quick-wins-banner

5 Quick Wins voor je Google AdWords advertenties die je direct toe kan passen

Wanneer je de basis beginselen van Google AdWords begrijpt kun je het aantal conversies op je website met behulp van Google AdWords gegarandeerd verhogen. Onder het motto 'jezelf onderscheiden door op te vallen' hebben wij een aantal quick wins voor je Google AdWords advertenties op een rijtje gezet, waarmee je direct resultaat kunt boeken.

1. Advertentieteksten testen

Wanneer het aankomt op advertentieteksten is er maar één oplossing en dat is testen, testen en nog eens testen. Er bestaat geen gouden regel die ervoor zorgt dat jouw advertentie beter werkt dan die van de concurrent. Zorg ervoor dat je meerdere advertenties per advertentiegroep gebruikt en analyseer en evalueer de resultaten voortdurend. Test zowel verschillende advertentietitels als advertentieteksten. Let er hierbij op dat je per advertentie 1 onderdeel test, dus niet zowel een andere titel als een andere advertentietekst. Kijk goed naar de verschillende resultaten per advertentie en optimaliseer op basis van dit inzicht. Een kleine wijziging in de titel, advertentietekst of sitelink kan qua resultaat al een enorm verschil opleveren.

Test met de doelstelling in je achterhoofd

Het is belangrijk om bij het optimaliseren van je advertenties het beoogde resultaat te bewaken. Meer klikken wil niet per definitie zeggen dat dit een grotere bijdrage levert aan de einddoelstelling. Ik zal dit nader toelichten; wil je bijvoorbeeld zoveel mogelijk klikken naar je website dan is het CTR (doorklikpercentage) een belangrijk meetinstrument. Wil je juist meer conversies op je website, dan kan het zijn dat de advertentie met een lagere CTR betere resultaten oplevert dan de advertentie waar meer mensen op doorklikken.

2. Optimaliseer advertentieteksten

Daarnaast kun je spelen met het aanbrengen van Hoofdletters om bepaalde woorden extra te benadrukken. Uit verschillende tests blijkt dat het doorklikpercentage op advertenties met gebruik van hoofdletters hoger is dan bij advertenties zonder hoofdletters, omdat deze advertenties meer opvallen. Toch raden we aan om dit ook zelf te testen. Tot slot raden we aan om ten minste de volgende informatie in de advertentietekst te gebruiken:

  • Gebruik minimaal 1 usp van je bedrijf, product of dienst (waarom moet men juist bij JOU kopen en niet bij je concurrent)
  • Gebruik een call-to-action, zodat je mensen aanspoort tot actie. Bijvoorbeeld “Boek Nu” of “Bekijk ons Assortiment”.
  • Probeer een schaarste of urgentie te creëren, bijvoorbeeld: "Nog Enkele Beschikbaar" "Nog Twee Dagen te Boeken"
  • Gebruik het belangrijkste keyword in je advertentietekst om een zo hoog mogelijke relevantie te bewerkstelligen

3. Gebruik Keyword insertion

Met Keyword insertion kun je de zoekopdracht van de gebruiker terug laten komen in de titel van je Google AdWords advertentie: Koop {KeyWord:Schoenen}. Wanneer de zoekopdracht en de tekst in de titel samen minder dan 25 tekens bevatten, wordt de titel aangepast met de zoekopdracht van de gebruiker. 

Gebruiker zoekt naar:

De advertentie kan er dan als volgt uitzien:

Rode Schoenen

Koop Rode Schoenen
www.voorbeeld.nl
Uitgebreid Assortiment Schoenen. 
Bestel nu. Gratis Verzending.

Goedkope schoenen

Koop Goedkope Schoenen
www.voorbeeld.nl
Uitgebreid Assortiment Schoenen.
Bestel nu. Gratis Verzending.

 

Wanneer de zoekopdracht bestaat uit meer dan 25 tekens wordt de kop in de advertentie vervangen door alleen het Keyword, in dit geval is dat het woord schoenen. Maak gebruik van advertenties met en zonder Keyword insertion om te testen welke advertenties beter presteren. Een voordeel van het niet gebruiken van Keyword insertion is dat je weet op welke advertentietitel er geklikt is.

Voordelen Keyword insertion

De belangrijkste voordelen van Keyword insertion:

  • Een hoger doorklikpercentage: er wordt meer geklikt op advertenties die de zoekopdracht van de gebruiker bevatten.
  • Hogere kwaliteitsscore: doordat het doorklikpercentage hoger is en de advertentietekst relevanter, zal de kwaliteitsscore toenemen.
  • Lagere klikkosten: een gevolg van een betere kwaliteitsscore is dat je minder kosten per klik hoeft te betalen. 

4. Sitelink extensies

Sitelink extensies, oftewel sitelinks, zijn extra sublinks in de advertentie die vertoond worden onder je advertentie. In het voorbeeld hieronder laat Horizon Motor Reizen door middel van sitelinks zien dat zij zowel individuele- als groepsreizen aanbieden. Daarnaast zie je dat sitelinks zorgen voor meer exposure, doordat je advertentie meer ruimte in beslag neemt. Een bijkomend voordeel is dat concurrenten daardoor verder naar beneden worden gedrukt. Je zorgt er dus voor dat meer pagina’s van je eigen website gepromoot worden, waarbij de kans dat je website bezocht wordt toeneemt. 

 

quick-wins-sitelinks

5. Highlight extensies

Een highlight extensie is een stukje tekst dat je kunt toevoegen aan je huidige advertentie. In deze extensie voeg je bijvoorbeeld USP’s toe voor jouw bedrijf, product of dienst of promoot je bepaalde acties. Je laat direct je sterke punten zien en het zorgt daarnaast voor meer zichtbaarheid. 

 

quick-wins-highlights

 

Wanneer je gebruik maakt van highlights, bekijk je USP’s dan eens kritisch vanuit een ander perspectief en bepaal wat nu écht de onderscheidende factor is waarom de klant voor jou moet kiezen.

Quick wins door de juiste targeting

Hebben we te veel open deuren ingetrapt? Volgende week een aantal simpele quick wins voor meer conversie door middel van de juiste targeting.

Hulp bij het opstellen of optimaliseren van je Google AdWords campagne?

Wil je een Google AdWords campagne opzetten? Meer informatie over hoe AdWords een bijdrage kan leveren aan jouw bedrijfsdoelstellingen? Of ben je al gestart met een Google AdWords campagne en wil je weten of je op de goede weg bent? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

google-partner-badge

Peter Leenen
Marketing & Project management, UX Designer

Gratis online marketing scan?

Ja, graag!

Gratis online marketing scan

Niet algemeen, maar afgemeten en persoonlijk, gericht op waar kansen en verbeteringen liggen voor jouw bedrijf om meer succes te behalen. Je ontvang een GRATIS analyse- en adviesrapport van onze marketingninja's, vrijblijvend.