Menu Show main menu
Terug naar blog

Door
Mike van der Horst

11 Aug 2017

waarom-social-media-inzetten

Waarom social media inzetten voor bedrijven?

Bijna iedereen is wel bekend met social media en het merendeel van alle Nederlanders heeft wel een account op een social media kanaal. Maar zet jij social media al (goed) in voor jouw bedrijf? En waarom zou je social media moeten inzetten?

In dit blogartikel nemen wij je mee langs de meeste gebruikte social media kanalen van Nederland en geven je praktische tips.

Waarom jouw bedrijf social media zou moeten gebruiken

  1. Social media is het marketinginstrument bij uitstek

    Social media kanalen bieden bedrijven een ongekend krachtig marketinginstrument om zich te verbinden met (potentiële) klanten, wat verder gaat dan vertellen hoe goed je product of dienst wel niet is.

    Reputatiemanagement en interactie

    Je kunt er niet meer omheen: social media is volledig geïntegreerd in onze maatschappij. Hierdoor kun je je als bedrijf niet meer verschuilen. Klanten zijn mondiger dan ooit en hebben een niet te onderschatten invloed op de reputatie en daarmee het succes van je bedrijf. Je zorgvuldig opgebouwde bedrijfsreputatie kan binnen no-time de afgrond in glijden, lees: United Airlines.

    Mocht je met je bedrijf niet op social media kanalen actief zijn en het niet monitoren, dan kan het zijn dat je bedrijf als drijfzand onder je schoenen wegzakt zonder dat je hier weet van hebt, bijvoorbeeld door negatieve reacties van klanten. Wanneer je actief op social media bezig bent en deze negatieve reacties bijhoudt kun je er openlijk opvolging aan geven waardoor je er weer voor zorgt dat jouw zorgvuldig opgebouwde bedrijfsreputatie niet beschadigd wordt. Het is vaak zelfs zo dat een negatieve klant die goed geholpen wordt zijn positieve ervaring met het bedrijf vaker deelt met andere dan een klant die direct goed geholpen wordt. (We raden je overigens aan dit niet express te doen.)

    Waardevolle feedback van klanten

    Door het monitoren van je social media kanalen, en die van je concurrenten, krijg je een beter inzicht in de wensen en behoeften van (potentiële) klanten, wat weer als input kan dienen voor de verdere ontwikkeling van je product of dienst.

  2. Social media heeft een toegevoegde waarde voor SEO en dus traffic

    De meningen over of Google alle social media kanalen en bijbehoordende links (backlinks) meeneemt als Search Engine Optimalisation (SEO) meetpunt in de organische ranking zijn verdeeld. Dit is wel aannemelijk, zeker met het nieuwe Google zoekalgoritme, wat meer gefocust is op zoekwoordintentie, content en long-tail zoekwoorden.

    Daarnaast ranken de daadwerkelijke sociale media profielen wel degelijk in de zoekresultaten van Google.

    ranking-buro3

  3. De concurrentie maakt ook gebruik van social media

    Mocht jouw bedrijf nog geen gebruik maken van social media, de kans dat je concurrenten dit wel doen is groot. Nu zeggen we niet dat je alles moet doen wat de concurrentie doet, want wat is het onderscheidende vermogen daarin? Maar dit betekent wel dat zij op dit gebied voorlopen. Dit wil overigens weer niet zeggen dat ze het op de juiste manier aanpakken. Veel bedrijven hebben dan ook geen idee hoe ze met deze kanalen om dienen te gaan om hiermee successen te behalen. 

Zo zie je dat social media een veel bredere functie heeft dan roepen hoe geweldig je product of dienst is dat je aanbiedt. Het kan ook dienen om een band met je klanten op te bouwen en de klantloyaliteit te verhogen. Daarnaast is het een waardevolle bron van informatie en feedback en vergroot je brandawareness en traffic bij de juiste inzet ervan. Nog niet overtuigd? Oke, wat dacht je hiervan: de penetratie van social media is in onze maatschappij gestegen van 70% in 2015 naar maar liefst 95% in 2016. 

