Scroll

Het belang van goede content

5 redenen om meer te investeren in kwalitatieve content

De uitspraak content is king, is een veelgehoorde in SEO land. Goede content is een van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle SEO-strategie, maar wat betekent goede content eigenlijk en waarom precies is dit zo belangrijk? Goede content is meer dan alleen een goed geschreven stuk tekst of een mooi uitziende pagina.

We nemen je in dit artikel in 5 stellingen mee in het verhaal achter kwalitatieve content, wat dit is en waarom dit één van de belangrijkste onderdelen is die leidt tot SEO performance:

1. Goede content genereert organisch verkeer naar jouw website

We willen natuurlijk dat onze website zoveel mogelijk bezoekers krijgt die blijven plakken en leiden tot conversies. Goede content zorgt ervoor dat mensen jouw website bezoeken. Bij het creëren van content, is het van belang om je doelgroep altijd in het achterhoofd te houden.

  • Voor wie creëer je content?
  • Waar zijn deze mensen naar op zoek?
  • Welke stijl spreekt ze aan?

Om maximaal resultaat uit je content te halen, is een (klein) zoekwoordonderzoek een must. Je wil natuurlijk wel weten welke zoekwoorden jouw doelgroep intypt in Google. Nadat je een zoekwoordonderzoek hebt uitgevoerd, weet jij precies welke zoekwoorden belangrijk zijn voor het schrijven van kwaliteit content. Vergeet hierbij ook niet zaken als voice search en wees op je hoede voor een overkill aan keywords. Relevantie, autoriteit en betrouwbaarheid van je content vormen de sleutel tot succes op dit gebied.

Bevorder of creëer vraag naar jouw service of product

Marketing is een interessante en soms zelfs manipulatieve wereld. Wanneer je een product of dienst aanbiedt dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je de nadruk legt op het nut van een product. Door dit te doen stimuleer je dat mensen sneller geneigd zijn om jouw product of dienst af te nemen.

Eén van de tactieken die veel gebruikt wordt is de “FOMO” strategie (fear of missing out). Hierbij wordt er een beeld geschetst dat de klanten die jouw product of dienst afnemen een geweldige, wellicht zelfs levens veranderende ervaring hebben. Hoewel je er misschien niet direct belang bij hebt, sluit je je alsnog aan, omdat je bang bent iets te missen. Je wilt niet in een situatie terecht komen waarbij mensen om je heen profiteren van een bepaalde investering, product, dienst of ervaring, en jij als enige buiten de spreekwoordelijke boot valt. Deze sociale angst is een sterke drijfveer voor consumenten om een aankoop te verrichten.

fomo everywhere meme

Veel verzekeraars maken ook gebruik van een techniek, waarbij de nadruk op het nut van een bepaald product wordt gelegd door het schetsen van een situatie. Bijvoorbeeld in een geval van een rechtsbijstandsverzekering, worden er situaties geschetst waarbij je in een conflict komt met je werkgever over bijvoorbeeld je salaris. Vervolgens wordt het uurloon van een advocaat gedeeld waar je dan mogelijk een beroep op moet doen en waarschijnlijk nooit uit eigen zak kan betalen. Tot slot wordt het plaatje geschetst, waarbij de rechtsbijstandsverzekering deze financiële ramp kan voorkomen voor slechts een kleine bijdrage per maand. Hierdoor zijn mensen sneller geneigd een dienst of product af te nemen, zonder dat ze hier misschien ooit gebruik van zullen maken, simpelweg om het geschetste worstcasescenario te voorkomen. Door het zogenaamde zaadje in hun hoofd te planten stimuleer je als aanbieder het koopgedrag.

2. Meer verkopen met content via cross- en upselling

Het is je vast weleens overkomen dat er door een medewerker van de benzinepomp tijdens het afrekenen een aansteker tegen prijsvermindering werd aangeboden. Dit is een ietwat slechte uitvoering van een poging tot cross sell.

Een cross- of upsell is een manier waarop je meer verkoopt dan waar de gebruiker oorspronkelijk voor kwam. Vaak is dit extra product of dienst gelieerd aan waar de gebruiker voor komt. Je kan bij een cross sell bijvoorbeeld denken aan een ober die je huisgemaakt appelgebak aanprijst terwijl je slechts om een cappuccino vroeg, omdat het appelgebak past bij de koffie ben je sneller geneigd dit erbij te kopen. Bij een upsell gaat het vaak om een upgrade van het product. Zo bestel je bijvoorbeeld een Amsterdammertje, maar biedt de ober je een half liter glas aan voor een goede prijs.

Ook online worden tal van cross- en upsells gebruikt. Het is dan ook belangrijk dat je hier in je content rekening mee houdt, zodat gebruikers alles bij jou af komen nemen en niet voor andere producten of diensten naar andere aanbieders gaan. Wanneer je bijvoorbeeld wintersportvakanties aanbiedt op jouw website, zorg er dan voor dat ook voor een helm, een skibril en een reisverzekering klanten via jouw content alles kunnen bereiken.

 

4. Content met een goede autoriteitsbeoordeling rangschikt hoger

Wanneer je hebt onderzocht welke personen als een autoriteit gelden voor jouw doelgroep of onderwerp dan wil je natuurlijk dat vanaf deze persoon zijn of haar pagina naar jou gelinkt wordt. Naast de link is het ook een goed idee om autoriteiten te vermelden in je content. Er zijn tal van specialisten in een bepaald vakgebied, maar tegenwoordig ook steeds meer influencers of bloggers die als autoriteit gelden. Door het gebruik van quotes en referenties naar deze autoriteiten zal de autoriteit van jouw content ook toenemen.

Het is goed om met je content meer de diepte in te gaan, zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om te beschrijven hoe je als bedrijf een bepaald proces uitvoert, in plaats van te zeggen dat je dingen op een bepaalde manier doet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan content waarbij bedrijven met voorbeelden laten zien hoe ze doormiddel van initiatieven duurzaam en betrokken zijn bij de maatschappij. Dit wordt vaak een stuk indrukwekkender beschouwd dan slechts het vermelden dat je als organisatie maatschappelijk, duurzaam en betrokken bent.

content is king

5. Goede content is relevant, uniek en vernieuwend en bouwt loyaliteit op

Wanneer je de juiste strategie hebt toegepast met jouw content dan zorg je ervoor dat je deze continue blijft vernieuwen. Ook timing is hierbij belangrijk, wanneer is jouw doelgroep toe aan nieuwe informatie over specifieke onderwerpen? Wanneer je dit op de juiste manier toepast, zorg je voor een publiek dat vaker zal terugkeren voor nieuwe content. Hierdoor bouw je een loyale doelgroep op die op termijn makkelijk te beïnvloeden is en goud waard is voor elk bedrijf of organisatie. Door goede en vernieuwende content bouw je dan ook je eigen marketingkanaal en klantenkring op die zeer goedkoop, lucratief en duurzaam is.

Dit gastartikel is geschreven door zoekmachine optimalisatie specialist Romano Groenewoud. Hij is locatie onafhankelijk als digitale nomade zijnde werkzaam voor MKB Nederland onder dee alias ‘SEO Geek’.