Geschreven door Thijs Aarts
In Kennis, Strategie, Positionering
Merkwaarden bepalen: de belangrijkste bouwstenen van je onderneming 🧱
Leg een goede basis voor jouw merk! Zo kom jij te weten welke merkwaarden bij jouw merk passen.
Scroll
Interne linkbuilding is een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. Maar wat is (interne) linkbuilding nou precies en hoe gebruik je het? In dit blog vertel ik je alles wat je moet weten over interne linkbuilding om ze jouw website beter te optimaliseren. 🔗
Laten we beginnen met de basis: wat is linkbuilding precies? Bij linkbuilding gaat het om het vergaren van externe links naar jouw website. Maar hoe zit het dan met interne linkbuilding? Interne linkbuilding is het plaatsen van links op pagina’s van jouw website die doorverwijzen naar andere pagina’s van jouw eigen website. “ Ook wel interne links genoemd”. Door passende interne links te plaatsen, wordt de navigatiestructuur van je website een stuk beter. Zowel Google als de bezoeker op jouw website worden hier vrolijk van. Hierdoor maak je het mogelijk voor Google om bepaalde pagina’s op je website te vinden. Google volgt namelijk interne links op je website. Wanneer je pagina’s geen links krijgen, kan Google je pagina niet goed vinden en dus niet echt een positie toekennen. Daarnaast kun je via interne linking de juiste signalen aan Google geven, wanneer een pagina veel interne links krijgt, zal de pagina wel “belangrijk” zijn. Het fijne aan interne linkbuilding is dat je dit volledig zelf in de hand hebt en niet afhankelijk bent van anderen. Linkbuilding is dus een belangrijk onderdeel van SEO en kan zorgen voor een boost in je vindbaarheid. Helaas wordt interne linkbuilding over het hoofd gezien, ondanks de vele voordelen ervan.
Hoe meer passende links er op de pagina staan naar andere belangrijke pagina’s, des te beter de ranking wordt. Zo krijgen de belangrijkste pagina’s een hogere positie in zoekmachines. Door interne linkbuilding toe te passen kun je bepaalde pagina’s meer waarde geven. Dit komt doordat zoekmachines, zoals Google, hogere pagina-autoriteit toekennen aan pagina’s met veel relevante links. Hoe meer relevante links er naar deze belangrijke pagina’s verwijzen, des te belangrijker zoekmachines deze pagina’s vinden. Daarnaast helpen interne links de bezoekers met de navigatiestructuur op jouw website. Interne linkbuilding is een relatief gemakkelijke en goedkope manier om jouw vindbaarheid te vergroten en belangrijke aspecten te benadrukken.
Interne links zijn een efficiënte manier om de bezoeker van jouw website te sturen naar een andere belangrijke of relevante pagina. Er bestaat namelijk een grote kans dat wanneer de bezoeker je pagina leest en er een relevante link (of links) te vinden is, deze erop klikt. Zo blijft de bezoeker langer op je website, wat zoekmachines alleen maar fijn vinden, en hiervoor word je zeker beloond met een hogere ranking. Je slaat dus twee vliegen in één klap. Wanneer je geen interne links plaatst, zeg je indirect tegen de bezoeker dat hij of zij weer kan vertrekken. Dat is toch eeuwig zonde.
In ons geval zouden we een blog als dit over interne linkbuilding verwijzen naar de pagina waar we onze dienst: ‘Zoekmachine optimalisatie (SEO)’ toelichten. Dit is een logische stap omdat linkbuilding een onderdeel is van SEO. De SEO pagina is vervolgens een conversiepagina waar men gestuurd wordt om contact op te nemen met onze expert op het gebied van SEO. Als je goed kijkt zie je dat we dit inderdaad op deze manier hebben gedaan in dit blog, zie jij waar?
Een nog altijd veel gemaakte fout door websitebeheerders is verweesde content. Dit betekent dat je pagina’s op je website hebt zonder dat er een interne link is toegepast. Hierdoor zweeft deze pagina letterlijk op het internet. Bezoekers en zoekmachines vinden daardoor de pagina bijna niet. En wanneer Google jouw pagina niet kan vinden, kan de zoekmachine jou ook geen positie geven. Daarom dienen alle pagina’s die je optimaliseert voor SEO gelinkt zijn.
Nu hoor ik je denken: “Dan gooi ik mijn website toch vol met interne links.” Helaas werkt het niet zo. Ga niet zomaar lukraak links plaatsen, maar kijk goed welke er bij die pagina passen. Ga je toch zomaar links plaatsen, dan ben je juist minder goed vindbaar in zoekmachines. Dit komt doordat de zoekmachines zien dat dit geen relevante links zijn voor die pagina en geven je dan juist een lagere ranking, dat wil je precies voorkomen. Daarnaast wordt het door bezoekers als onprettig ervaren, omdat het de leesbaarheid van een pagina aantast door de vele blauwe linkjes. Gebruik nooit twee keer dezelfde interne link in een tekst. Google beschouwt meerdere interne links naar dezelfde pagina als één interne link. Je kunt meerdere interne links toevoegen als het relevant is, bijvoorbeeld als je de gebruiker nogmaals naar dezelfde pagina wilt sturen. Dit voegt echter geen extra waarde toe voor Google, maar je krijgt ook geen lagere positie.
Hieronder vind je een voorbeeld van ons blog over affiliate marketing waar interne linkbuilding is gebruikt. Je ziet hier dat er een relevante koppeling wordt onderbouwd naar andere blogs van Buro 3 die te maken hebben met het onderwerp “affiliate marketing”.
Hieronder vind je een aantal extra tips die jou helpen bij het maken van een goed plan voor interne linkbuilding 🔗
Door gebruik te maken van interne linkbuilding verbeter je niet alleen de vindbaarheid van je website, maar werk je ook gericht aan de vindbaarheid van specifieke zoekwoorden of combinaties daarvan. Hierdoor heb je meer controle over waar je gevonden wordt en waar je bezoekers naartoe worden geleid. Een degelijke interne linkstructuur is van essentieel belang voor een goede ranking in zoekmachines.