Terug naar blog

Door
Peter Leenen

25 Feb 2016

SEO-trends

SEO trends 2016

Elke SEO specialist en online marketeer is er mee bezig, zo ook wij bij Buro 3. Wat zijn nu eigenlijk de SEO trends in 2016? En waar moeten we rekening mee houden het komende jaar? We kunnen al verklapen dat de focuswoorden voor 2016 zijn: mobiel, snelheid en veiligheid.

SEO trend 1. Mobile, Mobile Mobile

Kijk maar eens objectief om je heen, van peuter tot 65-plusser, iedereen zit tegenwoordig vastgeplakt aan zijn iPhone of Samsung. 

*Pakt popcorn* nee nee, dit wordt geen Apple vs Samsung bash battle. 

Feit is wel zo dat de penetratiegraad smartphones onder iedere leeftijdscategorie enorm is gestegen de laatste jaren. Maar wat leren we hier nu van? Dat het waarschijnlijk handig was geweest wanneer je hier op tijd in was gesprongen met het ontwerpen van een responsive website (mobiel vriendelijke websites krijgen voorrang van Google in de zoekresultaten). Wat inherent is aan de toename van smartphones is het aantal zoekopdrachten die online worden gedaan. Momenteel worden er zelfs meer zoekopdrachten via mobiele apparaten gedaan dan op de goede en vertrouwde oude desktop.

Dus zo zie je hoe makkelijk trends zich vormen. De truc is alleen om dit ook waar te nemen en hier (voor)tijdig stappen in te ondernemen, zodat je niet achter de meute aanholt. Spits bij deze dus ook je online marketing activiteiten zoals AdWords toe op mobiele zoekers. Dit alles betekent overigens niet dat deze trend al voorbij is. Ik verschiet er vaak nog van hoeveel websites niet responsive (mobiel vriendelijk) zijn opgebouwd. Je kunt dan nog z’n goede online marketing activiteiten uitvoeren om mensen naar je website te lokken, maar je bouncepercentage bij een niet responsive website zal veel te hoog zijn.

Desktop-iPad-Mobiel

Snelheid & Mobiel (AMP: Accelerated Mobile Pages)

Is je website nog niet mobiel vriendelijk, dan is dit jaar toch echt het moment aangebroken daar iets aan te gaan doen. De mobiele revolutie wordt dan ook sterk aangejaagd door Google zelf. Zo hebben ze onlangs de volgende stap in mobiele snelheid aangekondigd: Accelerated Mobile Pages (AMP).

Een Accelerated Mobile Page is een super snelle aangepaste HTML variant van een bestaande pagina van je website. Deze pagina's zijn uiteraard bedoeld om bezoekers van Google op mobiele apparaten een nog betere en snellere gebruikerservaring te bieden. De insteek is om de inhoud van de pagina (bijvoorbeeld bestaand uit tekst, afbeeldingen en video's) supersnel te laden op een mobiel apparaat. Bekijk onderstaande video voor een demo.

Hoe werken Accelerated Mobile Pages?

Ik zal je de technische details besparen, maar in het kort komt het hier op neer: er wordt een HTML pagina naar Google gestuurd, zij zetten deze pagina vervolgens om naar AMP HTML. De AMP pagina wordt vervolgens gecached door Google en aangeboden bij mobiele zoekopdrachten. Test het zelf maar eens door op de zoekterm 'Obama' te zoeken in Google op je mobiel. Lees meer over het AMP Project van Google in haar officiele aankondiging.

SEO trend 2: Safety first! https

Je hebt het vast wel ooit eens zien staan in de URL: http of https. Google kondigde in augustus 2014 al aan dat de veilige https-omgeving mee ging wegen als ranking factor. Vooralsnog lijkt de impact mee te vallen, maar daar lijkt in 2016 verandering in te komen. Mocht je nog niet zijn overgestapt is het raadzaam dit alsnog te doen in 2016. Kijk wederom maar eens om je heen. Veiligheid is de afgelopen tijd hotter dan ooit, vraag het maar aan Fred Teeven. Google geeft daarbij zelf aan dat ze veilig surfen erg belangrijk vinden dus worden veilige en betrouwbare websites hier voor beloond. De weging die Google hangt aan https websites wordt in de toekomst alleen maar groter.

SEO trend 3: Social media

Alweer iets over social media? Jazeker, want sinds de afspraak tussen Twitter en Google in 2015 worden er steeds meer tweets geïndexeerd en verschijnen deze dus ook in de zoekresultaten. Verwacht wordt dat deze trend in 2016 progressief zal stijgen waardoor tweets topposities kunnen pakken in de zoekresultaten. Wil je je Twitter inspanningen uitbreiden? Dan is dit dus het moment.

TonD_Debenhams_png

Verder wordt verwacht dat in 2016 meer zoekopdrachten worden gedaan met YouTube dan met Google. Meer zoekopdrachten betekent meer verkeer dat naar je website getrokken kan worden. Gevonden worden met YouTube is dus van immens belang, waarbij je zoveel mogelijk linkt naar je website. Ook worden video’s steeds vaker bovenaan de normale zoekresultaten geplaatst.

SEO trend 4: Topic targeting

Maak je nog gebruik van aparte landingspagina’s voor ieder zoekwoord? Dan wordt het tijd om je SEO-werkwijze wat aan te passen. Semantische context is het woord van 2016. Google’s zoekmachine wordt steeds slimmer door de miljarden zoekopdrachten die het maandelijks ontvangt en analyseert. Zo ziet de zoekmachine de gehele website steeds meer als geheel en daarbij ook de gehele context. Gebruik daarom relevante en gegroepeerde zoekwoorden, het topic waar het over gaat, over de gehele landingspagina en website.

Bang om de boot te missen? Vraag een adviesgesprek aan. 

De SEO wereld verandert voortdurend en up-to-date blijven van de nieuwste trends is een must. Wil je meer informatie of weten wat SEO voor jouw bedrijf kan doen? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

google-partner-badge

 

Peter Leenen
Marketing & Project management, UX Designer

Gratis online marketing scan?

Ja, graag!

Gratis online marketing scan

Niet algemeen, maar afgemeten en persoonlijk, gericht op waar kansen en verbeteringen liggen voor jouw bedrijf om meer succes te behalen. Je ontvang een GRATIS analyse- en adviesrapport van onze marketingninja's, vrijblijvend.