Geschreven door Daan Verber
Wat is Google Tag Manager en hoe stel ik het in?
Ontdek hoe Google Tag Manager je helpt met het eenvoudig beheren van tags en code snippets op je website.
Scroll
We willen honderdduizenden websitebezoekers, want meer bezoekers is meer succes toch? Maar, wat als je niet de juiste bezoekers genereert? Honderdduizend bezoekers kunnen net zo goed converteren als twintig bezoekers, wanneer deze twintig bezoekers allemaal een doel voltooien. Het draait dus om het juiste verkeer, verkeer dat converteert. Door je focus te verleggen naar long tail zoekwoorden zul je gevonden worden op zoekwoorden met een betere zoekintentie. De energie die je hierin investeert, levert het misschien wel op en dat is motiverend om je activiteiten rondom het schrijven en publiceren van content uit te breiden. In dit artikel vertel ik waarom long tail zoekwoorden interessant voor je kunnen zijn en daarnaast help ik je op weg zodat je gemakkelijk long tail woorden kunt vinden.
Waar we het over gaan hebben:
In de online marketingwereld spreken ze van long tail en short tail zoekwoorden. Op welke zoekwoorden focus je en welke juist niet? Bij het in kaart brengen van relevante zoekwoorden voor je website krijg je te maken met deze vraag. In onderstaande afbeelding zie je het verschil tussen short- en long-tail woorden.
Short tail zoekwoorden zijn generieke zoekwoorden die door veel mensen worden gebruikt op Google. Over het algemeen zijn de maandelijkse zoekvolumes van deze zoekwoorden erg hoog. Het woord omschrijft bijvoorbeeld een breed onderwerp zoals:
Algemene zoekwoorden worden bedoeld of onbedoeld op honderdduizenden websites gebruikt waardoor miljoenen verschillende webpagina’s getriggerd worden bij het intypen van een zoekopdracht op Google. In theorie kunnen al deze pagina’s naar voren komen in de zoekresultaten. Hoog scoren op zo’n zoekwoord is vaak niet gemakkelijk doordat je concurreert met al deze websites en vaak zijn deze topposities weggelegd voor autoritaire websites zoals Bol.com, Marktplaats etc. of grote spelers in een bepaalde niche. Toch wil je als bedrijf voldoende bezoekers trekken zodat je online succes kunt behalen. Een contentstrategie met focus op long tail zoekwoorden is voor deze partijen een goede strategie.
Long tail zoekwoorden bestaan uit een combinatie van verschillende woorden. Deze woorden zijn specifiek van aard en daardoor komt de combinatie zoekwoorden minder vaak voor op webpagina’s van websites. De posities op Google verdeel je met minder verschillende websites. Het is dus gemakkelijker om hoog te scoren op deze zoekwoorden. Voorbeelden van long tail zoekwoorden zijn: “wat zijn longtail zoekwoorden” of “blauwe opblaaskrokodil kopen”.
Long tail woorden zijn specifiek en hebben hierdoor een betere intentie. Een contentstrategie gericht op deze zoekwoorden heeft voor een bedrijf meerdere voordelen aangezien je makkelijker kunt scoren op long tail vergeleken met generieke zoekwoorden. Daarnaast zorgt een betere intentie voor een hoger conversiepercentage. Tot slot kunnen pagina’s gericht op long tail bijdragen aan een geoptimaliseerde linkstructuur. Vanaf de onderste laag link je naar een money pagina’s op de website die je hoger wil laten scoren. Via linkjuice, die opgebouwd wordt door een scorende pagina op Google, versterk je de bovenliggende money pagina. Dit is een gevorderde SEO strategie de we binnen Buro 3 de SEO content piramide noemen.
Alle voordelen van long tail zoekwoorden op een rij:
Nu je meer weet over long tail zoekwoorden is het tijd om een nieuw tabblad te openen en interessante zoekwoorden voor je branche te onderzoeken. Met onderstaande tips moet het zeker lukken.
Bij het intypen van een zoekopdracht in de zoekbalk van Google worden alternatieven weergegeven. Het algoritme van Google laat deze suggesties zien omdat deze zoekwoorden geregeld worden gebruikt door de zoeker.
Onderaan de pagina van Google zie je een lijst met zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Je kunt deze lijst ook opnemen in het zoekwoordenonderzoek.
De gratis versie van Keywordtool.io is voldoende om binnen no-time honderden verschillende long tail zoekwoorden te vinden. Je typt een generiek zoekwoord in en met slechts één klik genereer je een lijst met long tail woorden. Specifieke data zoals volumes, cpcs zijn helaas niet te achterhalen. Neem relevante woorden op in je lijst. In een later stadium kun je de volumes achterhalen middels de zoekwoordplanner van Google Ads.
Answer the public is ideaal voor het achterhalen van veelgestelde vragen. Deze vragen kun je vervolgens meenemen in een blogpost of gebruiken voor een specifieke blog.
In bezit van (of toegang tot) een Google Ads account? De zoekwoordplanner is een gratis tool van Google en geeft suggesties voor zoekwoorden op basis van een ingetypt zoekwoord. Je krijgt direct een overzicht erbij met geschatte zoekvolumes. Je kunt vrij snel achterhalen of een bepaald long tail zoekwoord interessant is om op te nemen in je SEO contentstrategie.
Als online marketingbureau vinden we het tof dat je interesse hebt in zoekmachine optimalisatie. We moedigen dit dan ook zeker aan. Mocht je er toch niet uitkomen of wil je een keer sparren met een SEO specialist. Neem dan contact op met Paul. Wil je meer leren over SEO, bekijk dan zeker eens onze uitgebreide SEO cursus.