Scroll

Hoger scoren op Google

Google Lighthouse: wat is het en hoe zet je het in?

Een aantal zaken in het leven ervaren wij als vervelend. Denk bijvoorbeeld aan de buurman die zaterdagochtend om 07:00u met een kettingzaag aan het spelen is of websites die super traag zijn. Een trage website is slecht voor de gebruikservaring en wordt sinds de nieuwe ranking factor Core Web Vitals keihard afgestraft. Aan de andere kant beloont Google websites die zijn zaakjes wel goed op orde hebben. Maar, hoe weet je nou hoe goed jouw website scoort? En wat kan je er aan doen?

Een handige tool die wij hiervoor gebruiken is Google Lighthouse. Nu hoor ik je denken: hoe kan een tool van Google mij helpen met het verbeteren van mijn website? Even ter info: als Google ons iets aanreikt, dan pakken we het met beide handen aan. Google is de baas, Google bepaalt. Met Google Lighthouse voer je zelfstandig een website audit uit. De output van deze audit is voer voor een webdeveloper om website snelheidoptimalisaties door te voeren. Nu zijn wij niet allemaal webdevelopers, maar het is wel uiterst handig om te weten hoe Google Lighthouse in elkaar steekt. In dit artikel leggen wij stap voor stap uit wat Google Lighthouse is en hoe je zelfstandig een audit draait. Lees je even mee?

Waarom Google Lighthouse gebruiken?

SEO bestaat uit drie verschillende pijlers: de techniek, de content en de autoriteit van de website. De techniek van de website is als het ware de fundering van het huis. Is de fundering niet goed, dan kan je geen huis bouwen. Is de techniek van de website niet goed, dan hebben (toekomstige) SEO werkzaamheden minder effect en behaal je nooit het maximale resultaat op Google.

Met Google Lighthouse ontvang je een overzichtelijk rapport met verschillende verbeterpunten voor jouw website. Het is een zeer goed uitgangspunt om de techniek van de website te optimaliseren. In het rapport zie je een totaalscore, scores per onderdeel, maar ook individuele verbeterpunten waar jij of je webdeveloper direct mee aan de slag kan.

Mocht je slecht scoren op een bepaald onderdeel, dan is het goed om hieraan te werken. Dit zijn namelijk belangrijke onderdelen waarop Google en andere zoekmachines jouw website beoordelen. Daarnaast merken de bezoekers ook direct verschil op de website. Bijvoorbeeld door een snellere laadtijd en dat is weer goed voor de algemene gebruikerservaring.

Om het rapport goed te analyseren, dien je enige kennis te hebben. In het hoofdstuk: de verschillende onderdelen van Google Lighthouse gaan we hier dieper op in. Allereerst laat ik je zien hoe je een Google Lighthouse audit draait.

Hoe voer je een Google Lighthouse audit uit?

Easy peasy lemon squeezy. Er zijn slechts enkele handelingen nodig om een Google Lighthouse audit te draaien. In dit hoofdstuk licht ik de twee verschillende opties toe.

Optie 1: De Lighthouse extensie

Google naar Google Lighthouse Chrome extensie en voeg deze extensie toe aan je webbrowser. 🙃 Of gebruik deze link: https://bit.ly/34BBxJs

Google lighthouse chrome extension download

Na het toevoegen van de extensie is een vuurtorentje zichtbaar in de rechterbovenhoek van de webbrowser.

Google lighthouse extensie

Klik op het vuurtorentje en vervolgens op het tandwiel om de settings in te stellen. Selecteer welke categorieën je wil meenemen in de audit en maak een keuze tussen desktop/mobiel.  Wij raden aan om twee verschillende audits te draaien. Één voor mobiel en één voor desktop. Je website moet namelijk op alle apparaten goed functioneren. Klik op ‘’generate report’’ om een audit te draaien.

