Geschreven door Daan Verber
Google Analytics 4: wat betekent de overgang voor jouw bedrijf of website?
Ontdek wat de overgang naar Google Analytics 4 betekent voor jouw bedrijf of website.
Scroll
Yes! We hebben je binnen met een goede click-bait koptekst. Maar wacht! Klik niet meteen weg. Nu je er toch bent gaan we ook gewoon kijken of we dus echt wat van Kanye kunnen leren.
Vooral bekend door zijn award show onderbreking(en), twijfelachtige aankondigingen en de man achter de vrouw. We kunnen het er denk ik wel over eens zijn dat Kanye West niet echt een baken van inzicht over online marketing is. Echter valt er veel te ontleden en te leren van de man die één van de langste en meest consistente loopbanen in de hip hop scene heeft.
We gaan van start met social media.
‘No one man should have all that power’
– Kanye West
Nu is het voor de hand liggend om aan te geven dat dit gemakkelijker gaat wanneer je zoals Kanye de social media spotlight met je mee bracht in de vorm van meer dan 27 miljoen volgers. Bracht? Ja, want in mei vorig jaar is het account mysterieus gedeletet (raar woord eigenlijk gedeletet). Wanneer je zoveel massa hebt is het makkelijker om roering te creëren en een groot publiek te betrekken. Ookal is het account verwijderd, we kunnen er toch lessen uithalen over hoe we sharen en interacteren op social media.
Afwisselende content: Facebook en Twitter (eventueel live), afbeeldingen, video’s, blogartikelen etc. Wissel je content om het interessant te houden.
Durf persoonlijk te zijn: Een persoonlijke touch zorgt voor menselijkheid en vertrouwen, er is een gezicht achter het merk. Onthul dit. Kanye onthulde vlak voor zijn nieuw album release $53 miljoen schuld te hebben, dit zorgde voor recordboost in verkopen.
Deel content van andere: Ben niet de Zonnekoning van de 21e eeuw, maar deel ook eens content van andere. Het woord zegt het al, social media. Dus wanneer je een artikel tegenkomt dat relevent en interessant is voor je volgers, deel dit dan met ze. Zo bouw je een volg-waardige pagina op en kan je pagina uitgroeien tot de autoriteit in jouw vakgebied.
‘Her man in the store tryna try his best, but he just can’t seem to get Kanye fresh’
– Kanye West
Hoppend van album naar album is het onmiskenbaar te horen dat de Kanye-sound consequent met de tijd mee veranderd om zo relevant te blijven. Van hip hop soul naar agressieve gangster rap, Kanye past zich moeiteloos aan en doet het allemaal.
Of je nu in de retail- of financiële branche zit, vernieuwend zijn is altijd relevant voor al je marketing kanalen. Zo dient je webdesign regelmatig vernieuwd te worden. Neem je evergreen content eens onder de loep. Zijn je blogartikelen nog relevant? Als het aankomt op PR is iets nieuws proberen altijd een goed idee.
In een wereld waar onze aandachtsspanne korter is dan ooit en het aantal marketinguitingen en creatieve content hoog is, is het essentieel om bij te blijven en jezelf te vernieuwen.
‘I told Jay I did a song with Coldplay, next thing I know he got a song with Coldplay – back in my mind I’m like damn, no way!’
– Kanye West
Door de jaren heen is Kanye ontzettend veel samenwerkingen aangegaan. Denk op muziek gebied aan bijvoorbeeld de samenwerkingen met Jay Z en Paul McCartney. De laatste niet direct logisch, maar met dit soort samenwerkingen brengt hij zijn eigen muziek wel onder de aandacht bij McCartney fans. Of wat dacht je van zijn samenwerking met Adidas en de mega hype in sneakerland, de Adidas Yeezy, speciaal ontworpen door Kanye West.
Dit principe van samenwerking kan het aantal bezoekers en mogelijkheden om je bedrijf te promoten bij een nieuwe doelgroep vergroten. Denk bijvoorbeeld aan een invloedrijke blogger die schoonmaakt met jouw geweldige ramendoekje.
De doelgroep van deze blogger is nu ineens ook jouw doelgroep.
‘There’s a thousand you’s, there’s only one of me’
– Kanye West
In welke branche je ook actief bent, het is waarschijnlijk dat deze verzadigd is met concurrenten die allemaal hetzelfde proberen te doen. Het is dus zaak jezelf te onderscheiden. Kanye positioneert zich vaak opzettelijk zo om tegen de stroming in te gaan. Terwijl veel muzikanten veel energie steken in het artwork van een album doet Kanye het tegenovergesteld. Niks. Nada. Nop. Zijn 2013 albumhoes ‘Yeezus’ is transparant met een CD die lijkt alsof je ‘m zelf gepindakaast (codetaal voor downloaden) hebt. Het resultaat is contrast, een opvallende hoes tussen de schappen gekleurde hoezen.
De moraal van dit verhaal is: doe onconventioneel. Durft anders te zijn.
Of je nu een echt fan bent of ineenkrimpt bij het geluid van zijn stem, het kan niet worden ontkend dat de beste man een marketingninja is waarvan veel geleerd kan worden. Dat betekend niet dat er geen gigantisch knipperend waarschuwingsbord is: volg niet alles. Met al het goeds is er nog steeds best veel om te vermijden zoals:
Buiten dat, laat Kanye je leiden en profiteer ervan!