quick-wins-banner-tips-tricks

3 Quick Wins voor je Google AdWords account

De afgelopen weken hebben we een aantal quick wins voor je advertenties en targeting in Google AdWords uitgelicht. In dit (voorlopig) laaste quick wins blogartikel in deze serie gaan we verder met een aantal optimalisatie tips voor je Google AdWords Account.

1. Zoekwoorden trechteren

Door de juiste opbouw  van je Google AdWords campagne zorg je ervoor dat advertenties beter aansluiten bij de zoekopdracht van de (be)zoeker. Maak in je Google AdWords campagne altijd onderscheidt tussen brede en exacte zoekwoorden en plaats deze in aparte advertentiegroepen. De brede zoekwoordenoptie binnen Google AdWords zorgt voor de maximale weergave van jouw advertentie. Met brede zoekwoorden ga je als het ware ‘zaaien’, waarbij je op zoek gaat naar zo veel mogelijk converterende zoekwoorden en zoekwoordencombinaties. De converterende zoekwoordencombinaties kun je vervolgens weer in specifieke exacte advertentiegroepen toevoegen. Deze techniek wordt ook wel ‘harvest’ genoemd.

De exacte zoekwoordenoptie zorgt ervoor dat je advertentie alleen getriggerd wordt, wanneer de zoekopdracht exact overeenkomt. 

google-adwords-zoekwoorden

 

Als voorbeeld pakken we zoekwoorden voor Horizon Motor Reizen erbij. In de brede zoekwoordenoptie voegen we: motorreizen toe. Alle combinaties met dit zoekwoord zijn mogelijk voor het triggeren van de advertentie. Wanneer je de zoekwoorden gaat analyseren en merkt dat er veel mensen zoeken op “motor reizen Duitsland” kun je dit specifieke zoekwoord toevoegen in de exacte categorie en uitsluiten in de brede categorie. Het voordeel hiervan is dat je een advertentie speciaal aan deze groep zoekwoorden kan toespitsen. De advertentie is relevanter wat weer gunstig is voor je doorklikpercentage en conversie.

2. Uitsluitingswoorden 

Voeg uitsluitingswoorden toe die veel kosten maar weinig opleveren. Zoekwoorden die niet relevant zijn en waar je dus niet op gevonden wilt worden kunnen veel kosten, omdat je advertentie wel vertoond wordt en mensen er op klikken. Zorg ervoor dat je deze zoekwoorden uitsluit. 

Horizon Motor Reizen bieden motorreizen aan maar verhuren geen motoren en willen dus niet gevonden worden wanneer er wordt gezocht naar het huren van een motor. Het woord “huren” en alle mogelijke combinaties ga je uitsluiten, zodat je advertentie niet vertoond wordt bij deze zoekwoorden. Op zowel het campagneniveau als de advertentiegroepen kun je zoekwoorden toevoegen en uitsluiten onder het tabje "zoekwoorden".

Uitsluitingszoekwoorden zijn dus cruciaal voor een succesvolle campagne. Hiermee wordt het doorklikpercentage verhoogd en worden de kosten verlaagd.

3. Remarketing

Een van de meest effectieve conversieboosters voor bezoekers die je website vroegtijdig hebben verlaten is remarketing. Remarketing is het nogmaals benaderen van (potentiële) klanten die al op jouw website zijn geweest. Maak hierbij onderscheidt in doelgroepen zoals bijvoorbeeld: potentiële klanten die niet zijn overgegaan tot conversie. Analyseer de remarketing doelgroepen en geef klanten een reden om, na het verlaten van jouw website of webshop, wel tot actie over te gaan door deze doelgroep bijvoorbeeld een eenmalige korting aan te bieden.

 

quick-wins-remarketing_22

 

Je kunt remarketing daarnaast ook gebruiken om top-of-mind awareness te creëren. Doordat jouw advertentie meerdere malen vertoond wordt, is de kans groter dat (potentiële) klanten direct naar jouw product of dienst zoeken wanneer de koopintentie hoog is.

Dit was (voorlopig) alweer ons laatste blogartikel in de serie: wat is Google AdWords? En een aantal quick wins om snel meer resultaat te behalen door middel van de juiste advertenties en targeting instellingen.

Hulp bij het opstellen of optimaliseren van je Google AdWords campagne?

Wil je een Google AdWords campagne opzetten? Meer informatie over hoe AdWords een bijdrage kan leveren aan jouw bedrijfsdoelstellingen? Of ben je al gestart met een Google AdWords campagne en wil je weten of je op de goede weg bent? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

google-partner-badge

 

Peter Leenen
Marketing & Project management, UX Designer

Gratis online marketing scan?

Ja, graag!

Gratis online marketing scan

Niet algemeen, maar afgemeten en persoonlijk, gericht op waar kansen en verbeteringen liggen voor jouw bedrijf om meer succes te behalen. Je ontvang een GRATIS analyse- en adviesrapport van onze marketingninja's, vrijblijvend.