Al 8 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is een steeds belangrijker onderdeel van de SEO strategie van een onderneming met een fysieke locatie. Dit komt omdat steeds meer zoekopdrachten een lokale zoekintentie hebben en dat Google de locatiegegevens gebruikt bij het tonen van relevante zoekopdrachten. Het gaat hierbij om zowel lokale zoekopdrachten als ‘online marketing bureau Deurne’ als ‘online marketing bureau in de buurt’. En vergeet niet de zoekopdrachten op mobiele apparaten waarbij de huidige locatie wordt meegenomen in het vergaren van zoekresultaten. Maar wat is lokale SEO precies?

Als je al wat weet over SEO, dan zal de naam van de strategie lokale SEO je misschien al wat vertellen over het doel van de strategie. Het doel van SEO is om jouw website beter vindbaar te maken op Google. Bij lokale SEO ben je juist bezig om de online vindbaarheid van jouw onderneming in de buurt te verbeteren. Je bereikt dus meer bezoekers en klanten door gebruik te maken van lokale zoekmachine optimalisatie.

Wat levert lokale SEO mijn onderneming op?

Stel, jij gaat verhuizen naar een nieuwe stad, bijvoorbeeld van Amsterdam naar Eindhoven. En in plaats van je meubels allemaal mee te verhuizen, wil je nieuwe meubels kopen. De kans is dan groot dat je in Google zoekt naar een meubelzaak in Eindhoven. Google laat dan alle meubelzaken in Eindhoven en omstreken zien. En als ondernemer van een meubelzaak in Eindhoven, wil je natuurlijk dat jij gevonden wordt wanneer iemand er naar zoekt. Wanneer lokale SEO onderdeel is van jouw strategie, vergroot je de kans dat jouw website in de top van de zoekresultaten verschijnt en dat men op jouw website terecht komt. Daarnaast zijn mensen vaak gerichter op zoek wanneer ze lokale zoekopdrachten invoeren bij Google. Dus het zal uiteindelijk dus ook leiden tot meer conversies.

Hopelijk heb je nu een beter beeld van wat lokale SEO precies inhoudt en wat het jouw onderneming kan opleveren. Als dit zo is, is het tijd om te kijken naar hoe je de strategie lokale SEO gaat inzetten. Heb je nog vragen over lokale SEO of weet je al dat je lokale SEO in wilt gaan zetten? Dan kan je altijd contact met ons opnemen, wij vertellen je graag alles over lokale SEO of sparren met je over hoe je de strategie moet inzetten.

Lokale SEO strategie inzetten

Als je lokale SEO wilt gaan inzetten om je lokale vindbaarheid te verhogen, zal je eerst moeten kijken naar je algehele SEO strategie. Een SEO strategie kan je opsplitsen in drie aspecten: ​​techniek, content en autoriteit. Het aspect techniek is het fundament van je website, dit gaat over de manier waarop je website is opgebouwd, of er geen 404 pagina’s zijn maar ook over de snelheid van je website. Het optimaliseren van de techniek levert voor de algehele SEO techniek veel op, dus ook voor je lokale SEO strategie. De andere twee aspecten kun je specifiek inzetten voor lokale SEO, hoe? Wij leggen je het uit.

 

Hoe optimaliseer ik mijn content voor lokale SEO?

Het optimaliseren van je content is een belangrijk aspect binnen SEO, maar ook zeker bij lokale SEO. Een goede cornerstone pagina kan er namelijk voor zorgen dat je snel een goede positie binnen Google krijgt op lokale zoektermen. Maar een goede cornerstone pagina schrijven is zo makkelijk nog niet, anders zou iedereen het zo kunnen doen.

Voordat er gekeken kan worden naar de punten waar je op moet letten bij het optimaliseren van de content, zal er een zoekwoorden onderzoek moeten plaatsvinden. Kijk in het zoekwoorden onderzoek naar de belangrijkste zoekwoorden in combinatie met de stad of dorp waar je gevestigd bent. Maar vergeet ook niet om hier dieper in te duiken. Kijk naar synoniemen van zowel het zoekwoord als de stadsnaam. Heb je duidelijk in beeld op welke zoekwoorden jij je gaat richten binnen je lokale SEO strategie? Dan kunnen we kijken naar de punten waar je op moet letten.