De meest gebruikte social media kanalen

Hieronder staat alle informatie van de meest gebruikte kanalen zoals het aantal gebruikers en de gemiddelde leeftijd wereldwijd (2016), maar ook waar je welk social media kanaal het beste voor kunt gebruiken. Infographic-waarom-social-media-02

Moet ik op elk sociaal media kanaal actief zijn?

Het startpunt van social media succes begint met het identificeren van je doel, zorg er ook voor dat je je doelgroep goed kent en begrijpt wat hen beweegt. Je kunt vervolgens beter bepalen welk social media kanaal je het beste in kan zetten, welk kanaal past bij de strategie van mijn bedrijf en de doelgroep? En past dit kanaal eigenlijk bij het DNA van mijn bedrijf? Hoe kan ik welk kanaal het beste inzetten? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen alvorens je dieper ingaat op het specifieke social media kanaal waarop je actief wilt en moet zijn.

Facebook

Facebook is het grootste en meest bekende social media kanaal ter wereld. Kijkende naar verkoopcijfers vanuit Facebook misschien niet direct het beste platform voor directe verkoop van je product of dienst, maar wel het kanaal bij uitstek voor het creëren van awareness bij je doelgroep. Met 9,6 miljoen actieve Nederlands is Facebook als social media kanaal erg groot en de kans dat jouw doelgroep deel uitmaakt van dit aantal idem. Lees hier waarom een Facebook bedrijfspagina een must have voor ieder bedrijf is.

Twitter

Met 2,6 miljoen Nederlandse Twitter gebruikers, waarvan 900.000 dagelijkse gebruikers, heeft Twitter een groot aandeel ‘stille Twitteraars’. Dit komt omdat Twitter voornamelijk gebruikt wordt om op de hoogte te blijven van actualiteiten. Twitter is dan ook perfect voor bedrijven en merken die een constante stroom aan actuele content en nieuws verspreiden. Tips bij het gebruiken van Twitter:

  • Voor en na werktijd en in de middagpauze (kantoortijden) zijn Twitter gebruikers het meeste online
  • Een foto of afbeelding toevoegen aan je Tweet vergroot de betrokkenheid
  • Beste tijd om te Twitteren is tussen 12 en 15 uur
  • B2B bedrijven (Business to Business) kunnen het beste door de week Twitteren en B2C (Business to Consumer) in het weekend

beste-tijd-om-te-twitteren

Instagram

Instagram is een social media kanaal waarop foto’s en video's met elkaar kunnen worden gedeeld welke digitaal voorzien kunnen worden van filters. Ook voor de niet zo voor de hand liggende bedrijfstakken liggen hier kansen. Laat bijvoorbeeld je bedrijfscultuur zien met een kijkje achter de schermen. Instagram gebruikers zijn wel relatief jong. 43%, van de 2,1 miljoen Nederlandse gebruikers, is tussen de 18 en 29 jaar. Tips bij het gebruiken van Instagram:

  • Doordachte goed gevormde foto’s krijgen een hogere betrokkenheid
  • Maandag zijn Instagram gebruikers het meest betrokken bij berichten
  • Beste tijd op iets te plaatsen voor meer betrokkenheid is tussen 8 en 9 uur en 17 uur en 2 uur in de nacht

beste-tijd-om-instagrammen

LinkedIn

LinkedIn is het social media kanaal voor zakelijk professionals om werk te vinden, te netwerken en om op de hoogte te blijven van zakelijk getint nieuws omtrent bedrijven en personen. Het percentage dat zich dagelijks inlogt op LinkedIn is daardoor laag (13%) in vergelijking met andere social media kanalen. Zeker voor B2B bedrijven liggen er kansen, om via advertenties en LinkedIn groepen de juiste personen te benaderen en kwalitatieve leads binnen te halen. In tegenstelling tot Instagram, zijn gebruikers van LinkedIn relatief oud. Van de 4,2 miljoen Nederlandse gebruikers is 79% 35 jaar of ouder. Tips bij het gebruiken van LinkedIn:

