Terug naar blog

Door
Megan de Graaf

15 Okt 2017

waarom-emailmarketing-net-een-tv-show-pilot-is

Lights, camera, action: Waarom e-mailmarketing eigenlijk net een TV show pilot is

E-mailmarketing en de eerste aflevering van een nieuwe serie; het is eigenlijk precies hetzelfde! Hoe dan, hoor ik je denken. Om te beginnen door de grandioze opening die we verwachten wanneer we met onze popcorn klaar zitten en op de open- of afspeelknop drukken. De pilot van een serie moet je over de streep halen, hetzelfde geldt voor de content in de eerste e-mail die de lezer ontvangt. 

Wat de andere redenen voor de grote overeenkomst tussen e-mails en tv shows zijn, lees je in deze gastblog door Megan van e-mailmarketing software Newsletter2Go. Zit je er klaar voor?

1. Wil ik hier mijn tijd in steken?

Het volgen van een serie hangt grotendeels af van het succes van de eerste aflevering. De vaak veertig minuten durende afleveringen vergen namelijk een flink wat toezegging. Voor je het weet spendeer je een weekend op de bank met een bak popcorn en je nieuwe favoriete serie on repeat. Heel onproductief, maar o zo fijn.

Vandaar dat je als kijken bij de eerste aflevering besluit; is de serie interessant genoeg om mijn waardevolle tijd aan te besteden? Voegt het relevantie aan mijn leven toe?

Met hetzelfde dubio kampen mensen die hun mailbox openen en een reeks ongeopende e-mails hun scherm zien vullen. Welke e-mail ziet er interessant genoeg uit om mijn tijd aan te besteden? Is het onderwerp aantrekkelijk genoeg om te kijken wat voor content er achter steekt? Wordt de e-mail als irrelevant verklaard, dan kun je als marketeer het vaak de rest van het seizoen ook wel vergeten.

2. Ik mag jou wel

Series zijn zo verslavend omdat je je als kijker compleet verliest in het wel en wee van de fictieve karakters. Soms zit je hoofdschuddend voor de tv en vraag je je af waarom je favoriete personage zo’n ontzettend stomme fout maakt. De persoonlijke band die gecreëerd wordt is precies de magische formule die je door vier achtereenvolgende seizoenen sleept. Hoe kom je anders te weten hoe het af zal lopen? 

Het is precies deze klantenloyaliteit die e-mailmarketeers ook moeten nastreven. In een ideaal scenario kijken ontvangers uit naar de e-mails en hebben ze het verlangen om continue op de hoogte te blijven. De e-mails worden keer op keer geopend, omdat er een relatie met de ontvanger wordt opgebouwd en ze constant van interessante content worden voorzien.

Persoonlijke e-mails worden gerealiseerd door personalisaties en nauwkeurige segmentering. Maak zo nauwkeurig mogelijke groepen en stuur dan afwijkende e-mails naar verschillende ontvangersgroepen. Gebruik bijvoorbeeld de woonplaats, interesses of leeftijd van de ontvanger als uitgangspunt om de juiste content te bepalen. Integreer personalisaties in de e-mail, zoals een afgestemde aanhef en passend taalgebruik, content en beeldmateriaal.

3. Verrassende elementen, maar één rode draad

Sommige mensen houden van zoetsappige verhaallijnen, andere van maffiapraktijken en sensatie. Hoewel in vrijwel iedere serie de nodige drama aanwezig is en soms het plot een twist maakt die je helemaal niet had zien aankomen, blijft het genre grotendeels gelijk. Wanneer je het nieuwe seizoen Master of None aanzet verwacht je Aziz Ansari’s knullige gedrag, maar geen plotselinge schietpartij. Andersom kun je je bij een aflevering Game of Thrones maar beter klaarmaken voor bloederige strijden.

Hetzelfde geldt voor e-mailmarketing. Hoewel af en toe een verrassend element de lezer nieuwsgierig houdt, kun je beter aan de verhaallijn houden. Houd je HTML nieuwsbrief template hetzelfde zodat deze herkenbaar is, en stuur grotendeels soortgelijke content. Denk bijvoorbeeld aan praktische tips, nieuws roundups, specifieke blogartikelen of speciaal geselecteerde producten en kortingen. Pak dan af en toe uit met een compleet andere soort e-mail, bijvoorbeeld om de feestdagen te vieren.

Gastauteur Megan de Graaf, Online Marketing Manager bij Newsletter2Go