk de nadruk leggen op hun jeugdige kant, want daar zit hun doelgroep. Ze gebruiken geen serieuze toon en willen vooral energie opwekken en leuk gevonden worden door hun doelgroep.

Basic-Fit is een goed voorbeeld van een merk dat zich positioneert als de allemansvriend. Ze willen fitness zo toegankelijk mogelijk maken en iedereen te vriend hebben. Oranje is een kleur die daar goed bij past.

Tot slot, wordt oranje vaak gebruikt door merken die de nadruk willen leggen op hoe โ€˜Nederlandsโ€™ ze wel niet zijn. Bedrijven als Postnl maken hier dan ook gebruik van.

Betekenis kleur roze

Roze is een kleur die vaak wordt gezien als het ‘lieve’ zusje van rood. Net als rood wordt roze vaak geassocieerd met romantiek, passie en liefde. Dat is zowel de liefde voor een ander, als de liefde voor jezelf. Vaak zie je dat merken die zelfverzorging belangrijk vinden deze kleur gebruiken. Rood staat meer voor actie en energie. Dat is waar roze afwijkt. Roze staat meer voor zachtheid en tederheid. Het geeft dus een onschuldig gevoel. Toch is roze een felle kleur die vrolijk aanvoelt en een gevoel van speelsheid geeft. Onze hersenen zien deze kleur over het algemeen als โ€˜vrouwelijke kleurโ€™. Tot slot, kan roze voor sommige merken negatieve associaties met zich meebrengen. Wanneer je een heel stoere doelgroep hebt, is het doorgaans niet slim om roze te gebruiken.

Bekende merken die de kleur roze gebruiken

Het is niet meer helemaal van deze tijd: maar toch zie je vaak dat merken met een vrouwelijke doelgroep de kleur roze gebruiken. Merken zoals Barbie en ICI PARIS XL hebben een grotendeels vrouwelijke doelgroep en gebruiken deze kleur. ICI PARIS XL straalt passie uit, wat zich goed uitdrukt via deze kleur.

Zoals gezegd staat roze voor zelfverzorging. Een voorbeeld van een merk dat daarop inspeelt is DA. Bij deze drogist is persoonlijke verzorging erg belangrijk en dat stralen ze goed uit door hun huisstijl en kleurgebruik.

Betekenis kleur bruin

De kleur bruin straalt authenticiteit uit. Wanneer een merk de kleur bruin gebruikt, dan komt het meer traditioneel en ervaren over. Het wordt vaak gelinkt met geschiedenis en ervaring, wat voor sommige merken een hele goede match kan zijn. Voor anderen zijn dit meer negatieve associaties, omdat het merk er saai door kan lijken. Daarnaast is de kleur bruin landelijk en robuust. Bruin wordt daarom vaak gebruikt door merken die willen uitstralen dat ze outdoors en robuust zijn. Bruin is een kleur die veel in de natuur voorkomt. Daarom is deze link al snel gelegd.
Bruin is dus een niet veel gebruikte kleur, maar het is voor veel merken ook geen goede fit. Over het algemeen is bruin gewoon niet zo’n aantrekkelijke kleur en daarom wordt het weinig gebruikt in logo’s, maar meer in de overige branding van merken. Bruin wordt wel veel gebruikt bij merken die chocoladeproducten verkopen.

Bekende merken die de kleur bruin gebruiken

Een goed voorbeeld van een merk dat de kleur bruin hanteert is Magnum. Dit merk gebruikt het in combinatie met goud, waardoor het saaie karakter van bruin minder geaccentueerd wordt. Magnum heeft een heel klassieke en luxe uitstraling en de kleur bruin past daar perfect bij. Daarom gebruiken ze het heel veel, zonder dat het echt opvalt. Daarnaast zit in hun producten ook weer chocolade, wat je veel ziet bij merken die bruin gebruiken. Andere voorbeelden hiervan zijn Dove en M&M’s.

