Heb je een vraag? Stuur ons een berichtje en we reageren zo snel mogelijk :) x

Scroll

Adverteren op mijn eigen bedrijfsnaam? Ja zeker doen!

‘Waarom moeten we adverteren op onze bedrijfsnaam, dit kost geld en op onze bedrijfsnaam zijn we al goed vindbaar.’ 

Niet geheel onterecht wordt bovenstaande vraag gesteld. Opdrachtgevers vragen zich af wat nu het nut is van adverteren op je eigen bedrijfs- of merknaam.

Het klinkt ook niet logisch om in Google Ads te betalen voor een term waarop je organisch (dus gratis) ook goed vindbaar bent. Toch zien wij dit anders en adviseren we altijd te targetten op je eigen bedrijfsnaam wanneer je adverteert in Google Ads. Waarom? Daarom:

  1. Flexibiliteit in weergave en boodschap
  2. Visibility (grote zichtbaarheid)
  3. Extra omzet
  4. Beschermen van je eigen bedrijfsnaam
  5. Sterker account door een hogere kwaliteitsscore
  6. Meet het effect van campagnes gericht op naamsbekendheid

Ik licht bovenstaande punten graag even toe. Nog niet bekend met de advertentiedienst van Google? Lees dan ons blogartikel: Wat is Google Ads.

1. Flexibiliteit in weergave en boodschap

Advertenties in Google Ads kun je real-time, dus direct, aanpassen. In tegenstelling tot de weergave van je website in organische resultaten, waarbij het dagen/weken kan duren voordat je aanpassingen zichtbaar zijn. Met Google Ads kun je je boodschap dus veel sneller aanpassen, denk bijvoorbeeld aan een bepaalde actie of vermelding van een evenement.

Daarnaast kun je meerdere advertenties tegelijk testen, om te kijken hoe de doelgroep reageert op verschillende boodschappen.

2. Visibility (meer zichtbaarheid)

In tegenstelling tot de vermelding van je website in organische resultaten, waar je 3 regels tot je beschikking hebt, heb je met een advertentie van Google Ads meer ruimte en uitbreidingen tot je beschikking. Op die manier verhoog je je zichtbaarheid en kun je meer communiceren naar je potentiële klanten.

Organisch zoekresultaat:

Zoekresultaten Google Route 66 reizen

Meer zichtbaarheid met Google Ads advertentie met advertentie extensies:

Advertentie Google Route 66 reizen

Google Ads biedt dus de mogelijkheid om de advertenties op verschillende manieren uit te breiden (advertentie extensies). Bovenstaand voorbeeld van Route 66 Reizen maakt gebruik van de volgende advertentie extensies:

  • Sitelinks
    Sitelinks zijn de extra ‘advertenties’ onder de advertentie. Deze kun je linken naar zelf gekozen onderdelen binnen je website of webshop. Naast het feit dat je (be)zoekers meteen door kan sturen naar een gewenste plek op de website zorgen sitelinks voor extra zichtbaarheid. Ze nemen veel meer ruimte in beslag dan een reguliere advertentie.
  • Highlights
    Het gebruik van de highlight extensies is de manier om de USP’s van je bedrijf extra onder de aandacht te brengen. In de advertentie zijn dit de extra woorden onder de advertentie, waar puntjes tussen staan.
  • Telefoonnummer
    Door het tonen van het telefoonnummer in de advertentietekst wordt de drempel om contact op te nemen een stukje kleiner. Men hoeft niet meer op de website te zoeken naar het telefoonnummer. Met name voor mobiele advertenties heeft dit een grote toegevoegde waarde.

3. Extra omzet

Dit is eigenlijk een vervolg van het vorige punt. Door een dubbele vermelding op de eerste pagina in Google, de advertentie en het resultaat in de niet-betaalde zoekresultaten, wordt de zichtbaarheid en daarmee het vertrouwen vergroot. Dit vergroot dus niet alleen de kans dat men op 1 van de 2 links doorklikt, maar verhoogd ook de betrouwbaarheid die je uitstraalt.

