Geschreven door Peter Leenen
In Kennis
Top 5 meest gelezen artikelen uit onze blog in 2020
Heerlijke content om van te smullen. Lees hier de meest gelezen artikelen van het afgelopen jaar.
Scroll
Goede beelden zorgen voor een betere gebruikservaring, kunnen de conversies verhogen en bieden een bijdrage aan je merkidentiteit. Het belang van sterke fotografie in webdesign is overduidelijk.
In dit artikel laat ik de mogelijkheden en enkele voorbeelden zien van fotografie in websites door Buro 3. En ga ik met behulp van enkele praktijktesten wat dieper in op het effect van afbeeldingen in webdesign.
Een foto zegt meer dan duizend woorden. Cliché, maar daardoor niet minder waar. Sterke foto’s leveren een bijdrage aan de beeldvorming en sfeerbeleving voor je bedrijf of merk. Door de fotografie naadloos aan te laten sluiten bij het webdesign zorgen wij ervoor dat je bedrijf of merk de online uitstraling krijgt die het verdient! Een sterk webdesign in combinatie met betaalbare fotografie door professionele fotografen resulteren in het beste eindresultaat.
Meer weten over de mogelijkheden of de kosten van een fotosessie? Neem dan even contact met me op, ik kan je er meer over vertellen. We hebben al voor verschillende bedrijven de fotografie verzorgd, voorbeelden hiervan zijn De Grutter en Custers Kunststoffen.
Het gebruik van afbeeldingen op een website is erg belangrijk, het zorgt voor een betere gebruikservaring, kan conversie verhogend werken en biedt een bijdrage aan je merkidentiteit. Ga er alstublieft niet vanuit dat zodra je een afbeelding online zet, deze direct wonderen verricht. Het kiezen van de juiste afbeelding vereist zorgvuldige aandacht en ervaring.
Soms is men geneigd om een (willekeurige) afbeelding te plaatsen op de website vanwege het feit dat de pagina anders wel erg kaal oogt. Iets is beter dan niets, horen we klanten (en stiekem ook onszelf) vaak zeggen. Maar is dit wel zo?
Jakob Nielsen, een bekende consultant op het gebied van gebruiksvriendelijkheid van websites, heeft een eye-tracking onderzoek uitgevoerd naar de impact van foto’s op websites. Nielsen ontdekte dat afbeedingen die geen toegevoegde waarde hebben voor de desbetreffende pagina, totaal genegeerd worden.
Een goed voorbeeld van een foto aan de rechterkant van onderstaande webpagina. De foto wordt volledig genegeerd, doordat de afbeelding niet aansluit op de bijbehorende tekst.
Nielsen concludeert dat er veel aandacht wordt besteed aan afbeeldingen die relevante informatie bevatten en dus een toegevoegde waarde zijn voor de webpagina, maar dat men afbeeldingen die als opvulling dienen, en dus niet relevant zijn, totaal negeren.
Onderstaande checklist helpt je goed op weg bij de keuze om een afbeelding te gebruiken of niet.
Studies tonen aan dat het gebruik van mensen op foto’s conversie verhogend werkt. Doordat men zich fixeert op de ogen van de persoon op de foto, kun je met de juiste foto’s de klant sturen naar belangrijke onderwerpen op je website.
In onderstaande afbeelding blijkt dat men voornamelijk in de ogen kijkt van de baby op de foto.
Missie geslaagd: je hebt de aandacht van de bezoeker, toch? Niet helemaal, je wil natuurlijk dat de bezoeker zijn aandacht vestigt op de tekst en het product naast de baby. Zorg ervoor dat de ogen gericht zijn op het doel.
De goede kijkrichting is niet de enige bruikbare tactiek. Je kunt bijvoorbeeld ook gebruik maken van afbeeldingen waarin er gewezen wordt naar informatie of een product, zoals op onderstaande afbeelding.