Wij hebben daarom enkele punten op een rijtje gezet waar je op moet letten wanneer jij je content gaat optimaliseren voor lokale SEO:

De titel van je pagina

De titel van je cornerstone pagina is een belangrijk onderdeel van je pagina, het geeft namelijk meteen aan waar de pagina om gaat. Zorg er dus voor dat je belangrijkste zoekwoord in de paginatitel zit. Het zou zonde zijn als deze hier niet in naar voren komt en dat je daardoor net niet in de top komt bij de zoekopdrachten.

De subkoppen op je pagina

Naast dat je het zoekwoord terug moet laten komen in de titel van de pagina, zal je deze ook terug moeten laten komen in de koppen, oftewel in de H2’s en H3’s. Let wel op dat je de koppen natuurlijk geplaatst zijn en dat het ten goede komt voor de content. Zorg er daarnaast ook voor dat je hierin synoniemen voor gebruikt en geen dubbele koppen gebruikt.

Unieke content creëren

Nu je weet hoe je de titel en koppen in moet zetten voor de lokale SEO strategie, is het tijd om te kijken naar de content van de cornerstone pagina. Om de kans op een zo hoog mogelijke ranking te vergroten, moet je unieke content schrijven voor op de pagina. Maar juist hier ligt vaak een grote uitdaging voor ondernemingen. De content moet interessant, informatief en voornamelijk relevant zijn. Op het moment dat de content niet interessant en relevant is, zullen bezoekers van de pagina de website snel verlaten wat vervolgens weer negatieve gevolgen heeft voor de ranking. Net zoals bij de titel en de koppen moet je bij de content ervoor zorgen dat de zoekwoorden hierin terugkomen, maar dit moet wel op een natuurlijke manier gebeuren. Google beloont pagina’s die goed leesbaar en relevant zijn beter dan pagina’s die enkel het zoekwoord veel terug laten komen. Dus schrijf de content voor de klant en niet voor Google.

Het publiceren van de pagina

Je hebt de cornerstone pagina geschreven en gecontroleerd en je weet zeker dat het de juiste titels, koppen en content bevat om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren. Dan is het tijd om de pagina daadwerkelijk aan te maken en te publiceren. Maar ook bij het maken en publiceren van de lokale SEO pagina zijn er nog een aantal punten waar je op moet letten om de kans op een hoge ranking en dus je lokale vindbaarheid te vergroten. Wij hebben ze even kort op een rijtje gezet:

  • Een goede URL. Gebruik de belangrijkste zoekterm in de URL, dus bijvoorbeeld /meubelzaak-eindhoven.
  • Een goede meta titel. Een meta titel is een belangrijke ranking factor voor Google, zorg er hier dus ook voor dat de belangrijkste zoekterm naar voren komt. Maar vergeet ook zeker niet je bedrijfsnaam toe te voegen, dit helpt ook weer bij je merkbekendheid.
  • Een goede meta omschrijving. Een goede meta omschrijving heeft niet direct invloed op de ranking binnen Google, maar het kan er wel voor zorgen dat mensen op jouw link klikken wat de Click Through Rate (CTR) verbeterd. En hoe hoger de CTR is, hoe relevanter Google jouw website acht wat weer invloed heeft op de ranking.

Hoe verbeter ik de autoriteit van mijn website voor lokale vindbaarheid?

Nu je met het optimaliseren van je techniek en content twee van de drie aspecten hebt aangepakt, is het tijd voor het derde aspect: de autoriteit van je website en pagina. Wanneer we spreken over de autoriteit van je website gaat het voornamelijk om het aantal en de kwaliteit van backlinks die jouw website ontvangt. Ontvangt jouw website backlinks, dan gaat Google ervan uit dat deze pagina relevant is en stijgt de ranking. Het verkrijgen van een hogere autoriteit gaat middels linkbuilding. Linkbuilding kan je opsplitsen in twee onderdelen, interne en externe linkbuilding.

