Heb je een vraag? Stuur ons een berichtje en we reageren zo snel mogelijk :) x

Scroll

Zo heb je de beste data, ook in de toekomst!

Wat is enhanced conversions en hoe stel je het in? (+ handig stappenplan)

Data is ongetwijfeld een van de belangrijkste assets van een website. Zeker wanneer je gebruikmaakt van platforms zoals Google Ads en Facebook Ads. De algoritmes van deze partijen draaien op jouw data om resultaat te behalen. Maar, wat doe je als data minder goed gemeten kan worden door veranderingen in het online landschap zoals het verdwijnen van tracking cookies en strenge privacywetgeving.

Door al deze veranderingen in het online landschap en mogelijk dataverlies in de toekomst heeft Google de feature Enhanced Conversions in het leven geroepen. In dit artikel nemen we je mee in de complexe wereld van Google en Enhanced Conversions en leggen we uit hoe jij de feature voor jouw webshop of website kan implementeren.

Wat is Enhanced Conversions?

Enhanced Conversions in Google Ads is een geavanceerde functie die adverteerders helpt hun conversiemetingen te verbeteren. Deze functie maakt gebruik van de bestaande conversietags in je Google Ads account en combineert dit met data die Google al heeft over gebruikers. Zo verzamelt Google Ads gedetailleerdere informatie over de acties die bezoekers ondernemen op je website na het klikken op een advertentie. Dit helpt bij het nauwkeuriger meten van conversies zoals aankopen of offerteaanvragen, wat vooral nuttig is voor campagnes die afhankelijk zijn van het algoritme van Google.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee typen Enhanced Conversions:

  1. Enhanced Conversions for web: hiermee kun je offline conversies toeschrijven aan online leads. Een aankoop in een fysieke winkel kan zo gekoppeld worden aan een advertentie die een klant online zag.
  2. Enhanced Conversions for leads: Dit type zorgt ervoor dat je online conversies registreren op basis van eerder geziene advertenties. Zo kun je de conversie metingen van je advertentie beter managen. Dit is het type Enhanced Conversions waar we verder in dit blog over zullen spreken.

Hoe werkt Enhanced Conversions?

Enhanced Conversions werkt door jouw klantdata, zoals e-mailadressen of telefoonnummers, te koppelen aan de data die Google al heeft over diezelfde gebruikers. Deze klantgegevens worden eerst gehasht, wat betekent dat ze worden omgezet in een unieke code. Google kan deze gehashte gegevens dan veilig koppelen aan hun eigen accountgegevens van gebruikers. Dit zorgt voor een nauwkeurigere tracking van gebruikersactiviteiten zonder inbreuk te maken op de privacy, omdat Google de echte persoonsgegevens niet direct inziet.

Kan ik gebruikmaken van Enhanced Conversions?

Ja, dat kan! Maar alleen als je bepaalde gegevens verzamelt op je website. Je moet bijvoorbeeld het e-mailadres of telefoonnummer van je bezoekers kunnen verzamelen wanneer zij een actie ondernemen, zoals een aankoop doen of een offerte aanvragen. Door deze gegevens te koppelen aan Enhanced Conversions, kun je de effectiviteit van je advertentiecampagnes verhogen. Dit is essentieel voor adverteerders die willen profiteren van Google’s geautomatiseerde biedstrategieën.

Voorbeeld werking enhanced conversions van Google

Een voorbeeld: John en zijn airfryer

Enhanced conversions gaat dus over het koppelen van gebruikers aan advertenties van Google. Klinkt technisch, is het ook, vandaar dat John en zijn airfryer verduidelijking geeft.

  1. John zit in de trein naar huis en zoekt via Google, waarop hij is ingelogd met zijn persoonlijk Google-account, naar een airfryer. Hij klikt op een advertentie van een webshop gespecialiseerd in airfryers. Na een korte zoektocht in de webshop sluit John zijn mobiel af en stapt uit de trein.
  2. Twee dagen later herinnert John zich ineens dat hij de airfryer moet kopen van zijn vrouw. Hij opent thuis zijn laptop, typt direct de url in van de webshop waarvan hij twee dagen geleden op een advertentie had geklikt en bestelt een nieuwe airfryer.

Door het gebruik van enhanced conversions kan Google de gegevens van het persoonlijke account van John matchen met de gegevens die hij heeft gebruikt bij het afrekenen in de webshop. Google gebruikt hiervoor het e-mailadres, telefoonnummer en mogelijk ook de NAW gegevens.

Komt het ingevulde e-mailadres bij afrekenen overeen met het e-mailadres van het persoonlijk Google-account? Dan kan Google de aankoop koppelen aan de klik op de advertentie van John in de trein.

Gebruikt John toevallig een ander e-mailadres, maar komt het telefoonnummer overeen met de gegevens uit zijn persoonlijk Google-account? Dan kan Google alsnog de aankoop koppelen aan de klik op de advertentie.

