Geschreven door Daan Verber
Wat is Google Tag Manager en hoe stel ik het in?
Ontdek hoe Google Tag Manager je helpt met het eenvoudig beheren van tags en code snippets op je website.
Scroll
Goede beelden zorgen voor een professionele website met een betere gebruikservaring. Daarnaast kunnen strategisch gekozen afbeeldingen conversies verhogen en positief bijdragen aan je merkidentiteit. Het belang van sterke fotografie en goede productfotografie in webdesign is dus overduidelijk.
In dit artikel ga ik met behulp van enkele praktijktesten wat dieper in op het effect van afbeeldingen in webdesign. En laat ik de mogelijkheden en enkele voorbeelden zien van fotografie in websites door Buro 3.
In dit blog over het belang van sterke fotografie in webdesign hebben we het over:
Het gebruik van afbeeldingen heeft een grote invloed op de website. Effectief gebruik is dus belangrijk: het zorgt voor een betere gebruikservaring, kan conversie verhogend werken en biedt een bijdrage aan je merkidentiteit. Maar, ga er niet vanuit dat omdat je een afbeelding online zet, deze direct wonderen verricht.
Het kiezen van de juiste afbeelding vereist dus zorgvuldige aandacht en ervaring. Soms is men geneigd om een (willekeurige) afbeelding te plaatsen op de website vanwege het feit dat de pagina anders wel erg kaal oogt. Iets is beter dan niets, horen we klanten (en stiekem ook onszelf) vaak zeggen. Maar is dit wel zo?
Jakob Nielsen, een bekende consultant op het gebied van gebruiksvriendelijkheid van websites, heeft een eye-tracking onderzoek uitgevoerd naar de impact van foto’s op websites. Nielsen ontdekte dat afbeeldingen die geen toegevoegde waarde hebben voor de desbetreffende pagina, totaal genegeerd worden.
Een goed voorbeeld van een foto aan de rechterkant van onderstaande webpagina. De foto wordt volledig genegeerd, doordat de afbeelding niet aansluit op de bijbehorende tekst.
Nielsen concludeert dat er veel aandacht wordt besteed aan afbeeldingen die relevante informatie bevatten en dus een toegevoegde waarde zijn voor de webpagina, maar dat men afbeeldingen die als opvulling dienen, en dus niet relevant zijn, totaal negeren.
Het zou dus zomaar kunnen dat een webpagina met maar één hele relevante afbeelding beter werkt dan een pagina met meerdere foto’s. Zeker voor een landingspagina of homepage zijn relevante en goede foto’s dus cruciaal. Bijvoorbeeld om bezoekers langer op de pagina te houden en ze te voorzien van relevante informatie.
Maar hoe bepaal je dan of een afbeelding of foto effectief en geschikt is? Onderstaande checklist helpt je goed op weg bij de keuze om een afbeelding wel of niet te gebruiken:
Studies tonen aan dat het gebruik van mensen op foto’s conversie verhogend werkt. Doordat men zich fixeert op de ogen van de persoon op de foto, kun je met de juiste foto’s de aandacht van de bezoeker sturen. Bijvoorbeeld naar belangrijke onderwerpen op je website of een afbeelding.
In onderstaande afbeelding blijkt dat men voornamelijk in de ogen kijkt van de baby op de foto.
Missie geslaagd: je hebt de aandacht van de bezoeker, toch? Niet helemaal, je wil natuurlijk dat de bezoeker zijn aandacht vestigt op de tekst en het product naast de baby. Zorg ervoor dat de ogen gericht zijn op het doel.
De goede kijkrichting is niet de enige bruikbare tactiek. Je kunt bijvoorbeeld ook gebruik maken van afbeeldingen waarin er gewezen wordt naar informatie of een product, zoals op onderstaande afbeelding.
We ontwikkelden de website voor autoverzekeringvergelijker Ik Rij Verzekerd. Hier zijn een aantal Gaze Cues duidelijk zichtbaar. Kijk maar eens naar het voorbeeld hieronder. Als je de informatie die je net hebt geleerd moet toepassen: kies je voor foto A of foto B? En waarom is dat dan de beste optie?
PS. check hier of je antwoord klopt en voor welke foto we hebben gekozen.
Maar ook producten kunnen de aandacht van mensen leiden. Een simpel voorbeeld wat ik voor je heb gemaakt:
Op de foto links draait de camera naar mijn call-to-action toe en op de foto rechts draait de camera van mijn CTA weg. Ook hier volgen veel mensen onbewust de richting van de camera. En ik wil natuurlijk dat de kijker mijn CTA ziet, daarom is de foto links hoogstwaarschijnlijk het meest effectief.
Hoe fotografeer je producten voor je webshop? En hoe krijg je mooie foto’s? Een logisch punt is dat het product goed zichtbaar moet zijn. Dat klinkt simpel, maar dat is niet altijd zo. Hierbij speelt (goede) belichting een rol. Goede belichting is natuurlijk altijd van belang bij het fotograferen van producten. Als de belichting klopt krijg je waarschijnlijk al meteen een goed resultaat. Denk dus goed over de belichting na als je gaat fotograferen. Ga je voor een gelijkmatige belichting? Of is zachte belichting meer geschikt? Direct zonlicht of juist natuurlijk daglicht misschien? Als je gebruikmaakt van daglicht is het belangrijk om op een gewenst moment te fotograferen zodat het licht past bij je idee en het product. Natuurlijk kun met fotobewerking ook nog wat aanpassingen verrichten nadat je hebt gefotografeerd.