Niet overtuigd? In een onderzoek van searchengineland is getest wat er met online verkeer gebeurt als de brandcampagnes tijdelijk onderbroken worden. Logischerwijs nemen de Ads bezoekers af. Ook het organisch verkeer stijgt. Dit is voor de hand liggend, wanneer je echter naar het totaal aantal bezoekers kijkt is de website in die periode door 5.000 bezoekers minder bezocht. Bij een conversiepercentage van 2% met een gemiddelde orderwaarde van €50,00 betekent dat €5.000,- minder omzet.

Afbeelding uit onderzoek Searchengineland

Op je eigen bedrijfsnaam adverteren zorgt dus voor extra omzet.

Nog niet overtuigd??? Wil je dit wetenschappelijk onderbouwd hebben? Dat kan, geen probleem. Check dit onderzoek.

4. Beschermen van je eigen bedrijfsnaam

De bedrijfsnaam beschermen? Jazeker, dat is uiterst belangrijk. Je hebt niet voor niets hard gewerkt om naamsbekendheid, een reputatie en een klantenkring op te bouwen. Je wil natuurlijk niet dat er na al je inzet een concurrent vervolgens meelift op je bedrijfsnaam. Als je hier zelf op adverteert maak je het de concurrentie lastiger en bovendien duurder om te adverteren op je bedrijfsnaam.

5. Versterk je account door een hogere kwaliteitsscore

Zonder al te veel in technisch detail te treden is dit wel een belangrijk punt. Laat me het zo simpel mogelijk uitleggen. Google vind het belangrijk dat ook bij betaalde zoekresultaten de resultaten zo relevant mogelijk zijn voor de zoekers. Hiervoor hebben ze de kwaliteitsscore in het leven geroepen. Zoekwoorden in je campagne worden beoordeeld op relevantie, hoe hoger de kwaliteitsscore des te minder je betaald om te adverteren op dat zoekwoord.

Doordat bedrijfsnaamgerelateerde zoektermen enorm relevant zijn voor bezoekers, zorgen zij voor een hoge kwaliteitsscore. De berekening van de kwaliteitsscore houdt rekening met de kwaliteit van alle zoektermen in het gehele Ads-account. Wanneer deze bedrijfsnaamgerelateerde zoektermen met hoge kwaliteitsscore hierin meegenomen worden, wordt het gehele account positief beïnvloed. Dat is dus belangrijk om goede advertentieposities te krijgen voor jouw campagne en de campagnekosten zo laag mogelijk te houden, dus ook voor andere zoektermen.

6. Meet het effect van campagnes gericht op naamsbekendheid

Bij nieuwe producten, webshops of bedrijven is het belangrijk om aan de naamsbekendheid van het bedrijf te werken. Hiervoor kun je verschillende campagnes opzetten, zoals display-campagnes. Hierbij is het hoofddoel niet het aantal klikken of directe conversies en het aantal vertoningen is vaak niet toereikend als meetinstrument. Hiervoor biedt een branded search campagne uitkomst, met een toenemend aantal zoekopdrachten op je bedrijfsnaam is het effect van een naamsbekendheid campagne te meten en in kaart te brengen. Daarnaast kun je de boodschap van je naamsbekendheid campagne terug laten komen in je branded search campagne, waardoor de campagnes elkaar versterken, win, win!

Conclusie: Meer zichtbaarheid, betrouwbaar, de juiste boodschap en extra omzet

Adverteren op je bedrijfsnaam zorgt dus voor een hogere visibility, meer betrouwbaarheid, is een meetinstrument voor je naamsbekendheid en, niet geheel onbelangrijk, zorgt voor extra omzet! Hierdoor kunnen we alleen maar tot de conclusie komen dat het adverteren op je bedrijfsnaam dus wel degelijk toegevoegde waarde heeft.

Hulp nodig bij het opzetten van je AdWors campagne of een vrijblijvend adviesgeprek aanvragen met een Ads specialist? Neem vrijblijvend contact op met Buro 3.