Zonder enhanced conversions was de conversie uit het voorbeeld aan een ander kanaal toegeschreven in plaats van Google Ads. De webshop in airfryers zou in zijn performanceanalyse kunnen concluderen dat de Google Ads campagne niet succesvol is, terwijl het toch conversies oplevert.

Daarnaast is data de sleutel voor het algoritme van Google. Zonder conversie in je Google Ads campagnes heeft de machine te weinig touchpoints om op te sturen, wat kan resulteren in minder goed lopende campagnes. Anderzijds kan de performance van Google Ads verbeteren wanneer Google wel voldoende data heeft in het account. Middels Enhanced Conversions maak je het voor Google mogelijk om meer conversie data te realiseren.

Wat zijn de voordelen van Enhanced Conversions?

Met Enhanced Conversions realiseren we gemiddeld 10-15% meer conversiedata in onze Google Ads accounts. De voordelen van deze feature zijn:

+ Nauwkeurigere conversiedata

Door Enhanced Conversions kun je in Google Ads conversies meten die je zonder niet zou meten.

+ Inzicht in de klantreis

De klantreis bestaat uit verschillende fasen, waarbij men allereerst oriënteert en opties overweegt voordat zij converteert. Met Enhanced Conversions maak je het mogelijk om deze touchpoints vast te leggen, bijvoorbeeld door inzicht te krijgen in het surfgedrag over een langere periode, verschillende browsers en apparaten.

+ Automatische biedstrategieën

In Google Ads kun je gebruik maken van verschillende automatische biedstrategieën. Google heeft data nodig om deze biedstrategieën te laten werken. Met Enhanced Conversions registreer je meer data in je Ads account waarop het algoritme van Google kan sturen om beter resultaat te krijgen. Zo worden je automatische biedstrategieën effectiever.

+ Future proof

Door veranderingen omtrent privacy wordt het ten eerste lastiger om conversies in totaliteit te meten en ten tweede de effectiviteit van verschillende marketingkanalen en -campagnes te meten. Enhanced Conversions maakt gebruik van first party data en daardoor is het future proof. In combinatie met Server Side Tagging zit je sowieso gebakken en ben je voorbereid op een wereld zonder tracking cookies.

Enhanced conversions instellen: alles wat je erover moet weten

Er zijn 3 manieren waarop Enhanced Conversions ingesteld kunnen worden.

  • Google Tag Manager
  • Algemene sitetag
  • Google Ads API

De daadwerkelijke implementatie van Enhanced Conversions is afhankelijk van het gekozen CMS. Wij bouwen maatwerk in WordPress en kunnen dus Enhanced Conversions voor WordPress websites en webshops in te stellen.

Informeer bij je webbeheerder naar de mogelijkheden voor jouw CMS. Voor verschillende CMS zijn (betaalde) modules/plugins beschikbaar die Enhanced Conversions mogelijk maken via Google Tag Manager.

Heb je een WordPress website of webshop en wil je Enhanced Conversions? Neem contact met ons op en we onderzoeken de mogelijkheden voor jouw website.

Implementatie Enhanced Conversions voor WordPress webshops met een handig stappenplan

Om e-commerce te kunnen meten, zal je in de code van de webshop een datalayer voor e-commerce moeten meesturen. Meet je nu omzet in Google Ads en Google Analytics, dan staat er dus een datalayer voor e-commerce op de webshop.

Voor het inzichtelijk maken van e-commerce data van onze WordPress Webshops gebruiken we de GTM4WP plugin. Met deze plugin kun je data meesturen in de datalayer die je nodig hebt voor Enhanced Conversions.

Hieronder vertellen we hoe je middels Google Tag Manager Enhanced Conversions data kunt meegeven aan de Google Ads aankoop tag in Google Tag Manager.

Stap 1: Data layer inspecteren in Tag Manager
De GTM4WP plugin geeft data mee in de datalayer van de webshop. Via Google Tag Manager kun je precies zien wat er in de datalayer staat.

Navigeer naar Google Tag Manager en klik op ‘’Voorbeeld’’ om je eigen webshop te bekijken. Een extra venster opent waarin je precies kunt zien welke gegevens worden geladen op een specifieke pagina.

Navigeer nu naar ‘’Datalayer’’

Datalayer bekijken google tag manage

In het tabblad van de datalayer zie je de waarden van de datalayer op een pagina. Als het goed is zie je regels met klantdata staan, zoals naam, email en telefoonnummer.

Waarden in een datalayer zichtbaar in Google Tag Manager

 

De GTM4WP heeft deze ‘’customer data’’ datalayers toegevoegd aan de webshop. Bij het afrekenen zal de data gevuld worden met ingegeven contactinformatie en adresgegevens. Deze ingevulde gegevens bij afrekenen kunnen wij gebruiken voor de implementatie van Enhanced Conversions.

Stap 2: Een testbestelling plaatsen
Bij afrekenen wordt een datalayer geplaatst waarin de exacte besteldata staat. Let op: deze datalayer wijkt af van bovenstaand voorbeeld.

