Terug naar blog

Door
Mike van der Horst

18 Mei 2015

Banner-blog-Kleuren

Het effect van kleur in je webdesign

Het uiterlijk van een website is vaak bepalend voor het succes ervan. Vanaf het allereerste moment dat bezoekers je website zien, reageren zij onbewust op (verkeerd!) kleurgebruik. Bij webdesign wordt veel tijd gestoken in een intuïtieve layout en prachtige foto’s die hierbij aansluiten. Naast deze voor de hand liggende factoren is het bewust gebruik maken van kleuren ontzettend belangrijk. Een essentieel onderdeel dat vaak wordt onderschat. 

Door gebruik te maken van de juiste kleuren blijven bezoekers net wat langer rond kijken op je website of zijn ze sneller geneigd op de ‘koop’ knop te klikken. Ook bij het ontwerpen van een bedrijfslogo zorgt de juiste kleur voor de boodschap die je wil overbrengen aan je doelgroep. 

De betekenis van kleuren

Verschillende kleuren hebben verschillende betekenissen. Niet iedere kleur staat in iedere cultuur voor hetzelfde, zo wordt zwart in westerse landen gezien als een rouwkleur terwijl dit in oosterse landen wit is. Aan de hand van de volgende kleuren leggen we graag uti welke associatie men er mee heeft.

Rood: liefde, passie, actie, agressie, kracht, gevaar en voedsel. Voedsel? Jazeker! Toevallig dat de grote jongens van de fastfoodketen rode logo’s hebben? (ja we weten dat MacDonalds inmiddels over is gestapt op de steunkleur groen, maar je snapt ons standpunt).

kleur-fastfoodketens

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de kleur rood honger opwekt. 

funfact

Geel: licht, vrolijk, energie en speels, de kleur van de zomer. De ideale kleur om warmte toe te voegen aan je design.

best-buy-logo-yellow-colorPost-it_Brand_Logo

Oranje: vriendelijk, jeugdig en natuurlijk de kleur van onze oranje leeuwen.

KNVB-logo

Oranje zorgt voor een stimulerende werking, ideaal om verkoop te bevorderen en is veelzijdig te gebruiken door diverse tinten oranje en schaduwen toe te passen.

Wit: schoon, puur, rust en simpel. Een veilige kleur die perfect als basis gebruik kan worden voor ieder design.

Grijs: neutraal, saai en veilig. Door deze associaties is grijs een kleur die niet al te vaak als hoofdkleur gebruikt wordt in webdesign, maar vaak als ondersteunende kleur op 'veilige' plaatsen.

Blauw: wordt gezien als zakelijk, analytisch en loyaal. Voornamelijk bedrijven die betrouwbaar gevonden willen worden maken gebruik van de kleur blauw. Het is dan ook niet raar dat de overheid gebruik maakt van de kleur blauw. 
Logo-rijksoverheid

Kosten van dit in 2008 in gebruik genomen logo zijn trouwens een kleine 15 miljoen eurotjes.

Groen: de lievelingskleur van milieuactivisten en boomknuffelaars. De kleur groen roept bij mensen een vernieuwend, verzorgend en natuurlijk gevoel op. Bedrijven die zich bezig houden met duurzaamheid maken steeds vaker gebruik van deze kleur om in te springen op de natuurlijk associatie die mensen hierbij hebben.

Zwart: is de kleur van de nacht, de duisternis en wordt daardoor dan ook geassocieerd met duisternis, autoriteit en ernst. Zwart overheerst al het andere, ben daarom voorzichtig in het gebruik hiervan. Gebruik zwart om een gedurfd statement te maken of door het toe te passen als een accentkleur.  

Bruin: natuur, aards, duurzaam en kracht. Bruin is een natuurlijke kleur en wordt geassocieerd met betrouwbaarheid en is een veelgebruikte achtergrondkleur van websites. Door gebruik te maken van verschillende tinten bruin is dit een kleur die veelzijdig te gebruiken is.  

Bruin-webdesign

Roze: zoet, onschuldig, jeugdig en vrolijk. Roze wordt vaak geassocieerd met de vrouwelijke kant van onze natuur en geeft een onschuldige en speelse uitstraling.

Zoals je ziet zeggen kleuren die gebruikt worden in logo’s en webdesign veel over wat een organisatie uitdraagt. Het is dus erg belangrijk hier goed over na te denken.

Hulp nodig bij het ontwerpen van je eigen website of logo?

Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag bij het ontwikkelen van je eigen website, logo en huisstijl.

Gratis online marketing scan?

Ja, graag!

Gratis online marketing scan

Niet algemeen, maar afgemeten en persoonlijk, gericht op waar kansen en verbeteringen liggen voor jouw bedrijf om meer succes te behalen. Je ontvang een GRATIS analyse- en adviesrapport van onze marketingninja's, vrijblijvend.