Geschreven door Daan Verber
Wat is Google Tag Manager en hoe stel ik het in?
Ontdek hoe Google Tag Manager je helpt met het eenvoudig beheren van tags en code snippets op je website.
Scroll
Op zoek naar een bedrijf in de buurt en je raadpleegt Google hiervoor? Grote kans dat er ook een Google Maps kader wordt weergegeven in de zoekresultaten. Een vermelding in dit kader verhoogt je zichtbaarheid aanzienlijk. Daarnaast is Google Maps uiterst handig wanneer je direct op zoek bent naar bedrijven in de buurt. Denk bijvoorbeeld aan restaurants. koffietentjes of een autogarage. Wanneer je eigenaar bent van een bedrijf, vooral met een fysieke locatie, wil je dat je doelgroep je bedrijf gemakkelijk vindt op Google Maps. Als je niet zichtbaar bent, dan weet een potentiële klant ook niet dat je bestaat.
Niet elk bedrijf heeft een vermelding op Google Maps. Na het lezen van dit artikel komt daar verandering in! Ik leg je uit hoe je gemakkelijk jouw bedrijf toevoegt op Google Maps. Lees je even mee?
Dat je bedrijf niet zichtbaar is op Google Maps is afhankelijk van meerdere factoren. Loop je door Amsterdam en raadpleeg je Google omdat je graag Italiaans wil eten in een restaurant, dan worden de restaurants in jouw omgeving weergegeven. En niet in Rotterdam. Google gebruikt hiervoor onder andere de GPS locatie, het aantal reviews van de bedrijven, citations over het internet etc. Er zijn veel factoren die invloed hebben op het wel of niet weergegeven worden op Google Maps. Google je naar de naam van het bedrijf, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk wel het bedrijf te zien. Tenzij, je bedrijf niet is aangemeld, dan word je natuurlijk niet weergegeven op Google Maps.
Het is Google zijn missie om de beste resultaten weer te geven bij een zoekopdracht. Om altijd consistente informatie te leveren is het door iedereen mogelijk om bedrijfsvermeldingen aan te maken, bij te houden, bewerkingen voor te stellen en eventueel een locatie te sluiten. Zo helpen de gebruikers om de zoekmachine up to date te houden. Het kan dus voorkomen dat jouw bedrijf al een vermelding heeft op Google Maps. Dit dien je eerst te controleren.
Controleer je bedrijf op Google Maps:
Heb je een vermelding? Dan ben je gewoon zichtbaar op Google Maps. Is je bedrijf niet door jou toegevoegd op Google Maps? Dan heeft iemand anders je bedrijf toegevoegd en kan je het bedrijf gemakkelijk claimen door op het bedrijf te klikken.
Word je bedrijf niet weergegeven op Google Maps? Dan is het de hoogste tijd om jouw bedrijf toe te voegen aan Google Maps.
Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google om je fysieke locatie(s) te beheren. Met de tool voeg je bijvoorbeeld gemakkelijk bedrijfsinformatie toe, verzamel je reviews en deel je artikelen of promoties. Tevens is Google Mijn Bedrijf ook onderdeel van een lokale SEO strategie en geschikt om de lokale vindbaarheid te vergroten.
- Navigeer naar Google Mijn Bedrijf;
- Klik op ‘’nu beheren’’;
- Log in met een Google Account (of maak een nieuw account aan);
- Eenmaal ingelogd krijg je de optie om je bedrijf op te zoeken/toe te voegen (zie onderstaande afbeelding).
Bij het aanmelden van je bedrijf op Google krijg je de optie om je bedrijf te verifiëren. Het is aan te raden om dit direct te doen, aangezien je na het verifiëren van je bedrijf op Google meer functionaliteiten hebt om je bedrijf te beheren. Actief beheer van je Google Mijn Bedrijf vergroot bovendien ook de lokale online vindbaarheid.
Is het gelukt om jouw bedrijf toe te voegen op Google Maps en wil je aan de slag met het actief beheren van Google Mijn Bedrijf? Om je op weg te helpen, heb ik hierover een handleiding geschreven. Stuur me een mailtje en je ontvangt de handleiding binnen 24 uur in je inbox.