Geschreven door Daan Verber
Google Analytics 4: wat betekent de overgang voor jouw bedrijf of website?
Ontdek wat de overgang naar Google Analytics 4 betekent voor jouw bedrijf of website.
Scroll
Na de succesvolle afronding van de online marketing opleiding delen Bart en Juultje hun ervaring met het opleidingstraject dat wij aanbieden. In antwoorden op een aantal vragen lees je in dit artikel waarom ze gestart zijn met de online marketing opleiding, wat ze ervan geleerd hebben en hoe zij het traject ervaren hebben.
Juultje Swinkels is marketing- communicatie medewerker voor Midas Winkelcentrum. Ze is verantwoordelijk voor alle online en offline communicatie en streeft naar een zo hoog mogelijke bekendheid van het winkelcentrum en de evenementen die er georganiseerd worden. In antwoorden op een aantal vragen deelt Juultje haar ervaring met het opleidingstraject.
Het is al een aantal jaren geleden dat ik mijn opleiding heb afgerond, dus het werd tijd om weer wat nieuwe kennis op te doen. In de laatste 7 jaar is er veel veranderd op het gebied van online marketing dus ik hoopte na de opleiding weer helemaal up-to-date te zijn.
Vanuit Midas Winkelcentrum was een belangrijke reden om de opleiding te mogen volgen om meer kennis op te doen. Daarnaast is het een uitgelezen kans om bepaalde ‘’gewoontes’’ te evalueren en om regelmatig nieuwe dingen te proberen, want Midas Winkelcentrum is een mooi winkelcentrum waar veel mogelijkheden liggen.
Ik vond het prettig dat je de voortgang goed kon zien. Het was fijn dat er geen verplichte volgorde is van de onderdelen uit de opleiding. Dit gaf me echt het gevoel dat de opleiding op mij als persoon was afgestemd. Daarnaast is de insteek van de opleiding perfect. Het werkt prettig om de theorie meteen toe te passen in de praktijk (met praktijkopdrachten) en dat ook nog meteen op Midas Winkelcentrum gericht. Zo blijft de theorie veel beter hangen en is er meteen een stukje verbeterd.
Ook de toetsen na ieder onderdeel heb ik als prettig ervaren, hiermee kon ik direct toetsen of ik de theorie goed begrepen had. Ook werd ik behoorlijk fanatiek met het behalen van de toetsen :).
Één van de eerste opdrachten was het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek waarbij ik uiteindelijk een landingspagina moest schrijven. Hiervan heb ik geleerd dat je op een slimme manier extra bezoekers op je website kan krijgen.
Daarnaast was een website analyse ook één van de opdrachten. Er zijn een aantal belangrijke ‘’missende’’ functies toegevoegd aan de website om het gebruiksgemak van de website te verbeteren.
Ook onze Social Media inzet heb ik geëvalueerd. Hierin misten we een mooie, herkenbare uitstraling, wat ook direct is opgepakt en verbeterd.
De 1-op-1 begeleiding was super fijn. Ik ontvang snel reacties bij vragen en er zijn genoeg contactmomenten. Er werd echt tijd genomen om de opdrachten en theorie te bespreken.
Ik werd ook zeker uitgedaagd om goed na te denken over de stof door middel van kritische vragen.
De opleiding is uitermate geschikt voor mensen die al een tijdje werkzaam zijn in of op een marketing/communicatie afdeling. Iedereen die iets te maken heeft met nieuwsbrieven, websites, social media en online campagnes kan hier veel van opsteken.
Veel, haha :).
De opleiding heeft mijn verwachting overtroffen, ik had niet gedacht dat het zo uitgebreid zou zijn. Er is erg veel tijd gestoken in het ontwikkelen van deze opleiding. Ik heb vooral geleerd dat er enorm veel mogelijkheden zijn met online marketing. Het is belangrijk om een plan te maken, Google te vriend te houden en nagaan of je aanpak daadwerkelijk past bij Midas/je bedrijf. Neem vooral tijd om te testen, te evalueren en weer aan te passen.
Het belangrijkste voor Midas Winkelcentrum is dat we op verschillende vlakken professioneler zijn geworden en mee gaan we met de tijd.
Ik heb de opleiding in acht maanden doorlopen. Tijdens de opleiding heb ik er meer tijd in geïnvesteerd dan ik van tevoren ingeschat had. Ik heb alle belangrijke punten van de theorie opgeschreven, want zo leer ik zelf het beste, en de praktijkopdrachten kosten natuurlijk ook tijd. Gemiddeld heb ik 3-4 uur per keer/week besteedt aan het besturen van de theorie en het uitvoeren van de praktijkopdrachten.