Device keuze desktop of mobile

Optie 2: Pagina inspecteren

Bezoek de website waarvan je een audit wil draaien. Klik met de rechtermuisknop op een willekeurige plek op de achtergrond van de website. Er opent nu een menu.

inspect pagina

Klik vervolgens op inspecteren. Er opent nu een venster waar de broncode van de website zichtbaar is. Dit venster noemen we ook wel de ‘Developer Tools’. In het venster navigeer je naar het tabblad ‘Lighthouse’

lighthouse via inpsect mode

In het tabblad voer je de audit uit. Aan de rechterkant geef je aan welke onderdelen je wil meenemen in de audit. Zoals hierboven ook benoemt, is het aan te raden om een Lighthouse audit te draaien voor mobiel en desktop.

lighthouse via inspect mode v1

Gratis SEO website analyse

Wil je weten hoe goed jouw website scoort op een aantal belangrijke SEO aspecten? Vul onderstaand formulier in en wij draaien een gratis SEO audit voor je uit.

De verschillende onderdelen van Google Lighthouse

Uit de audit is een rapport gekomen. Hierop staat een algemeen cijfer (van 0 tot 100) waarmee aangegeven wordt hoe goed jouw website scoort. Is het cijfer nog niet zo hoog? Dan is het hoogste tijd om daar aan te werken! Er zijn vijf punten waar je de meeste winst mee behaalt.

lighthouse audit scores

Performance

Het onderdeel ‘Performance’ is het breedste onderdeel van de audit. Betreffende prestatiegerelateerde onderdelen, zoals de server, laadtijd en reactietijd van de website.

performance scores

First Contentful Paint

Bij First Contentful Paint (FCP) wordt gekeken hoe lang het duurt voordat de eerste content weergegeven wordt op de website. Het is van belang dat de FCP zo snel mogelijk is. De bezoeker ontvangt dan feedback dat er iets op de website gebeurd.

Een FCP van 0-2 seconden is een goede score en wordt als snel beschouwd. Een FCP van 2-4 is gemiddeld en een FCP van meer dan 4 seconden is slechte indicatie voor de website. Er is werk aan de winkel!

Speed index

Speed index, ofwel de laadsnelheid van de website. Hoe lang duurt het voordat een pagina geladen is? Een hoge laadtijd is natuurlijk niet fijn voor de websitebezoeker. Ga jij meer dan acht seconden wachten voordat de website geladen is? Waarschijnlijk niet! Daarom hecht Google er veel waarde aan, want Google wil de beste content weergeven aan de gebruiker. Een trage website draagt daar niet aan bij en wordt afgestraft door Google met lagere posities. Verhoog je de laadtijd van je website, dan heeft het ook een positief effect op je rankings.

Een score van 0-4.3 seconden is prima. Tussen de 4.4-5.8 seconden is gemiddeld en een speed index van meer dan 5.8 seconden wordt gezien als langzaam. Vooral erg belangrijk voor mobiele apparaten.

Largest Contentful Paint

De Largest Contentful Paint (LCP) meet hoe lang het duurt om het grootste stuk content op de website weer te geven. Het geeft een idee hoe lang het ongeveer duurt voordat een hoofdbestand zichtbaar is voor de bezoekers.

Een LCP van 0-2,5 seconden is een goede score en wordt als snel beschouwd. Een FCP van 2,5-4 is gemiddeld en een FCP van meer dan 4 seconden is slechte indicatie voor de website.

Time To Interactive

Met Time To Interactive (TTI) wordt aangegeven hoe lang het duurt voordat de bezoeker een actie kan uitvoeren. Het kan namelijk voorkomen dat de content op de pagina al volledig geladen is, maar achter de schermen nog niet. Onderdelen worden nog ingeladen om de website te laten functioneren. Time To Interactive meet het proces totdat de website volledig functioneel te gebruiken is.

Een goede Time To Interactive is korter dan 3.8 seconden. Een TTI tussen 3.9-7.3 is gemiddeld en een TTI van meer dan 7.3 seconden wordt als slecht beschouwd.

Total Blocking Time

De Total Blocking Time (TBT) is de tijdsperiode tussen First Contentful Paint en Time to Interactive bij elkaar opgeteld. Een Total Blocking Time van 0-300 mm wordt als goed beschouwd. Een TBT van 300-600 mm is gemiddeld en een TBT van meer dan 600 mm is slecht.

Cumulative Layout Shift

Cumulative Layout Shift (CLS) meet de beweging van zichtbare elementen binnen het weergavegebied. Een CLS ontstaat wanneer elementen in de verkeerde volgorde ingeladen worden. Om een goede gebruikservaring te leveren, zou de CLS lager dan 0.1 seconden moeten zijn. Een score tussen 0.1-0.25 is gemiddeld en CLS van meer dan 0.25 seconden is slecht.

