quick-wins-banner-targeting

5 Quick Wins voor je Google AdWords account die je direct toe kan passen

Door gebruik te maken van de juiste advertenties kun je het aantal conversies op je website met behulp van Google AdWords gegarandeerd verhogen. Om nog meer resultaat te behalen dien je gebruik te maken van de juiste targeting. Wij hebben een aantal quick wins voor je Google AdWords account op een rijtje gezet, met name gericht op targeting.

1. Geografische targeting

Niet alleen bij vastgoed, maar ook bij advertenties draait het om locatie, locatie, locatie. Hoe goed je advertentie ook is, de resultaten kunnen tegenvallen wanneer de advertentie niet op de juiste plaatsen wordt weergegeven.
Met targeting op locatie worden je advertenties weergegeven op de geografische locaties die je zelf kiest. Dit kunnen landen, gebieden binnen een land of een straal rond een locatie zijn. Door de advertentie specifiek te richten op gebieden waar de klanten zitten kun je meer conversies binnen halen. 

quick-wins-geografische-targeting

In bovenstaand overzicht zie je dat een onderscheid is gemaakt in provincies. Wij raden altijd aan om dit te doen, zodat je met voldoende data kunt optimaliseren per provincie. Is er in Gelderland bijvoorbeeld meer vraag naar jouw dienst of product, dan kun je daar een bodaanpassing van bijvoorbeeld 20% toepassen. Op deze manier kun je het beschikbare budget beter verdelen. Geografische targeting kun je instellen onder het tabje 'instellingen' op accountniveau.

geografische-targeting-google-adwords-instellingen

2. Leeftijd targeting

Wanneer je product of dienst gericht is op klanten binnen een bepaalde leeftijdscategorie kun je jouw advertentie daarop afstemmen. Stel je verkoopt rollators, dan wil je dat jouw advertentie vooral vertoond wordt aan oudere leeftijdscategorieën. Je kunt dan jongere leeftijdscategorieën uitsluiten. Op deze manier bereik je gemakkelijker je doelgroep.
Targeten op leeftijd is alleen mogelijk voor campagnes die gericht zijn op het Display netwerk van Google. Je kunt dit instellen via het tabblad 'Display netwerk' bij de instellingen op advertentiegroepniveau. Klik op het tabblad 'demografie' en vervolgens onder de statistieken op het tabblad 'leeftijd'. In het overzicht kun je bepaalde leeftijdgroepen verwijderen.

Leeftijd-instellen-display-netwerk-google-adwords

3. Taal targeting

Comunicarse en otro idioma es complicado. Huh? Inderdaad, communiceren in een andere taal is lastig en dat geldt ook voor AdWords. Target je advertenties dus op de talen waarop je de campagne target + Engels. Richt je je op Nederland, zorg er dan dus voor dat je zowel Nederlands als Engels instelt als taal. Veel mensen hebben namelijk hun browserinstellingen op Engels staan, die mensen loop je mis als je alleen maar op de taal Nederland richt. Zo ben je er zeker van dat jouw advertentie vertoond wordt aan mensen die je ook wil bereiken. 
De taal waarop de campagne is gericht kun je instellen op campagneniveau onder het tabje instellingen.

4. Advertentieplanning

Misschien wel het meest onderschatte conversieverhogend middel binnen Google AdWords is advertentieplanning. Wat advertentieplanning doet, is het mogelijk maken om op bepaalde dagen en tijdstippen biedingen te verhogen of te verlagen.

Een voorbeeld: binnen de reisbranche vinden conversies vaak ‘s avonds of in het weekend plaats, maar begint de oriëntatiefase al s’ middags. Om deze potentiële klanten binnen te halen wil je natuurlijk beide keren vertoond worden. Toch zal je ‘s avonds en in het weekend meer willen bieden om zeker te zijn van topposities zodat boekingen binnengesleept kunnen worden. Houd dus de conversies ten opzichte van de dagen in de week en het uur van de dag goed in de gaten en stel je biedingen bij op basis van de geanalyseerde resultaten. 

quick-wins-advertentieplanning_54


De advertentieplanning is aan te passen op campagneniveau onder het tabblad instellingen. Klik vervolgens op het derde tabje 'advertentieplanning'. 

advertentieplanning-google-adwords-search-campagne

5. Mobiel, tablet of desktop?

Veel campagnes binnen Google AdWords zijn getarget op alle apparaten. Dit kan een bewuste keuze zijn, maar soms is dit niet de verstandigste optie. In het onderstaande voorbeeld zie je dat het merendeel van de conversies toe te wijzen zijn aan desktop computers. 

quick-wins-device-targeting_59

Analyseer welke apparaten zorgen voor conversie binnen je AdWords campagne. Het is het overwegen waard om campagnes specifiek in te richten op bepaalde apparaten, om zo meer conversies te realiseren of de kosten per conversie te verlagen.

De targeting per apparaat is aan te passen op campagneniveau onder het tabblad instellingen. Klik vervolgens op het vierde tabje 'apparaten'. 

apparaattargeting-devices-google-adwords-search-campagne

Tips & tricks 

Volgende week een aantal tips, tricks en inzichten om je Google AdWords campagnes nog beter in te stellen, zodat de beste resultaten behaald kunnen worden.

Hulp bij het opstellen of optimaliseren van je Google AdWords campagne?

Wil je een Google AdWords campagne opzetten? Meer informatie over hoe AdWords een bijdrage kan leveren aan jouw bedrijfsdoelstellingen? Of ben je al gestart met een Google AdWords campagne en wil je weten of je op de goede weg bent? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

google-partner-badge

Peter Leenen
Marketing & Project management, UX Designer

Gratis online marketing scan?

Ja, graag!

Gratis online marketing scan

Niet algemeen, maar afgemeten en persoonlijk, gericht op waar kansen en verbeteringen liggen voor jouw bedrijf om meer succes te behalen. Je ontvang een GRATIS analyse- en adviesrapport van onze marketingninja's, vrijblijvend.