Ik kan nooit meer een tompouce* eten zonder even hieraan te denken en dat terwijl de HEMA ook in Midas Winkelcentrum gevestigd is 😉
*Als fictief bedrijf wordt in de opleiding tompouce B.V. als voorbeeld genomen
Bart is marketing- communicatie medewerker voor Greenchoice en KiesZon. Hij is verantwoordelijk voor online leadgeneratie en het beheren van websites voor verschillende projecten van Greenchoice en Kieszon.
Ik wilde mezelf graag verder ontwikkelen op het gebied van online marketing en verwachtte dat ik met het volgen van de opleiding meer kennis van online marketing zou krijgen. En aan die verwachting is ruimschoots voldaan. Al met al vond ik het een fijne manier om het vak online marketing onder de knie te krijgen.
Dat was ook het doel vanuit KiesZon; het gat op het gebied van online marketing intern opvullen. De opleiding van Buro 3 sprak me aan omdat de theorie wordt gecombineerd met praktijkopdrachten, wat perfect aansluit bij mijn functie.
De opleiding wordt perfect afgestemd naar de beschikbare tijd van de leerling. De ene week meer praktijkopdrachten dan de andere keer, maar vaak wel met een nieuw hoofdstuk aan theorie. Zodat je altijd het gevoel hebt dat er vooruitgang geboekt wordt en je gemotiveerd bent om door te pakken.
De online omgeving werkt prettig, waar eigen snelheid praktijkopdrachten voor jouw bedrijf mag inzetten. Sommige onderdelen zijn wel wat lastiger (lees: meer theorie) dan andere. Er zit ook theorie tussen die je wel moet kennen, maar waar wij als bedrijf geen gebruikt van (gaan) maken. Dat is jammer, maar onontkomelijk om de eindtoets van de opleiding succesvol af te ronden.
Voor samenduurzaam.nu heb ik een zoekwoordenonderzoek en een SEO implementatieplan uitgevoerd, wat ervoor heeft gezorgd dat we direct bij de livegang van de website de juiste zoekwoorden gebruikt hebben. Voor dit project heb ik ook een Google Ads account en campagnes opgezet, geanalyseerd en geoptimaliseerd.
Voor KiesZon heb ik sponsored content op LinkedIn ingezet, dat heeft ervoor gezorgd dat we meer bezoekers naar de website kregen (en leads). Zie hier een voorbeeld van een LinkedIn advertentie:
Goede begeleiding, bij verschillende opdrachten ben ik gekoppeld aan meerdere personen binnen het team van Buro 3 om optimaal te kunnen leren van ieders expertise. Het tweewekelijks overleg over de voortgang van de opleiding heb ik als prettig ervaren, hierin gingen we ook vaak de diepte in over de praktijkopdrachten.
Uiteindelijk helpt het heel het bedrijf groeien op het gebied van online marketing dus ik denk dat veel personen hier baat bij hebben.
Ik heb vooral geleerd dat theorie belangrijk is, maar vlieguren in het vak nog belangrijker. Dus de combinatie tussen theorie en praktijkopdrachten is ideaal. Op de vlieguren in het vak zal ik mij de komende tijd verder op gaan focussen.
Voor de organisatie heeft de opleiding meer structuur en een werknemer met kennis van online marketing opgeleverd. Daarnaast zien we voor de toekomst enorm veel kansen op basis van de theorie en praktijkvoorbeelden uit de opleiding.
In het begin circa een halve dag, omdat het toen veel theorie was met wat kleinere praktijkopdrachten, daarna zeker 1 dag per week. Ik kan overigens het laatste adviseren, neem er de tijd voor want dan leer je het meest.
Onze online marketing opleiding is anders dan andere e-learning opleidingen, onze unieke leermethodiek combineert namelijk de theorie direct met de praktijk. Je leert dus niet alleen alles over bijvoorbeeld SEO, je past de opgedane kennis toe in jouw praktijksituatie.
Daarnaast is onze leermethodiek circulair. Dit betekent dat je constant bezig bent met ontwikkelen. Aan de hand van onze kennisbank doe je kennis op. Je persoonlijke online marketing coach biedt je praktijkopdrachten die samen geëvalueerd en de resultaten ervan geanalyseerd worden. Op deze manier leer je niet alleen de theorie toe te passen in de praktijk, maar zo leer je kritisch naar je werk te kijken en jezelf te verbeteren. Lees meer over onze online marketing opleiding.