Geschreven door Daan Verber
Wat is Google Tag Manager en hoe stel ik het in?
Ontdek hoe Google Tag Manager je helpt met het eenvoudig beheren van tags en code snippets op je website.
Scroll
Adwords, Google Ads, SEA, … . Het zijn allemaal andere benamingen voor hetzelfde. Je wil adverteren op Google om je producten/diensten online te verkopen en het liefst wil je zelf Google Ads aanpakken. Want, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Dus maak je een Ads account aan, je volgt de nodige stappen en je bent online vindbaar. Fantastisch! Maar wat als ik je vertelde dat je nog veel kansen laat liggen? Lees snel verder en ontdek 5 redenen waarom Google Ads uitbesteden voordelig is voor jou.
In dit artikel over Google Adwords uitbesteden geef ik je 5 redenen waarom dit verstandig is:
Op het eerste zicht lijken je ingestelde campagnes goed te lopen. Ze zorgen namelijk voor conversies. Toch haal je hoogstwaarschijnlijk niet het maximale uit je campagnes. Dit kan vele oorzaken hebben en deze zijn niet altijd even makkelijk te vinden. Een voorbeeld hiervan is de keuze uit verschillende biedstrategieën. Google beveelt de automatische strategieën aan maar deze zijn niet altijd een meerwaarde voor je campagnes. Zonder diepgaande kennis over deze strategieën maak je al snel een minder optimale beslissing.
Om het maximale uit je campagne te halen heb je 3 mogelijke oplossingen ter beschikking. Ofwel volg je de aanbevelingen van Google en geef je meer geld uit, ofwel kies je ervoor om zelf aan de slag te gaan en je te verdiepen in Ads om zo de campagnes te verbeteren, ofwel kan je je campagnes uitbesteden aan specialisten die hierin getraind zijn. Onze aanpak heeft zijn effect al meerdere malen bewezen.
Hoewel Google zichzelf graag als ‘menselijk’ neer wil zetten, is het eerst en vooral een gigantisch bedrijf dat geld moet verdienen om de aandeelhouders tevreden te houden. Veel geld. Daarom geven ze je nooit de voordeligste aanbevelingen. Hoewel je natuurlijk geld uit moet geven om geld te verdienen, zijn hier grenzen aan. Goede Ads specialisten weten als geen ander hoe ze het maximale uit het beschikbare budget moeten persen.
Vaak zie je dat, wanneer bedrijven Google Ads uitbesteden, de totale kosten gelijk of minder zijn dan de kosten wanneer de campagnes niet actief beheerd worden. Dit heeft onder meer te maken met het ijsberg-effect maar ook andere redenen zoals adverteren op zoekwoorden die meer kosten dan ze opleveren.
Om het even concreet te maken: wanneer we een onbeheerd of slecht beheerd account overnemen, verdien je de investering vaak al binnen 3 maanden (!) terug.
Vraag een gratis Google Ads scan aan en ontvang échte aanbevelingen die je daadwerkelijk resultaten opleveren.
Het beheren van Google Ads campagnes kost tijd. Het is namelijk niet zo dat je één keer per maand even kan inloggen, een paar dingen kan aanpassen en je campagnes weer een maand kan laten lopen. Actief beheer is nodig om goede resultaten te blijven behalen en onvoorziene omstandigheden snel op te kunnen lossen. Hoe groter je account, hoe meer tijd dit natuurlijk kost. Tijd die jij waarschijnlijk wel beter kan gebruiken. Door het uitbesteden van Google Ads, krijg je meer tijd beschikbaar om in je organisatie te investeren.
Om je concurrentie voor te blijven en het maximale uit je campagnes te kunnen halen, moet je (naast constante verbeteringen in je campagnes) steeds up-to-date zijn met de laatste nieuwe mogelijkheden binnen Google Ads. Het onderzoeken en toepassen van deze mogelijkheden kost, je raadt het al, tijd. Om het nog gekker te maken, zijn sommige innovaties nog niet goed genoeg om (meteen) door te voeren. Ook dat moet je maar weten.
Door Google Ads uit te besteden, ben je er zeker van dat je campagnes up-to-date zijn. Daarnaast hoef je je niet druk te maken over welke updates nu wel of niet relevant zijn en hoe je deze door moet voeren.
Google Ads en Analytics bevatten zeer veel data. Zo veel dat het soms moeilijk is om nog onderscheid te maken tussen belangrijke statistieken en ‘nice to know’ statistieken. Google heeft daarbovenop de gewoonte om niet de belangrijkste metrics als eerste te laten zien.
Ter illustratie: wanneer je Analytics opent, krijg je een algemeen overzicht van je resultaten te zien. Hier kan je bijvoorbeeld het aantal gebruikers en sessies van de afgelopen periode bekijken. Op zich zijn dit goede statistieken om in de gaten te houden maar ze geven geen volledig beeld. Een stijging of daling in het absolute aantal is interessant, maar het gedrag van bezoekers op je site is veel interessanter.
Stel, maandelijks bezoeken 1000 mensen jouw website en deze personen verlaten binnen 5 seconden jouw website. Dan kan je je afvragen of deze mensen wel relevant waren. Hebben deze mensen snel gevonden waarnaar ze zochten, bijvoorbeeld het antwoord op een vraag, dan is het logisch dat het aantal pagina verlaters hoog is. Maar, als je bijvoorbeeld kleding verkoopt en je klanten verlaten meteen de productpagina, dan heb je waarschijnlijk de verkeerde doelgroep aangesproken. (Hierbij gaan we uit van een conversiegerichte productpagina.)
Het is dan wel leuk dat je 1000 bezoekers op je site hebt gehad, maar veel zal dit niet opleveren. Het is beter om 50 relevante bezoekers te hebben die wel omzet opleveren.
Als je Google Ads uitbesteedt, krijg je een transparant inzicht in de belangrijkste resultaten (KPI’s) van de campagnes. Dit doen we via een interactief dashboard dat altijd up-to-date is. Zo heb jij altijd en overal een transparant inzicht in de statistieken.
Daarnaast krijg je maandelijks, per kwartaal of na een afgesproken periode een rapportage zodat je binnen één oogopslag kan zien hoe het met je online resultaten gesteld is. Zo hoef je zelf niet op zoek te gaan naar deze resultaten en de mogelijke onderlinge verbanden.
Wil jij Google Ads uitbesteden om zo meer tijd over te houden én meer uit je campagnes te halen? Stuur dan een mailtje naar Xander.
Of wil je zelf een Ads specialist worden? Dat kan! Wij leiden met regelmaat ondernemers en online marketeers op.