Geschreven door Daan Verber
Google Analytics 4: wat betekent de overgang voor jouw bedrijf of website?
Ontdek wat de overgang naar Google Analytics 4 betekent voor jouw bedrijf of website.
Scroll
Facebook is het grootste en meest bekende social media kanaal ter wereld. Kijkende naar verkoopcijfers vanuit Facebook misschien niet direct het beste platform voor directe verkoop van je product of dienst, maar wel het kanaal bij uitstek voor het creëren van awareness bij je doelgroep. Het aantal mensen dat op Facebook actief is is groot, heel groot. In Nederland zijn er maar liefst 9,6 miljoen Facbook gebruikers, wereldwijd maken maar liefst 1,7 miljard mensen gebruik van dit social media kanaal (medio 2017). De kans dat jouw doelgroep deel uitmaakt van dit enorme aantal Facebook gebruikers is daarmee dus ook groot. Met deze enorme aantallen is Facebook een must have social media kanaal voor ieder bedrijf geworden.
Een belangrijk onderdeel (en de moneymaker) van Facebook is de mogelijkheid om te adverteren. Hierbij kun je je doelgroep specifieker maken door het toepassen van demografische gegevens of het selecteren van bepaalde beroepen. Zelfs het targetten op waar men op vakantie is geweest behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast kun je via Facebook (dynamische) remarketing toe passen, bijvoorbeeld door het tonen van een advertentie in Facebook wanneer iemand een vol winkelmandje op jouw website heeft achtergelaten.
Deze adverteer mogelijkheid met bijbehorende specifieke targetting, zoals bijvoorbeeld het creëren van een look-a-like doelgroep op basis van je email lijst, is eindeloos in te zetten voor zowel kleine als grote bedrijven tegen relatief lage kosten. Dus ga na welke specifieke homogene kenmerken jouw doelgroep of segmenten daarin hebben en gebruik deze kennis om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.
Momenteel experimenteert Facbook ook met het adverteren via Facebook Messenger op drie verschillende manieren. Allereerst is er een standaard advertentie welke in het startscherm van de Messenger app is te zien. Deze advertentie leidt Messenger gebruikers naar de website of Facebook pagina van de adverteerder. Verder zijn er 2 advertentievarianten die contact tussen bedrijven en Messenger gebruikers stimuleren. De ‘Click to Messenger’ ads nodigen gebruikers uit om te chatten met de adverteerder en gesponsorde chats die adverteerders direct naar gebruikers kunnen sturen.
Wanneer veel personen jouw pagina leuk vinden kun je door het creëren van relevante en interessante content voor je volgers niet alleen sociale interactie genereren, maar ook traffic naar je website. Wanneer je content vernieuwd, relevant en interessant is en blijft kan er een sneeuwballeffect ontstaan. Met een steeds groter bereik en een vicieuze cirkel aan meer traffic tot gevolg. Zo zie je hieronder voorbeelden van Route 66 Reizen en Horizon Motor Reizen met prachtige (door ons gemaakte :D) content die goed aansluit bij de doelgroep en zorgen voor veel interactie en traffic naar de website.
Verder nog een paar tips voor wanneer je content plaatst op Facebook. De beste tijd om iets te plaatsen is om 9, 13 of 15 uur. Op vrijdag kun je het beste grappige content plaatsen, mensen zijn dan gelukkiger, omdat het weekend voor de deur staat. Posts om 15 uur genereren de meeste klikken en om 13 uur wordt je post het meeste gedeeld.
Kanttekening die we moeten plaatsen is dat dit globale statistieken zijn. Houd daarom de statistieken van je Facebook pagina in de gaten, waar je onder andere kunt zien wanneer jouw volgers online zijn en welke postst voor de meeste interactie hebben gezorgd. Hier kan je vervolgens je planning op aanpassen.
Neem dan contact met ons op. Wij dragen graag bij aan jouw succes.