Bij interne linkbuilding moet je ervoor zorgen dat er een duidelijke hiërarchie is op je website en dat je een sterke interne linkstructuur hebt. Dit zorgt ervoor dat Google je website makkelijker kan crawlen en zo beter in kan zien wat de waarde van je website en pagina’s is. Zorg ervoor dat er vanaf pagina’s naar elkaar gelinkt wordt, zo vergroot je de interne linkstructuur. Let wel op dat de interne links naar de lokale pagina gaan, je wilt namelijk dat deze wordt gevonden. Zorg er daarnaast wel voor dat je een goede ankertekst gebruikt:

Goed: Op zoek naar een online marketing bureau in Eindhoven? Klik hier voor jouw partner.
Fout: Op zoek naar een online marketing bureau in Eindhoven? Klik hier voor jouw partner.

Naast interne linkbuilding, zal je ook gebruik moeten maken van externe linkbuilding. Bij externe linkbuilding ben je bezig met het verkrijgen van links van derden naar jouw pagina. Wanneer je externe linkbuilding goed inzet, ziet Google dat ook andere partijen vinden dat jouw website of pagina relevant en informatief is. Dit beloont Google vervolgens weer met een hogere ranking. Zorg er ook bij externe linkbuilding voor dat de links naar de juiste pagina gaan zodat Google dit kan oppikken.

Google Mijn Bedrijf als onderdeel van de lokale strategie

Voordat we kijken naar waarom Google Mijn Bedrijf een belangrijk onderdeel moet zijn van je lokale strategie, leggen we eerst even kort uit wat Google Mijn Bedrijf precies is. Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google om je fysieke locatie(s) te beheren. Met Google Mijn Bedrijf voeg je gemakkelijk bedrijfsinformatie toe, verzamel je reviews en deel je artikelen of promoties. Het is dus de plek waar je aangeeft waar jouw onderneming is gevestigd en hoe men je kan bereiken. Waar dit misschien al wat zegt over waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is voor je lokale zichtbaarheid, zijn er meerdere redenen.

Google ziet al jaren dat het aantal lokale zoekopdrachten groeit en dat deze ook steeds belangrijker worden. In 2014 heeft Google een update doorgevoerd waarbij het lokale algoritme is verbeterd. Hiermee gaf Google aan dat lokale SEO steeds belangrijker wordt en dat je als onderneming hier ook aandacht aan moet besteden. Wanneer je Google Mijn Bedrijf goed hebt ingericht, zal Google jouw bedrijf kunnen tonen in het zogenaamde Local Pack. In het Local Pack van Google verschijnen enkele lokale bedrijven met een weergave van Google Maps erbij. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 30% tot 40% van de klikken naar de local pack gaat bij lokale zoekopdrachten. En doe je dit naast de optimalisaties van techniek, content en autoriteit, dan kunnen gebruikers van Google jouw website op twee locaties vinden. Zowel in de organische zoekresultaten als in de Local Pack van Google.

bedrijf toevoegen op Google mijn bedrijf

Hulp nodig bij het vergroten van je lokale vindbaarheid?

Nu je wat meer weet over wat lokale SEO is en wat het kan doen voor je lokale vindbaarheid, is het tijd om hiermee aan de slag te gaan. Het maakt niet uit of je een grote of kleine onderneming bent, lokale SEO biedt voor iedereen kansen. Lokale SEO zorgt niet alleen voor dat je beter vindbaar wordt maar ook dat je omzet stijgt. Ben je overtuigd van de kansen bij een lokale SEO strategie maar wil je het liever uitbesteden dan er zelf mee aan de slag te gaan? Dan kan je altijd een kopje koffie komen drinken bij drie ⴾ digitaal.

Max-profielfoto

Samenwerken begint met menselijk contact

Sparren over hoe we jouw organisatie elke keer verder kunnen helpen?

Buro 3 is nu drie ⴾ digitaal

Lees hier alles over onze nieuwe merkpositionering en evolutie!