Geschreven door Maartje Welten
In Team
Meet Maartje!
Maak kennis met onze nieuwe Marketing Stagiaire: Maartje!
Scroll
Benieuwd wat ik de hele week achter mijn ‘te grote’ computer doe? Hieronder beschrijf ik mijn werkweek.
De ‘frisse week’ wordt gestart met een fietstochtje naar kantoor. Hier aangekomen worden eerst weekendverhalen uitgewisseld en starten we met het doornemen van de werkdag bij de dagelijkse stand-up.
Tijdens de stand-up verhang ik de taken van mijn weekplanning naar ‘Doing’, zodat het team weet waar ik die dag aan ga werken. Mocht je een taak afgerond hebben gaat hij naar het vak ‘Done’. Op deze manier kan iedereen de voortgang van jouw taken de gehele week zien. Het is dus ook de bedoeling dat aan het einde van de week alles bij ‘Done’ hangt. Een fijn gevoel na een week werken.
Mijn hoofdtaken voor vandaag zijn het maken van een calculatie voor een nieuw project en het ontwikkelen van een nieuwsmodule. Voor de calculatie mag ik gaan kijken of het mogelijk is om een koppeling te leggen tussen een administratiesysteem en een webshop. Deze calculatie bespreek ik vervolgens met Peter. Nog voor de lunch start ik met mijn tweede taak, het ontwikkelen van een nieuwsmodule. Op het einde van de dag heb ik de nieuwsmodule afgrond en opgeleverd aan de klant. Deze kan nu een start maken met de invulling daarvan.
Deze ochtend start ik iets eerder zodat ik voor de stand-up mijn mails en ‘kleine taken’ kan wegwerken. Vandaag draagt Peter een nieuw project over aan mij. Hij heeft de afspraken met de klant en het voorwerk voor het project uitgevoerd. Tijdens de overdracht legt hij uit wat de wensen en afspraken zijn die bij de opdracht horen. Na de overdracht start ik direct met het bepalen van een strategie om de wensen van de klant te behalen. Mijn uitkomsten ben ik visueel gaan uitwerken in een wireframe (een blauwdruk van de website), zodat we dit kunnen gaan bespreken met de klant.
In de ochtend had ik niet alle ‘kleine taken’ afgerond dus pak ik dit na het wireframen verder op. Na bij het afsluitend potje tafelvoetbal de overwinning over de streep te hebben getrokken zit de werkdag er alweer op.
Vandaag wordt er een webshop aan ‘het grote publiek’ getoond, met andere woorden een webshop wordt live gezet! Altijd een mooi moment om na de vele inspanningen een webshop live te zetten. Een webshop staat er namelijk niet zomaar, het begint met een goed doordacht plan. Wat zijn de doelstellingen en welke middelen willen ze gaan inzetten? Zodra we dit allemaal weten kunnen we dit gaan verwerken in de juiste structuur. Deze structuur wordt uitgewerkt in wireframes en als dit allemaal goed is wordt het ‘jasje’ van de webshop ontworpen. Deze ‘platte’ ontwerpen worden gepresenteerd aan de klant, en als deze net zo enthousiast is als wij starten we met het schrijven van de code. Stap voor stap worden de functionaliteiten toegevoegd aan de webshop. Zodra alle code geschreven is kan de invulling starten en werken we toe naar de afrondende fase. Hierin wordt de webshop van voor tot achter getest en vervolgens gepresenteerd aan de klant.
De livegang wordt eerst doorgenomen met Peter en Mike, om ervoor te zorgen dat naast de nieuwe webshop, ook de online marketing blijft doorgaan. Vervolgens zorg ik ervoor dat de webshop live komt te staan en voer ik de laatste testronde uit. Na de succesvolle livegang bel ik de klant, Panagro op, ze zijn zelf helemaal ‘happy’ met het eindresultaat.
Na de gebruikelijke stand-up hebben we een project kick-off. Hierin wordt een nieuwe klant ‘voorgesteld’ aan ons en wordt de opdracht uitgelegd.
Na de kick-off ga ik samen met Joost aan de slag voor een lopend project. We bespreken de voortgang van dit project en verdelen de taken. Nu ieder zijn taak weet gaan we beide met het project aan de slag. Op het einde bespreken we onze aanpassingen.
Na een drukke, maar vooral leuke week was het vandaag de tijd om diverse taken af te ronden. Door de deadlines van deze week zijn er een aantal taken blijven liggen die ik opgepakt wil hebben voor het weekend.
Om 12 uur kijken we met het gehele team naar de taken van de weekplanning. De nieuwe weekplanning wordt opgehangen en we kunnen de laatste uurtjes voor het weekend vol maken met de nieuwe taken.
In de middag pak ik dan ook eerste taak op en om half 5 is het alweer tijd voor de wekelijkse sprint-demo, waarbij iedereen kort iets laat zien van de afgelopen week. Hierbij kun je denken aan een nieuw ontwerp, leuke resultaten uit een online marketingcampagne of gewoon iets ‘gaafs’ wat je bent tegengekomen. Aansluitend uiteraard ook de vrijdagmiddagborrel waarin een potje tafelvoetbal en Super Mario Kart niet mogen ontbreken.
Ik ga nu een weekend bijkomen zodat ik er maandag weer fris en fruitig tegenaan kan. Heb je nog vragen over mijn week, mail ze gerust naar arno@buro-3.nl.