Terug naar blog

Door
Mike van der Horst

18 Maart 2015

blog-wat-is-google-adwords

Wat is Google AdWords?

Via Google AdWords kun je adverteren in het Google Netwerk en worden er tegen betaling advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten geplaatst. Advertenties worden vertoond wanneer een gebruiker in Google een zoekopdracht uitvoert met een zoekterm waarop de advertentie is gericht. Door gebruik te maken van Google AdWords benader je gerichter je doelgroep en komt jouw advertentie naar voren wanneer de koopintentie hoog is. 

Hoe werkt Google AdWords?

Iedere keer wanneer je een zoekopdracht uitvoert in Google vindt er een veiling plaats. Tijdens deze veiling wordt bepaald welke advertenties op welke posities vertoond gaan worden in de zoekresultaten van Google. Bij deze veiling wordt er grofweg gekeken naar het biedingsbedrag, de relevantie van de zoekopdracht en de bestemmingspagina van de advertentie. De combinatie van deze factoren bepaalt op welke positie je advertentie getoond wordt. Het is dus niet zo dat de hoogste bieder de beste positie krijgt toegewezen. Dit proces wordt iedere keer herhaald wanneer je een zoekopdracht uitvoert. Je bent altijd op de juiste plaats op het juiste moment. Het gebruik van Google AdWords is daarmee dus meteen zichtbaar in de zoekresultaten, dit in tegenstelling tot zoekmachineoptimalisatie (SEO). 

De campagnetypen in Google AdWords.

Wanneer je zover bent en een campgane op wilt stellen kun je kiezen welk campagnetype je wilt gaan gebruiken. Het campagnetype dat je selecteert bepaalt waar je adervertenties gezien kunnen worden.

wat is google adwords zoeknetwerkHet Zoeknetwerk. 
Advertenties worden weergegeven naast de zoekresultaten in het gehele zoeknetwerk van Google. Advertenties worden hierbij gekoppeld aan pagina's met zoekresultaten op basis van de zoekwoorden in je zoekopdracht.

wat-is-google-adwords-display-netwerkHet Display Netwerk. 
Advertenties worden weergegeven in het gehele Google Display Netwerk. De advertenties worden gekoppeld aan websites en andere plaatsingen. Wanneer er een verband is met de zoekwoorden in je zoekopdracht en de inhoud van een website worden je advertenties vertoond.

wat is google adwordsHet Zoeknetwerk met Display Select. 
Advertenties worden weergegeven in zowel het Zoeknetwerk als het Display Netwerk. Wel worden de advertenties in het Display Netwerk hierbij selectiever weergegeven wanneer bijvoorbeeld de koopintentie hoog is.

Welke biedstrategieën kunnen er gehanteerd worden in Google AdWords?

De biedstrategie die je hanteert hangt af van het doel waarvoor je AdWords inzet. Dit kan het kopen van een product zijn of simpelweg getoond worden in het Google zoeknetwerk. Nadat je hebt bepaald welk doel je wilt bereiken ga je kijken naar de verschillende biedstrategieën.

Gericht op klikken op je advertentie.
CPC of gewoon op z’n Hollands gezegd kosten per klik. Deze biedmethode raden wij aan wanneer je traffic naar je website wilt generen. 

Gericht op aantal vertoningen van je advertentie.
CPM, dit houdt in dat je betaald per duizend vertoningen van je advertentie. Deze methode is uitermate geschikt wanneer je vooral aan je naamsbekendheid wilt werken.

Gericht op conversie.
CPA, koster per conversie. Bieden op basis van conversie zoals aankopen of aanmeldingen. Deze methode is vooral geschikt voor de doorgewinterde AdWords gebruiker.

Probeer je biedstrategie dus af te stemmen op basis van de doelen die je wilt bereiken. Het merendeel van de AdWords adverteerders maakt gebruik van de biedstrategie op basis van kosten per klik. Je stelt hierbij een maximum bedrag in dat je bereidt bent te betalen wanneer iemand op je advertentie klikt. Het hoogste bedrag dat je betaalt is het minimumbedrag dat nodig is om je advertentiepositie te behouden. Vaak betaal je dus minder dan het maximum bod dat je hebt ingesteld.

Wat is Google AdWords? Een voorbeeld.

Wanneer je zoekt op "refurbished iPhone 5s" zie je de advertentie van Coolmix naar voren komen. Door de juiste zoekwoordencombinaties in te stellen in je Google AdWords campagne wordt de juiste advertentie getoond aan jouw doelgroep. Je speelt hiermee direct in op de doelgroep waarbij de koopintentie hoog is.

Blog-Google-Adwords-Coolmix

Dus wat is Google AdWords?

Google AdWords is een krachtig hulpmiddel dat een bijdrage kan levereren aan het realiseren van je bedrijfsdoelstellingen. In het kort de belangrijkste voordelen van Google AdWords op een rijtje;

  • Je advertentie wordt getoond aan je doelgroep die al op zoek is naar jouw product of dienst.
  • De kans dat deze mensen actie gaan ondernemen is groter.
  • Je bepaald zelf waar je advertenties worden weergegeven.
  • Altijd de juiste biedingsstrategie door de verschillende biedopties.
  • Je budget is makkelijk beheersbaar doordat je zelf bepaald hoeveel of weinig je wilt uitgeven.
  • Je ziet precies welke elementen in je advertentie werken en hier kun je op voortborduren.

We kunnen concluderen dat je met Google AdWords actief en op een snelle manier je doelgroep kunt benaderen. En doordat je doelgroep al op zoek is naar jouw product of dienst neemt de kans dat deze mensen actie gaan ondernemen ook nog eens toe.

Hulp bij het opstellen van een Google AdWords campagne?

Wij hebben gecertificeerde AdWords specialisten in huis en zijn daarom door Google bestempeld als Google Certified Partner. Lees meer over ons Google Partnership.
Wil je een Google AdWords campagne opzetten of meer informatie over hoe AdWords een bijdrage kan leveren aan jouw bedrijfsdoelstellingen? Of ben je al gestart met een Google AdWords campagne en wil je weten of je op de goede weg bent?

Neem dan gerust contact met ons op.

 google-partner-badge

 

 

Gratis online marketing scan?

Ja, graag!

Gratis online marketing scan

Niet algemeen, maar afgemeten en persoonlijk, gericht op waar kansen en verbeteringen liggen voor jouw bedrijf om meer succes te behalen. Je ontvang een GRATIS analyse- en adviesrapport van onze marketingninja's, vrijblijvend.