  • Zorg dat informatie op je LinkedIn (bedrijfs) profiel up-to-date is voor potentiële werknemers en leads
  • Ondanks de zakelijke insteek van LinkedIn is de beste tijd om berichten te plaatsen voor en na werktijd (kantoortijden)
  • Door de week berichten plaatsen tussen 17 en 18 uur zorgt voor de meeste betrokkenheid
  • De meeste klikken op berichten komen binnen in de ochtend

beste-tijd-om-te-posten-op-linkedin

Pinterest

Pinterest is een sociaal media kanaal dat fungeert als digitaal prikbord waarbij gebruikers afbeeldingen van het gehele internet kunnen ‘pinnen’ en plaatsen op een zelf aangemaakt moodboard, vaak ter inspiratie. Het is een social media kanaal dat vooral wordt gedomineerd door vrouwen. Maar liefst 84% van de 2 miljoen Nederlandse gebruikers is vrouwelijk. Interessant om te weten is dat Pinterest meer traffic naar websites genereert dan YouTube en LinkedIn samen! Daarnaast zijn 80% van alle afbeeldingen (Pins) op Pinterest zogenaamde Repins. Dit zijn Pins die, nadat ze voor het eerst op Pinterest zijn geplaatst, opnieuw gedeeld worden door andere gebruikers. Op deze manier kunnen Pins dus razendsnel viral gaan. Tips bij het gebruiken van Pinterest:

  • Bij Product Pins kun je meer informatie kwijt, zoals de prijs van het product
  • Hoge kwaliteit afbeeldingen zorgen voor meer betrokkenheid
  • Pinterest gebruikers zijn voornamelijk in het weekend actief en de beste tijd om iets te plaatsen is om 14 en 21 uur

beste-tijd-om-te-posten-pinterest

Google+

Google+ is het social media kanaal van Google dat nooit echt van de grond is gekomen. Het aantal gebruikers in Nederland is wel hoog met 3,6 miljoen. Dit komt mede door de samensmelting met YouTube als ook dat bedrijven, met een Google+ account, een locatie kunnen toevoegen in Google Maps. Door de sterke link met Google mag Google+ toch niet onderschat worden. Zeker op SEO gebied lijkt Google+, met al zijn facetten, een forse bijdrage te leveren. Wij van WC eend adviseren... Tips bij het gebruiken van Google+:

  • 90% van alle personen op Google+ lezen alleen berichten
  • De beste tijd om berichten te plaatsen is tussen 9 en 11 uur en met name op woensdag

beste-tijd-om-te-posten-google

Snapchat

Snapchat is, evenals Instagram, een social media kanaal waarop foto’s en video's met elkaar kunnen worden gedeeld. Ook hier is het mogelijk om de beelden te voorzien van digitale filter. Het bijzondere aan Snapchat is dat de ontvangen foto’s en video’s slechts tijdelijk zichtbaar zijn voor de ontvangers waarna de bestanden weer van de Snapchat servers verdwijnen. Met meer dan 2,5 miljoen Nederlanders is Snapchat een van de snelst groeiende social media kanalen in Nederland. Het merendeel van de gebruikers is tussen de 13 en 25, maar ook onder dertigers neemt de populariteit toe. Sinds dit jaar is het in Nederland ook mogelijk om te adverteren op Snapchat waarbij je kunt kiezen tussen verschillende doelen zoals bereik, website klikken en app downloads, maar ook gesponsorde filters en lenses behoren tot de advertentiemogelijkheden zoals je hieronder ziet.  

snapchat-unox-filter

Advies over hoe je social media kan inzetten voor jouw bedrijf

Neem dan contact met ons op. Wij dragen graag bij aan jouw succes.

Gratis online marketing scan?

Ja, graag!

Gratis online marketing scan

Niet algemeen, maar afgemeten en persoonlijk, gericht op waar kansen en verbeteringen liggen voor jouw bedrijf om meer succes te behalen. Je ontvang een GRATIS analyse- en adviesrapport van onze marketingninja's, vrijblijvend.