Terug naar blog

Door
Mike van der Horst

08 April 2016

Online-marketing-psychologie

Online marketing psychologie – De truc van het verleiden

In dit blog leg ik je uit hoe bezoekers te verleiden zijn tot het uitvoeren van een beoogde actie aan de hand van de zes universele principes van beïnvloeding van Robert Cialdini (2001).

Hmmm, psychologie en online marketing een rare combinatie. Dat zou je misschien denken, zoals mensen denken dat ze rationele beslissingen nemen en rationeel gedrag vertonen. Niets is minder waar, psychologie speelt hierin een belangrijke rol. In dit artikel leg ik je uit hoe je deze psychologische aspecten kunt benutten en meer resultaten kunt behalen met je online marketing inspanningen.

1. Sociale bewijskracht

Je zou het niet denken of willen, want iedereen wil immers uniek zijn of gevonden worden, maar mensen zijn echte kuddedieren. We vertonen vaak hetzelfde gedrag als gelijkgestemden. Zoals bijvoorbeeld het kleineren van bedelaars door PSV-supporters onlangs in Madrid. Ik stond erbij en keer ernaar. Als iedereen het doet zal het wel goed zijn. Ook nemen mensen als groep vaak sneller en riskantere keuzes dan dat je individueel zou doen. Zo loop je waarschijnlijk eerder een kroeg binnen waar het gezellig druk is dan dat je bij de lege buurman gaat zitten. Dit principe van sociale bewijskracht past de reisbranche veelvuldig toe waarbij ze vertellen hoeveel mensen jou al voorgingen bij het boeken van het hotel.

2. Autoriteit

De bekende “witte jas” van de dokter zorgt direct voor vertrouwen. Wat hij zegt zal wel waar zijn, hij is immers de autoriteit op dat gebied. Op marketing gebied kun je dit ook toepassen door bepaalde mensen te tonen in je online marketingactiviteiten. Daarbij kun je bijvoorbeeld experts uit je branche aan het woord laten. Dit schept tevens meer vertrouwen, zoals ook ook het voeren van herkenbare logo’s meer vertrouwen schept. Zo geniet een reisbureau dat aangesloten is bij de SGR meer vertrouwen.

3. Schaarste

Vol = vol, op = op, nog maar enkele plaatsen beschikbaar! Hoe cliché het ook lijkt en klinkt, deze leuzen werken en worden daarom dan ook volop gebruikt. Natuurlijk is er aanbod genoeg, dat zegt je rationele kant, maar diep van binnen ben je toch bang dat jij toch net die persoon zal zijn die nu niet kan profiteren van de aanbieding of reis, omdat je “te laat” bent. Niet alleen het creëren van schaarste, maar ook exclusiviteit bieden werkt uitstekend. 


psychologie-blog-schaarste

"We hebben nog een aantal plekken vrij! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele online marketing tip meer." - Buro 3

4. Consistentie en commitment

Ooit all-in gegaan bij poker met een niet zo’n denderende hand? De kans is groot dat je dit had gedaan nadat je al wat in had gezet, gecalld, geraised noem het maar op. Opeens gaat je tegenstander all-in en voordat je het weet schuif je demonstratief en met een pokerface, waar zelfs Robert Schumacher jaloers op is, je fiches de tafel op alsof je aan het sjoelen bent.

Dit is ook toe te passen in online marketing door je potentiële klant niet af te laten schrikken met ellenlange formulieren die zij in moeten vullen alvorens iets te bestellen of boeken. Begin rustig aan en leidt ze stapje voor stapje naar jouw einddoel. Zo ook te zien in de afbeelding hieronder bij het boekingsproces van Horizon Motor Reizen, waar je in 3 kleine stappen uiteindelijk naar het einddoel wordt geleid.

psychologie-blog

5. Sympathie

Sympathie draait om de “gunfactor”, het aardig gevonden worden. Dit alles komt voort uit gelijkenissen, complimenten en de gezamenlijke inspanningen of ervaringen die je met elkaar hebt. Dit principe kan online worden toegepast door positieve ervaringen te vragen en te laten delen op bijvoorbeeld social media. Je gelooft en hecht meer waarde aan de mening van een echt persoon over een product of bedrijf dan dat het bedrijf zelf van de daken schreeuwt hoe goed zij wel niet zijn. Pas dit toe door bijvoorbeeld een remarketing campagne op te starten waarin je vraagt of mensen een review willen achterlaten na een ervaring met je product of dienst.

 

psychologie-blog-sympathie1psychologie-blog-sympathie

 6. Wederkerigheid

Voor wat hoort wat, dat klinkt bekend in de oren. Het principe van wederkerigheid draait om een soort bank van wederdienst. Wanneer je iets geeft verwacht je ook iets terug. Om dit principe succesvol door te voeren in de online wereld werkt dit net iets anders. De kunst is om een cadeau weg te geven zonder dat je er iets voor terug verwacht. Een goed voorbeeld hiervan is ons blog. Wij proberen zoveel mogelijk gratis tips, tricks en advies te geven via onze artikelen. Wat je momenteel helaas nog veel ziet is het principe van het krijgen van een bepaalde korting op je eerste bestelling. Hierbij verwacht je dus al direct een tegenprestatie en dat voelt uiteindelijk niet prettig. 

P.S. vergeet je huidige klanten niet! Focus je niet alleen op nieuwe klanten. Je huidige klanten verdienen natuurlijk ook een cadeautje.

Hoe staat het met jouw online boodschap? 

Weet je niet helemaal zeker hoe je dit allemaal kunt toepassen in je eigen online marketing inspanningen om meer resultaat te behalen? Of wil je gewoon wat meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

Gratis online marketing scan?

Ja, graag!

Gratis online marketing scan

Niet algemeen, maar afgemeten en persoonlijk, gericht op waar kansen en verbeteringen liggen voor jouw bedrijf om meer succes te behalen. Je ontvang een GRATIS analyse- en adviesrapport van onze marketingninja's, vrijblijvend.