Accessibility

Google hecht waarde aan websites die goed toegankelijk zijn. Enerzijds is het van belang om de website goed te structureren en te begrijpbare taal te gebruiken. Anderzijds zijn er ook elementen waar Google waarde aan hecht zoals de toegankelijkheid voor mindervaliden. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om websiteteksten voor te lezen. Dan worden ook de Alt teksten van een afbeelding voorgelezen. Laat je deze leeg, dan weet een bezoeker niet wat er op de afbeelding staat. En dat is not-done voor Google, aangezien zij de beste content willen laten zien aan alle gebruikers bij een bepaalde zoekopdracht.

Het onderdeel accessibility benadrukt de mogelijkheden om de toegankelijkheid van je website te verbeteren. Er zijn duidelijke voorwaarden en richtlijnen opgesteld waar je aan moet voldoen. Een webdeveloper gebruikt deze om de accessibility van de website te optimaliseren

Andere voorbeelden van toegankelijkheidsproblemen zijn berichten zoals: ‘deze inhoud is niet beschikbaar in jouw regio’  of een menuknop die er op een tablet anders uitziet vergeleken met een desktop. Niet alle toegankelijkheidsproblemen worden automatisch gedetecteerd. Het is dus aan te raden om het ook handmatig te testen.

accessibility score

Best Practices

Het onderdeel Best Practices test de website op richtlijnen voor het opbouwen van de achterkant van een website. Deze richtlijnen zijn opgesteld door webdevelopers en gaan over technische aspecten van de website, zoals het gebruik van HTTPS, JavaScript libraries etc. Scoort jouw website laag? Neem dan contact op met je webdeveloper en bespreek de mogelijkheden om de Best Practices te optimaliseren.

best practices score

SEO

De SEO scores geven aan of de basis SEO practices goed zijn toegepast op de website. Een website met een goede SEO basis wordt eerder opgepikt door de zoekmachines en ranken gemakkelijker binnen deze zoekmachines. Dit onderdeel let voornamelijk op on-page SEO factoren, zoals mobielvriendelijkheid, grootte van het lettertype en het onderscheid tussen H1 en H2’s. Het gaat er dus vooral om hoe de pagina eruit ziet en of het mogelijk is om goed te scoren op Google.

Progressive Web App

De ‘Progressive Web App’ score controleert hoe goed je website kan functioneren als een app en of die ook offline beschikbaar is. Deze score is gebaseerd op de ‘Baseline Progressive Web App Checklist’ van Google. Deze mag je dus uitvinken mocht het niet van toepassing zijn.

Optimaliseren maar!

Google Lighthouse is een goed startpunt voor het optimaliseren van jouw website. Om een goede gebruikerservaring voor de bezoeker te leveren en goed te scoren op Google, is het van belang dat de Lighthouse scores zo hoog mogelijk zijn. Het liefst scoor je op alle onderdelen op desktop hoger dan 90!

Echter, is het niet altijd mogelijk om een goede score te behalen. Hele grote en zware websites scoren vaak wat lager. In principe is dat geen punt, als je maar optimaliseert waar het mogelijk is. Ook zijn er de welbekende thema websites. Uit ervaring weten we dat thema websites over het algemeen een lagere Lighthouse scoren behalen en lastig te optimaliseren zijn door de opbouw van de website.

Het uitvoeren van een Google Lighthouse audit en het begrijpen van de onderdelen is één ding. Het doorvoeren van optimalisaties is het andere. Tenzij je kennis hebt van coderen, zal je ondersteuning nodig hebben van je webdeveloper. Neem daarom contact op met je webdeveloper en bespreek samen het Google Lighthouse rapport en de mogelijkheden om je website te verbeteren.

Hulp nodig bij het verbeteren van jouw WordPress website?

De webdevelopers van Buro 3 zijn gespecialiseerd in WordPress. Wij ontwikkelen websites en webshops en voeren optimalisaties uit binnen het opensourcesoftware WordPress. Heb je zelf een WordPress website en wil je graag dat wij eens met je meekijken? Neem dan contact op.

Website snelheid optimalisaties zijn onderdeel van onze SEO cursus. 

Paul van Berkom

SEO specialist