We meten een conversie bij een bestelling, dus we hebben de datalayer bij afrekenen nodig. Vandaar dat je een testbestelling in je webshop moet plaatsen via het venster van Google Tag Manager zodat je de datalayer bij afrekenen kunt inzien.

Als het goed is, zie je de volgende gegevens in de datalayer staan (deze gegevens zijn gevuld met jouw ingevulde data)

Mail: orderData.customer.billing.email
Telefoon: orderData.customer.billing.phone

Bovenstaande data hebben we in de volgende stap nodig.

Stap 3: Variabelen aanmaken in Google Tag Manager
In Google Tag Manager gaan we nu datalayer variabelen aanmaken voor Enhanced conversions.

  • Navigeer naar ‘’Variabelen’’ en klik op ‘’Nieuw’’
  • Selecteer rechts in het menu “Variabele voor gegevenslaag’’
  • Vul de naam van de van de variabele voor gegevens naam in en sla de variabele op. Zie voorbeeld hieronder.
  • Herhaal voor e-mail en telefoon.

Enhanced conversions email

Stap 4: Enhanced Conversions variabele aanmaken
De gegevens die je hebt ingevoerd in stap 3 gebruiken we nu om een variabele voor Enhanced Conversions aan te maken.

Klik op ‘’Nieuw’’ en kies ‘’Door gebruikers verstrekte gegevens’’
In het venster selecteer je ‘’Manual configuration’’. Je kunt nu de variabelen uit stap 3 toevoegen aan e-mail en telefoon.

Sla de variabele op.

Door gebruikers verstrekte gegevens variabele enhanced conversions

Stap 5: Enhanced Conversions toevoegen aan Google Ads aankoop tag
De Enhanced Conversion variabele dien je toe te voegen aan de Google Ads aankoop tag.

Navigeer naar ‘’tags’’ en bewerk de Google Ads aankoop tag.
Vink ‘’Door gebruikers verstrekte gegevens van uw website opnemen aan’’ en selecteer {{Enhanced Conversions}}

enhanced conversions toevoegen aan google ads tag

Sla de tag op en klik op ‘’Verzenden’’

Het is nu tijd om je levenslied te zingen en door te gaan naar stap 6

Stap 6: Enhanced Conversions aanzetten in Google Ads
In Google Ads dien je Enhanced Conversions via Google Tag Managers te activeren.

Navigeer naar ‘’Conversies’’ en bewerk de Google Ads aankoop conversie. Zet vervolgens ‘’Verbeterde Conversies’’ aan.

Verbeterde conversie aanzetten in Google Ads

Vervolgens kun je bij diagnostische gegevens de status van ‘’Verbeterde Conversies vastleggen’’ inzien . Het kan even duren voordat het zichtbaar wordt in jouw Google Ads account.

Voorbeeld werkende enhanced conversions in google ads dashboard

Implementatie Enhanced Conversions voor formulieren

Bij het verzenden van diverse formulieren zoals contact- en offerteaanvragen verzamel je klantdata die je kunt gebruiken voor Enhanced Conversions. Bij het daadwerkelijk verzenden van het formulier kun je een datalayer meesturen waarin deze gegevens staan. Vervolgens voeg je de variabele toe in Google Tag Managers zoals in de vorige paragraaf besproken.

Een voorbeeld van een datalayer vind je hieronder.

window.dataLayer = window.dataLayer || [];
window.dataLayer.push({
‘event’: ‘form_completion’,
‘form_completion_data’: {
‘form_id’: form_id,
‘email’: “test@test.nl”,
‘phone_number’: “31612345678”
}
});

Bij al onze maatwerk WordPress websites bouwen we standaard een datalayer voor formulieren in die we meetbaar kunnen maken en waarop we Enhanced Conversions kunnen inbouwen.

De variabele voor bovenstaand script ziet er als volgt uit:

Voorbeeld enhanced conversion datalayer formuliertje

Maak vervolgens een nieuwe variabele voor ‘’Door gebruikers verstrekte gegevens’’ aan en voeg deze toe aan de bijbehorende Google Ads tags.

Enhanced Conversions: een waardevolle feature voor Google Ads

Het bijhouden en correct toeschrijven van conversies wordt in het snel veranderende online landschap steeds lastiger. Met Enhanced Conversions kun je optimaal gebruikmaken van first party data en voorsorteren op een wereld zonder third party cookies. Waar het in het verleden gemakkelijk was om mensen over het web te volgen, wordt het in een wereld zonder cookies een stuk ingewikkelder om data aan elkaar te knopen. De feature Enhanced Conversions is met Server Side Tagging de oplossing om klantdata te behouden en door data onderbouwde online marketingcampagnes in de toekomst te blijven draaien. Wil je meer hierover weten of ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw webshop of website? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag wegwijs te worden in deze wereld.

Paul van Berkom

SEO & SEA specialist