Geschreven door Daan Verber
Google Analytics 4: wat betekent de overgang voor jouw bedrijf of website?
Ontdek wat de overgang naar Google Analytics 4 betekent voor jouw bedrijf of website.
Scroll
De website of webshop is opgeleverd, klaar zou je denken. Nou nee, zeker niet. De digitale wereld verandert snel dus blijven analyseren en optimaliseren is belangrijk. We blijven dan ook niet stil zitten na de oplevering van een website of uitbreiding ervan. We analyseren webstatistieken en onderzoeken het gedrag van de bezoeker om de website of webshop zo goed mogelijk te kunnen blijven verbeteren. Hierdoor sluit deze naadloos aan bij de wensen en verwachtingen van de klant en worden conversies verhoogd. Hoe we dit voor homepage van Route 66 Reizen hebben gedaan vertel ik je in dit artikel.
We voeren (online) marketing uit samen met Route 66. Een onderdeel uit dit traject is het continu inzetten op het optimaliseren en verbeteren van de website en advertentiecampagnes. In het bezoekersgedrag viel op dat bezoekers via de homepagina van de website niet het gewenste pad bewandelde zoals we zelf voor ogen hadden. In een analyse van de website statistieken bleek dat bezoekers niet (snel genoeg) op de gewenste pagina binnen de website uit kwamen. Om dit te verbeteren hebben we een verdere analyse en gebruikerstest voorgesteld en uitgevoerd. Hoe gaat zo’n gebruikerstest in zijn werk?
Allereerst starten we met een analyse hoe de website presteert. Waarbij we inzoomen op het gedrag van de bezoekers gedurende een bezoek aan de website. Dat wil zeggen; kan de bezoeker de juiste weg op de website vinden? Gebruikt hij de juiste ingangen naar vervolgpaginaโs en blijft hij niet onnodig zoeken en klikken zonder gewenst resultaat? Bij Route 66 Reizen was dit wel het geval. Uit cijfers bleek dat ruim 1/3 van de bezoekers niet doorging naar de juiste pagina vanuit de homepagina. Aansluitend hebben we een gebruikersonderzoek gehouden om te ontdekken waar het dan mis ging en om onze eigen perceptie te bevestigen.
We hebben hiervoor input gevraagd aan klanten van Route 66 en zij bevestigde wat wij bij de analyse van de webstatistieken constateerde. Het is voor de bezoeker namelijk niet duidelijk wat de verschillende vormen van reizen inhouden. Men moest dus lang zoeken en verschillende pagina’s bezoeken voordat de verschillende vormen van reizen duidelijk waren, terwijl dit voor ons en voor Route 66 Reizen gesneden koek was. Bekijk het oude webdesign hieronder:
De uitkomst hiervan hebben we uitgewerkt tot een verbeterd concept van de homepage. Ook dit nieuwe concept hebben we uitvoerig getest bij klanten van Route 66 en met de ontvangen feedback van de doelgroep is het concept vervolgens nog verder aangescherpt. Denk hierbij aan kleine details zoals het verbeteren van benamingen en gebruik van andere afbeeldingen.ย Hier is uiteindelijk een definitief redesign van de homepage uit ontstaan. Bekijk het resultaat hieronder:
Bij het ontwerpen van het redesign van de homepagina hebben we er rekening mee gehouden dat bij binnenkomst direct de drie vormen van reizen in beeld zijn en met korte duidelijke omschrijvingen helder is hoe je met ze op reis kunt. Je kunt als bezoeker op de website direct een keuze maken. Vervolgens word je direct doorgestuurd naar achterliggende reizen en informatie die past bij de gekozen optie, zodat je de juiste content te zien krijgt die past bij jouw gewenste reisvorm. Het is zo simpel als het klinkt.
Deze aanpassing lijkt simpel, maar doordat wij en onze klant zelf overmatige gebruikers van de website zijn worden we ‘blind’ voor dit soort aanpassingen. Het blijven analyseren en optimaliseren van de website is erg belangrijk. Het luisteren naar echte gebruikers van de website is nog belangrijker. Hierdoor maak je het mogelijk om meer resultaat te behalen. Hiervoor is het echt niet nodig om je complete website aan te passen. Vaak is het juist slim om dit soort compactere wijzigingen door te voeren, omdat je op die manier beter kan analyseren of de wijzigingen de gewenste resultaten hebben. Pas je alles aan, dan is in dit geval bijvoorbeeld niet hard te maken dat de homepagina zorgt voor een betere doorstroom en flow op de website.
Zoals vanzelfsprekend blijven we ook dit redesign op de voet volgen qua gebruikerservaringen, zodat we de flow op de website en uiteindelijke conversie kunnen blijven optimaliseren.
Kunnen we voor jou ook meer betekenen op het gebied van online marketing of conversie optimalisatie? Of ben jij op zoek naar mogelijkheden voor een nieuw design van je website? Neem contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden.
๐ Welkom, Daan & Maartje!
@daanverber, onze wereldreiziger en muzikale...
๐ช๐ฒ ๐ฏ๐น๐ถ๐ธ๐ธ๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐ฟ๐๐ด ๐ผ๐ฝ ๐ฒ๐ฒ๐ป...
๐๐๐ฟ๐ผ ๐ฏ ๐ผ๐ฝ๐ฒ๐ป๐ ๐ฑ๐ฒ ๐ฑ๐ฒ๐๐ฟ๐ฒ๐ป ๐๐ฎ๐ป...
Onze zeer geliefde gast @doodle_freddy ๐งก houdt even een inspectierondje om te peilen of...
๐๐ฒ ๐๐ถ๐ฒ๐ฟ๐ฑ๐ฎ๐ฎ๐ด๐๐ฒ ๐๐ฒ๐ฟ๐ธ๐๐ฒ๐ฒ๐ธ...
Welkom in het team Jurgen en Stef! ๐
Gelukkig dragen ze niet elke dag allebei een...
๐ก๐ฎ๐ฎ๐บ๐๐๐ถ๐ท๐๐ถ๐ด๐ถ๐ป๐ด
Bฬถuฬถrฬถoฬถ ฬถ3ฬถ โก๏ธ...
โBuro 3 groeit door – daarom zoeken wij een ๐ฃ๐ฒ๐ฟ๐ณ๐ผ๐ฟ๐บ๐ฎ๐ป๐ฐ๐ฒ...