Terug naar blog

Door
Mike van der Horst

11 Okt 2016

55-feiten-google-2

Zelf Google AdWords aanpakken

De jungle aan mogelijkheden om te adverteren middels Google AdWords kan erg intimiderend zijn. Laat je hier niet direct door van de wijs brengen. Zelf je AdWords campagnes opzetten en bijhouden is mogelijk. Wij geven je 3 concrete tips die je direct kunnen helpen. Ook laten we je een praktijkvoorbeeld zien dat het uitbesteden van AdWords loont. En niet zo'n beetje ook! 

Allereerst is het belangrijk om te weten: Wat is Google AdWords? En ook de basisbeginselen van Google AdWords zijn belangrijk om door te nemen alvorens zelf te beginnen met Google AdWords. Mocht je al gestart zijn en deze basisbeginselen nog niet doorgenomen hebben doe dit dan zeker.

Tip 1: Geef geld uit om geld te verdienen

Zoals een echte ondernemer weet dien je geld uit te geven om geld te verdienen. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is vaak onmogelijk. Wanneer je zoekwoorden hebt ingevoerd in de zoekwoordenplanner van Google komt er automatisch een voorgesteld bod bij te staan. Dat wil niet zeggen dat je dit bod moet opvolgen, maar het is wel raadzaam hier niet fors onder te duiken. De neiging van mensen is om bij hoge biedingen het bod te verlagen om zo kosten te besparen. Dit betekent echter wel dat je advertentie naar een lagere positie gaat en stukken minder wordt vertoond. Schroom dus niet om je biedingen te verhogen. Het is wel zo dat je dient te blijven testen. Positie 1 wil niet automatisch zeggen dat je meer verkoopt en je kosten per conversie beter zijn dan positie 3.

Tip 2: Structuur aanbrengen in Google AdWords

Om structuur aan te brengen in je AdWords campagnes is het noodzaak dat je campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden structureert zoals hieronder zichtbaar is.

AdWords-zelf-doen-organiseren

Wat je vervolgens nog kunt doen is de advertentiegroepen verdelen in een brede en een exacte groep met bijpassende zoekwoorden. Zo richt je, je in een brede advertentiegroep bijvoorbeeld op vesten en in de exacte advertentiegroep op de verschillende merken die je aanbiedt. Op deze manier kun je advertenties specifieker maken bij de zoekwoorden in de desbetreffende advertentiegroep. Wat weer het doorklikpercentage en de conversies ten goede komt.

Tip 3: Blijf up to date

Alles gaat steeds sneller, zeker het internet en ook de ontwikkelingen bij Google AdWords staan niet stil. Zorg dat je up to date blijft van de ontwikkelingen en lees je goed in. Zo rolt Google AdWords regelmatig nieuwe feautures uit waar je snel gebruik van moet maken om je concurrentie voor te blijven. Je tijd wordt zo efficiënter benut en je campagnes effectiever.  

AdWords zelf aanpakken of uitbesteden?

Het zelf aanpakken en bijhouden van Google AdWords is mogelijk. Houdt er echter wel rekening mee dat je veel tijd kwijt bent met het verzamelen en lezen van informatie en het toepassen van alles in de praktijk. Verder moet je over analytisch vermogen beschikken om de resultaten te analyseren en je conclusies door te voeren. Een ander punt dat vaak over het hoofd wordt gezien is stress. Wanneer resultaten stagneren of teruglopen en de kosten zich blijven opstapelen kan het uitbesteden van Google AdWords het juiste antwoord zijn. Dit geldt ook bij een zeer complex account met veel verschillende campagnes waarbij je het overzicht moet zien te behouden.

De voordelen en resultaten van het uitbesteden van AdWords

Het uitbesteden van AdWords kan dus rust met zich meebrengen. Verder is het zo dat er bij uitbesteding, naar ervaren marketeers die dit vaker hebben toegepast, meer uit je campagnes gehaald kan worden. 

Sinds een half jaar hebben we het Google AdWords account van Belgische restaurant Lieve uit Amsterdam in beheer. Voorheen werd dit account zelf beheerd en sinds de overname liegen de positieve cijfers er niet om.

resultaten-adwords-lieve_51

De resultaten hierboven zijn van het afgelopen half jaar, sinds de account overname, ten op zichte van dezelfde periode vorig jaar toen het account nog in eigen beheer was. De kosten zijn drastisch verminderd met daarbij een forse stijging in het aantal bezoekers en een hoger doorklikpercentage. De bezoekers die binnen zijn gekomen zijn daarbij ook nog eens waardevoller met een langere sessieduur en dat alles met een lagere kosten per klik. Wat verder nog opmerkelijk om te zien is dat al deze positieve resultaten behaald zijn met een lagere advertentiepositie dan voorheen. Zoals eerder aangegeven resulteren advertenties op topposities niet automatisch ook in betere cijfers. 

Conclusie: lagere kosten en betere, meer relevantere bezoekers voor restaurant Lieve na uitbesteding.

Ik wil meer resultaat behalen uit Google AdWords!

Wil jij ook het optimale rendement uit je AdWords account halen? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag. 

google-partner-badge 

Gratis online marketing scan?

Ja, graag!

Gratis online marketing scan

Niet algemeen, maar afgemeten en persoonlijk, gericht op waar kansen en verbeteringen liggen voor jouw bedrijf om meer succes te behalen. Je ontvang een GRATIS analyse- en adviesrapport van onze marketingninja's, vrijblijvend.