Daarnaast is het cruciaal dat een productfoto van goede kwaliteit is. Scherpe foto’s ogen professioneler dan een foto waarbij je de pixels bijna kunt tellen. Ook omdat je zo alle details goed kunt laten zien in de productfoto. Gebruik daarom een systeemcamera, camera of schakel de hulp in van een productfotograaf of professionele fotograaf. Denk ook na over de iso waarde. Gebruik je een klein diafragma, of juist groot? Heb je een lange sluitertijd nodig, of juist niet? Allemaal punten van belang om prachtige foto’s te maken.
Natuurlijk kun je de compositie, schaduw etc. van het gefotografeerde product altijd naar eigen voorkeur bepalen. Maar, welke productfoto’s maken de grootste impact? En welke productfoto’s kun je het beste inzetten? Er zijn verschillende soorten productfoto’s waar je voor kunt gaan en waar de meeste foto’s op gebaseerd zijn. Kijk maar eens bij grote webshops.
Dit type productfoto toont de belangrijkste elementen van producten of artikelen. Vaak zie je hier ook terug dat de verpakking anders is dan in de supermarkt of de daadwerkelijke verpakking. Je ziet vaak deze minimalistische versie om zo de belangrijkste punten uit te lichten en afleidingen te verminderen.
Dit type productfoto toont extra informatie. Bijvoorbeeld een flesje water waarbij het water rondspat of je ziet de ingrediënten die in het product zitten terug. Dit kan extra dimensie aan de foto geven, maar het dient ook als visuele cue voor de bezoeker van je site
Veel succesvolle winkels en webshops arrangeren hun producten zo dat het product klaar is voor gebruik. Dit maakt het makkelijker voor de kijker om zich in te leven in hoe het zou zijn om het product te gebruiken.
Een trucje dat hierbij veel gebruikt wordt is dat de fotograaf de setting arrangeert gericht op rechtshandigen. De meerderheid van de mensen is namelijk rechtshandig. Door de muis, de vork of het glas rechts te plaatsten naast bijvoorbeeld het toetsenbord of het bord met eten versterk je dit effect. Voor linkshandigen is dit natuurlijk net andersom. Daarnaast helpt het als de setting op beeld is vastgelegd zoals je het ook in het echt zou zien. Een realistische ooghoogte maakt het makkelijker voor mensen om zich te verplaatsen in de situatie.
Ons brein is liever lui dan moe. Daarom vinden onze hersenen het lekkerder als er één duidelijk focuspunt is waar de aandacht naartoe moet gaan. Als er teveel focuspunten zijn moeten we zo actief gaan nadenken waar we überhaupt naar moeten kijken. Echter zien we vaak meerdere producten op één foto. Vaak worden hier trucjes toegepast om je hersenen toch te laten denken dat er maar één echt focuspunt is.
Wist je dat de kleuren van afbeeldingen (onbewust) een invloed hebben op het gevoel van de kijker? Maar ook of een afbeelding past bij jouw bedrijf. Kies bijvoorbeeld voor een hogere saturatie* als je warmte en gevoel wil overbrengen. Voor een zakelijkere branche of bedrijf kan een lage saturatie juist passen bij de uitstraling. Ga voor neutraal als het doel van je foto’s is om een product te tonen zoals het is, je wilt klanten geen verkeerd beeld geven van je product en het risico lopen dat klanten producten retourneren.
*Saturatie = de verzadiging van verschillende kleuren. Een hoge saturatie is fel en levendig en een lage saturatie oogt killer en koeler.
Soms zegt een foto van een product niet genoeg. Het kan dan nodig zijn om accessoires aan het beeld toe te voegen.
Als je een webshop hebt, heb je hoogstwaarschijnlijk ook een categorieën pagina. Een tip om te voorkomen dat een bezoeker afgeleid wordt van het product is om de producten voor een witte achtergrond te tonen. Een ander voordeel is dat een potentiële klant zo eenvoudiger producten kan vergelijken en scannen. Je legt de focus op het product en niet op de context eromheen. Kies dus voor een witte achtergrond om de interesse van de bezoeker beter te kunnen richten op je producten.
In tegenstelling tot de categorieën pagina van je webshop, is het effectief om op productpagina’s juist wel een context te tonen. Als iemand jouw productpagina’s bezoekt wil je dat deze persoon zich kan inleven en inbeelden hoe jouw product bij hen thuis zou werken of staan of hoe je het artikel gebruikt. Dit is de plek om het verhaal compleet te maken. Let hierbij voor een het gewenste resultaat bijvoorbeeld ook op de compositie, schaduw en details. Scroll maar eens door de productpagina’s van grote webshops voor inspiratie.
Een foto zegt meer dan duizend woorden. Cliché, maar daardoor niet minder waar. Sterke foto’s leveren een bijdrage aan de beeldvorming en sfeerbeleving voor je bedrijf of merk. Door de fotografie naadloos aan te laten sluiten bij het webdesign zorgen wij ervoor dat je bedrijf of merk de online uitstraling krijgt die het verdient! Een sterk webdesign in combinatie met betaalbare fotografie door professionele fotografen resulteren in het beste eindresultaat. Zelfs de fotografie bij je artikelen of blogposts kan van belang zijn.
Meer weten over de mogelijkheden of de kosten van een fotosessie? Neem dan even contact met me op, ik kan je er meer over vertellen. We hebben al voor verschillende bedrijven de fotografie verzorgd, voorbeelden hiervan zijn De Grutter en Custers Kunststoffen.