Terug naar blog

Door
Mike van der Horst

27 Feb 2015

blog-Google-mobile-friendly-websites-hoger

Google toont alleen nog mobile friendly websites in mobiele zoekresultaten

Mensen zijn vergroeid met hun smartphone en dit heeft grote gevolgen voor de manier waarop Google haar zoekresultaten weergeeft op mobiele devices. 

Daarom gaat Google vanaf 21 april een nieuw ‘ranking algoritme’ uitrollen voor de weergave van zoekresultaten via mobiele apparaten. Dit betekent dat de zoekresultaten worden geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers en dat Google de mobiele ranking loskoppelt van de desktop ranking. Websites die niet geschikt zijn voor mobiele weergave worden niet meer weergegeven in mobiele zoekopdrachten. Ruim 50% van de zoekopdrachten is momenteel mobiel, zorg er dus voor dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele telefoons.

Dus waar moet zo’n ‘friendly website’ aan voldoen?

  • De content van de website past geheel op het scherm, zodat je alleen maar verticaal kunt scrollen.
  • De tekst is goed leesbaar zonder zoomen.
  • Links staan ver genoeg uit elkaar zodat je met je vinger de juist link gemakkelijk kunt aantikken en niet 18 keer de verkeerde aantikt alvorens de gewenste link.
  • En zoals elke iPhone gebruiker inmiddels weet; geen flash! Flash werkt niet op iedere smartphone, dus gebruik hiervan is uit ten boze.

Wij zien de bovenstaande fouten helaas nog veel te vaak, daarom zijn alle sites die Buro 3 levert opgebouwd op basis van ‘responsive design’. Kortweg betekent dit dat je altijd optimale toegankelijkheid en gebruikersgemak ervaart op ieder apparaat; of dit nu een tablet, smartphone of computer is.

Dus pak je tablet of telefoon maar eens bij de hand en check de door ons gebouwde sites van Zibber en iPM Partners. Je ervaart hierbij zelf het gemak van responsive design.

ipmpartners-mailchimp

Is mijn website 'mobile friendly'?

Wil je zelf testen of je eigen website mobiel vriendelijk is? Dat kan op de website van Google voor developers.