Een merk dat bruin gebruikt, maar geen chocolade verkoopt, is UPS. Door de bruine kleuren die ze gebruiken, geven ze een heel klassieke en betrouwbare uitstraling, wat goed past bij de branche waarin ze werken.

Een ander goed voorbeeld van het gebruik van bruin is Timberland. Bij hen zie je dat ze bruin niet in het logo gebruiken, maar toch denk je bij Timberland meteen aan een specifieke kleur bruin die ze gebruiken voor hun schoenen. Dat sluit naadloos aan op hun branding die focust op het outdoor gevoel.

Betekenis kleur zwart

De vraag of zwart รผberhaupt een kleur is, slaan we hier even over. Dat is iets voor een andere keer ๐Ÿ˜…. In deze blog beschouwen we het even wรฉl als kleur, want het wordt veel gebruikt door merken. Met zwart maak je je merk mysterieus. Het staat voor het onbekende en dat geeft het een geheimzinnige uitstraling. Daarnaast zorgt het gebruik van zwart voor een dominant en krachtig gevoel. En dat is te verklaren: wanneer je een bepaalde kleur donkerder maakt, dan wordt deze vaak meteen krachtiger. Zo kun je een bepaalde basiskleur dus een ander gevoel meegeven door meer zwart te gebruiken. Maar ook zwart heeft wat negatieve associaties. Vaak wordt deze kleur geassocieerd met de dood en rouw. Daarnaast kan zwart heel formeel overkomen. Dit ligt vooral aan de balans.

Bekende merken die zwart gebruiken

Door een zwart logo te gebruiken straalt men autoriteit uit. Je komt krachtig en dominant over en daarom zie je dat veel grote merken dit hanteren. Je ziet deze kleur veel terug bij luxe producten. Een luxe product wil vaak een bepaald gevoel van mysterie opwekken. Mensen moeten denken: “Waarom leggen mensen zo veel geld neer voor een merk?”. Door zwart te gebruiken geef je je merk een stijlvolle uitstraling en voeg je een vleugje elegantie toe. Daarom zie je het veel bij duurdere parfum- en kledingmerken, zoals Boss, Gucci en Chanel.

Betekenis kleur wit

De ‘kleur’ wit is een lastiger verhaal. Er zijn weinig merken die wit echt als hun hoofdkleur gebruiken. Deze kleur moet namelijk altijd op een achtergrond staan met een andere kleur en vaak is de achtergrondkleur juist wit. Maar dat wil niet zeggen dat de kleur wit geen betekenis heeft of dat je deze niet goed kunt toepassen. Wit geeft namelijk een minimalistisch gevoel, wat past bij zuiverheid en netheid. Met een witte verpakking om je product, geef je de klant een gevoel van eenvoud en zuiverheid. Daarom zie het veel terug wanneer je door de cosmetica gang loopt in de supermarkt of drogist. Daarnaast geeft wit een gevoel van reinheid en perfectie. Daarom zijn klassieke trouwjurken wit en zie je wit veel terug in bijvoorbeeld een afbeelding van de hemel of een god.

Welke kleur past het best bij jouw merk?

Om te weten welke kleur het beste bij jouw merk past is wat voorwerk nodig. Na het lezen van dit blog krijg je een goed idee van wat specifieke kleuren betekenen. Voordat je een keuze maakt is het belangrijk jezelf een paar vragen te stellen. Een belangrijke vraag is: “Waar wil je voor staan met je merk?”. Dus wat wil je eigenlijk uitstralen met je merk en welke associaties wil je juist uit de weg gaan?

Kijk bij het kiezen van kleuren dus goed naar je merkwaarden, merkpositionering, merkpersoonlijkheid en je hele branding. Op basis daarvan kun je een bewuste keuze maken voor รฉรฉn of meerdere kleuren.

Dit zijn vragen waar wij je graag bij helpen. We gaan samen op zoek naar waar jij met je merk voor staat of moet gaan staan. Klinkt dit interessant? Neem dan zeker even contact op! โฌ‡๏ธ

Peter Leenen

Projectmanager & online marketeer