Scroll

Het belang van first party cookies

First party cookies: waarom ze belangrijker zijn dan ooit tevoren

Wist je dat cookies niet alleen van chocolade kunnen zijn, maar ook voorkomen op het wereldwijde web? Ze zijn alleen een stuk minder lekker… ๐Ÿ˜œ Maar wat zijn deze cookies eigenlijk? En waarom zijn first party cookies belangrijker dan ooit tevoren? In dit blog gaan we dieper in op het belang van cookies en vertellen wij jou waarom first party data de toekomst is.

Wat zijn cookies eigenlijk?

Voordat we het belang van cookies bespreken, is het belangrijk om te weten wat een cookie eigenlijk is. Cookies zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer opslaan als je hiervoor toestemming geeft. Hiermee kan de website bepaalde gegevens onthouden, zoals je voorkeuren en inloggegevens. Cookies worden vaak gebruikt om de gebruikerservaring te verbeteren, bijvoorbeeld door het onthouden van je winkelwagentje of het tonen van relevante advertenties. Je kan cookies zien als de digitale variant van een superfan. Ze blijven je maar achtervolgen. ๐Ÿคญ

Waarom zijn cookies belangrijk?

Cookies zijn belangrijk voor het verbeteren van de gebruikservaring op websites. Zonder cookies zouden websites niet in staat zijn om bijvoorbeeld te zorgen dat je ingelogd blijft. Ook worden cookies gebruikt om webanalyse uit te voeren, bijvoorbeeld om te zien welke paginaโ€™s het meest worden bezocht of hoe lang een bezoek op de website blijft.

Verder zijn cookies ook belangrijk voor adverteerders. Met cookies kunnen zij gericht adverteren op basis van je surfgedrag, met bijvoorbeeld retargeting campagnes. Hierdoor krijg je vaak advertenties te zien die relevant zijn voor jou, in plaats van willekeurige advertenties. Als je bijvoorbeeld gisteren hebt gezocht naar speciaalbier, is de kans groot dat je de volgende dag overal advertenties van speciaalbiertjes zult zien.

Wat is het verschil tussen ‘first party cookies’ en ’third party cookies’?

Als je regelmatig surft op het internet heb je waarschijnlijk wel eens van cookies gehoord. Er zijn verschillende soorten cookies, maar de twee belangrijkste zijn first party cookies en third party cookies. Maar wat is nou het verschil tussen deze twee?

Wat zijn first party cookies?

Wat is het favoriete biertje van een first-party cookie? Een ‘Domein Dubbel’ โ€“ deze smaakt het beste in zijn eigen omgeving! ๐Ÿบ First party cookies, ook wel first party data genoemd, zijn cookies die worden geplaatst door de webdeveloper van een website. Deze cookies zijn dus niet afkomstig van externe partijen, zoals adverteerders en social media platforms. Deze cookies worden voornamelijk gebruikt door een online marketeer om de gebruikerservaring van een website te verbeteren. Deze cookies verzamelen dus geen persoonlijke gegevens voor advertenties. Dit maakt een first party cookie veel privacyvriendelijker dan een third party cookie.

Wat zijn third party cookies?

Wat bestelt een third-party cookie in de kroeg? Een ‘Tracking Tripel’ โ€“ hij wil graag weten waar iedereen is geweest! ๐Ÿ•ต๏ธโ€โ™‚๏ธ๐Ÿบ Third party cookies worden geplaatst door verschillende partijen, zoals adverteerders en social media platforms. Het doel van deze tracking cookies is om gegevens te verzamelen over het surfgedrag van de bezoeker op verschillende websites om je gerichte advertenties te laten zien op basis van die verzamelde gegevens. Deze cookies kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt bij retargeting campagnes, waarbij mensen worden getarget die je website al een keer hebben bezocht. Samengevat zijn third party cookies dus de cookies die hebben onthouden dat je gister hebt gezocht naar speciaalbiertjes en hierop kunnen inspelen met gerichte advertenties.

Een vorm van third party data verzameling is device fingerprinting. Deze techniek verzamelt automatisch je gegevens, zoals IP-adres, tijdzone, schermgrootte en browsers. Deze specifieke kenmerken lijken op zichzelf geen waarde te hebben, maar als je alle gegevens samenvoegt, vormt het toch een uniek profiel van de gebruiker.

 

first party cookies vs third party cookies

First party cookies in de toekomst

In 2023 worden first party cookies belangrijker dan ze nu zijn. Het gebruik van third party cookies staat namelijk onder druk vanwege zorgen over de privacy hiervan. Er is een groeiend bewustzijn bij internetgebruikers over hun privacy en persoonlijke gegevens. Dit heeft geleid tot de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en een toenemende interesse om privacyvriendelijke technologie te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Google bekend gemaakt dat third party cookies volledig gaan verdwijnen in Google Chrome. Het blokkeren van cookies wordt gedaan met Intelligent tracking prevention (ITP). Deze functie, die sinds 2017 actief is in Safari, beschermt bezoekers tegen het tracken van cookies over meerdere websites. Anders gezegdโ€ฆ ITP is een slimme bescherming die helpt voorkomen dat cookies mensen volgen over verschillende websites. Online marketeers zullen daarom creatiever moeten worden om succesvolle campagnes op te zetten en te onderhouden. Wist je dat online marketeers soms zo creatief moeten zijn dat ze bijna als kunstenaars kunnen worden beschouwd? Alleen dan wel kunstenaars die hun werk aan ‘conversies’ en ‘clicks’ moeten afmeten! ๐Ÿคฃ

Het verhoogde bewustzijn heeft gezorgd voor een nieuwe trend waarbij developers en online marketeers zich meer richten op het verzamelen van first party data. Door meer te richten op eigen data, kunnen websites zich beter concentreren op het verbeteren van de gebruikerservaring en minder op online adverteren. Als deze trend zich doorzet betekent dit dat je steeds betere websites zult zien en steeds minder zal zien over die gevreesde speciaalbiertjes.

Wat zijn voor jou de mogelijkheden van first party cookies?

Het succesvol inzetten van cookies op je website kun je vergelijken met het bakken van koekjes. Het vergt een goed recept, de juiste ingrediรซnten en een beetje magie om het goed te laten smaken! ๐Ÿช๐Ÿง™โ€โ™€๏ธ Cookies zijn een belangrijk onderdeel van het internet en bieden talloze mogelijkheden voor het verbeteren van de gebruikerservaring op websites. In 2023 worden first party cookies en data nog belangrijker zijn dan ze nu zijn. Wil je ontdekken wat de mogelijkheden zijn van first party data voor jouw website? Neem contact met ons op en kom gezellig een kopje koffie drinken. We helpen je graag met het succesvol inzetten van cookies op je website. Heb je nog meer hulp nodig bij de inzet van digitale marketing? Ook dan staan wij voor je klaar!

Ook aan de slag met digitale marketing?

Mail ons

Peter Leenen

Projectmanager & online marketeer