Terug naar blog

Door
Bram Heijmans

02 Mei 2019

StudyHallBrussel_Thumbnail_88

Aan de slag met marketing automation

Op 4 April ben ik samen met Mike afgereisd naar Brussel, daar vond de ActiveCampaign Study Hall plaats. Deze kennissessie werd bijgewoond door ongeveer 25 toekomstige, beginnende en ervaren gebruikers van de ActiveCampaign marketing automation software.

Helemaal naar Brussel voor een kennissessie? Dit had een reden, ik vertel je even wat daaraan voorafging. Voor mijn afstudeeropdracht bij Buro 3 onderzoek ik de mogelijkheden en toepassing van marketing automation. Zodra de werking van marketing automation helder was konden we marketing automation software kiezen, dit is ten slotte nodig om goed van start te kunnen gaan met de uitwerkingen uit mijn onderzoek.

ActiveCampaign

Na het onderzoek naar verschillende marketing automation software aanbieders, is ActiveCampaign als meest geschikte software uit de bus gekomen. Tijdens de oriënterende fase van passende software heb ik mijn e-mailadres achtergelaten op de website van ActiveCampaign. Naarmate de interactie met de ActiveCampaign website toenam begon ik gerichte e-mails te ontvangen over de software om mij te helpen bij het maken van een gerichte keuze. Bij een van deze e-mails ontving ik informatie over de ActiveCampaign Study Hall, een interessante kennissessie voor iedereen die met deze software aan de slag gaat of er al mee aan de slag is. Deze kennissessie leek ons erg interessant en waardevol dus hebben Mike en ik ons hiervoor ingeschreven. Zo zie je maar: dit is dus de kracht van marketing automation!

Marketing automation in een notendop

Bij marketing automation maak je gebruik van geautomatiseerde systemen om leads/prospects aan je te binden en ze te “helpen” om het gewenste pad af te leggen. Dit wordt gedaan door op het juiste moment (bepaald op basis van ingestelde triggers) de juiste informatie te sturen (vaak via e-mail). Het doel hiervan is om de leads uiteindelijk te laten converteren.

Study Hall in Brussel

De dag van de kennissessie begon vroeg, heel vroeg. We werden om 07.45 verwacht in Brussel (reken even mee, dat betekent om 05.00 je bed uit om door de spits naar Brussel af te reizen). Om 8:00 begon de ochtend met een introductie van de software en werd er uitgelegd hoe de software het beste gebruikt kan worden. Dit was zeer waardevol omdat er geen vaste volgorde of aanpak is voor het gebruik van de software. Op deze manier kregen we van de experts te horen wat de beste aanpak is. 

Studyhall_blogafbeelding

Hierna werd er dieper ingegaan op het gebruik van de sales automations en het CRM. Na deze informatie over de functies en het gebruik van de software werd er ingezoomd op veelgebruikte integraties en hoe deze het beste toegepast kunnen worden. Gedurende de uitleg van de ActiveCampaign medewerkers werden er regelmatig interessante vragen gesteld vanuit het publiek. Deze vragen werden vervolgens uitgebreid beantwoord zodat het voor iedereen duidelijk was.

Om 12:00 was de StudyHall afgelopen en was er tijd voor een lunch waarin er vragen gesteld konden worden aan de ActiveCampaign medewerkers. Kortom: We hebben een zeer leerzame en plezante dag bij onze zuiderburen gehad!

Heb je nog vragen over marketing automation of ActiveCampaign? Of wil je marketing automation toepassen voor jouw potentiële klanten, stuur mij dan een mailtje bram@buro-3.nl.